Er det ein myte at det er betre å sette barnet i beltestol når det skal snuast framovervendt? Eg finner ikkje dokumentasjon om det, men meinar bestemt at dersom barnet skal sitta med køyreretningen, er ein beltestol å foretrekke framfor kombistol med internselar.
Du tenker på beltestol vs bilstol hvor man bruker integrerte seler nå, ikke hvor man bruker kombinertstolen med bilens seler? Jeg skal se om jeg finner. Men barnet må være 15 kg for beltestolbruk.
Det har jeg sett på youtube-video. Men finner det selvfølgelig ikke igjen. Det er logisk i grunnen, da det i bråstopp med 5-punktssele er bare hodet som kan fyke fremover = nakkeskade, mens med 3-punktssele vil hele kroppen vri seg og dermed avlaste nakken. På barn altså.
Jeg mener det var slik FØR, og da med argumentasjonen om at fempunkts gir lite etter slik at ved en kraftig kollisjon kunne hodet "ramle av". Altså for mye press i skulder/nakke-området. Derfor bedre med beltestol der man får den rulle-bevegelsen med kollisjon.
Mener det ble gått bort fra disse anbefalingene ganske nylig. Bl.a har jeg lest noe om et eller annet fra USA som viser at hoftebeltet ofte blir liggende over magen når mindre barn sitter i beltestol, og at dette er mer skadelig ved en kollisjon enn faren for at nakken skal knekke.
Men dette er hva jeg tror jeg synes å huske, og ingen sikker informasjon.
Mens i USA går de aktivt ut og ønsker å ha de lengst mulig i 5punkt.
Jeg synes også det er logisk at 3punkt er bedre så lenge barnet er stor nok til å ikke gli ut av selen.
Våre 3 sitter i beltestol og bruker bilens belter. Skjønner ikke at hoftebeltet kommer over magen, for det er jo horn på sidene av stolen, slik at beltet holdes lavt og i overgangen lår/mage. I tillegg skal man jo stramme godt.
Når det gjelder stol med 5-punktseler som er fremovervendt, så vil nakken til barnet få stor belastning pga barnets store hode. Hodet er stort i forhold til kroppen og musklene og skjelettet er ikke helt utviklet og tåler lite.
Jeg sendte i sin tid e-post direkte til Trygg Trafikk og spurte og fikk til svar at det var mer sikkert med beltestol enn integrerte seler når barnet måtte sitte forovervendt. Det hadde noe med rykket kroppen ble utsatt for ved en voldsom oppbremsing; uten at jeg lenger husker detaljene. Dette svaret fikk jeg høsten 2008.
På snuppas beltestol har de "horn" som man skal legge beltet under slik at beltet går over lårene og ikke magen. Jeg har sett at disse hornene nå ikke finnes på en del beltestoler. Så lenge hornet er der sikrer vel det at beltet ligger på rett sted?
Den forstår jeg. Men er det ikke sånn at de fleste kollisjoner gir sideveis belastning? Hvordan er det med 3-punkts belte? Og hva med høyden på beltet som går opp i forhold til hvor det treffer? Tenker da sideveis, nakke o.s.v. Og om man bruker bilens belter til å feste bilstolen, vil disse oppta en del av kraften i bråstoppen.
Ved sideveis kollisjon vil kanskje hele kroppen få et siderykk og belastningen fordeles. Men, det er mulig øverste del av stolen blir slengt innover? Tviler på at stolen sitter fast i belteføreren til diagonalen i en kraftig sidekollisjon. Intensjonen til setet er vel uansett å ta av for den verste støyten. De fleste stolene har side- og hodebeskyttelse.
Så på stoler nå nettopp, og en ting jeg da la merke til, var at de beltestolene jeg så, ikke har like bra sidebeskyttelse som bilstolen han har nå. Ikke for hodet i hvert fall. Kan du sånt?
Jeg tror sidekollisjonsbeskyttelse er vanskelig å vurdere "visuelt". Se bare på Britax TWE; man skulle ikke tro det hadde sidekollisjonsbeskyttelse i det hele tatt, men det scorer jo bra på sidekollisjon likevel.
Hvis barna er under 15 kg, må de i fempunksseler. Ellers er faren for at barna sklir under selen stor, eller at den ikke fanger barnet i det hele tatt.
Sitter de i fempunktseler i en frontkollisjon ruker nakken.
Det er viktig å velge rett beltestol, med mye sidebeskyttelse, beltefører, horn for å føre beltet over bekkenet og ikke magen og skrå hodebeskyttelse.
Som denne:
Denne har ikke horn og jeg ville ikke kjøpt den.
(ser jo også ut som om barnet kan skli sidelengs i en smell fra siden også.