:mad: Hva er det som gjør voksne folk til egoistiske dritunger så fort man når stengetid i en butikk?
Føler man seg mere viktig om personalet står og jobber for seg på fritia si?
Jeg er så forbanna lei av å stå å jobbe gratis og ikke komme meg hjem til MINE unger for folk synes det er så greit å handle etter stengetid så de har oss helt for seg selv.
Å be folk dra til helvete er ikke i min jobb beskrivelse. En og annen gang en og annen situasjon jo helt klart man yter da det lille ekstra MEN HVER DAG!!!!! Nesten hver dag er det noen som kommer fem på seks og det er sjeldent ting som haster eller som ikke kunne vært gjort i åpningstia.
Klokka er nå kvart på åtte jeg kom akkurat inn døra jeg fikk ikke sett ungen min i dag fordi noen ikke kunne bestemme seg for om de skulle ha det ene eller det andre og farge og har vi....osv.( jeg har 17min reise tid)Når jeg forsiktig anntyder at vi er stengt min kolega er gravid og sliten er svaret ja om vi ikke er interesert i et salg på nesten 600kr så...
NEI JEG DRITER I ET SALG PÅ 600kr LÆR DEG FOLKESKIKK DIN SOPP!!!!(tenkte jeg)
Skikkelig irriterende med sånne kunder. Jeg hadde sikkert begynt å gjøre klart til stenging noen minutter før, og på slaget seks så hadde jeg spurt om de ville være med ut, eller om de skulle bli igjen i butikken til dagen etterpå.
Kjenner til den frustrasjonen der ja. :enig:
Det har hent et par tilfeller jeg har løpt inn i en matvareforretning fem på stengetid, hvis jeg har glemt noe. Men da er jeg ute igjen før de fem minuttene har gått. Men jeg har sett de som nesten storhandler fem minutter før stengetid. Det mener jeg er mangel på folkeskikk.
:dakars: Skjønner godt at du blir dritt sur, og at det er leit at du ikke rakk hjem før barnet ditt la seg. Noen tenker bare på seg og sitt. Skjønner ikke at de ikke forstår at de som jobber i butikk faktisk har et liv utenom.
Jeg er heller motsatt av sånne kunder. Jeg liker ikke å gå på butikken 5 minutter før stenge tid. Jeg tror automatisk at man blir låst inne i butikken :o
Ja, jeg vet man ikke gjør det da men :humre:
Kjenner til det der ja. På min arbeidsplass har vi ikke lov til å kaste ut kundene. (Stor internasjonalt kjede.) Men hadde jeg fått lov hadde jeg helt klart høflig men bestemt opplyst om at vi var stengt.
De fleste av kundene våre blir flaue når de forstår at vi er stengt for en stund siden. Men nå har vi arbeidstid en time etter stengetid også da, så sjeldent det går utover fritiden min.
Vi har butikk og hver eneste dag kommer det noen rett før stengetid, og de har som regel god tid, irriterende synes jeg, men mannen er like blid. Mange ringer han på mobilen i helga også, så han har reist ned til butikken både lørdag og søndagskvelder (og veldig ofte på kveldene i uka også), fordi kundene ikke kunne komme i åpningstiden.
Jeg hadde bedt vedkommende vennligst komme tilbake i åpningstiden. Om denne personen da velger å aldri returnere, hadde jeg gitt en lang beng i det.
Slike kunder trenger oppdragelse.
Det er i allefall ikke høfflig det eller, hadde noen som jobber hos oss bedt kunden om å gå fordi det var stengt, så hadde de ikke fått jobbet der noe mere.
Dessverre er nok dette en følge som hører med det å jobbe i enkelte serviceyrker. Jeg forstår deg kjempegodt, for jeg har heller ikke et rødt øre betalt i overtid dersom jeg er 1 eller 9 timer forsinket hjem fra jobb..... MEN slik er det dessverre, og folk flest, står seg selv nærmest og har ikke så veldig mye medfølelse eller kunnskap om at man faktisk stjeler av fritiden til den ansatte.
De som eier butikker er kanskje avhengig av kunder, og negativ omtale gir ikke flere kunder, Mannen står på pinne for kundene sine, men så kjører mange i over 25 mil for å handle hos oss også.
