Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
:knegg: Dette er vel grunnlaget for de største diskusjonene her i huset. Jeg mener mannen kjører ujevnt, bremser for hardt, følger ikke med på trafikkflyten osv. Han mener jeg velger dårlige løsninger i trafikken.
Hvordan er det med dere? Hvem er den beste sjåføren av dere?
Vi kjører ganske likt egentlig, jeg tror ikke det er så stor forskjell. Men han er definitivt flinkest til å rygge og parkere, der kommer jeg ikke i nærheten engang.
Jeg er så beskjeden at jeg mener jeg er bedre enn han til å lukeparkere også! Bortsett fra med henger. Men jeg øver meg stadig og blir bedre og bedre :)
Tja, vi er gode på forskjellige ting. Han har "lekt seg" mer med bilen enn meg på glatta og slikt, så jeg tror at han er bedre enn meg på unnamanøver. Han er også mye bedre enn meg til å rygge med henger. (men jeg øver meg stadig vekk, så jeg satser på å ta han igjen på den)
Jeg er derimot best på flyten i trafikken, lese trafikkbildet og "se frem i tid", særlig på småkjøring og lukeparkering. På motorveikjøring er vi like gode tror jeg. Han er best på å få bøter da. :p
Han. Men så har han hatt lappen i snart 20 år, og jeg i et halvt. :knegg: Glittermannen er en god sjåfør som kjører jevnt og leser trafikkbildet langt frem. Jeg er forresten relativt god på lukeparkeringen. :kry:
Vi kjører ganske behagelig begge to. Jeg er nok litt mer "hissig" enn han. Kjører fortere.
Men når det kommer til rygging, parkering etc er mannen overlegen! Jeg har fått høre av mannlige pssasjerer at jeg er flink til å parkere og rygge, men mannen er veldig flink assa! Nå er han vant til presisjonskjøring med store maskiner da.
For meg handler ikke det om å være god å kjøre bil å være flink til å parkere, rygge "effektivt" o.l. Mye handler om hvordan man klarer å lese trafikkbildet og faktisk kunne reglene.
Rent kjøreteknisk sett tror jeg menn generelt er flinkere. En del av dette henger nok sammen med en interesse for å sette seg inn i en del ting, samt at menn gjerne kjører mer.
Man snakker også om at menn har flest ulykker. Det er vel imidlertid ikke gjort så mye forskning for hvilken prosentandel av antall kjørte km i Norge som menn står for.
Ofte er det også to parter i en ulykke. Når det da videre er mest menn på veien og de kjører mer, så blir det også lettere for at de blir begge partene i en ulykke der flere biler er involvert.
Det e rmye statistikk knyttet opp til bil, sjåfører og veitrafikk som ikke inkluderer en vurdering opp i mot kjøremengde/kjørelengde. Det blir det samme når man fra ulike kilder kan lese om antall feil med biler - en del bilmodeller kjøres også betydelig lengre i snitt enn andre. Ser man på statistikk fra Svensk Bilprovning kan man se f.eks. at en gjennomsnittlig Audi A6 kjøres tre ganger så langt i snitt som f.eks. en Honda Civic av samme årsmodell.
(Lukeparkere har jeg vel gjort 2 ganger de 5 siste årene. Gikk veldig bra (egentlig overraskende bra) begge gangene... ;-) )
:jupp:
Sånn er det litt her også tror jeg.
Han er nok jevnt over mer dreven på å kjøre enn meg, fordi han kjører veldig mye gjennom jobb. Både langt og i by. Men jeg har nok mer tålmodighet i bykjøring ;)
Parkering er jeg ganske god på, lukeparkering og. :stolt:
Men å rygge med tilhenger, det er jeg IKKE god på. :hehehe:
Jeg innrømmer glatt at i de aller aller fleste tilfellenne jeg irriterer meg :gaah: over diverse kjøring av bil, så sitter det ei dame mellom 50-70 inni. :sparke:
Det virker som om de er mye mindre sikre på seg selv, mindre trygg kanskje, enn mannfolk i samme alder.
Samme her. Det hadde vært rart om jeg skulle vært bedre enn han, som kjører på hundrevis av mil hver uke. Han lukeparkerer med semitrailer :knegg: Han slår meg nok der ja, selv om jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet flink til å kjøre bil.
Helten har kjørt siden han var 18, jeg har kjørt siden jeg var 30. Det sier seg selv at han har litt mer erfaring enn meg, men jeg mener vi kjører tilnærmet like godt. Ingen av oss har vært i noen ulykke/uhell, men begge har laget liten bulk ved parkering én gang. :o Jeg er noe bedre på å beregne luker i fart enn han er (mener jeg selv :kry: ), han er bedre på rygging og kjøring med henger. Sistnevnte har jeg aldri gjort. :knegg:
Han har hatt lappen i 30 år - jeg i bare 6 år, så jeg antar han er en bedre sjåfør enn meg. Men jeg kjører nok bedre enn ham når det gjelder å forholde seg til trafikkreglene - det vil si, etter min mening. Han glemmer å blinke i rundkjøringer, tar for mange sjanser, plasserer seg feil osv osv - en fin kilde til diskusjon. :knegg: (Vi har fått et bedre liv etter at vi fikk to biler ...) Men jeg er flinkest til å lukeparkere.
Her er det omvendt. Parkering er vi vel begge like gode på sånn ca, men han er litt bedre på å ryggeparkere/lukeparkere. Jeg har hatt lappen i ca. 2 år lenger enn ham.
Nå har jeg kjørt uten et eneste uhell i over 10 år da, mens mine mannlige kompiser har minst 1 uhell/ulykke bak seg, alle sammen. :knegg:
Tja...
-Han har kræsjet/bulket flere ganger enn meg
-Han har fått flere bøter enn meg
Så jeg er selvsagt ikke i tvil. :humre:
Neida. Jeg synes vi er like gode sjåfører, og vi kjører vel ca like mye hver, men han LIKER å kjøre, det gjør ikke jeg. Jeg trives endel bedre med å sitte på passasjersiden.
Mannen er den mest erfarne, den som forutser best bilens oppførsel, og den som er tryggest i trafikken selv om området er ukjent. Han kan mye om biler og er interessert i alt rundt det. MEN han blir utrolig sint og provosert av folk som kjører feil eller tar seg til rette.
Jeg kjører mer defensivt, liker ikke mye trafikk, men kjører greit tror jeg. Men liker ikke så godt å kjøre som han.
(de fleste skader vi har fått på bilen har jeg sørget for)
Jeg vil tro han f.eks. mener hvordan man reagerer hvis du plutselig er på glattisen ned en bakke, du forsøker å bremse, men låser da hjulene, og mister da kontroll over rattet. Hvordan man da skal slippe bremsen, vri hjulene for å oppheve retningen du er i ferd med å ta mot grøfta, og kanskje samtidig legge over til et gear som bidrar til at farten avtar. Eller noe sånt. For meg hadde det nok blitt grøfta.
Hehe, OK. Jeg har hittil klart å unngå grøfta, selv på glattisen. For tiden har jeg ingen aktuell mann å sammenligne meg med, så jeg svarer ubeskjedent at jeg er flinkest til å kjøre uansett. :p
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.