Jeg bor som de fleste vet i utlandet og jeg kan altså handle tax free i Norge. Nå har jeg handlet for 2000 NOK i en butikk og jeg spurte om de kunne ordne tax free-papirer til meg. Det hadde de ikke, men de hadde en norsk kunde som bodde i Dubai og som hadde meg seg papirer selv som de bare fylte ut.
Disse var et mer vanlig brev der butikken skrev inn hva kunden hadde handlet, stemplet etc. Så tok kunden det med til tollen på Gardermoen og sendte det tilbake til butikken med kontonummer og de sendte da momsen til kunden. Dette er jo egentlig formånlig for oss som kunder da det eller går gebyrer til Global refund.
Men nå er spørsmålet, er det noen som vet hvordan et slikt brev skal se ut? Brevet er vel, gjetter jeg, til bruk for at butikken skal kunne ha et grunnlag til hvorfor ikke moms skal betales på varene.
Jepp, det har vi rutine på. Vi kjøper til vanlig en del på tax free når vi handler i Europa (når vi bodde i Norge). Man kan ofte checke inn, men ikke sende bagasjen før etterpå.
Om du bruker skjemaet over så går du til politiet på OSL, ikke til tax-free-kontoret. Du tar med varene og skjemaene til politiet i ankomsthallen, og der har de også en toller (? - eller er det politi tro?) som stempler papirene for deg. Så går du opp til avgang som vanlig.