Sfo som storesøs går på har ikke et fnugg av pedagogisk opplegg. De har ikke noe annet opplegg heller...selv om det er en av de dyreste Sfo ene i landet ifølge VG....:rolleyes:
De har frilek, og får heller ikke lov til å gjøre lekser der for da kan de finne på å spørre personalet om hjelp.
Har registrert av andre sfo rundt forbi har opplegg i varierende grad og tilhørende planer slik at man kan vite hva som skjer.
SFO her har heller ikkje noko spesielt pedagogisk opplegg. Barna kan gjera leksa på SFO, men dei er ikkje garantert at dei får hjelp pga tilsette kan vera opptatt med andre ting. Før jul har dei div. verksted, og dei lager mat av og til. Men her går barna heim til så mange forskjellige klokkeslett, at det nesten er umulig å gå tur f.eks.
Pedagogikken er det vel skolen som står for, men vi har bra opplegg på SFO. Vi får månedsplaner, det er ulike aktiviteter som ballspill og forming gjennom uka. De kan melde seg på ulike kurs som går over et halvår, for eksempel kjøkkengruppe og fotball. De har turer og utebase og gutte/jenteklubb for de eldre barna. I der hele tatt er de kjempeflinke på vår SFO. Det er de samme som er assistenter i klassen som har dem i SFO-tiden.
Men vi har heller ikke fått høstens plan ennå, den kommer nok til uka. De er i oppstartsmodus ennå.
Njanei jeg tror ikke de har noe opplegg faktisk. Det er frilek og lite annet, men eldste stortrives og de ansatte er herlige! :hjerter:
I skoleferiene har de jo fulle dager der, så da har de litt mer opplegg, feks. turer til stranden med fiskestang og greier, lekeland osv. Jeg er fornøyd jeg, så lenge eldste trives. Vår SFO er ikke særlig dyr i forhold til andre da, ser jeg. 1900,- i måneden.
Det er igrunn ikke så mye opplegg på vår SFO, men ungen trives og da er vi fornøyde. Vi synes det er helt greit at han leker og gjør som han "vil" på SFO.
Ja de har et veldig bra opplegg synes jeg. Det er tematisert og jeg venter spent på å se høstplanen. Jeg tror hovedtanken bak Aktivitetsskolen var at det skulle mer "kunnskap" inn i tilbudet en det var på SFO (SFO ble omdøpt til Aktivitetsskolen i fjor) men dette varierer sikkert fra skole til skole.
Hos oss er det mye opplegg, kanskje mest i ferier hvor ungene er der hele dager (da får vi også ukeplan med hjem).
Ellers står det info på skolens hjemmeside.
Hos oss er det ikke lov å gjøre lekser fordi personalet ikke kan ta ansvar for om en elev skriver av en annen e.l.,
og det kan bli mye for dem hvis alle skal sitte å gjøre lekser og trenger hjelp.
Det er aktivitetsopplegg i vår SFO, med særlig fokus på fysisk aktivitet. Skolen har leksetilbud for 1-.4. klassingene som SFO-personalet overvåker. Det lages planer som vi får med hjem, og i feriene er det utflykt o.l. Betaler nå en 2300,- for full plass (før og etter skole). SFO-lederen er også pedagogisk utdannet, og veldig flink på det fysiske. Vi er storfornøyde ! :digger:
Hva skal jeg si? Jeg tror ikke de nødvendigvis har en veldig bevisst tanke om at barna skal lære så voldsomt mye, men de legger vekt på at det skal være et godt sted å være. Og det er det viktigste for meg. Barna har behov for frileik og aktiviteter som ikke er knyttet til læring også (skjønt de lærer vel av det aller meste). Barna driver med data, spiller spill, holder på med formingsaktiviteter, har turdag en dag i uka og i blant baker de. De voksne sitter/står sjelden sammen, men er sammen med barna. I feriene, når det ikke er skole, har de et stort sett en større aktivitet. I sommer hadde de for eksempel mange skogsturer, museumsbesøk, indianerleir mv. Jeg TROR de har tilbud om leksehjelp nå fra 2. klasse, og det kan jo være praktisk på hektiske dager.
