Dette spørsmålet irriterer meg hver gang jeg handler mat. Hva i all verden skal vi med kassalappen fra matbutikken? Er det noen av dere som bruker den til noe? Kvittering hvis man handler for andre, greit nok, men ellers hva? Er det noe de ansatte er forpliktet til å spørre om?
Mange tar vare på kvitteringene for å føre regnskap, andre når de handler for andre folk. Eller i tilfelle noe skal byttes.
Da jeg jobbet på Kiwi var vi forpliktet til å spørre. Vi fikk ikke printet ut kvitteringen automatisk (spare papir - miljøvennlig) og måtte derfor spørre.
Noen blir irritert over at man spør om de vil ha kvittering fordi de ikke vil ha den, andre fordi de tar det som en selvfølge at de får den. :knegg:
Veldig greit å ha kvitteringen til å myse på totalen, føre inn i regnskapet, og hvis noe skal byttes. Det er ihvertfall greit å bli spurt, så man kan velge om de skal skrive den ut eller ikke.
Av og til er det slått inn feil, og det vil jeg gjerne sjekke. En gang hadde de slått inn 23 pastaglass, jeg hadde kjøpt ett. Jeg oppdaget det ikke før dagen etter og fikk da pengene igjen ved å vise kvitteringen. Det er jo også et bevis på hva jeg har kjøpt så jeg vil stort sett alltid ha den.
Jeg vil også ha den. Jeg har opplevt at de trakk dobbelt på kort så jeg vil gjerne ha den hvis jeg bruker kort. Jeg har også opplevt ikke å få returnert muggen ost uten kvittering. Eller, jeg ga meg ikke, så jeg fikk det jo. :blunke:
Jeg går ofte gjennom kassalappen og spesielt hvis jeg har kjøpt noe på tilbud. Det er veldig ofte noe feil - man betaler full pris på noe som skulle vært på tilbud f.eks. Det skjer ofte synes jeg.
Ved ukeshandling hvor det gjerne blir endel varer tar vi med kvitteringen både for å sjekke at det stemmer og for evt. bytte. Vi har byttet mye i det siste. Muggen frukt osv.
Handler jeg to liter melk og det er det, gidder jeg ofte ikke å ta med kvitteringen.
Det kommer an på hva jeg handler, ofte bryr jeg meg ikke, men andre ganger tar jeg den med fordi jeg opplever at noen ferskvare osv. ikke er så ferskt eller f.eks frukt/grønt som ikke holder mål. I tillegg hender det jo at jeg er på et senter og går i ulike matvarebutikker pga. utvalg, og da er det greit å ha kvittering for å bevise at du har kjøpt noen varer et annet sted, ved spørsmål.
Jeg svarer som regel nei til kvitteringen, men angrer rett som det er - når det viser seg at varene er råtne og/eller utgått på dato. :mumle: Senest på lørdag kjøpte jeg en kilos brunost - som gikk ut i går, viste det seg. Butikkene er virkelig elendige på å rydde i hyllene sine. Det er unektelig enklere å klage og bytte når man har kvittering.
Kvitteringen er greit for å sjekke priser på ting i etterkant, eller, som flere sier, for å sjekke om det er riktige varer/priser som er slått inn. Skal man tilbake i butikken, eller i flere butikker, kan det også være greit å ha kvittering på ting som er kjøpt fra før, og er det noe galt med noen av varene, så man går tilbake med dem, bør man helst ha med kvittering for å få bytte. Og hvis man fører grundig husholdningsregskap, vil man gjerne ha oversikten over hvor mye penger som går til ulike varegrupper. Jeg ser virkelig ingen grunn til å bli irritert over å få tilbud om å få med seg kvitteringen. (Men jeg svarer oftest nei.)
Jeg tar den ofte med for å sjekke ifh til feilslag, men bare på store innkjøp, gidder ikke det på 2 melk og brød, akkurat. jeg regner i hodet hele tiden mens jeg handler, så jeg vurderer også totalen ifh til det jeg mener det skal bli, slik at jeg vet om jeg skal finlese kvitteringen i butikken, eller bare titte raskt over.
Jeg tar alltid kvitteringen på ukeshandlene på Obs !
Da er det ofte ting som sko, klær osv. også med på den og det er det veldig greit å ha kvittering på.
En pakke bleier og avisa blir noe annet.
Kvitteringen er grei å ha. Det er ofte feilslåtte eller feilprisede varer i de fleste butikkene her i området i hvert fall. Er det feil på varene, er det også kjekt å kunne vise kvitteringen.
Av og til tar jeg den med, av og til ikke.
Om man ikke vil ha den er det jo bare å si pent ´nei takk´..., ikke noe man trenger å irritere seg over ...?
Jeg tar ofte med kvitteringen når vi gjør storhandel, mest for å holde litt oversikt over hva ting koster. Det hender jeg får meg en liten aha-opplevelse!
Jeg takker nei til kvittering når jeg har handlet få varer. Men når jeg ukeshandler syns jeg det er greit å titte over at man har betalt riktig for varene (det er tross alt snakk om varer for 1500-1800 kr), også i forhold til å kunne klage på evt. ødelagte varer. Det er da MYE bedre at de spør om man vil ha kvittering enn at de skriver ut uansett, det er tross alt en del papir som spares.
