Legekontoret åpner kl. 8, nå har jeg ringt konstant i en halv time uten at noen har svart og jeg her heller ikke blitt satt i noen telefonkø. Slik er det alltid når jeg ringer - og jeg regner med at det kan gå enda mye lengre tid enn dette. Legekontoret tar heller ikke mot telefoner mellom kl. 11-13 og de stenger for telefoner fra 15 og ut dagen.
Jeg skjønner godt at det kan være hektisk, men når jeg ikke blir satt i telefonkø engang, så blir jeg grinete. Jeg må ringe og ringe og ringe og ringe - det kan da ikke være nødvendig med så dårlig service?
Hittil har jeg tenkt at "sånn er det å ringe legen" - men nå lurer jeg på om det er sånn overalt? Det er ikke usannsynlig at jeg må holde på med dette enda en halvtime - og en hel time for å ringe legen kan det vel ikke forventes at folk har anledning til? Hadde jeg vært på jobb, måtte jeg jo bare gitt opp.
Har de ikke noe mailsystem heller? Dette hadde jeg ikke godtatt. :niks: Jeg ville klaget og byttet fastlege.
Mitt legekontor er berømt i byen for sin service. Jeg står maks ti minutter i kø før jeg får svar på telefon og de er alltid behjelpelige med alternative løsninger hvis "min" lege er utigjengelig. Alle legene har også fast telefontid, så man kan konferere med dem direkte. (veeeeldig kjekt når barna er syke og man er bare litt bekymret ;) )
Det forrige legesenteret mitt hadde en tendens til å være slik. Siden vi bodde 200 meter unna, lønte det seg ganske konsekvent å gå bort i stedet for å ringe.
Der jeg har lege nå tar de telefonen i løpet av tre minutter sånn bortsett fra mandag morgen. Tror det lengste jeg har ventet er et kvarter (og jeg ringer ofte).
På vårt legekontor kan være litt vanskelig å komme igjennom på morgenen men de er supre på timebestilling.
Jeg og vi får alltid time på samme dag eller max.neste dag.
Er det noe jeg lurer på ifm. prøver eller sjekk (skjedd en gang) så ringer legen opp etter klokka 15.
Her tar de telefonen mellom 8.15 og 15.00. Er det kø får jg en slik "vi har stor pågang, vennligst vent"
Tror ikke jeg har ventet mer enn 1 minutt noen gang. :veldigfornøyd:
Det høres jo ikke bra ut. Det burde jo ihvertfall vært en telefonkø?
Jeg har byttet fastlege og kan bestille time på internett. Men ikke når man trenger hastetimer, får oftest time etter ca 1 måned. Det er egentlig ikke så lett å få time kjapt heller, så vi har benyttet oss av Volvat noen ganger.
Jeg har en eldre lege og hadde det samme problemet. Inntil jeg fant ut at de hadde faks. Nå bestiller jeg time konsekvent pr. faks og får bekreftelse på samme måten.
Men før det vurderte jeg seriøst å bytte fastlege med årsak utilgjengelighet.
Her er det veldig varierende.
Det virker ikke som legekontoret jeg bruker har noe telefonkøsystem, så ofte når jeg ringer så får jeg bare opptattsignal. Heldigvis er det sjelden pågangen er stor.
Sånn er det hos den fastlegen jeg har også. :lei: Klin umulig å komme gjennom på telefon. Når man først kommer gjennom så er det super service.
Kan forresten fortelle at det er samme problem med alle legekontorene som jeg ringer til på jobb. Der har vi (hjemmesykepleien) hemmelige nummer vi kan ringe. Selv der kan det være vanskelig å komme gjennom. Vanlige nummer kan vi bare glemme å komme gjennom på.
Jeg har samme problem, sitter aldri mindre enn 30-50 min i telefonkø. I tillegg er de ikke spesielt hyggelige på tlf de legesekretærene som jobber der.
Om det ikke er noe akutt må jeg som regel vente minst 3-4 uker før jeg får time, pluss at de alltid er forsinket med minimum 30-45 minutter hver eneste gang jeg er der. Hadde det ikke vært for at jeg liker akkurat den legen godt hadde jeg byttet.
Slik var det på mitt legekontor for noen år siden. Det løste seg da de først inførte time- og reseptbestilling på internett og senere overførte ordningen til sms. Enkelt og greit å bestille time og det kan jeg gjøre akkurat i det jeg kommer på at jeg må gjøre det - og tilgjengeligheten på vanlig telefon er upåklagelig siden de aller fleste får hjelp uten å ringe. Da det var på det verste kunne jeg bruke et par timer på å komme gjennom på telefon, og vurderte bytte av legekontor. Tips legekontoret ditt om sms og internettløsninger. Det vil jo avhjelpe de utrolig mye.
Jeg kan bestille ikke-akutte timer på nettsidene deres og har aldri sittet mer enn fem min i kø for en akuttime. Jeg er veldig godt fornøyd med mitt legekontor.
Jeg har aldri sittet i telefonkø. Har aldri opplevd å ikke få time på dagen, er det noe ikke-akutt får jeg time innen en ukes tid. Veldig, veldig fornøyd.
