På tur fra Trondheim til Larvik i går var det en smule varmt. Omsider. Og klimaanlegget var ikke mye til hjelp. I fjor nøt vi kalde gufs fra luftdysene på varme sommerdager. I går fikk vi uteluft uprosessert inn i bilen. Varmt og fuktig. Så da ser det ut til at det er noe funky med klimaanlegget.
Etter å ha ringt rundt til forskjellige Møller Bil-er i området fikk vi telefonnummeret til en kar som var god på klimaanlegg og som kanskje kunne hjelpe oss. Det kunne han, og vi møtte han i ettermiddag. Han skrudde på en trykkmåler og fant ut at det var bra trykk i anlegget, og det var ingen oljelekkasjer rundt kompressoren heller. Problemet var visst at kompressoren ikke ville starte. Nå hadde han ikke diagnostiseringsutstyr for VW hos seg enda, så han fikk ikke feilsøkt nøyaktig hvorfor det ikke ville starte.
Vi fikk et telefonnummer til en fyr her i Larvik som skal ha slikt utstyr, men i denne sammenheng lurer jeg på om det er noen her som har et clue om hva dette dreier seg om. Eventuelt vet om noen i Larviksområdet som har mulighet til å hjelpe oss. Det er tross alt god sjanse for at duden i Larvik er bortreist. Det har vært gjennomgangstonen hos de fleste vi har snakket med i dag... Jeg kan fint reise til Grenlandsområdet eller hvorsomhelst i Vestfold for å finne ut av dette. Og da helst til noen som ikke finner det fornuftig å tappe anlegget for gass og fylle opp igjen før de sjekker noe annet. ;) Så alle forslag mottas med takk!
Da har jeg prikket deg navn og nummer. Håper han driver firmaet enda da, han drev det hjemmefra. Men han var en hyggelig fyr så du kan jo iallefall ringe og høre hva han mener. :)
a. Ligg unna Møller, de har ikke peiling (og velger de dyreste løsningene). Gå til en AC-spesialist.
b. Hvilken bil har du, og hvor gammel?
Generelt: AC slutter å virke når det er for mye eller for lite gass i anlegget (styres av trykkbrytere). Det behøver ikke å være tomt; det skrur seg av likevel for å hindre at kompressoren løper tørr og havarerer. Hvis trykkbrytere eller temperaturføler(e) er defekt kan det også stoppe.
Det kan også slutte å virke hvis sikringen går, men det vil man normalt merke på at andre ting også slutter å virke. Magnetkoblingen på kompressoren kan henge eller være defekt, og da slutter den å dra rundt (virker ikke). Det kan også være brudd i el ledning, eller dårlig kontakt.
AC i bil taper typisk 5-10 % av trykket hver år uten at noe er galt. Etter 5-6 år er det normalt at man må etterfylle gass. Svært gode anlegg holder kanskje i ti år eller mer. VW/Audi har IKKE svært gode anlegg.
a. Det tipset fikk jeg av han som kikket på bilen i dag også. :) Vi har tatt hintet og kommer ikke til å snakke mer med Møller bil om dette. Vi tar nok servicen som bilen maser om nå hos et annet verksted også. Hvis noen har noen Trondheims-nære verksted å anbefale er det bare å si ifra. :)
b. Vi har en VW Touran 2005-modell.
Han jeg var hos i dag var en AC-ekspert og han sjekket trykket før han dro frem gassflaska. Trykket var visst bra nok. Han inspiserte kompressoren som også så fin ut, og så sjekket han alle sikringene. Ingen var gåene. Han gjorde sikkert mer som jeg ikke la merke til også. Dermed var han avhengig av diagnoseverktøy for VW for å komme videre, noe han ikke hadde nå.
Personlig håpet jeg på at det var snakk om å bytte gass, men dessverre.
Kan godt være defekt trykk- eller termoføler, det er ikke uvanlig på VW. Mest sannsynlig ligger det en feilkode i systemet som kan leses ut, og da er det enkelt.
Trykk alene er ikke noen god indikator på hvor mye gass som er (igjen) på systemet. Da bør det måles både på høytrykkssiden og på lavtrykkssiden, og det krever at kompressoren går (ingen kompressor, intet høytrykk). Eventuelt må anlegget tømmes, gassen veies og riktig mengde fylles på igjen etter trykktesting av tomt anlegg. Det skjer automatisk i de fleste serviceanlegg, men det koster jo fort 1500-2000 kroner.
Ja, det var slik jeg forstod det. Så var det å finne noen som har tid og mulighet til det mens vi er sørafor. :)
Trykkmåleren hans var i stand til å måle høytrykk også, men det var litt dårlig med aktivitet på kompressoren... Og lite poeng i å tømme anlegget og fylle opp igjen enn så lenge man ikke vet hva som er problemet, vil jeg tro. Selv om jeg ikke ville blitt overrasket om noen verksted gjorde det sånn på ryggmargsrefleksen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.