Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Er dere flinke til å si ifra?

#1

Fløyel sa for siden:

På restaurant - eller kafè, hvor dere får servert mat som ikke er som forventet?

Mamma, storesøster og jeg var nemlig på restaurant idag og spiste middag, enkel italiensk restaurant. Bestilte enkle retter, og maten til mamma og storesøster var kald, min mat var tydlig oppvarmet, lasagnen var ikke god i det hele tatt.

Servitøren kom aldri bort til bordet vårt enda vi gjorde gjentatte forsøk på kontakt, vi spiste litt og gikk deretter bort til kassen for å betale - hvorpå vedkommende spør om maten smakte - vi svarte som sant var at det gjorde den ikke. Han ble sur - og svarte at "jah, da skal dere ikke betale for den heller!" - "neivel" svarte da min mor. Så vi slapp hele regningen, noe som ikke var intensjonen vår, men vi mente virkelig at maten ikke smakte, men vi fikk ikke mulighet til å klage "underveis".

Er det frekt av oss? Noen andre som er flinke til å si i fra når man får servert noe som ikke er ok. Jeg har nemlig litt inntrykk av at vi nordmenn har litt lett for å bite i oss dårlig service, smile og være høflige.


#2

Maverick sa for siden:

Njaeih, nå er det svært sjelden jeg får mat som jeg har grunn til å klage på, eller vet at jeg har grunn til å klage på, ( :knegg: ), men om noe opplagt er galt sier jeg i fra. Tror jeg. Ja. :nemlig:


#3

Mississippi sa for siden:

Jeg sier i fra.
Spiser sjelden ute og vil da at det skal være bra når jeg først gjør det.
Man betaler dyrt både for mat og service ...
Heldigvis er det veldig sjeden jeg har opplevd å måtte gjøre det. :)


#4

Teoretica sa for siden:

Jeg var superpysete på å klage tidligere. Det føltes rett og slett pinlig, og jeg følte meg ondskapsfull.

Nå sier jeg fra om det er god grunn til det. Jeg sier selvfølgelig fra på en høflig og hyggelig måte, og har sågar opplevd at de som mottar kritikken faktisk setter pris på konstruktive tilbakemeldinger. Når man betaler for noe, har man lov til å stille krav.


#5

Kanina sa for siden:

Jeg klager når det åpenbart er gluten i maten min, eller når vinen er udrikkelig (f.eks. pga for høy temperatur, som jeg klagde på nå sist i sommer). :stolt:
Jeg vet ikke om jeg ellers klager på selve maten. Det må være hvis den er helt kald/frossen, ikke er gjennomstekt når den skal være det, etc. Men jeg antar også at prisen står i stil til hva man kan forvente av kvaliteten på maten, så det skal mer til å klage på en billig sjappe enn en ordentlig restaurant.


#6

Bille sa for siden:

Jeg sier i fra om det er grunn til det. Jeg ville definitivt sagt i fra i ditt tilfelle.


#7

Carrera sa for siden:

Vi sier fra om maten ikke er som forventet ja, men vi prøver å gjøre det på en minst mulig klagete måte.

Jeg har varslet fra om kald mat, for dårlig stekt mat, død brus etc. Sist jeg sa fra så var det et glass-skår i maten min. Ikke sure miner fra noen av partene.


#8

annemede sa for siden:

Jeg har gitt beskjed når den stekte fisken er helt rå


#9

Fløyel sa for siden:

Vi sa ifra på en høflig måte altså, føler ihvertfall vi selv, men jeg reagerte på at han ble så innmari gretten. Han spurte, vi svarte ærlig. Men jeg må si jeg følte meg litt lite lur når vi gikk derfra.