Jeg har handlet en del i forbindelse med jobb og da trenger jeg lappen for å få tilbake penger+ at den skal inn i regnskapet. Privat tar jeg aldri med lappen.
Jepp. Hvis man aldri bryr seg med å ta med kvittering har man for god råd. Enten det, eller så tror man litt for godt om kassabetjeningen. Jeg har jobbet i butikk selv, så jeg veit at butikkansatte bare er mennesker og at feil kan skje. Null problem å fikse når man har kvittering å vise til. Litt mer pes om butikken må gå tilbake og sjekke kassarullene selv. Jeg sluttet å jobbe i butikk rett før praksisen med å spørre om kunden ønsker kvittering ble vanlig. Før det var det mye papiravfall, for de færreste tok med seg sin, så jeg skjønner jo hvorfor det spørres.
Selv tar jeg ikke med kvittering om jeg bare handler et par småting som jeg veit hva koster, men ellers vil jeg ha. Og om jeg ikke får den og de har begynt med neste kunde og derfor ikke kan skrive ut min, så blir jeg litt småsur. Men å bli sur fordi man får tilbud om å få kvitteringen sin, det synes jeg er litt rart. Men det er meg. :)
Eh ja? Hvis man kjøper filmer eller leker på matbutikken er det ganske greit å kunne vise en kvittering om det er noe galt med produktet. Og hadde du visst hvor mange ganger vi har betalt for mye i butikken og har sett det på kvitteringen etterpå ... På Ultra hadde ekspeditøren ikke slått inn NOEN av tilbudene en gang, det dreide seg om over 250,- kroner tilsammen. Ganske greit å ha kvitteringen da ja.
Ved småkjøp tar jeg ikke imot den, men det gjør jeg alltid på storhandling.
Dette minner om en annen tråd der HI irriterte seg grenseløst over at kassabetjeningen spurte om hun ville ha med seg pose når hun hadde handlet. Kunne de liksom ikke SE at hun trengte pose? Herregud altså.
Ja, for ingen bruker jo handlenett i dag, feks. Og ingen putter varene under vogna (det gjør alltid jeg om jeg har med vogn, det går ikke med pose da). Kunder må alltid irritere seg over noe, det er veldig viktig. Blir man IKKE spurt om pose eller om man vil ha med lappen, er dét også gale, selvsagt.
Dette er jo kvalitetssikring for begge parter. Som kunde ser man at man har fått handlet varene til rett pris, og at det er slått inn korrekt antall. Som varehandel, så er det også greit å kunne gi kundene denne sjekkemuligheten, for da må de operere ærlig.
Mange liker også føre regnskap, og i sammenhenger hvor man handler feks for jobben eller andre, så er det også greit å kunne vise til hva pengene er brukt til. :ja:
Vi samler på alle kvitteringene for å ha oversikt over hva vi bruker på matvarer og husholdning i måneden. Ender som regel opp med bakoversveis over beløpet.
Det kunne ikke falle meg å bli irritert over å bli tilbudt kassalappen. Den er jo til for at jeg skal kunne ha kontroll og sjekke hvis det trengs. Hvis vi handler mye tar jeg den alltid med, er det bittelitt, hender det at jeg takker nei.
Det er virkelig ikke vanskelig å svare "nei takk" eller "ja takk" på et enkelt spørsmål fra kassebetjeningen. Jeg forstår ikke at det går an å irritere seg over dette.
Jeg ser heller ikke problemet. Jeg tar stort sett kun mot den hvis jeg synes summen virker rar og vil sjekke, og hvis jeg kjøper noe annet enn vanlige dagligvarer - ellers ikke. Men irritere meg over at de spør? Nei, livet er for kort til å bry seg om sånt altså!
Jeg synes det er greit at de spør. Det hender nokså ofte at jeg handler f.eks. undertøy/strømpebukser fra Pierre Robert, og da er det greit å ha hvis jeg skulle ha behov for å klage eller noe.
Det irriterer meg langt mer at de spør om jeg vil ha pose,
så svarer jeg gjerne ja,
og så husker de ikke på det likevel :gaah:
De har ingen anelse om kor mange som faktisk blir skikkelig sint og sur, fordi dei blir spurt om dei vil ha lappen. Eg har opplevd å få skyllebøtter frå folk, fordi eg måtte jo klara å sjå at dei ikkje skulle ha den. :snill:
Jeg tar som oftes med kviteringen for å sjekke priser. At ting er rett, slått inn riktig antall, eller at jeg rett og slett ikke viste prisen. Fek når man kjøper kjøtt står ikke alltid prisen på pakken, bare vekten. Greit å vite hva den kostet akkurat.
Men ikke på småhandling, da ser jeg som oftes på når det blit slått inn og sjekker direkte.
Jeg tar også ofte med kvitteringen. Greit å se over at alt er som det skal, og som andre sier hender det litt for ofte at vi må bytte dårlige matvarer.
Jeg tar sjelden vare på kvitteringen, men tanken på å skulle irritere meg over spørsmålet har ikke streifet meg. Jeg har nok med å irritere meg over idioter i trafikken om jeg ikke skulle legge butikkansatte for hat i tillegg.
Hvis jeg syns at totalen blir urimelig høy tar jeg kvitteringen. Da kan jeg sjekke om det er noen feilslag, sånn som den gangen de hadde slått inn plommer isteden for epler. Det utgjorde en god del da jeg hadde kjøpt nesten 4 kilo epler.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.