Frileken er viktig, enig i det :jupp:
Men jeg savner ting som feks spillgrupper, litt formingsaktiviteter, at barna kan være med å bake av og til o.lign. Før ferien når det er fulle dager, gjør det heller ikke noe anderledes. Ikke tur i skogen som ligger rett ved, pga "i tilfelle noen blir hentet tidlig" osv. Ikke vannspreder eller lignende på varme dager etc....
Vi er kjempefornøyde, men det er ikke så mye fokus på læring, det gjør de på skolen. De har månedsplaner, men følger de ikke så nøye, det er en liten SFO, så ofte bestemmer de seg for noe helt annet. De bruker mye skogen i nærmiljøet og er ofte på turer etc. Blir noen hentet tidlig ringer de bare og spør hvor de er. De har også en del forming og sløyd, de har gym en gang i uka, de setter opp små teaterstykker osv. Det er også mye frilek, og ofte kan de velge om de vil være med på aktiviteter eller leke for seg selv.
Det forstår jeg godt. For de har stadig noe som pågår. Småaktiviteter som tegning, perling, julepyntlaging foregår daglig, en ansatt sitter nesten alltid og spiller sjakk med barna, de har tur hver uke, svømming hver 4. uke (eller oftere). Det er på ingen måte bare henstilt til frileik.
Noe pedagogisk opplegg har de vel ikke. Og ikke savner jeg det heller. Det får skolen ta seg av.
Utover det har de aktiviteter hver uke. Noen går over flere måneder, som ungene melder seg på. Noen er bare enkeltstående opplegg. Blant annet har 4. trinn et teaterprosjekt hvert semester, der de øver inn et stykke som vises for foreldre og medelever i slutten av semesteret. Dette er frivillig om man vil melde seg på.
Vi får månedsplaner hver måned som viser hva de skal holde på med neste måned, og dessuten får vi hyggelig månedsbrev som forteller hva de har gjort, samt gir mer utdypende informasjon om aktivitetene fra månedsplanen.
Vi er veldig godt fornøyd med SFO, og det er ungene også. Det er veldig vanlig at ungene ønsker å være på SFO hele veien ut 4. trinn på vår skole.
I løpet av de tre årene vi har brukt Sfo har jeg aldri sette en plan eller brev som forteller noe om hva de gjør eller hva de har gjort.. :nemlig:
Men det ville jo blitt en utfordring for dem å skrive, da de aldri gjør noe særlig....:rolleyes:
Hos oss hadde de ulikt tema hver måned i fjor og storebror har det supert på SFO.
I skoleferien har de gjort masse gøy og vært på utflukter så og si hver eneste dag og alt utenom en tur til Asker-badet kostet penger.
I år går han i 4. og de skal være for seg selv og ha egne aktiviteter. Utifra planen de har gitt ut ser det superfint ut. Leksehjelp to dager i uken og da med to lærere.
Det er vel forskjell på pedagogisk opplegg og organiserte aktiviteter. Jeg ville reagert veldig på om det ikke var noen form for aktiviteter på SFO, som f.eks matlaging, formingsaktiviteter, turer o.l. Samtidig som jeg ville reagert om de kalte det pedagogiske opplegg all den tid de ikke har pedagogisk personale, ikke engang i ledelsen (ofte).
Det er mulig betegnelsen pedagogisk opplegg var litt sleivete, men organiserte opplegg har jo ofte et snev av pedagogikk i seg.... men det var organisete opplegg jeg tenkte på... :jupp:
Pedagogisk opplegg på SFO :skratte: Ikke her i gården. Det er oppbevaring og frilek. Det er knapt organiserte aktiviteter utenom det de får andre aktører til å gi tilbud om. Vår 2.klassing var i fjor med på Gøy i gymsalen (turn), tegnekurs og sjakkkurs. Alt dette kostet ekstra siden de fikk inn proffe folk til å drive det.
