Det er noe gæli med kjerra. Og jeg skjønner ikke hva. Når jeg bremser så bråker det. Det er som om en eller flere bremseskiver plutselig skulle være skeive eller noe. Det banker liksom. Bankingen øker i fart og vibrerer kraftig i høy fart. I lav fart kan jeg såvidt kjenne det, men det er der.
Jeg har kjent på om et eller flere hjul er løse. Det er de ikke. Jeg kan faktisk ikke rikke hjulboltene. (Note to self: ALDRI mer skifte hjul hos Dekkmann UANSETT hvor sliten man er...)
Bremseskivene er hele såvidt jeg kan se. Slitte, men hele.
Den oppfører seg eksemplarisk i svinger, den trekker ikke til noen side hverken når jeg kjører eller bremser og når jeg ikke bremser er den helt som den pleier. Bortsett fra denne bankingen altså.
Noen som har sett dette før? Det er en 2007 Audi A4.
Min hadde også en rar bankelyd da jeg startet den etter ferien, men den forsvant etter noen kilometer, så jeg håper det bare er noe som måtte gå seg til. Alt ser ok ut.
Nja - den her kom nok før ferien - også hadde den ikke tryllet seg vekk i løpet av ferien dessverre. Jeg bare orket ikke se mer på det dagene før vi skulle dra, så jeg lukket ørene og kjørte videre. På vei hjem i går var det dog ikke mer å diskutere - det var ikke mulig å kjøre i mer enn hundre.
Enten så slitte skiver at det er metall mot metall inni der. Eller så kan det være en stein eller to som har lagt seg inn i systemet en plass. Det kan bråke noe forferdelig, og om den ligger slik at den kommer i klem når du bremser, så bråker det da også.
Vi hadde en liten stein inni hjulet/bremsen/what ever en gang. Tilkalte Falken fordi det bråkte noe så inni hampen. Fyren fra Falken rygget fort og bremset, steinen forsvant og det samme med lyden.
Så; forsøk og rygg fort og brems, og se om det hjelper.
Både stein og utslitte bremser burde jo pipe. Dette er en bankelyd. Med vibrasjon. Det er eksakt som om den ene bremseskiva skulle hatt en kraftig bulk som var det eneste som tok borti bremseklossene. Bortsett fra at da burde jeg kjent at den trakk til ene siden om jeg bremset hardt, og det gjør den ikke. Den er helt styringsnøytral både i fart og under bremsing.
Det kan være kast i en bremseskive, det behøver ikke å pipe eller skjevtrekke. Er bankingen helt lineært synkron med farten? Vibrerer rattet i takt med bankingen?
Den er eksakt synkron med farten ja. Og rattet vibrerer i takt ja.
Kast i bremseskive - drar det med seg masse annet eller er det bare et par nye skiver og alt vel? Jeg var snart klar for nye skiver uansett så det gjør ikke noe. Og er det farlig å kjøre med til den finner seg et verksted? :gruble:
Det kan stemme veldig med lyden om det er det altså.
Arbeidsbilen til gubben hadde dette, det ble ignorert en stund og han mistet da bremsekraft på vei til verkstedet.. Få det sjekket opp fortere enn svint du. Vær klar til å bremse med gir og med brekket om du mister bremsekraften, sånn for sikkerhets skyld bare..
Høres veldig ut som noe bilen til mannen lider av. I det tilfellet er det kronisk og ingen verksted klarer å finne ut av hva vibreringen kommer av og det er forsøkt byttet ut ymse deler. Lykken er at den kom gjennom EU-kontrollen likevel.
Jeg elsker Mauser. Som vanlig. Elsket kollega har også avsagt dom på bremseskive. (Og mobbet meg uten hemninger fordi jeg pinglekjører så det blir varmgang i skivene - det tar seg ikke ut osv. :mumle:)
Da bestilte jeg verkstedtime. Med litt flaks er det skivene bak. De skal uansett snart skiftes. Og noterer meg bak øret at jeg aldri mer skifter hjul hos Dekkmann - boltene er skrudd til så jeg dundre meg ikke klarer å løsne dem. Det er ikke stil altså. :kjevle:
Jeg fikk en stein som satt fast ved ei bremseskive. Når man så er på ferie laaangt unna, og kjører hjem, måtte man visst bytte bremseskiver og litt ymse annet etterpå gitt.
Jeg har tatt Det Store Steget. Jeg har gått ut og studert skivene. De er blanke - bortsett fra et lite felt på hvert bakhjul hvor det er rust. Jeg tror det er rimelig å anta at dommen er klar.
Hvor langt har bilen gått? Kjøpt privat fra forhandler? Kan være reklamasjonssak også i noen tilfeller.. litt avhengig av hva det egentlig viser seg å være. Dog, reklamasjon må naturligvis bringes inn for forhandler.
Den har gått 73.000 og er kjøpt fra audiforhandler. Jeg ser at skivene på begge sider bak har en lite parti som har rustbelegg mens resten av skiva og begge foran er blanke. Det kan forklare hvorfor jeg ikke greide å lytte meg frem til hvilken side feilen er på - hvis den er på begge.
Jeg vil tro at de vil påpeke at kast i bremseskiver ikke er reklamasjon fordi jeg garantert har varmkjørt bremsene. Men jeg tror jeg vil gjøre et forsøk - jeg er en god sjåfør og jeg er bevisst på å ikke varmkjøre bremser - aldri.
Bakbremsene er mindre belastet enn forbremsene. Hvis det har vært fuktig vær nettopp kan det da bli liggende litt rust på skivene som forsvinner etter noen litt hardere nedbremsinger.
Sett ut i fra kjørelengde ville jeg tro at problemet kan være noe som er en reklamasjonssak og ikke bare knyttet til slitasje...
Problemet har forsvunnet. Testkjøring i dag før verkstedtime på tirsdag for å kartlegge meget nøye nøyaktig når osv - alt virker perfekt igjen.
:skeptisk:
Jaja - ingen vits i å dra på noe verksted for å sjekke en feil som ikke presenterer seg. Jeg skal teste en kodeutlesning for sikkerhets skyld (må bare få hentet kabelen min først), men jeg avbestiller verksted foreløpig tror jeg.
Hvis du "kjører hardt" og får mange kraftige og hyppige nedbremsinger, kan skivene bli overopphetet. Skal normalt sett litt til for vanlige folk å få vil nå jeg si...
Eller hvis du kjører til Bergen over Hardangervidda, og legger bilen i fjerde gir på nedkjøringen på Bergenssiden og tilpasser farta med bremsene. Det er ikke så bra. :niks: