Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har vi rett på kompensasjon?

#1

Bomull sa for siden:

Var litt usikker på hvor denne tråden passet best, så moderator må gjerne flytte den ...

Det har seg slik at vi har bestilt en vare med flere ukers leveringstid, varen koster 10k+ dersom det har noen betydning. Den ankom fprhandler i går og vi dro ut for å hente den i ettermiddag. Vel hjemme når vi skal pakke den ut, viser det seg at varen er i feil farge/modell.

Rekker å ringe forhandler for å spørre hva vi kan gjøre med dette, og etter at de har undersøkt litt ringer de opp igjen bare for å fortelle at det er de som har bestilt feil, de har ikke rett vare på lager, får ikke tak i produsent nå og kan ikke gi noe mer svar før de forhåpentligvis kommer i kontakt med produsent i morgen.

Men leveringstiden blir vel den samme okke som og vi må nok derfor pent vente på ny vare, men vi skulle jo gjerne hatt noe i mellomtiden da, ettersom det tilsvarende vi hadde er solgt og ute av hus - så her sitter vi uten.

Har vi krav på noen form for kompensasjon? Jeg har lyst til å ta i bruk varen vi har fått, mot at vi får den nye når den kommer - eller hvis vi kunne få et prisavslag så hadde jo det vært enda bedre, for vi klarer oss nemlig veldig godt uten for noen uker. Jeg har bare ikke så lyst til å la forhandler slippe unna uten å mukke, ettersom dette tross alt betyr minst dobbelt ventetid for oss og varen alt er betalt. Men vil heller ikke kreve noe hvis ikke vi har noen som helst rett på det.


#2

Bomull sa for siden:

Ingen som har noe innspill? Jeg har enda ikke hørt fra butikken, men ringer selv hvis de ikke har tatt kontakt en halvtime før stengetid - greit å vite hva jeg kan si/lufte for dem da.


#3

Neket sa for siden:

Fra forbrukerkjøpsloven:


#4

Neket sa for siden:

Det ser dog ut som at man bare får erstatning for evt økonomiske tap man lider som følge av forsinkelsen. Jeg ville tatt en telefon til forbrukerrådet og hørt med de. Fre kap. 11 om erstatning:


#5

Bomull sa for siden:

Takk! Jeg er håpløs på å finne frem i regler og lovverk, så dette var midt i blinken.

Når butikken/selger har bestilt feil og innrømmer det, dertil ikke utenfor deres kontroll, så skulle en jo altså tro at jeg faktisk har lov til å spørre om ikke de kan kompensere for dette med et prisavslag eller annet!?

Jeg tenker at det ikke skader å prøve seg.


#6

Neket sa for siden:

Skader ikke å spørre, nei!


#7

Pappalille sa for siden:

Jeg hadde ringt dem og sagt som så at det frister slett ikke å betale full pris for en vare som det har vært så mye venting og rot med å få i hus. Så får det være opp til selger å tilby noe. Du kan jo da bare si deg enig eller ei i det som foreslås. Om ikke du er av forhandlertypen altså. =)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.