Etter at årets planlagte bilferie ble fly- og leiebilferie fordi jeg ikke våget å kjøre Nordland-Danmark med bilen min, innser jeg at det kanskje er på tide å vurdere å bytte den. Det er snakk om å kjøpe en bruktbil i så fall, max 5 år gammel. Jeg kommer til å kjøpe gjennom forhandler, og tenkte å ta en rekognoseringsrunde i dag. Men hva skal jeg se etter, sånn bortsett fra fargen? :blond:
Jeg vet at det er et poeng med lav kilometerstand, og jeg er i utgangspunktet glad i Toyota som er det jeg har fra før. Jeg har kanskje hatt 2500 kr i vedlikeholdsutgifter på den siden jeg kjøpte den i 2002. Jeg har stasjonsvogn nå (måtte ha plass til tvillingvogn), men ønsker noe litt mindre uten å gå på akkord med sikkerheten.
Er det realistisk å håpe å få noe i innbytte på en 1993-modell Toyota Corolla stv som går som ei klokke og bare har 81000 kilometer på tripptelleren, men som er stygg i lakken?
Lav kilometerstand er bra. Vi kjøpte akkurat en 2003-modell Nissan som kun hadde gått 40.000. Komplett servicebok er bra, jeg hadde ikke kjøpt bil uten. Kjøp et merke som er kjent for driftsikkerhet (Toyota, Nissan, Mazda, Opel), les gjerne litt bruktbiltester.
Du vil nok ikke få noe særlig i innbytte for Corollaen din, men med så lav kilometerstand så vil du garantert få solgt den privat.
Tenk gjennom hvor mye penger du vil bruke på bilen, og hva du skal ha plass til (barneseter, vogn, hundebur, etc.). Så ville jeg sjekket litt statistikker og gått for noe som har har tall på seg for å være driftsikkert.
Hva man skal se etter kan raskt bli litt avhengig av biltypen. Noen spesielle modeller dere har tatt sikte på?
Hva man trenger av utstyr og hva man føler er nødvendig av motorkraft blir jo også en vurdering man må se på. Diesel eller bensin? Hvor langt kjørere dere i året? Hvor lenge tror dere at dere vil ha bilen?
Når du sier forhandler, tenker du da merkeforhandler eller bare "en bil som selges av en forhandler"? Hvilke garantier gir de blir jo noe man kan se på, samt hva som er gjort med bilen og når neste service skal være. Hos en forhandler med eget verksted kan en relativt nært forestående service være noe man bør få prutet inn.
Tror ikke det er spesielt mange forhandlere som blir så interessert i en såpass gammel bil i innbytte. Når blir det ganske rå tipping, men vil vel ikke tro at dette er en bil som er verdt mer enn maks 25 000 på bruktmarkedet? Kanskje mindre, avhengig av hvor rustutsatt den er. for en forhandler er det ingenting i hente i å selge slike biler. Å selge den på bruktmarkedet blir gjerne det som blir mest lønnsomt for dere også.
Jeg har egentlig ingen spesielle tanker om motorkraft - det er nok at bilen går. Jeg kjører lite; bilen jeg har kjøpte jeg i 2002 og på 8 år har jeg kjørt 41500 km. Det er nesten nøyaktig like mye som forrige eier hadde kjørt mellom 1993 og 2002. Og jeg vil nok ha denne bilen ca like lenge som bilen jeg har hatt, altså 8-10 år. Som du skjønner er jeg ikke spesielt opptatt av bil (og det er bare meg, ikke noe "vi"). :knegg:
I dag har jeg altså rekognosert, og jeg fant en Skoda Fabia 2008-modell, kjørt ca 48000, til en pris jeg kan leve med med litt pruting og med ett år igjen av nybilgarantien. Jeg har den til hjemlån nå i kveld og liker den veldig godt, både mtp størrelse og kjøreegenskaper så langt jeg har kunnet teste dem. Det er et stort pluss at den er så ny; de andre jeg fant innenfor prisen jeg har satt som max var 3-5 år eldre og hadde gått mye mer. I tillegg fant jeg den hos merkeforhandleren - det med service i prisen skal jeg sannelig sjekke ut; godt tips. De er forøvrig sannsynligvis villige til å ta innbytte på bilen jeg har gjennom en oppkjøpsavtale uten garantiordning som de har. Alle jeg var innom var villige til å ta innbytte, og jeg kjenner at jeg er innstilt på å gå for det framfor å selge selv uansett om jeg kanskje taper noen tusenlapper på det, for å slippe styret med å selge selv.