Det går an å gjøre folk oppmerksomme på at man stenger og min erfaring er at de fleste tar hensyn til dette. Selv om det jo finnes en del realt selvsentrerte unntak. Jeg brukte som regel det å rekke bussen som en forklaring på å "jage folk ut av butikken".
Forøvrig er det ikke store forskjellen på dem som kommer fem på stengetid i butikken og de som kommer fem på stengetid i barnehagen.
:jupp:
Men det som er så frustrerende er at folk ikke skjønner det selv ...eller de som gjør det gir faen, man vil så gjerne bruke overskuddet på å gi folk ordentlig hjelp jeg sitter ofte å svarer på mail jobber mye hjemme og sender ting til andre steder i landet fordi det føles godt å gjøre en god jobb.
Jeg sitter gjerne til 8 med en som har vansker med ammingen osv, men det er ikke disse kundene som ikke respekterer stenge tidene det er stortsett ræ..ølene og de stjeler overskuddet som jeg heller vil gi dem som fortjener det...
Vet du hva jeg synes er det virkelige problemet... det er at butikkbransjen bare betaler sine ansatte til stengetid og legger opp til at den offisielle arbeidstiden er over på samme tidspunkt som butikkene (i følge skiltene) stenger.
Jeg synes at minst et kvarter burde legges til tidspunktet som butikkene stenger dørene... til de ansattes arbeidstid. Da kan man låse dørene ved stengetid, gjøre seg ferdig med treige kunder og evt. få ryddet uten å jobbe gratis.
Jeg er helt enig i at mange kunder er tankeløse, uhøflige, treige osv, men butikkeiere bidrar også til å skape frustrasjon blant de ansattes. Det er vel gjerne ganske vanlig at de ansatte må være et kvarter på overtid for å få betalt for det. I 95% av tilfellene tar det akkurat litt mindre, og dermed får de ansatte sjelden eller aldri betalt for det.
Skjønner godt att du er frustrert! Been there done that.
På det verste sto jeg med handa på ytterdøren og trippet og ristet på nøklene mens jeg kledde på meg yttertøyet.. De fleste kundene skjønner att du har lyst til å gå da...:fnise:
Man skal ikke finne seg i hva som helst fra kundene, da har du misforstått hva det vil si å være serviceinnstilt. Man kan fint påpeke butikkens åpnings- og stengetider på en høflig måte.
Men mange kunder har også vist at de setter pris på at mannen har kommet ned en lørdag eller søndagskveld kl 22. mange har vært innom med butikken med både blomster, konfekt og likørflasker etter det. det er jo litt koselig da.
og så snakker de om det til naboer og venner, og dermed har vi flere kunder,
Kanskje de som kommer fem på stengetid i barnehagen har måttet vente på en fem på stengetid-kunde i butikken?
Hvis man smiler og ber kunden komme tilbake når butikken er åpen, vil nok de fleste kunder gjøre det. Er man derimot muggen og sur når man ber kunden forlate butikken er sjansene naturligvis mindre for at vedkommende vil komme tilbake.
Det kommer også litt an på butikken. Hadde jeg jobbet på f.eks. H&M tror jeg at jeg ville vært raskere med å gi beskjed enn om jeg drev en liten spesialbutikk selv.
Helt klart, mente heller ikke at man skulle finne seg i alt.
Men det er noe med at når man har valgt å tre inn i et serviceyrke, er det forventet at man har en høflig tone.
Og det stemmer muligens ikke helt at kunden har alltid rett, men noe er det i det.
Mannen betaler de som jobber hos han hvis de er der etter stengetid, trodde det var vanlig jeg. han betaler for matpauser også, det vet jeg at det ikke er alle som gjør.
Jo men dersom de ansatte har det som sin faste arbeidstid (15 minutter lenger enn åpningstiden) er de innstilt på det, og da blir de ikke så frustrert på treige kunder.
Det er jeg ikke enig med deg i. Se det jeg har sitert fra Skremmern rett under her.
