Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Rettigheter ved defekt Playstation3-konsoll

#1

Stine-mor sa for siden:

Høsten 2007 kjøpte vi PS3-konsoll hos Expert.
Lykken varte i ca 2 år og 4 mndr, og da døde konsollen plutselig.
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi søkte litt på nett, og fant ut at feilen var et vanlig problem på de første konsollene.
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi leverte den inn til Expert. I konsollen lå det et spill (Fifa10), som vi ønsket tilbake.
[font=Comic Sans MS][/font]
Anyhur, det varte votter og år og 6 mndr senere fikk vi den tilbake. Ikke samme konsoll, men lik som visstnok skulle være i tipp topp stand.
(Spillet fikk vi ikke igjen, men det er en annen sak..)
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi kommer hjem, slår på konsollen, og vifta starter. Den går på full guff, bråker som en støvsuger, og etter få minutter får vi beskjed om at konsollen er overopphetet og den slår seg av. :himle:

I dag dro vi tilbake til Expert med konsollen og møtte en herlig og imøtekommende kunebehandler. Not. :rolleyes:
[font=Comic Sans MS][/font]
Iflg han har vi ikke mange rettighetene. Det er ett års garanti og to års reklamasjonsrett.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg sa at kjøpslover opererer med fem års reklamasjonsrett, og at en vare til 6000 kr bør vare lenger enn drøye to år.
Men nei. Kjøpsloven kjente han godt, så to år var saken.
[font=Comic Sans MS][/font]
Det endte opp med at vi bare holdt munn og regner nå med å vente i 6 mndr til.
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi er rimelig lei hele saken og ønsker å heve kjøpet. En konsoll til 6000 kr skal vel vare lenger enn det?
Og noen rettigheter må vi vel ha?
[font=Comic Sans MS][/font]
Lei lei lei!!


#2

Honda sa for siden:

3 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.

Ring forbrukerombudet.


#3

Teofelia sa for siden:

Snakk med forbrukerrådet i kommunen din og få en uttalelse fra dem.


#4

Stine-mor sa for siden:

Da har mannen snakket med forbrukerrådet og de sa at det var 5 år som gjaldt, så vi kunne bare gå tilbake til butikken og pårope oss retten og henvise til de.
[font=Comic Sans MS][/font]
Så etterpå skal vi gjøre nettopp dette. :nemlig:


#5

mrc sa for siden:

Skulle være en opplagt sak. Og, dere bør kreve å få spillet også.

Og ikke godta at det tar lang tid. Hvis de skal sende den til reperasjon, og de forventer at det tar mer enn én uke, har dere krav på å få låne en annen enhet i mellomtiden....


#6

Pingis sa for siden:

Vi hadde en runde med Elkjøp og PS3 for noen år siden. De prøvde seg også med to års reklamasjon, men de måtte gi seg til slutt. (Av og til er det veldig praktisk å ha en mann som er jurist.)


#7

Pappalille sa for siden:

Eller ta kontakt direkte med dem som Expert sender konsollen deres til uansett; Nordisk Film. Det er de som har importen av PS3 til Norge. Expert er bare et mellomledd.


#8

mrc sa for siden:

Men er vel trolig ikke Nordisk Film som sitter som teknikere på den. Videre er det forhandler, og ikke tidligere salgsledd, som har ansvar når det gjelder reklamasjon. Fra Nordisk Film til Expert har det vært et næringskjøp, og tidligere ledd her kan i sin full rett si at dette er en sak kunden må ta med siste salgsledd.

Hadde det være garantisak, og ut i fra det jeg forstod er det 2 års garanti, kunne det vært mer aktuelt å kjøre det ovenfor tidligere salgsledd hvis Expert satt seg på bakbeina. Riktignok, Expert har vel her forsinket saken med at de brukte 6 mnd på reperasjon rett i forkant av dette, men også det var vel reklamasjonssak og ikke garantisak.


#9

Pappalille sa for siden:

Det er fem års reklamasjonsrett på brunevarer i Norge, dette inkluderer spillkonsoller, og dermed også PS3.

Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunevarer er forventet levetid stipulert til 5 år.

En vellykket reklamasjon er at du får fikset produktet ditt. Kan det ikke fikses (innen «rimelig tid»), eller butikken/leverandøren har prøvd å fikse samme feilen på produktet to ganger allerede, så kan en heve kjøpet.

Den feilen som antageligvis har oppstått på din PS3 (populært kalt YLoD) er et kjent problem med eldre PS3 konsoller, og går under reklamasjonsretten.


#10

Pappalille sa for siden:

Sist, men ikke minst; det er ikke NF som fikser PS3 din, det stemmer. De sender den ut av landet, og du vil høyst sannsynligvis ikke få tilbake den samme konsollen etter en reparasjon. De sender en som er reparert alt, og så i enkelte tilfeller pusset opp litt med nytt deksel om det gamle var veldig stygt. I praksis får du tilbake et produkt som er akkurat like godt som det du leverte fra deg, men saves og slike ting går tapt.

Om de ikke kan levere en konsoll maken til den du sendte inn (fordi det rett og slett ikke er noen inne el.) skal du kompenseres på ett eller annet vis. Enkelte har levert inn en eldre PS3 (ofte 60 gig modellen som det er et begrenset antall av der ute) og fått tilbud om en nyere slim-modell pluss et par spill eller lignende i bytte.