Fabia kan være et godt valg. Ville vel kanskje styrt unna 1.2-literen med 65 hk, men er bruken korte "byturer" kan det sikkert være tilfredsstillende for mange.
Det kom vel ny Fabia i 2008? Er dette av den nye eller den gamle typen? At prisene varierer såpass kan være pga. om det er ny eller gammel type.
Tips kan også være å sjekke priser på Skoda Roomster. Vet de tidligere har ligget ganske likt sammenlignbare Fabia-er. Roomster er i praksis Fabia med større bakpart...
Hvis det er førstegenerasjons Fabia det er snakk om tror jeg mye av de problemene som var på tidlige årsmodeller har blitt fikset. Det var en del bl.a. knyttet til elektronikk.
Rent sikkerhetsmessig blir det en liten og lett bil. Selv om EuroNCAP-resultatene er gode vil fysikken ha stor påvirkningskraft i en kollisjon med en "gjennomsnittsbil"....
Dette er en 1.2-liter med 70 HK. Jeg vet ikke om det er ny eller gammel modell. Den er registrert i juni 08. Jeg er klar over at det er en nokså liten bil, men jeg kjører mest i by og den er uansett sikkert sikrere enn bilen jeg har, som er uten det meste ...
Tror ikke det er noen Roomster å oppdrive her. Utvalget kan nok ikke sammenlignes med det sentrale Østlandet.
Folk skjønner ikke helt hvordan bilen går fremover når vi forteller at den bare har 65 hk, men vi kjører like fort som alle andre på motorveien og den lille skogsstien de siste kilometrene opp til hytta går også greit. Man blir bare ganske god til å gire. :nemlig:
Vi ser etter ny bil nå, og Skoda Oktavia er definitivt en bil vi vurderer. Skoda har få fancy detaljer, men en svært hyggelig pris. Både vi og min mor har Skoda Fabia, og selv om utvalget er lite så har vi ikke hatt trøbbel med bilen.
Som jeg sier blir det litt individuelle krav. Jeg har ikke de største kravene når det gjelder motor, men synes disse små motorene kan bli plagsomme. Toppfart er ikke noe problem, men heller akselerasjon og evt. mulighet for forbikjøringer. Ved kjøring på motorvei vil jeg også tro at utvekslingen for 1.2-liters-modellen er lagt slikt at man har et satans turtall når man ligger i 100 km/t og det er egentlig ganske mye drivstoff som går med. Bilene veier fortsatt litt, og de minste motorene her trenger ikke å gi besparelser drivstoffmessig - heller motsatt...
Men som for "bybil" blir det normalt helt greit.
De små TDI-ene som Fabia har blitt levert med, bl.a. 1.4TDI-en, får bilen nok til å oppleves som en ganske så annen bil. Toppeffekten er ikke så forskjellig, men det hentes ut mye mer effekt på lave turtall slik at det blir "mindre stress" generelt og utvekslingen er gjerne lagt opp mer til landeveiskjøring også.
Skoda har egentlig mange fancye detaljer sammenlignet med den jevne asiatiske bilen. Ser man på highline-modellene og hva som ellers er tilgjengelig som standard- og tilleggsutstyr er Skoda en aktør som har og videre kan tilby et høyt utstyrsnivå og "fancy detaljer".
Hadde Skoda Octavia tidligere, og hadde det ikke vært for behovet for en 5+2-seter hadde jeg i dag gått for Superb om jeg skulle kjøpt ny bil.
Hvorfor vil du bytte / tør du ikke kjøre til Danmark med den? Det høres jo ut som om du har en super bil, gått 81 000 og knappest har hatt noen vedlikeholdskostnader.
Vi har en 97 modell passat som vi har hatt i 6 år. På den tiden har vi kjørt ca 60 000 og jeg tør ikke engang tenke på hva den har kostet oss i vedlikehold! Så ikke kjøp en passat som har gått langt i allefall...
Det var kanskje litt snakk om det sikkerhetsmessige? En 93-modell Corolla er ikke akkurat det jeg vil kalle en sikker bil om man skulle havne i en kollisjon. Man vet vel heller ikke helt hvordan en bil som ikke brukes mye responderer når den plutselig skal ut på lang-lang tur ;)