Ja. Som tidligere pendler med nærmere en time på toget foran meg sa jeg i fra når det begynte å bli knapt med tid til å rekke toget. Det er ikke hyggelig å måtte vente en time pga en sen kunde. Det at man f.eks. må rekke å hente et barn i barnehagen er også en god forklaring som man kan bruke med god samvittighet. Om man bare skal ut og pilse en fredagskveld kan man dog være noe mer fleksibel.
Jada, det kan godt hende de har hatt en fem på stengetid-kunde, men da har de selv et ansvar for å fortelle hva de skal, slik at de ikke bare forskyver problemet videre.
Måten man gjør kunden oppmerksom på stengetiden har nok alt å si, ja!
Jeg er enig i at hva slags butikk det er snakk om spiller en viss rolle, men det må veies opp i mot hva det koster en selv (og andre som er avhengig av en utenfor jobbsituasjonen) å bli værende på jobb utover åpningstiden.
JEg rett og slett forstår ikke at man kan få seg til å be en kund eom å forlate butikken.
Vel, vel... Det kommer vel an på hvilket ansvarsområde man har.
Uansett er det vel greit å hente brn fem på stengetid om man er ute til stengetid.
Jeg vet ikke helt om dette med ansvarsområde. Jeg har som butikkleder også gjort kunder oppmerksomme på at butikken stenger.
Det er helt greit å hente fem på stengetid i barnehagen om man er ute igjen til den faktisk stenger, men som regel vil jo foreldre gjerne høre litt om barnets dag osv.
Tja, da jeg var ekstrahjelp i et par butikker på et senter i skoletiden, så hendte det innimellom at det kom folk slentrende inn når jeg hadde tatt inn skiltene, stativ og helt åpenbart var på vei til å gjøre opp kassen. De slentret som de hadde all verdens tid, og på en måte demonstrativt viste at de ikke hadde tenkt å skynde seg. Jeg husker at jeg svært bestemt, men høflig, sa til et par at vi hadde stengt, men at de var velkomne tilbake dagen etter. De ble så utrolig snurte, og kom også men den at vi burde da være interessert i å selge…
Man må jo være høflig, men på et senter skal faktisk hele senteret stenge innen viss tid, og kassen måtte gjøres opp. Så da lurer jeg faktisk på om den demonstrative slentringen er et ønske om å provosere fram noe. Litt spekulativt, men faktisk virket det som noen kunder hadde som hobby å gå inn i butikker for å være mest mulig ekle, både før og akkurat på stengetid.
Jeg var nå alltid veldig serviceminded, men det skjedde noen ganger at jeg påpekte at vi desverre stengte, og at jeg hadde en tidsfrist å holde mht det.
Jeg var innom Din Sko rett før stengetid en gang, jeg skulle bare løpe inn og kjøpe et par sandaler som vi hadde vært og prøvd på minstemann dagen før. Når jeg står ved hyllen med en sandal i hånden og kikker etter rett størrelse kom det en snerpe av en butikkansatt bort og sier surt: "Det er TO minutter til vi stenger bare så du er klar over det!". Vel, det hadde kanskje tatt meg 30 sekunder og finne sandalene og betale for dem, men jeg ble dritsur og trampet ut derfra. Der gikk de glipp av den 100-lappen liksom. :humre: Men makan til dårlig service. :mad:
Jeg er enig forøvrig med Vimsen jeg. Det kan selvsagt være irriterende med folk som kommer slentrende rett før stengetid og tar seg god tid, men man tar på seg et smil og gjør det beste ut av det. Nå har jeg alltid fått betalt for de timene jeg faktisk har vært på jobb da, det skulle da bare mangle.
Den var veldig uhøflig, sånt går ikke an!
Men det er forskjell på sånne som løper inn for å skynde seg, og de som faktisk har tenkt å bruke en halvtime til en time ekstra etter stengetid, fordi de tross alt er kunder og de har all verdens tid. Forventer man f.eks at barnehagen smiler deg ut en time etterpå, eller at legekontoret holder oppe langt etter stengetid. Man er jo betalende kunder der også, liksom.