Dette høyrest mistenkelig ut som fastlegen min som eg bytta vekk i forrige veke. I tillegg hendte det rett som det var at begge legane på legekontoret tok ferie/fri samtidig. Då fekk eg berre ein telefonsvarer som sa at det var stengt. Festlig!
Etter litt googling fant eg ut at eg ikkje var den einaste som har reagert på dette i forbindelse med denne legepraksisen.
Eg holdt ut altfor lenge. Åtte år. Men no er det nok! Fekk bekreftelse på fastlege-bytte frå Helfo i går.
Mail har ikke vårt legesenter heller (DET hadde vært deilig det, når man egentlig bare har et kjapt spm, ikke egentlig nødvendigvis en time, det er mer det man lurer på, om man trenger time...) men vi kan bestille timer og resepter via en nettside eller sms.
Hastetimer må man ringe for, bestillingssystemet er for timer minst 9 dager frem i tid eller noe sånn. Man får høre ventemusikk dersom de ikket ar telefonen, og de svarer somregel i løpet av... jeg vil tro et kvarter på det travleste?
Det var veldig vanlig her før, nå har de begynt med sms system, så vi sender sms og får svar innen kort tid med tidspunkt for time.
Det er fantastisk å slippe å sitte i telefonkø.
Om det haster får man time samme dag, om det ikke haster får man det i løpet av uka.
Jeg er og fornøyd med mitt legekontor. Lett å få akuttimer (utenom på mandags morgen, da er telefonkøen horribel) - Mulighet til å bestille resepeter (på medikamenter man allerede har altså) pr nett og å ordne time enten på nett eller pr SMS. God SMS-kommunikasjon også.
Selv om legekontoret ligger midt i byen og jeg bor utenom tør jeg ikke skifte i og med at jeg er så fornøyød.
På vårt legekontor er jeg veldig fornøyd. Det kan være kø og vanskelig og komme frem akkurat kl. 8 siden de bare har at 3-4 kan stå i kø, men etter 10-15 minutter er det aldri noe problem å komme frem eller kommer på vent i denne køen. Har ikke legen vår flere akutt timer igjen den dagen så får vi hos en av de andre legene på samme kontoret. Skal vi ikke ha hastetime så tar det bare 1-2 uker før vi får time uansett.
Jepp. Jeg bruker dem jo fremdeles (jeg tror vi kom frem til tidligere at vi hadde samme legekontor?), og det er vanvittig irriterende å ringe, og ringe, og ringe, og ringe til man endelig kommer inn i en kø som tar en million år, og hvis man ringer ett minutt for sent så er alle akutt-timene booket. Men jeg er så innmari, innmari fornøyd med legen min, at jeg holder ut.
Opptattsignal ved telefonering til legekontor er meningsløst, gammeldags og ikke akseptabelt. Opplever man det jevnlig er det klart man må bytte! (Og gjerne gi klar beskjed om hvorfor.)
Hos oss er problemet at så mange ringer samtidig at det ikke er plass til flere i køen, og man får beskjed om å ringe senere. Da må man bare legge på og ringe i ett til man kommer igjennom til køen.
Hos min fastlege kan det være litt ventetid når de åpner telefonen (kl 08.15), for da ringer mange for å få hastetime på dagen. Men normalt så har jeg fått time på dagen når det har vært akutte ting, et par ganger har timene vært opptatt, og jeg har måttet ringe dagen etter (og da har jeg fått).
Generelt synes jeg det er ganske godt service. Ellers kan man be om time på sms/e-post (bare "vanlige" timer), eller ringe i telefontiden. De har en halvtimes telefontid hver dag.
Er kjempefornøyd med fastlegekontoret mitt, og da mener jeg kontoret som helhet også. I ferieavvikling, og pga at legen vår jobber deltid har jeg vært hos en del andre med syke barn bl.a, og de er virkelig supre!
Her også. Jeg har snust på å bytte lege, for jeg har en lege rett nedi gata her, men jeg tør liksom ikke. Vet hva jeg har, men ikke hva jeg får. Hadde legen min vært en dust hadde jeg byttet, men han er så flink og jeg liker ham godt. Det som er så synd er at man aldri kommer gjennom på telefonen, jeg er drittlei av det!!
Øh ja jeg har lege ca 45 minutter unna, i bil. Så jeg kunne godt tenke meg noe som er nærmere. Problemet er bare at jeg er livredd for å få en som ikke kjenner meg like godt som fastlegen min, altså etter kreften har jeg blitt usannsynlig var på leger og helsepersonell, jeg trenger liksom noen som kjenner meg og tar meg på alvor, for jeg venter somregel til ting har gått alt for langt før jeg går til lege, og da er det viktig for meg at legen tar meg på alvor med en gang. :o
Jeg har og en viss tendens til å underdrive alt som gjelder min egen helse, så der og er det et poeng med en lege som kjenner meg.
En av legene her i byen har kølappsystem - så skal man til legen, må man dra dit, trekke kølapp og vente til det blir din tur. Ingen nettside, ingen sekretær nix og nada.
Min er tilgjengelig både på telefon til kontoret (og sykepleieren der), på mail og i grunn på mobil (iallefall har jeg fått det nr.. :knegg:).
Jeg må sjelden vente mer enn noen minutter før jeg får svar når jeg ringer.