Vi går vel mot ny bil snart. Har en Subaru Forester 99-modell som har gått i underkant av 130000. Litt småriper og en varsellampe som lyser uten at det er noe feil (helt sant!).
VW-forhandleren tar den gjerne i innbytte men sier at jeg selvsagt taper ca 20000 på det i forhold til å selge den privat. Her kommer tidsklemme og latskap inn. Jeg ser for meg at jeg slipper en hel del pes og pruting ved å bare kaste bilen etter forhandleren istedet for å selge den selv?
Har jeg noen prute/forhandlingsmuligheter med forhandleren i forhold til innbytte?
Jeg har akkurat kjøpt ny bil og valgte glatt innbytte selv om jeg kanskje hadde fått litt mer ved å selge privat. Jeg er rett og slett altfor uinteressert i bil til å gidde å ta merarbeidet ved å selge privat.
Bensin, awd. Ser at "strøkne" biler med ca samme kmstand og år ligger mellom 100-120000 på Finn o.l. Ikke fått pris enda da den modellen vi ønsker oss ikke kommer før tidligst september.
Er det en idè å stikke innom flere VW-forhandlere for å sammenligne innbyttepriser eller er det bortkastet?
Vi vurderer å bytte bil nå. Svogeren til mannen er bil mekaniker med eget verksted og sier at han kjenner noen som er interessert i vår bil. Hvis det stemmer, så selger vi privat og får litt bedre pris. Ellers velger vi innbytte. Styret med å selge privat er også verdt en del kroner.
Det er ikke bortkastet!! Vi fikk skampris hos Opel i oslo, og ok pris hos Opel i Drammen. Dessuten var de bedre kundebehandlere i Drammen også. Viktig da vi skulle ha nyere Opel.
Jeg hadde definitivt solgt privat. Men nå har vi vel solgt alle bilene i løpet av noen dager,til greie priser. Så har aldri falt meg inn å gjøre noe annet.
Nå er jo ikke prisen en bil blir annonsert for, det samme som selgeren til slutt får for den.
Du kan jo prøve å annonsere bilen din først og sjekke responsen, før du evt. bytter den inn.
Husk også at hvis salgsprisen (annonseprisen) på din bil er 120' hos forhandler, så får du høyst 100' for den ved innbytte.
Å selge bruktbil i dag er ikke enkelt, og jo eldre de er, jo verre er det.
Folk har mer penger og prioriterer litt nyere biler, og så er det nok mange som ønsker å kjøpe bruktbil også gjennom forhandler, siden man da som oftest får en bruktbilgaranti. Det får man ikke ved privat kjøp, og dermed er risikoen større også.
Hva skal dere ha slags nybil da?Om man har flere forhandlere så kan du jo gå til andre å høre. og så "presse2"der dere vil kjøpe den til "ja hos blabla får vi 20 000 mere for bilen"
Er det mange forester ute nå? i nærheten av dere. Har dere mye utstyr? eks nye dekk osv.
Sånt kan man fo sammenlige med på eks finn å så har man en ca pris i bakhode. Er det nå rep som må gjøres? eu godkjennt osv? for de.
Sånt trekker ned på pris hos forhandler(og privat men mere hos forhandler)
De trekker for hva delene koster og hvor mange timers arbeid det blir
Vi har en 1999 tysk impost forester. 2 liter bensin, spesiallakk. Og vi taper vætfall 40 000 om vi skulle ha byttet han inn. Pga at den er litt "Spesiel" Hellakert bil.Ny lakk for 3 år siden.(vi kjøpte den av en kompis som er lakerer den hadde noen skader da han kjøpte den)
Fant ingen biler med angitt fritekst. Lignende biler uten angitt fritekst danner dermed grunnlaget for beregning av verdien.
48 liknende biler er lagt ut til en gjennomsnittlig utlysningspris på 88 250. Men realisert pris er som oftest lavere enn prisantydning. Under beregningen vises et utdrag av datagrunnlaget.
Beregning:
Snittpris av bilene i listen: 88 250
'Kompensasjon for km': 8 949
Antatt prutningsmonn (5%): -4 413
Antatt verdi på bil: 92 787
Dette får jeg opp:
Vår har gått over 200...
så fikk opp Bilen din er verdt omtrent 82 000 kroner +++. Jeg fikk et bud av en mann når vi
var i Bodø på 130 000 :fnis: Og enda er ikke min til salgs:P
Når vi byttet inn vår forrige bil, så lå VW forhandleren 50.000 under der vi endte med å bytte den inn. Ganske stor forskjell ja. Så det kan lønne seg å sjekke flere steder.
Innbytte. Vi har alltid valgt dette, og det er rett og slett av samme årsak som flere nevner her; bekvemmelighet. Vi taper jo ikke annet enn en noe lavere pris, men samtidig er vi jo heller ikke garantert å få solgt privat, så for oss er det en vinn-vinn-situasjon å bytte inn. Kommer neppe til å vurdere annet også i fremtiden.
Da vi skiftet bil sist var det litt ventetid før vi fikk bilen. Jeg gjorde avtalen av vi tok innbytte om vi ikke fikk solgt bilen selv. Jeg fikk imidlertid solgt bilen selv, så da tjente man en del kroner på det.
Problemet kan jo være at man får solgt bilen, og så blir leveransen av den nye ytterligere litt forsinket. I hvert fall om man har bare \en bil kan jo det skape litt problemer.
Har alltid solgt bilen selv. "Gir" ikke bort 20.000 for at andre skal selge den. Iallefall ikke så lenge jeg klarer det selv.
Men at det selvfølgelig er behagelig å bare levert inn bilen, det er klart. MEN da må det være umulig å få den solgt.
Da vi byttet inn bil sist fikk vi mye mer for innbyttebilen på Ryen sammenlignet med forhandleren på Olavsgaard. :jupp: Tror det dreide seg om oppimot 20 000,- i forskjell. 16 kanskje? :gruble:
Vi valgte tilslutt innbytte. Fikk ikke noe god pris, de trekker fra for absolutt alt de kan. Vi prøvde å selge privat, men det var laber interesse. Kun 2 telefoner på 3 uker. Vi endte med å selge den som innbytte. Hadde vi brukt lengre tid tror jeg vi kunne tjent 10 000 - 20 000, men det ble for riski å sitte med to biler.
Hadde ikke problemer med å selge de to forrige bilene privat. Masse telefoner og vi har aldri hørt noe fra dem som kjøpte dem etterpå. Tydeligvis andre tider nå.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.