Joda, det er jo sant. Jeg har heldigvis aldri opplevd så ille kunder, bare noen som kommer i siste liten, men som regel har de handlet seg ferdig ganske kjapt. Og dette var før i tiden, så jeg hadde verken henting i barnehage eller sånt å tenke på.
Jeg har jobbet på en matbutikk når jeg var yngre, helger og ettermidd. Og jeg har erfart at de som kom 15 min før stengetid lørdager var ute før vi egentlig stengte men de som kom 30 min før hadde veeeeldig god tid.
Og mange var ikke klar over hva klokken var eller at vi stengte da :)
Men vi fikk nå betalt for hvert et min ekstra vi var der
Jeg jobbet som varepåfyller en dag i uka, og i kassa en sommer på matbutikk, vi fikk ikke betalt for den ekstra tiden vi brukte på å gjøre opp kassen etter stengetid. Ganske gjerrig:(
Jeg er enig med Vimsen, og er glad for at jeg ikke eier en butikk der jeg må ansette folk.
Det er dog forskjell på å si ifra at en butikk på et senter stenger (ellers kommer ikke folk seg ut hovedinngangen) og å yte dårlig service i en liten brudebutikk. Jeg syns også det er forskjell på å få tømt Burger King kl 04 og å gå rundt til spisende gjester på en flott restaurant for å be dem skyndte seg.
Jeg har selv tidligere jobbet i butikk og alle butikkene jeg har jobbet i har det vært betalt 15min til 30 min etter stengetid for bl.a til rydding av klær.
Jeg hadde tatt det opp med butikksjefen og få betalt for den tiden man er etter stengetid.
Ja det er nok stor forskjell på det. :nikker:
Mannen er foresten veldig nøye på hvem som får jobbe for han, det er et par stk som tilbudte seg å hjelpe han litt gratis akkurat da han startet opp butikken, selv om det fristet med gratis hjelp den tiden så måtte han bare si nei, for de kunne være ganske sure og nebbete noen ganger så han tok ikke sjangsen på det, de kunne finne på å svare en vanskelig kunde ganske surt, så det ville ikke vært positivt for han og butikken,
Jeg har ikke jobbet i butikk, men har jobbet i en bedrift hvor jeg hadde med kundeforhold å gjøre. Den ene kunden - en forholdsvis stor sådan - var en drittsekk av en fyr, som alltid behandlet oss asatte i denne bedriften forbannet nedlatende...
En kveld jeg jobbet seint, kom han og klagde noe grusomt over diverse ting som ikke var gjort slik han hadde sett det for seg i sitt lille hode...
Jeg var sliten, sur - og var slett ikke klar for å høre på klagingen til dusten...
Så der og da gjorde jeg hva en god kundebehandler ikke skal gjøre - jeg tilta totalt...
Kaldt og beregnende fortalte jeg ham nøyaktig hva jeg mente om oppførselen hans... :flau:
Mannen ble stille... ba pent om unskyldning... og behandlet meg siden med ytterst høflighet... :knegg:
Man skal ikke tilte overfor kunder - men fy søren så godt det gjør innimellom...
Jeg synes faktisk at det er kunden som er uhøflig.
Å vise så liten respekt for andres arbeid og arbeidstid er egoistisk og respektløst.
Det er faktisk sånn i dag ar det er mange som ikke får betalt før det er gått 15-20 minutter, og arbeidsgiver er ikke så positive ti å betale ut denne overtidslønna.
Og Vimsen; som butikkleder har du ansvar for at de ansatte går hjem til tiden og at du oveholder budsjettet ditt (da er det ikke gunstig med overtid hver dag).
Det går an en gang, men når det blir en vane ...
Og dette er noe som ofte blir brakt frem av ansatte i varehandelen som et problem. De skal med en buss,tog, hente i barnehage eller har en avtale etter arbeidstid.
Selv om man har valgt seg jobb i service og varehandel skal man vel behandles med respekt og ha krav på et liv!!
Det er det mange som ikke får. Stenger man kl 18, får man betalt til 1815, er det kunder i butikken eller at kassa ikke går opp så får man ikke betalt utover denne tiden og da blir man stående på fritiden.