#10

Enhjørning sa for siden:

Jeg burde ha sagt fra om den "bacon-cheese-burgeren" jeg spiste på den lokale bistroen nå i sommer. :mumle:
Brødet var svartsvidd under, salat og dressing var faktisk fraværende og baconskiva var tydeligvis kokt, ikke stekt, så den lå dvask og ekkel over burgeren.
Men bistroen var overfylt, jeg og babyen var skrubbsultne (Nei, han fikk ikke burger :knegg: ) og femåringen var overtrøtt og slitsom, så jeg lot det passere.
Men jeg burde generelt vært bedre til å si ifra.
Jeg gjorde det den gangen samme bistro presterte å bruke en time (!) på å lage meg en bagel med reker.


#11

Teofelia sa for siden:

Det spørs på stedet og forventningene. På Egon forventer jeg meg dårlig mat, så der gidder jeg ikke. På skikkelige restauranter eller spisesteder som hevder å servere god mat, er det større sjanse for at jeg skal gi beskjed.

Jeg sier fra når jeg får vin som er udiskutabelt sur, eller når maten på ingen måte står i stil til forventningene. Som den gangen jeg var på steak house, der det ble gjort stort nummer av at vi skulle fylle ut et eget kort med spesifikasjoner på hvordan biffen skulle tilberedes. Jeg krysset av for at biffen skulle være rå, og da jeg fikk servert en medium stekt biff, sendte jeg den ut igjen. Det får være måte på å ikke klare å oppfylle de forventningene man går inn for å skape selv.

Normalt ville jeg ikke sendt ut en medium biff, med mindre det var på en virkelig fin restaurant (og der har jeg aldri opplevd å få biffen for mye stekt). En gjennomstekt biff ville blitt sendt rett ut uansett. (Jeg bestiller ikke biff på steder jeg ikke tror at de vet hvordan den skal stekes.)


#12

Kula sa for siden:

Det kommer helt ann på hva slags sted jeg spiser på. Dårlig burger på ett gatekjøkken klager jeg aldri på. Dårlig tillaget mat på restaurant sier jeg i fra om.


#13

Inagh sa for siden:

Før turte jeg ikke si noe som helst, nå sier jeg i fra ja, om maten jeg betaler i dyre dommer for ikke står til forventningene. :humre:

Den mest artige opplevelsen jeg har hatt lell er da jeg fikk en Guinness, som var tappet helt feil, på en pub i Scotland. Jeg var der med ei venninne som er totalavholds når det gjelder alkohol. Men hun er glad i alkoholfritt øl, og etter å ha delt bolig med meg i et års tid, hadde hun lært seg hvordan en god Guinness skal tappes. Så - når jeg fikk servert en dårlig øl, rakk jeg ikke engang åpne munnen, før jenta tok ølen, masjerte bort til baren, smalt Guinnessen ned på disken og sa klart fra at "hallo - den her går det ikke an å drikke, den er tappet helt feil!" Kjekt med totalavoldsfolk som har sansen for god øl. :nemlig:


#14

Fløyel sa for siden:

Jeg sier faktisk i fra på McDonalds også jeg da - hvis cola'n min er tam eller smakløs.
Man betaler jo for noe man faktisk ikke får.


#15

Morella sa for siden:

Ja, jeg pleier å si ifra. Synes ikke det er noe hyggelig å måtte gjøre det, men det er bedre enn at jeg går å irriterer meg over at jeg har betalt for dårlig mat.


#16

Pebbles sa for siden:

Jeg er ikke "flink" til å si i fra. Det er egentlig et bevisst valg og ikke så mye et utslag av konfliktskyhet, selv om det også er endel av det hele.

For det første får jeg veldig sjelden mat som er dårlig. Det kan sikkert skyldes at jeg ikke er en utpreget matsnobb samtidig som jeg ikke akkurat aktivt leter etter feil ved mat og servering når jeg er ute og spiser.

For det andre er jeg riktig så allergisk mot selve konseptet med å være problemfokusert, så jeg havner ganske sikkert i den andre grøfta og overser dvask salat, kalde poteter og andre, i mitt univers, uvesentligheter.

