Ja, overskriften sier det meste.
Vi er på jakt etter ny bil og har sett endel på nevnte. Er også interessert i andre typer. Fra før har vi Opel zafira. Greit fornøyd med den, men nå er den såpass gammel(2001) at det sannsynligvis vil bli en rel reperasjoner framover.
Dette ønsker vi:
Må ha tre fullgode seter bak, med ordentlige seler på alle(altså ikke magebelte i midten).
Fint med 7-seter, men ikke et must
Liker skyvedører(har trang garasje)
Vi heller mest mot den nye Sharanen som kommer engang i høst, men kunne godt tenkt meg å høre erfaringer og meninger fra flere.
Hvilken anbefaler du, og hvorfor? Du kan godt anbefale andre enn de jeg har nevnt også.
Vi har også brukt tid på lete etter en bil med tre fullgode seter i bak. Vi har gitt litt opp og driver nå å vurderer 7-seter isteden. Vi har bare to barn, men vil ha plass til en passasjer eller to i ny og ne.
Vi har Mazda 5 og elsker skyvedørene. Ellers er den prismessig i et hakk under de andre modellene du nevner slik at vi kun vurderte Mazda 5 vs Toyota Verso.
Vi har også S-max og er veldig fornøyde. Den er veldig praktisk innvending, har stor plass til bagasje og passasjerer, den er veldig stilig å se på (ikke kassete sånn som feks Touran), den er veldig god å kjøre, ligger godt på veien. Vi anbefaler den varmt!
Hvis baksetet er viktig, blir Mazda 5 kanskje ikke det rette i hvert fall. Denne har det smaleste setet bak og det blir en forhøyning slik det er i mindre biler, mens de andre bilene du nevner her får et "skikkelig" sete også i midten av baksetet. Fordelen blir skyvedørene.
Se midtsetet i det primære baksetet her på Mazda 5:
Sammenlignet med Touran:
(på bildet, pga. vinkel og optikken, ser det ut som det nærmeste er bredere enn de to andre - de to setene på siden er bittelitt bredere enn det i midten, men en voksen sitter komfortabelt i midten selv med barnestoler på begge sidene...)
Om Sharan og S-Max er aktuell, så bør bør man jo også se på Galaxy. Galaxy er bygget på S-Max, men noe større. Mazda 5 blir minst av de som er nevnt, så kommer Touran og så er S-Max litt større enn Touran igjen. Nye Galaxy og nye Sharan går vel omtrent i samme størrelsesklasse - vet enda ikke hvordan nye Sharan er i praksis eller hvordan målene er ettersom jeg ikke har sett på bilen.
Personlig har jeg Touran, og er fornøyd. Vi har tre barn og anser bilen som stor nok både i henhold til bakseteplass og bagasjeplass. Nå er det jo også nettopp kommet ny Touran - dvs. en større oppgradering av den gamle egentlig, men det sier på en måte mer om hvor langt foran Touran egentlig har vært noen av sine konkurrenter da bilen kom i 2003 ;-) Viktigste nyhetene nå er egentlig de nye motorene.
Man har vel ellers noen franske muligheter med skyvedører....
Har man trang garasje kan kanskje både nye Sharan og Galaxy være et problem størrelsesmessig selv om de har skyvedører? Hva som er trang garasje kan jo være litt hvem som ser det an. Vår forrige garasje var trang - man måtte der kline bilen helt opp til veggen på den ene siden for å kunne komme seg ut av bilen kun fra den ene siden..
Sharan og Galaxy er de som i praksis har noe bagasjeplass igjen når alle setene benyttes. Sharan og Galaxy vil jeg si er 7-setere, mens Touran og Mazda 5 er 5-setere med to nødseter. Og Mazda 5 passer nok kanskje best når man til vanlig ikke har 3 stk i baksetet...
Kan jo ellers være et tips å se på f.eks. Mitsubishi Outlander. Ikke like praktisk seteløsning som flerbruksbilene, og ikke like bredt baksete som Touran og de som er større, men kan være en løsning om man ønsker 4WD og en sjelden gang trenger 7-seter. Ulempe at siste seterad er hel - altså kan man ikke utnytte 6 seter og ha litt plass igjen til bagasje.
Jeg kjører Sharan og er godt fornøyd. Vi har tatt ut det ene setet og kjører med 2-2-2-konfigurasjon. Får med oss fire barn i tre barneseter og en beltestol, tvillingvogn og feriebagasje. Så vidt.
Fordelen med biler i Sharan-klassen er at det aller bakerste seteraden har like bra plass og standard som den midterste seteraden.
Jeg har ikke sett på den nyeste Sharanen som kommer i høst, men det har mannen min, og han påstår at den er litt større og har bedre sikt bakover. (Det siste vil i så fall være en stor fordel!)
Jeg kunne ha tenkt meg skyvedører. Det har vel Citroen 807, som er ganske lik Sharan i størrelse, men som ikke leveres med firehjulsdrift. (Gi meg gjerne pes om jeg skrøner nå, bilstoff er ikke min streke side!)
Mrc: Garasjen vår er trang i den forstand at bildørene lett kan komme borti veggene når dørene åpnes. Man kommer seg ut og inn på begge sider, men da må man være kjempeforsiktig for å ikke dytte døren inntil veggen. Det er jo ikke alltid ungene husker...
Vi trenger i utgangspunktet ikke 7-seter. Vi har bare to barn og skal ikke ha flere. Erfaringsmessig(fra zafiraen) så er det sjeldent vi trenger 7 seter. Det vi MÅ ha om vi ikke skal ha 7-seter er god plass til passasjer i midten, da vi av og til har enda en passasjer.
Er de bakerste setene på Mazdaen enkle å ta opp og ned? På zafiraen må vi nemlig skyve fram seterad to for å løfte opp sete nr 6 eller 7.
Akkurat dette liker jeg godt med Sharan. Jeg ser for meg at vi til vanlig vil komme til å bruke 2-2-konfigurasjon, slik at ungene faktisk kan gå ut bakluken(i den trange garasjen) om nødvendig.
En fordel med Sharan, slik jeg ser det, er du lett kan ta ut sete(r) du ikke bruker, du folder de ikke ned i gulvet. (Men dette gjelder den gamle Sharan-typen som jeg kjører, på de nye tror jeg setene skal foldes ned i gulvet tilsvarende Toruan. Tror jeg.)
Vi har S-max og er veldig fornøyde. Mitt beste råd til deg må være å prøvekjøre alle de aktuelle modellene, gjerne få låne bilen et døgn eller ihvertfall over litt tid, det gjorde vi og da var vi ikke lenger i tvil om hvilken bil vi ville ha.
Vi leste og diskuterte og tittet på biler i lang tid før vi bestemte oss, og vi trodde vi skulle ende opp med Touran eller Mazda 5.
Men - etter å ha prøvekjørt alle aktuelle, forandret listen vår seg totalt. Vi endte opp med Mitsu... Outlander som bilønske nummer to, og med Ford S-Max på desidert første plass. Comforten, både for de voksne foran og for barna på 2.rad, følelsen av romslighet og plass, kjøregleden og en sånn udefinerbar wow-opplevelse var det som var utslagsgivende for vår del. Men altså; vi prøvekjørte minst seks ulike modeller før vi bestemte oss, og anbefaler deg sterkt å gjøre det samme.
Husker ikke, men tror ikke man trenger det. På Touran trenger vi ikke flytte baksetet fra bakerste posisjon for å få opp bakre seterad. Eneste er når vi har sikkerhetsveggen oppe, så må vi flytte setet i midten litt fram pga. "sammenleggingsmekanismen" på sikkerhetsnettet.