Jeg har sagt et par ganger til en kunde at de må respektere min arbeidstid ( når de begynner å krangle) har snudd på flisa og spurt om de synes det hadde vært hyggelig om jeg kom i det de var på vei ut av kontoret, og forlangt at de skulle være der 15 minutter lenger fordi jeg vil det.
Det er klart man som kune skal overholde butikkens åpningstid.
Men selv om man kommer 5 min før stengetid, er ikke det det samme som at man ikke er ute av butikken før den stenger.
Reagerer vel mere på at de ansatte ikke får betalt etter stengetid.
For selv om kundene er ute av døra er man jo gjerne ikke ferdig for dagen alikevel.
Det skal jo gjerne ryddes, kassa skal gjøres opp osv.
Men det er vel kanskje derfor man opplever at butikken er "stengt", før stengetid i noen tilfeller også.
Jeg synes det av og til virker som enkelte kunde r tror at bare man har kommet seg innenfor butikkdøren før det stenger, så kan de handle så mye de vil. Når apoteket stenger her er det stadig mange som forter seg inn rett før gitteret dras ned. Gitteret må de dra ned, hvis ikke får de faktisk aldri stengt. De er service-innstilt da og ekspederer de kundene som er kommet innenfor innen stengetid.
Akkurat når det gjelder apotek synes jeg vel dette er greit, da det ofte kan være ganske nødvendige ting man handler på apotek, som ikke er så greit å vente til neste dag med å handle. Men i småbutikker må det vel være greit å bruke samme taktikk? Låse døra for at flere kunder ikke kan komme seg inn,og dermed hinter man om at det er stengt uten å si det direkte. De aller fleste kunder vil vel da skyndte seg når de skjønner at det er stengetid. (med unntak av de som tror verden snurrer rundt deres akse, de fortjener kanskje beskjed om at det er stengt nå, så om du kan være så vennlig å være litt rask??)
Da jeg jobbet i en souvenirbutikk en sommer, opplevde jeg ofte at folk smøg seg under gitteret (som var senket nesten helt ned) for å komme seg inn i butikken. Mange ble "overrasket" over å få vite at jeg faktisk hadde stengt. :eek:
Era, jeg skjønner godt at du er frustrert. Mange klemmer kommer din vei.
Dette minner meg om noe jeg så på stranda i Egypt. Ei tydelig bortskjemt russisk jente tok over forhandligene da hun og følget (6-8 pers) skulle kjøpe båttur av en fyr som gikk fram og tilbake på stranda og solgte disse turene.
Da de hadde avtalt pris så sa han at de måtte betale en sum i depositum. Det var snakk om 200,- ca.
Jenta nektet plent. Hun mente hun ikke hadde grunn til å stole på denne mannen. I don't know you, sa hun flere ganger. Han prøvde å forklare at han hadde problemer med folk som sa de skulle på tur for så ikke å møte opp til avtalt tidspunkt, han viste henne hvor kontoret var og han bar t-skjorte med logo på.
Så kom det fra jenta: In MY country, the client is allways right. :dån:
Jeg mener - man SKAL yte service og strekke seg langt når man jobber i butikk/yter service, men mange vet da jammen å utnytte dette til sin fordel!
Har selv jobbet en god del i butikk og kjenner til problemet, ja. Siste butikken jeg jobbet i var en blomsterbutikk, og da gikk det jo ganske greit som regel. Fordi da begynte vi allerede litt før stengetid å pakke bort etc. Da skjønte folk som regel at de måtte forte seg litt.
Kan du ikke begynne å slukke noen av lysene, ta på deg yttertøyet eller gjøre noe annet som "vekker" kunden litt? Ellers burde jo alle alltid få betalt for den tiden de faktisk jobber, og hvis det tar en halvtime å stenge, så skal du ha betalt for det. :Nemlig:
Nei, flere skulle ha jobbet i butikk en gang. De som har jobbet i butikk selv oppfører seg ikke sånn.
Skjønner godt du er irritert!! Synes folk kan komme seg ut av butikken innen stengetid.
Jeg er glad jeg for det meste sitter på kontoret, og kan sette tlf på svarer kl.16.00 PIP!