Jeg har klaget én gang. Det ble en absurd affære. Jeg hadde bestilt pasta med tomatsaus og fikk pasta med fløtesaus ; da jeg gjorde kelneren oppmerksom på dette begynte han å krangle med meg og insiterte på at den hvite sausen pastaen min fløt i var tomasaus. :hehehe: Dah ble jeg riktignok irritert nok til å forlange ny mat asafp.


#17

Ivars_mamma sa for siden:

Signerer. :nikker:

Har selv jobbet flere år i restaurantbransjen og må bare si at de fleste restauranter setter pris på at man klager i restauranten slik at man har mulighet til å rette opp igjen.

I bransjen sies det at det skal 10 positive anbefalinger for å veie opp for 1 negativ.

Jeg synes ikke du skal føle at dere gjorde noe feil. Får man dårlig mat, så skal man si ifra. Det er ingen som er tjent med å bare la det "skli forbi".


#18

LilleLeo sa for siden:

Jeg sier i fra, spesielt på Burger King og McDonalds. Jeg har selv jobbet på Burger King, og vet hvordan maten skal være. Om salaten på burgeren er brunlig har den garantert lagt mer enn de 10 lovlige minuttene på varmeplaten. Om påmmfrien er lunken går den rett tilbake.


#19

Fløyel sa for siden:

Jeg opplever også skjelden og få dårlig mat altså. Men idag fikk jeg servert en lasagna med hard pasta - og den var hard pga den var rett og slett gammel og oppvarmet x-antall ganger, de hadde "pyntet" på overflaten med å tømme ketchup over maten og litt parmasan ost. Carbonaraen til mor og datter fløt ikke i fløte men i vann.. Jeg vil ikke si at jeg er en kverulant som sitter og krangler og syter om alt mulig altså :o men idag følte jeg virkelig for å si ifra.



#21

Snippa sa for siden:

Jepp. I følge min datter på snart 14, som synes alt jeg gjør og sier er superflaut, sier jeg altfor ofte i fra :knegg: Får jeg ikke det jeg forventer, sier jeg fra. Selvsagt på en ok måte.


#22

Pebbles sa for siden:

Nei, men det var nå heller ikke poenget mitt! Du hadde sikkert god grunn til å klage - og da skal man selvfølgelig det!

Mitt innlegg var bare et generelt svar og ikke på noen måte et sleivspark til deg.


#23

ingling sa for siden:

Jeg har heldigvis sjelden grunn til å si fra, men i ferien vår nå (i Italia) hadde vi to opplevelser der vi gjorde det. På det ene stedet var det frossenmat som var varmet opp - på en restaurant som så helt vanlig ut - og det smakte dårlig i tillegg til at kjøttsausen var grågrønn. Vinen var alt for varm. Vi betalte faktisk for alt fordi vi ikke orket krangle og det var billig, men kelneren ble skikkelig sur og ropte "picky" etter oss. :humre: Andre gangen fikk vi burger som ikke var gjennomstekt og pommes frites som smakte gummi og var kalde. Etter et forsøk på å klage og få ny mat som var like ille ga vi opp, der slapp vi i det minste unna med å kun betale drikken.

Jeg er også positiv i det lengste altså, men godtar ikke hva som helst! Sier ellers mest fra hvis jeg får mat som inneholder noe jeg ikke tåler (som enten ikke sto i menyen eller som jeg spesifikt ba om å ikke få). De fleste restauranter burde tåle såpass og prøve å levere bedre.


#24

sharon85 sa for siden:

Jeg har problemer med å si fra uansett... Er mye i USA og mye kan skje med maten din der hvis du klager... Så tror jeg er ganske skeptisk til hva jeg får hvis jeg klager...


#25

Irma sa for siden:

Jeg er generelt lite flink til å klage og reklamere på ting. Det gjelder også mat på restaurant og cafré. Jeg gjorde det for første gang, tror jeg, på treff med gode FP-venner for kort tid siden. Det var en salat på Fridays på Aker brygge som jeg rett og slett ikke klarte å spise, og siden jeg var veldig sulten så måtte jeg bestille meg noe mer. Så da følte jeg at jeg burde forklare.