Original sikkerhetsnett- eller lasteveggløsning finnes ikke til Mazda 5. Løsninger type "hundegitter" o.l. er ikke i nærheten av å gi samme sikkerheten. Dette gjør det vanskelig å laste høyt i Mazda 5. Sikkerhetsnettingveggen i Touran skal tåle flere tonn og monteres inn på 1 minutt. Rullet sammen i sin bag tar det vel omtrent plass som en mellomstor paraply.
Denne veggen vil ellers hindre at ting kan komme flyvende framover når man ellers ikke får brukt det vanlige "trekk ut-greia" som dekker bagasjerommet vanligvis i de fleste flerbruksbiler og stasjonsvogner.
Vi kjører med sikkerhetsnettet på plass mer eller mindre kontinuerlig.
Fordelen med den gamle løsningen er trolig at setene som man kan ta ut er bedre å sitte i. vi ljeg tippe...
Det er egentlig veldig liten plass setene i f.eks. Touran stjeler. Det vanlige baksetet i Touran er slik at setene kan tas ut - evt at man bare har to av setene satt inn, og dermed litt bedre plass rundt dem på begge sider.
Jeg ser poenget ditt, og det er noe jeg er ganske bevisst på. Jeg har aldri løse gjenstander i bagasjerommet, men har vogn, sekker og bagger der. De to bakerste setene er så brede og så høye at jeg ikke kan skjønne at det skal være fysisk mulig at disse tingene skal komme seg fram i resten av bilen ved en krasj. Da må i så fall setene løsne eller brettes, og da har vi strengt tatt større problemer.
Men mulig det er noe jeg ikke har tenkt på? :vetikke:
Tja. Hvis det kun er garasjen som er problemet, så kan man jo polstre veggene litt - tipset mitt er f.eks. et sitteunderlag. Men klart, skyvedører er praktiske ellers. Som sagt også, så er det så vidt jeg har forstått ganske dårlig med løsninger, som er helt sikker, for Mazda 5. Er slik jeg forstår det ikke fester, og man blir da avhengig av hundegitter e.l. som står presset mellom vegg og gulv. Hvor mye slik i praksis tåler blir en annen sak.
Hva Ford har vet jeg ikke. Siden VW har en løsning i Touran, vil jeg tro de har det i Sharan også.
Sikkerhetsnettet i Touran kan jeg også flytte lengre fram i bilen. F.eks. at jeg tar ut baksetet og videre har sikkerhetsnettet lengre fram slik at jeg kan laste store ting, samtidig som det ikke skal kunne komme framover. Jeg har aldri prøvd å ha det lengre fram, men tror det da er slik at nettet nede festes i festene som baksetet ellers står festet i, samt at det er fester i taket for det.
Når man kjører med bare 2 seter til baksete, eller 2+2, blir det plass mellom setene for at ting kan komme fram. Små ting blir raskt tunge når g-kreftene tar tak i dem...
Jeg vet ellers VW har løsninger til en del andre modeller med nettingvegger som skrus fast. vil tro man får slikt til flere merker, men kan være at de blir noe mer upraktiske.
Bak all bagasjen på det bildet ser man løsningen som er i Touran for å kunne laste høyt. Tar liten plass når det er tatt ut og lagt sammen og monteres veldig raskt:
Grandis begynner å bli gammel, og blir på noen områder kanskje noe umoderne sammenlignet med en del av konkurrentene som har kommet nå. Ville kanskje si at Grandis er en aktuell kandidat om man skal kjøpe bruktbil i dette segmentet, men skal man kjøpe helt ny bil, synes jeg ikke det virker som prisen kan forsvares.
Men mulig den konkurransen Grandis har nå kan legges til grunn for pruting. Sett opp i mot Galaxy og Sharan tror jeg ikke den holder seg like godt i pris heller. Grandis benytter vel fortsatt VWs gamle 2.0TDI med pumpedyse i stedet for den nye 2.0TDI med Common Rail som man finner i Touran og Galaxy nå. Den gamle 2.0TDI-en er for så vidt ingen dårlig motor, men den støyer noe mer, uten at det trenger å være et praktisk problem. Men det går litt inn i rekken av ting som vel viser at Grandis kunne trengt en oppgradering nå...