Jeg syns at det er arbeidsgiveren din som er problemet her. Hvis det støtt og stadig faktisk er kunder som ønsker å legge igjen penger i butikken etter stengetid, så burde arbeidsgiver lagt inn 15-30 minutters overtidsmulighet.
Når vi handler i siste liten kan man høre meg mase på mannen om å forte seg så vi er ute før stengetid. Det høres sikkert litt gnålete ut for andre, men jeg liker virkelig ikke å stjele andres fritid.
Noen få ganger har det hendt at jeg ikke har fulgt med på klokka og blir for lenge og da ber jeg om unnskyldning i kassa. Jeg skjønner ikke at folk klarer å være så respektløse som det er beskrevet i denne tråden. Virkelig ikke.
:nemlig: Jeg er også uhyre påpasselig med å være ute av butikker i hvert fall ikke mer enn noen få minutter over stengetid. Har jobbet i butikk i ganske mange år selv, og vet hvor frustrerende det er å bruke fritiden sin på å vente på kunder. Én ting er det med overtidsbetaling, en annen ting er det at mange har familie de vil hjem til, som era her, og får kanskje ikke sagt natta til barna sine hvis de ikke kommer seg avgårde i tide. De aller fleste butikker har jo åpent til 18-19-20 og noen enda lenger, og mange har litt reisevei.
Det er respektløst å gjøre krav på andres fritid på denne måten. Når man velger et serviceyrke, velger man ikke i samme øyeblikk å vie livet sitt, inkludert fritiden sin til hensynsløse mennesker. Det er tydeligvis en ganske utbredt misforståelse.
Vi fikk heldigvis betalt for 15 minutter over stengetid i de butikkene jeg jobbet i tidligere, skulle bare mangle. Men selvsagt irriterte det meg også at folk kom inn 5 minutter før stengetid og tok seg såå god tid. Jeg synes man kan si over et høyttaleranlegg eller noe at man stenger om 5 minutter, så alle er klar over det. Sånt gjør de jo i alle sentre.
Det verste er vel i butikker der kundene kjøper større ting, som feks i møbelbutikker. Min mann jobbet på Living tidligere, og der hendte det at det kom kunder 2-3 minutter før stengetid og skulle ha svære garderobeskap osv. Slike ting kan ta opptil en halvtime å ekspedere. :snill:
Vi har betalt 30 min etter stengetid.
Når klokken er "slagen" går vi å spør kundene om det er noe vi kan hjelpe til med, også slukkes halve lyset i butikken, utrolig effektivt. ;)
Vi jager ikke kundene, men prøver på en skånsåm måte å få de ut av butikken, samtidig som de får handlet ferdig.
Det gjorde jeg også, og det funket innimellom. Verre var det at jeg ofte mistet bussen hjem og måtte sitte ute og vente i 40 minutter på neste buss. :sur: Men jeg var aldri sur mot kundene og lot dem handle ferdig.
Da synes jeg også at det burde være en selvfølge at de som jobber i butikken hos dere fikk skrive overtid om de ble opphold av kunder etter stengetid. Jeg hadde blitt veldig frustrert om det var jeg som ble opphold i min fritid på denne måten.
Skjønner godt at du er sur Era.
Så klart de får betalt for den tiden de jobber, de får også betalt for matpauser og det gjør de ikke alle steder, Nå har ikke vi faste ansatte i butikken, dermed er det ingen som har faste arbeidtider. men flere som vi kan ringe til ved behov, og hvis vi spør om de kan jobbe en dag, eller noen timer en dag så vet de at de skal være der til butikken er tom for kunder,
Jeg skjønner at det er irriterende å ikke komme seg avgårde til arbeidstidens slutt. Jeg forstår derfor ikke hvorfor ikke arbeidstiden til butikkansatte er lenger enn åpniningtiden.
Jeg syns iallefall at butikker hvor de ansatte rydder inn gateutstillingen for å klare å gå hjem det minutter stengetiden er, er fæle butikker, og jeg kommer ikke tilbake om jeg var der 15 minutter før stengetiden og det ikke gikk an å se hva de har i butuikken lengre. Jeg mener at man skal gjøre opp kassen etter stengtiden ikke de siste 15 minutter.