Ved en annen anledning sto salaten tilnærmet uspist da vi skulle betale, og betjeningen tok initiativ til å spørre om det var noe galt med maten. Jeg sa som sant var at jeg ikke syntes det smakte godt, og de slo av halve prisen. Det var god service synes jeg. Blide var de også. (Pikene på hjørnet i Lillestrøm.)


#26

Irma sa for siden:

Hva betyr de prikkene? :blond: Forgiftes maten eller noe? :har aldri vært i USA:


#27

liefje sa for siden:

Jeg sier omtrent alltid fra om noe er daarlig, men da sier jeg fra med en gang jeg har smakt og spiser ikke videre.


#28

Heddamor sa for siden:

Jeg er for feig til å si fra, syns sånt er så ubehagelig at jeg velger å la være. Skulle vært ganske ille før jeg sa fra. Rått kjøtt, evt for godt stekt kjøtt, kald mat osv er jo en ting, men mat som jeg rett og slett syns smaker vondt er jo noe annet. Kan jo bare være jeg som har sær smak.


#29

Drømmedama sa for siden:

Jeg sier i fra. Jeg gidder ikke å late som om jeg synes det er ok å vente en time på maten, å få servert kald mat eller å få mat som ikke smaker godt.
Jeg klager ikke for å klage, jeg er høflig og snill, men jeg forventer å få det jeg har bestillt.


#30

Shane sa for siden:

Jeg sier ifra hvis maten er dårlig. Eller som sist når de glemte å gi oss brød til tapasen vår, det kom når vi var ferdig med å spise... Og ikke var det mulig å få kontakt med noen servitør heller, prøvde å få øyekontakt en god stund. Da syns jeg det var veldig greit å si fra. De tok det ikke særlig pent "jammen atte det var fordi at sånn og sånn osv.." Sånt liker jeg ikke, da blir jeg irritert. Det er bedre å bare si beklager og ferdig med det.


#31

Mrs. Longbottom sa for siden:

Jeg overser også uvesentligheter, og vurderer spisestedet ifh til pris og hva man kan forvente, men tar ikke fem flate øre for å si ifra når maten er feil, uappetittelig, eller rett og slett helsefarlig. Jeg klagde på hamburgeren på et steakhouse som var blodig inni, da jeg hadde bestilt hamburger og ikke biff for å få noe som var gjennomstekt, fordi jeg var gravid. Jeg klagde også på å få servert bakt potet når jeg bestilte pommes frites. Kald mat klager jeg også på.


#32

Mississippi sa for siden:

Kanskje de tisser i maten, eller noe ...??:secret:


#33

Lorien sa for siden:

Jeg klager på mat som er kald eller åpenbart dårlig. Skulle jeg klagd hver gang noe ikke smakte godt, kunne jeg aldri ha spist andre steder enn hjemme. :bor i Gokk:


#34

ItsOnlyMe sa for siden:

Tror jeg er det? Jo, jeg/vi sier som regel i fra om maten er langt fra forvente. I sommer spiste jeg en på BurgerKing i Bergen, burger med bbq og bacon var det vel, den smakte helt forj..... Men pga lang kø, ble det ikke til at jeg klagde, spiste halvparten for jeg var så skubbsulten! Ble faktisk uggen i magen etterpå!

Ellers klager vi; Klagde engang på is som barna fikk servert på kafè. Barna spiste av den, men etter noen biter ville dem plutselig ikke ha mer. Så vi voksne fann ut at da ble det litt "reste-dessert" på oss.... Den smakte gammel nedfryst is, skikkelig frysesmak!!!Vi ble helt uvelle! DA klagde jeg, ansatt ble dritsur, men jeg fikk igjen pengen... - Uten at det var av betydning, saken var at dem solgte eldgammel is til barn...!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.