Man kan jo imidlertid se på hva som er i utstyrspakkene også nå. Spesielt nå i starten tipper jeg VW vet å ta seg betalt for Sharan og gir lite rabatter ettersom de trolig en god stund fram over kommer til å ha etterspørsel som overstiger leveringsevnen.
Dessverre for Sharan, er det vel først til våren at det kommer en modell med mindre motor enn 140hk. En dieselmodell med 110-115hk vil gjøre prisen lavere, samtidig som det er ytelse nok for de fleste i målgruppen for bilen. Her får man litt av forskjellen mellom Sharan og Galaxy også. Pris for rimeligste modell er omtrent det samme, men Sharan ha da faktisk ganske mye kraftigere motor enn Galaxy (140 vs. 115 hk)
Vi har prøvekjørt S-max i dag, og er overbevist! :hyper: Så goood plass og deilig bil å kjøre. Skal veksle mellom en Polo og S-max i hverdagen, det kommer til å kreve litt konsentrasjon i parkeringshuset tror jeg. :p
Rygge-/parkeringssensor er vel en mulighet på tilbehørslisten.... men klart, det kan være svinger i parkeringshusene som passer bedre for biler med noe bedre svingradius enn de fleste større flerbruksbiler..
Det er noe med fronten til Citroën Grand Picasso jeg ikke liker. Men noe annen grunn enn det er det ikke tror jeg. Jeg kan ikke veldig mye om biler heller igrunnen, så mer enn det visuelle kan jeg ikke uttale meg om.
Vi var å tittet på S-max og VW Tiguan i dag. Ah, fine biler på hver sin måte. Vi likte definitivt Tiguan best, men selvfølgelig har den mindre plass. Derfor, tilbake til tenkeboksen...
Akkurat nå står det mellom s-max, tiguan og sharan, igrunnen. Sharan får vi ikke sett live før i midten av september.
Forhandleren på Ford sa at Galaxy kostet omtrent 60 000 mer enn s-max, og at forskjellen ikke var veldig stor(bortsett fra størrelsen). De solgte 1 galaxy pr 10 s-max. I tillegg var det kampanje og vi fikk en del tilbud på tillbehøret på s-max.
Er det pga størrelsen tiguan utgår? Vi er i tenkeboksen ang om vi trenger eller ikke trenger 7-seter. Mannen har en varebil som kan brukes til frakt av store ting, så vi trenger ikke bil til slikt egentlig. Vi har ingen planer om flere barn, men så er det jo greit å ha god plass til flere passasjerer også.
Ah, det er så vanskelig å bli enig med seg selv.
Tiguan er en Golf med store hjul....
F.eks en Octavia 4x4 kan da være en mer praktisk familiebil om man også trenger 4WD...
Liker heller ikke interiøret i Tiguan. Samme som i Golf Plus. Penere interiør i vanlige Golf og Passat, eller omså i Touran.
Tiguan har vel et temmelig smalt baksete. På sidene er det vel de samme setene som man finner i Touran, men i misten er det et som er en god del smalere.
Enig. Dette er et must, rent sikkerhetsmessig og rent praktisk hvis man skal fylle bagasjerommet. En del synes sikkert 2000 høres fryktelig mye for for "en netting". Samtidig skal denne tåle jævlig mye, så det er mye annet tilleggsutstyr man heller kan kalle overpriset (riktignok - koster sikkert ikke mange kronene å lage...).
Det jeg synes blir enda mer merkelig er at det er en del flerbruksbiler hvor det ikke er lagt opp til slike løsninger engang....
Det har du rett i. Som sagt, vi må i tenkeboksen ang hva vi virkelig trenger.
Jeg likte forøvrig interiøret i Tiguanen, og ikke minst utvendig.. Akkurat vår smak.