#11

mrc sa for siden:

Jeg er fullstendig klar over rettighetene, men poenget er at å flytte reklamasjon til tidligere salgsledd er ikke alltid så lett. Det er ikke sikkert Nordisk Film og Expert har noen av tale om hva som skal skje ved reklamasjon når garanti er utgått, og dermed så er det Expert som evt. skal ta regninga.


#12

lucifine sa for siden:

Hvordan gikk det i dag?


#13

Stine-mor sa for siden:

Han har prestert å bli syk, så han har ikke vært ute av huset i dag. :himle:
[font=Comic Sans MS][/font]
Men: Han har forsket på problemet og har funnet ut:

  • Dette er et vanlig problem med de første konsollene.
  • Å kontakte Nordisk Film nytter ikke. De sender / gir et standard svar om å kontakte forhandler.
  • Som regel blir kunden tilbudt ny slimversjon.
    Men altså: Vår ble sendt ut av landet. Vi fikk tilbake en tilsvarende en, som definitivt ikke fungerte.
    Nå er den sendt til Tønsberg, mener jeg mannen fant ut.
    [font=Comic Sans MS][/font]
    Dette har tatt så lang tid at vi for lengst har kjøpt slimversjonen med den største harddisken (eller noe).
    Gledet oss til å få tilbake den som ble ødelagt og bruke den som mediasenter.
    [font=Comic Sans MS][/font]
    Vi gir de 4 uker, så ber vi om å oppheve kjøpet. For vi kan ikke be om det nå? Eller?
    [font=Comic Sans MS][/font]

#14

Bloppy sa for siden:

Hvor har du dette fra??

Det er Nordisk film som har teknikere på disse ja.
Og de har ganske klare avtaler. Om de har den inne hos seg i over ti dager uten at statusen oppdateres, får butikken kreditt på den, og kunden får ny.

6 mnd service er ikke å betrakte som "innen rimelig tid" altså :eek:


#15

Stine-mor sa for siden:

Hæ?
Jeg trodde den ble sendt ut av landet? Den ble først sendt et sted i landet og sendt tilbake uten å ha blitt sett på.
Så sendte Expert den et annet sted (ut av landet mener jeg mannen sa), og et halv år senere fikk vi en defekt konsoll i retur.


#16

Stine-mor sa for siden:

I går fikk vi sms om at vi kunne hente konsollen.
[font=Comic Sans MS][/font]
Så nå har mannen hentet ny konsoll. Dvs det er den "tykke" varianten, men den ser helt ny ut, med plastfilm rundt omkring. Det hadde ikke den andre vi fikk igjen.
[font=Comic Sans MS][/font]
Han slår den på nuh, og den er musestille.
[font=Comic Sans MS][/font]
På lappen vi fikk med, står det at den ha fornyet reklamasjonsrett.


#17

Pappalille sa for siden:

Et kvinnemenneske jeg snakket med hos NF. Hvordan dét?


#18

Stine-mor sa for siden:

Konsollen vår er i alle fall splitter ny og fungerer som gull.
[font=Comic Sans MS][/font]
Menatte, er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg hen ang spillet vi mistet?


#19

mrc sa for siden:

Forhandler, der dere leverte inn spilleren....


#20

Stine-mor sa for siden:

Det har vi allerede gjort, flere ganger. Men de kan ikke hjelpe oss. :rolleyes:


#21

Bloppy sa for siden:

De burde absolutt gi dere et nytt spill, eller gavekort tilsvarende prisen på et nytt spill.

Akkurat det som sto i tror jeg nok ikke dere får igjen nei. Konsollen dere leverte inn er nok skrotet.


#22

Stine-mor sa for siden:

Misfornøyd! Vifta bråker noe helt for j***!
Husker den ikke likte seg på varme dager i fjor sommer. I vinter har den vært grei nok. I dag måtte vi skru opp lyden på tv'n for vifta bråker som et uvær! :sur:


#23

Bloppy sa for siden:

Prøvd å støvsuge den?


#24

Stine-mor sa for siden:

Nei, men det kan jeg gjøre i morgen. Nå gidder jeg ikke skru den på når barna spør, for vifta gjør meg gal!!


#25

Honda sa for siden:

Vifta på tykk ps3 bråker etter en stund uansett. er en av "feilene" med tykk ps3.
Så hadde jeg harr en slim ps3 å fått en tykk hadde jeg krevd alle pengene tilbake å kjøpt en slim en annen plass.

Vi har hatt av de første ps3, mann er datanerd og byttet vifte på vår så det ble bedre men til slutt ble vi leie så kjøpe en slim som er heeelt stille


#26

Stine-mor sa for siden:

Vi hadde en tykk som døde, og fikk en tykk etter laaang tid. Og den bråker.

Nede har vi en slim, og den er nydelig å bruk. :nemlig:

Må vi leve med bråket?



#28

Stine-mor sa for siden:

Jeg skal få mannen min til å sjekke ut linkene. Dette er utenfor mitt område. :flau:


#29

Stine-mor sa for siden:

Etter mye om og men sendte vi inn konsollen. Og etter flere måneder viste det seg at Expert hadde rotet bort hele greia. Og vips fikk vi en ny konsoll, av nyeste type. :jupp:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.