Kan man lære sånt også her inne?
Jeg ble holdt våken av et kraftig tordenvær her en natt, grunnen til at jeg ble liggende våken var for det første at det bråkte noe helt innmari og for det andre fordi jeg bekymret med litt over hestene mine. De har jernsko på og jeg ble i min barndom lært at dette førte til større fare for å bli truffet av lynet. Fact or fiction? Hvor stor er sannsynligheten for at man blir truffet av lynet og har en hest med jernsko større sjanse enn andre?
Er det ellers også sant at man er tryggest i bil, man ikke må stå under et tre og er det eventuelt andre ting rundt lyn og torden avdelingen jeg burde vite noe om?
Jeg vet at man kan telle avstanden mellom lynet og tordenet for å beregne hvor langt borte og så videre, men egentlig virker jo det nokså bortkastet siden lynet ser ut til å bevege seg like mye frem som tilbake.
Det er i hvert fall trygt i en bil husker jeg fra fysikken (karosseriet leder strømmen rundt deg på utsiden som et Faraday bur). Mange tror det er pga. gummihjulene, men det er bare tull, utladningen fra karosseriet skjer tvers gjennom hjulene:
Jeg er heller ikke ekspert på lyn og torden. Men det er riktig at man ikke bør stå under trær. De er høye, og har derfor større sjanse for å bli truffet av lynet. Jeg tror ikke hester har større sjanse for å bli truffet av lynet pga jernskoene. Men dersom lynet slår ned i nærheten av hesten, kan jernskoene sikkert bli veldig varme. :vetikke:
Det er heller ikke lurt å være det høyeste punktet i landskapet, og særlig på sjøen, hvor det jo er ganske flatt.
Det er nok mange som kan om det her inn, men timing er ofte viktigt. 22:17 en fredagssommerkveld er kanskje ikke prime time for lyndiskusjoner. Tror jeg, da.
Jeg aner virkelig ikke, men jeg tenker at utladningen vil gå fortere i ikke-metalliske materialer? :vetikke: Men ut over det, så tror jeg ikke de har større sjangse for å bli truffet, men det er sikkert greit å ikke la de gå ute på et jorde.
Jeg ser ellers ikke helt for meg at hestesko skal øke risikoen for lynnedslag noe særlig, slik jeg har skjønt det er det høyden i terrenget som har størst betydning. Derfor skal man unngå å søke tilflukt under høye trær eller klatre i flaggstenger når det lyner.
Ellers så er Wikipedia ofte et ålreit startpunkt for informasjon om ting, så lenge man sjekker opp mot mer seriøse kilder senere og ikke konsumerer alt der rått. no.wikipedia.org/wiki/Lyn
Jeg likte denne siden. (Jeg var ikke klar over at det fantes positive og negative lyn, men kulelyn er jo en av mine favorittemner - veldig interesant fenomen.)
Lynet slår egentlig opp og ikke ned. Det som gjør at det lyner er at det oppstår en spenningsforskjell mellom skyene og bakken. Blir spenningsforskjellen stor nok så vil den etterhvert klare å skape en lysbue - og når dette skjer mellom bakken og himmelen eller mellom to skyer så kalles det lyn. Når det skjer inni en bryter så kalles det lysbue. I store høyspentbrytere så blåser man faktisk inn trykkluft når man slår av bryteren for å slukke slike lysbuer så de ikke skal ødelegge noe.
Lynet vil som all annen elektrisitet velge minste motstands vei. (Også kjent som Nettums første lov - formulert som at de svakeste må alltid tåle mest.)
Dermed vil lynet slå ned (eller rettere opp) fra bakken der det er best elektrisk ledningsevne mot skyen. So regel vil dette da si det høyeste punkt i terrenget, men lokale forhold kan forskyve dette. Et høyt tre på et jorde vil være et typisk slikt punkt. Eller en bakketopp. Dermed er det økt sannsynlighet for lynnedslag her.
Dersom lynet slår ned i en bil så ledes strømmen rundt kupéen som passasjerene sitter i og videre ned til jord. Bilen er av metall, så den leder godt. Det er ingen grunn for elektroner i hastverk til å stoppe for å svi folk når det er raka vegen rundt. Siden strøm flyter best i ytterkanten av en leder, og bilen på grunn av sin utforming da fremstår som et skall så går all strømmen rundt folkene. (I kabler for overføring av store kraftmengder, feks sjøkabler, er det bare leder langs ytterkanten.)
Hest med jernsko er ikke noe stort problem - med mindre han står på en åstopp og er øverst. Da ligger han tynnere an.
Jeg fikk høre at det med bil bare var en myte? At man ikke er tryggere der enn andre steder? Men det er kanskje gummidekk-teorien som er en myte? For det er vel ikke helt sant at man er trygg med gummistøvler, heller?
Har hørt at man ikke skal være ute på vannet når det lyner. Muligens fordi man blir det høyeste punktet?
Som om hesten bare går på et vanlig jorde, med høyere hus og trær rundt er han passe trygg eller?
Det er jo litt pes å stå opp midt på natte og springe ut i tordenværet og ta inn fire hester også da.
Om hesten ikke er det høyeste punktet så er den tryggere.
Jolie - det med at det er trygt i bil er sant. Det er også trygt i fly, og det slår ned lyn i fly langt oftere enn man liker å tenke på - men det er ikke så farlig. (Har ikke tall på dette, husker ikke kilden heller - men jeg leste det "ett sted")
Men altså Farradaybur hvor man sitter inni en ramme av metall - trygt.
Ikke være høyeste punkt - trygt.
Båt - ikke så innmari smart, men de fleste båter er derfor utstyrt med lynavleder - akkurat som andre bygninger osv. Da sitter det en eller annen ledende dings høyt på huset (som er der lynet treffer) som så leder spenningen ned mot en kobberplate i bakken - slik gir man lynet en snarvei mot jord utenom huset.
En ting som er verre med lyn er når det slår ned i kraftlinjer og lager en strømpuls. Enkelte steder i landet kan man se når dette skjer. Da oppstår det en puls som vandrer langs linja - frem og tilbake til den dør ut (eller til vernet løser ut) og man ser lyset bli litt kraftigere, litt svakere, litt kraftigere og svosj - borte.
Ah - en sånn ja. Nei, men de stikker ikke veldig høyt opp av vannet heller. Så med mindre du er et stykke til havs så burde lynet foretrekke litt landskap rundtomkring.
Men personlig ville jeg nok ikke valgt rotid akkurat når det lyner tror jeg.
(Dessuten er jeg da aldeles for opptatt med å stå og se på og fryde meg - det er jo så fint!)
Kulelyn er et allment akseptert fenomen - det er i alle fall så akseptert at metrologisk institutt anerkjenner det. Det er derimot ikke klart hvordan de oppstår og hva mekanismen bak er.
Veldig sannsynlig er mange UFO observasjoner kulelyn. (Det minner meg forresten på en vanvittig kul UFO film jeg så - mulig det var BM som postet den her. :gruble: Flotte lys som beveget seg med en helt naturlig forklaring. Dog ikke kulelyn.) Andre naturlige fenomener med elektrisitet som ofte gies en overnaturlig forklaring er St.Elmos Fire
Og by-the-way, de mener at Hessdal fenomenet er en variant av St.Elmos fire (plasma). Jeg tror veldig sterkt på at fenomener som observeres ofte nok og av mange nok er reelle observasjoner (men jeg tror ikke de er aliens, svart magi eller spøkelser)