Om smmeren har de basseng i skolegården hvis det er varmt nok. Om vinteren renner de mye på ski og akebrett. Utebase 1 gang i mnd for alle elevene... jeg skjønner vi er heldige med vår SFO. Hun som er leder der er kjempeflink, og de har som mål at alle som jobber der skal ha relevant utdanning.
Skal vi se vår SFO tilbyr dans og drama,fotball,svømming,friluftsliv og en ting til dette er på forskjellige dager slik at de har ett organisert tilbud hver dag.
Ja, storesøs trivdes også i starten. Og da var jeg også ikke så opptatt av dette, og tenkte som deg. Men etterhvert, nå som ikke så mange i klassen går der blir timene lange. Og da merkes det enda mere at de ikke har noen organsiserte aktiviteter annet enn måltidet... :knegg:
Tror jeg skal fremme litt ønsker på foreldremøtet ;)
Vi har en fin SFO, som Katta og Fadese m.fl. Det er selvsagt rom for mye frilek, og det bør det være, syns jeg - det er ungenes fritid vi snakker om. Men de bruker gymsalen mye, har dansekurs, bruker sløydsalen (olabilbygging, småsnekring), bruker "Lilleskogen" hvor de bygger hytter, leker, spikker, klatrer osv, har ofte formingsaktiviteter, spill osv. I perioder har de hatt faste grupper ungene melder seg på, matlagingsgruppe, forskergruppe osv, og til jul setter de opp en forestilling hvert år. Og dersom ungene vil gjøre lekser, får de lov til det.
De tilbyr masse aktiviteter. Feks ballspill, turer, matlaging, verksted etc. Hvert år er det en periode hvor de setter opp forskjellige kurs, og de tilbyr svømming til hver gruppe en gang i uka.
De voksne som jobber der er kjempehyggelige og flinke mennesker, og de ivaretar ungene på en flott måte. Pga at skolen vår er den skolen den er, så er også SFO utstyrt med mange voksne, hvorav flere av dem er spesialpedagoger o.l.
Følte oss helt trygge på at barna våre ble godt ivaretatt i SFO tiden, og at de fikke t allsidig tilbud.
Hva menes egentlig med pedagogisk opplegg?
Hos oss har de/har hatt mye aktiviter som matlaging, gym, skiskoletilbud, svømmetilbud, verksted, kunstutstilling, temadager i tillegg til de vanlige som ballspill, tegning/perling etc.
I feriene har de ofte veldig spesifiserte og varierte aktivitetstilbud.
Vi får månedsplan, månedsmeny og periodeoversikter der de forteller litt om hva de har gjort og hvordan det har gått. På foreldremøtene er det alltid en assistent i tillegg til sfo-leder som holder en presentasjon. Sist viste de også video fra ski-og akedagen samt matematikkdagen på skolen. Sfo er ganske godt integrert i skolen da mange av de samme assistentene brukes fast i timene.
Vi har gått der lenge, men har heldigvis ikke kommet dit at det har blitt noe problem. Jeg er usikker på hvordan de takler barn som ikke finner seg til rette og kommer naturlig med i leken. Heldigvis har det ikke vært noe problem. :bankibordet:
For meg skal det mer til enn lek i gymsalen og perling før jeg vil kalle det et pedagogisk opplegg. Men jeg vet ikke helt hva jeg legger i det.
SFO har som formål å være et fritids- og omsorgstilbud, så det er ikke rart at det ikke tilbys direkte pedagogisk oppfølging. Jeg har heller ikke vært borti SFO som har ansatte i pedagogiske stilinger. Men at kvaliteten på SFO-tilbudet som helhet varierer, synes jeg er et problem.
SFO-lederen på skolen her, er lærer.
Noe pedagogisk opplegg er jeg nå likevel usikker på om de har, men det er i hvert fall et godt sted å være med mange forskjellige aktiviteter. Fra andre klasse har de faktisk svømming! :hyper:
Akkurat nå er SFO-en (og halve skolen) i midlertidige lokaler, så ting blir litt annerledes pga. det. Men vanligvis pleier de å ha forming og være på skolebiblioteket og data og alskens.