Var litt usikker på hvor denne tråden passet best, så moderator må gjerne flytte den ...
Det har seg slik at vi har bestilt en vare med flere ukers leveringstid, varen koster 10k+ dersom det har noen betydning. Den ankom fprhandler i går og vi dro ut for å hente den i ettermiddag. Vel hjemme når vi skal pakke den ut, viser det seg at varen er i feil farge/modell.
Rekker å ringe forhandler for å spørre hva vi kan gjøre med dette, og etter at de har undersøkt litt ringer de opp igjen bare for å fortelle at det er de som har bestilt feil, de har ikke rett vare på lager, får ikke tak i produsent nå og kan ikke gi noe mer svar før de forhåpentligvis kommer i kontakt med produsent i morgen.
Men leveringstiden blir vel den samme okke som og vi må nok derfor pent vente på ny vare, men vi skulle jo gjerne hatt noe i mellomtiden da, ettersom det tilsvarende vi hadde er solgt og ute av hus - så her sitter vi uten.
Har vi krav på noen form for kompensasjon? Jeg har lyst til å ta i bruk varen vi har fått, mot at vi får den nye når den kommer - eller hvis vi kunne få et prisavslag så hadde jo det vært enda bedre, for vi klarer oss nemlig veldig godt uten for noen uker. Jeg har bare ikke så lyst til å la forhandler slippe unna uten å mukke, ettersom dette tross alt betyr minst dobbelt ventetid for oss og varen alt er betalt. Men vil heller ikke kreve noe hvis ikke vi har noen som helst rett på det.
Ingen som har noe innspill? Jeg har enda ikke hørt fra butikken, men ringer selv hvis de ikke har tatt kontakt en halvtime før stengetid - greit å vite hva jeg kan si/lufte for dem da.
§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse
Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren
a)holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b)kreve oppfyllelse etter § 21 c)kreve heving etter § 23 d)kreve erstatning etter § 24.
Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.
§ 24.Erstatning
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.
Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.
Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.
Det ser dog ut som at man bare får erstatning for evt økonomiske tap man lider som følge av forsinkelsen. Jeg ville tatt en telefon til forbrukerrådet og hørt med de. Fre kap. 11 om erstatning:
§ 52.Erstatningens omfang
Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.
Erstatningen omfatter ikke
a)tap som følge av personskade b)tap i forbrukerens næringsvirksomhet.
Takk! Jeg er håpløs på å finne frem i regler og lovverk, så dette var midt i blinken.
Når butikken/selger har bestilt feil og innrømmer det, dertil ikke utenfor deres kontroll, så skulle en jo altså tro at jeg faktisk har lov til å spørre om ikke de kan kompensere for dette med et prisavslag eller annet!?
Jeg hadde ringt dem og sagt som så at det frister slett ikke å betale full pris for en vare som det har vært så mye venting og rot med å få i hus. Så får det være opp til selger å tilby noe. Du kan jo da bare si deg enig eller ei i det som foreslås. Om ikke du er av forhandlertypen altså. =)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.