Isbjørn sa
for 14år siden:
Jeg skal lage et stolpediagram i exel som viser når barna i bhg kommer om morgenen og når de drar om ettermiddagen. Jeg ønsker at x-aksen skal starte på kl 0645 og slutte på 1700. På y-aksen skal navnene på barna være.
Dette skal jo være enkelt, men mine exelkunnskaper var visst ikke så gode likevel.
Hittil har jeg skrevet navnene i A-kolonnen. Kan jeg skrive når de kommer i B, og når de drar i C? Og hvordan skal jeg få dette ut i en tabell?
Veronal sa
for 14år siden:
Skal du ha X- og Y-akser i en tabell? :gruble:
Isbjørn sa
for 14år siden:
Veronal sa:
Skal du ha X- og Y-akser i en tabell? :gruble:
Eeeh, ikke det? Det er det samme hva det blir, bare jeg kan se stolper på hvert barn, slik at jeg lett kan se hvor det er mest og minst barn.
Fintdethei! sa
for 14år siden:
Du er på god vei til å lage en tabell, men vil du lage en graf av tabellen?
Fintdethei! sa
for 14år siden:
Isbjørn sa:
Eeeh, ikke det? Det er det samme hva det blir, bare jeg kan se stolper på hvert barn, slik at jeg lett kan se hvor det er mest og minst barn.
stolper på hvert barn, eller hvor mange barn det befinner seg på hver avdeling?
Isbjørn sa
for 14år siden:
Fintdethei! sa:
Du er på god vei til å lage en tabell, men vil du lage en graf av tabellen?
Er ikke graf en kurve/lang strek? Vil ha enstrek/stolpe pr barn som viser oppholdstid.
Og jeg kommer sikkert til å bruke mye tid på dette for lett å kunne lese barnetallet :knegg:
Isbjørn sa
for 14år siden:
Fintdethei! sa:
stolper på hvert barn, eller hvor mange barn det befinner seg på hver avdeling?
13 barn på min avdeling. Skal kun lage for disse.
Isbjørn sa
for 14år siden:
Vet dere, nå har jeg brukt feil ord. Det er jo ikke tabell jeg skal lage, men stolpediagram. Tabell kan jeg. Beklager forvirringen.
Fintdethei! sa
for 14år siden:
Du vil altså visualisere hvor lenge hvert barn har vært i barnehagen en dag?
Isbjørn sa
for 14år siden:
Veronal sa:
Skal du ha X- og Y-akser i en tabell? :gruble:
Jeg mente stolpediagram:o
Adrienne sa
for 14år siden:
Vil du kunne se til hvilke tidspunkt du har flest barn? Eller vil du bare ha en oversikt over når hvert barn kommer og når det går? I en graf eller i en tabell?
Isbjørn sa
for 14år siden:
Fintdethei! sa:
Du vil altså visualisere hvor lenge hvert barn har vært i barnehagen en dag?
Jepp, i et stolpediagram. Glem tabellordet.
Isbjørn sa
for 14år siden:
Adrienne sa:
Vil du kunne se til hvilke tidspunkt du har flest barn? Eller vil du bare ha en oversikt over når hvert barn kommer og når det går? I en graf eller i en tabell?
Vil se tidspunkt når de kommer og går, slik at jeg lett ser hvor skoen trykker. I stolpediagram.
Fintdethei! sa
for 14år siden:
men du må ha en tabell for å lage et stolpediagram (tabellen er inputen)
Fintdethei! sa
for 14år siden:
eks. tabell:
LevertHentetPer06:4514:15Hans07:4516:15Kari08:4515:15Lise07:0016:00 (ok, copy- paste fra excel funker ikke :knegg:, men tabell kan du jo...)
merk tabellen->sett inn-> diagram -> velg stolpediagram.
og vips har du et stolpediagram for hvert barn
Isbjørn sa
for 14år siden:
Fintdethei! sa:
men du må ha en tabell for å lage et stolpediagram (tabellen er inputen)
JA, det vet jeg. Men, vet ikke om dette blir riktig:
A: Barnas navn
B: Leveres
C: Hentes
Fintdethei! sa
for 14år siden:
Isbjørn sa:
JA, det vet jeg. Men, vet ikke om dette blir riktig:
A: Barnas navn
B: Leveres
C: Hentes
hehe, ok, da er vi tilbake til start, da jo :knegg:
prøvde denne varianten i excel, men vet ikke helt om den ga noen mening, du får to stolper på hvert barn, en med når de blir levert, og en med når de blir hentet...
Adrienne sa
for 14år siden:
Er målet å finne ut informasjon om når det er mest trykk på avdelingen, for å finne ut når du trenger å ha ansatte der? For da er barnets navn irrelevant, er det ikke?
Isbjørn sa
for 14år siden:
Adrienne sa:
Er målet å finne ut informasjon om når det er mest trykk på avdelingen, for å finne ut når du trenger å ha ansatte der? For da er barnets navn irrelevant, er det ikke?
Ja, du har helt rett.
Adrienne sa
for 14år siden:
Isbjørn sa:
Ja, du har helt rett.
Da skal jeg tenke litt på det i morgen og se om jeg kommer opp med en god løsning.