Vi har i lengre tid gjort undersøkelser i forhold til ny bil. Vi har 300 000- 400 000 til disposisjon.
Det viktigste for oss er at det er plass til begge ungene våre og i tillegg en passasjer. De bilene vi har sett på synes vi det blir for trangt med 2 seter bak og passasjer.
Så nå er vi over på å vurdere 7-setere. Mannen min googler og leser til øyet blir stort og vått.
Er det noen her inne som har erfaring med denne bilen selv om den er ganske ny?
Bare spør om det du lurer på. Ang plass i baksetet så er det veldig god plass. Vi har bakovervendt sete i midten og en beltestol på hver side. Ingen problemer med det overhodet. Alle tre setene bak er like brede og det er også isofix på alle tre.
Eller nye Touran 2011 som kom i salg nå... 2 barnestoler + passasjer er ikke noe problem i baksetet - heller ikke tre barnestoler... og her finner man også noen meget fine og effektive bensinmotorer hvis man ikke vil ha diesel....
Jeg lurer ikke egentlig på noe konkret. Jeg ønsker å høre om det er noen som har første- eller annenhånds kjennskap til bilen.
Vi har lest en del strålende kritikker.
Forhandler har latt oss låne den over natta, og vi har valgt en dag det er turnøvelse. Da får vi prøvd den skikkelig og fylt den med unger. Ser dere forresten på det som stuerent? Altså å la så mange sitte i en bil vi prøvekjører? Det er jo nettopp til dette bruket vi vil se om den egner seg.
Vi vurderte en slik og fikk godt inntrykk av bilen. Primært ønsker vi plass til voksne i 3.seterad og her kom den til kort. Vi fant ut at 3.seteraden i 5008 mest er teori og vurderte derfor istedet en 308SW som har ca samme lass/egenskaper men er klart billigere.
Vi valgte imidlertid en ny Grand Scenic som både har bedre plass og sterkere motor for ca samme prisen (130 istedetfor 109 hk diesel). Men Peugeoten har nok hakket vassere kjøreegenskaper. Jeg får helt sikkert kritikk for å snakke pent om Grand Scenic her inne - men jeg jobber IKKE for Renault - jeg ønsker bare at folk også kan få øynene opp for denne bilen, slik at flere enn bare meg får glede av den :). Når folk snakker om 7setere er det nemlig alltid Touran, Verso, 5, Zafira, 5008 og av og til C4 - men nesten aldri Grand Scenic. Selv om NYE Grand Scenic (ikke gamle) er en knallbil og vinner de fleste sammenligningstester nedover i Europa - og faktisk scorer ganske så sterkt i norske tester (VG/Dagbladet/ViMenn). Forhåndstar kritikk a la "fransk kvalitet etc" ved å henvise til mine innlegg i tråden Scenic - Erfaringer?. Forøvrig er dette den eneste av de mindre 7seterne jeg syns har et flott utseende :) Sikkert irrelevant men endog. Renaults "Steinerskole-design" er definitivt slutt med de nye modellene.
Jeg har god kjennskap til denne bilen. Den er helt ok. Plassen er ikke så mye å skryte av. Men det kommer jo litt ann på hvor stor bil dere ønsker å ha. Dersom jeg skulle brukt 300000 til 400000 på en bil hadde jeg ikke vært i tvil. Skoda Skoda Skoda! Skoda superb'en. Den er faktisk helt superb. Mange valg. Gode motorer. Fantastisk automatkasse (dsg). En av de bedre bilene jeg har prøvd. I forhold til pris, den beste. Men det er min subjektive mening. Peg 5008 kommer nok til å tape seg mer i pris. Dersom du ønsker en litt høyere bil, mer plass. Kun et alternativ i den klassen og det er s-max!
Superb har enorm benplass i baksetet men den er ikke spesielt bred og en 3. person i baksetet kan fort få det trangt i bredden.
En litt undervurdert og "glemt" bil er Mitsubishi Grandis. Den er midt imellom 5008 og Smax i ytre mål. "Riktige" mål å en 7seter spør du meg. Eneste andre bilen med tilsvarende ytre mål er Avensis Verso,. Den er gått ut av produksjon (ble aldri importert til Norge), men jeg vet at mange har vært veldig fornøyd med den bl.a. plassmessig. Grandis er rommelig men ikke så vanskelig å navigere i f eks trange P-hus som Smax. En klar fordel kontra f eks 5008 / Touran og andre mindre mpv med 105-110 hk diesel, er at denne kommer med 136 hk diesel. Jeg synes 105-110 hk blir undermotorisert på en 7seter, ihvertfall når den er tungt lastet.
Finnes en del biler med pen km til fin pris etterhvert f eks: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24153789
Ellers har vi hatt en del utflukter med vår nye Grand Scenic nå og det går helt fint med extrapassasjer bak + bagasje. Vi pleier å ha barna ved siden av hverandre midten+siden og så sitter passasjeren ved vinduet i baksetet. Eldstedattera elsker å sitte i midten bak pga utsikten / hun blir ikke bilsyk da.
Både 5008 og GS har fått kjempegode kritikker men har endel ulike kvaliteter. Vil ikke si at den ene er bedre enn den andre men at det kommer an på hvilke områder man prioriterer. Syns den tyske testen nedenfor er praktisk fordi den tar for seg en rekke underpunkter som kan være til hjelp når man skal prioritere bestemte ting.
F eks har Grand Scenic bedre plass, mens 5008 har mer sportslige kjøreegenskaer.
Skal man bestille bil vil nok 110 hk dieselmotorene være mest aktuellt pga avgiftssystemet. Begge motorene er blant de beste i 110hk-klassen i klassen og jeg syns f eks klart vassere enn f eks VAG sin 105 hk. Peugeot sin er nok hakket mer kultivert - men på den andre siden er Renault nå å få med EDC dobbeltkløtsj automatkasse sammen med 110 hk diesel - og som har fått gode kritikker pga raske girskift og evne til å trekke ut det beste av motoren. Renault har pr dags dato endel lagerbiler med 130 hk diesel til samme pris som 110 hk. Jeg har en slik og syns den kler bilen veldig godt pluss at den er den mest stillegående og harmoniske dieselmotoren jeg har kjørt. Godt å ha det ekstra kraftoverskuddet.
Renault har 2 år lengre garanti mens 5008 pr dags dato har noe bedre image i Norge.
Økopnomisk ville jeg ved bestilling helt klart vurdert import. Begge 110hk er avgiftsvennlige og jeg blir ikke overrasket hvis du kan spare opptil 70 000,- hvis du velger en godt utstyrt bil. Ville nok uansett vært mest gunstig med Peugeot pga mindre garantiforskjell.
Man får jo kjøpt f.eks. Touran med 140HK også, eller 170hk for den saks skyld, så den leveres ikke bare med 105-110. nå er vel også Grandis noe tyngre enn f.eks. touran og 5008.
Forresten er det vel VWs gamle 2.0TDI med pumpedyse som sitter i Grandis. At Grandis i dag er "glemt" henger nok noe sammen med prisen. Startprisen er vel fortsatt rundt 450 000? Da blir Galaxy og nye Sharan og flere andre modeller mer moderne biler til en lavere pris og med for mange omtrent den samme plassen.
Du nevner de ytre målene til Grandis - f.eks. Ford Galaxy er både lengre og bredere (og høyere også tipper jeg). Hvor stor forskjell det er i innvendige mål vet jeg ikke. Nye Sharan er også en del lengre enn Grandis, og vel også bredere.
Som nybil i dag, og ellers i senere tid, framstår Grandis som noe enkelt og med kjipt interiør.
Hvorfor er S-Max så vanskelig å navigere i parkeringshus?
Verdien av 5 års garanti er ellers noe begrenset når det gjelder konsumentkjøp når man uansett har 5 års reklamasjonsrett. Ved bruktkjøp der bilen i utgangspunktet har vært leasing- eller næringseid er det en fordel ja.
Gratulerer med ny bil! :blomster:
Hva andre måtte mene og synse om den er jo egentlig rivendle likegyldig. For dere har kjøpt en bil dere er fornøyd med og det er i grunnen det viktigste :)
Sikker på at dere blir strålende fornøyd med den.
Mannen har kjørt den en del ganger, og er helt hinsides misunnelig på en kompis som jobber som bilselger og kjører rundt i demobilen på fritiden. Jeg synes også den er veldig fin, så den står øverst på ønskelista her.
Gratulerer med ny bil - den får dere garantert masse glede av! :)
mcr: tenkte i første rekke på Grandis brukt. Den har falt mye i pris.
P-hus/smax: avhenger selvfølgelig av sjåføren, men jeg syns en del Phus etterhvert er blitt fryktelig trange. En bil av Smax sin størrelse kan nok være litt kronglete å parkere i\endel steder. Men som sagt, det avhenger av sjåføren og sensorer.
Vi leide den i Italia og den er deilig og romslig. Den er veldig brei, så det er VELDIG god plass i baksetet.
Minsten fikk hetta av den individuelle air conditioningen, da, og nektet å sette seg i bilen (DET BLÅÅHHÅÅÅSER!!), men da vi fant ut hvordan vi fikk skrudd den av så fungerte den riktig bra.
Nå er jo ikke Grandis noe mindre enn S-Max. De er vel omtrent ganske like både i bredde og lengde, selv om Galaxy er bilen som er mer naturlig å sammenligne med Grandis.
tipper en del har styrt unna Grandis pga. navnet også ;-)
Men ja, det har blitt veldig trangt mange plasser, i kombinasjon også gjerne med at vi gjerne kjører større biler.