Jeg vil tenke slik at det etter hvert også kan være aktuelt å ha med f.eks. en venn i bilen, og hvis man da har behov for tre bilstoler. Og beltestoler benytter man til ganske høy alder i dag, og puter er ikke spesielt smalere nødvendigvis.
Med f.eks. Tiguan blir det trangt hvis det skal sitte en voksen person mellom to barnestoler. Skal det være to voksne, sine barn + en venn kan det raskt bli upraktisk....
Tiguan har jo ellers fått en ny konkurrent nå i form av Mitsubishi ASX. Kjenner lite til den, men konstaterer bare at den har kommet...
Helt personlig hadde jeg nok heller gått for en vanlig stasjonsvogn med 4WD enn SUV. F.eks. Skoda Superb blir en langt større bil, og bedre på en del områder, enn f.eks. Tiguan - samtidig som det deles mye teknologi (Skoda er eid av VW, og Skodas modeller er basert på VW-modeller og teknologi ellers fra VW/Audi).
En bekjent med 3 barn har tiguan og der er det plass til 2 bak, eldste på 7 må sitte foran.
Kan også være verdt å legge merke til avstanden fra baksetet og opp til taket. Foreldrene mine har Ford Kuga og den er noe lav under taket. En voksen mann ville ikke kunne sitte særlig behagelig i midten bak. Tror det er samme greia i tiguan.
Hvordan er midtsetet i tiguan utformet i forhold til f.eks S-max? Det er ikke behagelig å sitte på en hump.
Ang lasteplass så er touran ganske genial sånn sett. Vi var på danmarksferie i fjor. 2 voksne, 3 barn, vogn, bag, kofferter, bagger osv... Vi har ikke lastenett, men bagasjeromstrekk og fikk plass til rubbel og bit under trekket. Eneste vi savner er litt bedre plass i baksetet (lengden, ikke bredden)
Ja, jeg ser argumentene mrc, og det er jo dette vi veier for og i mot nå. Vår erfaring med passasjerer hittil er at størstejenta noen ganger har med seg en venninne, og da kjører vi sjeldent langt, så sittekomfort er ikke sååå viktig akkurat der. Samtidig har det jo skjedd at vi har hatt med barn som trenger barnestol og da blir situasjonen verre med Tiguan.
På en annen side. Det er jo ytterst sjeldent vi har passasjer som trenger barnestol, og det er sjeldent vi kjører langt med passasjer. Det viktigste er at det er ordentlige seler i midten bak tenker jeg(for vårt behov). Samtidig ville det jo vært herlig med god plass, både til de fremme og i baksetet.
Husk at vi har bare 2 barn, og har ingen planer om flere. Det er ikke hverdagskost med passasjer i midten bak hos oss. Og barna våre vil ikke være nødt til å sitte i framsetet.
Jeg er helt enig i at Tiguan har mye mindre plass enn Sharan og S-max. Spørsmålet nå, etter å ha sett s-max og tiguan er om vi virkelig trenger så stor plass som de største bilene tilbyr. Og man må jo "falle" for bilen når man skal kjøpe ny også. Vi falt virkelig for Tiguan, men jeg er jo redd vi vil angre når/om vi finner ut at vi burde hatt mer plass.
Jeg tenker bare fremover. Ihvertfall for vår del så er det viktig å ha mulighet for å ha med en ekstra person på hytta, kjøring til fotballkamper, søndagsturer osv osv. Før vi vet ordet av det vil ungene ha med en venn hit og dit ;)
Vi valgte 7-seter av den grunn.
I midten i Tiguan er det en "opphøydning" slik som i mange vanlige personbiler.
Kuga er formet slik at taket går nedover bak. Tiguan er ikke slik, men vet i prasis ikke hvordan det er der bak for noen på 1.85+. 1.85+ kan være et problem i en del biler, men sjeldent man har med seg flere høye personer kanskje, så de som er høy for sitte foran :-)
Jeg undrer meg litt hva disse trekkene tåler av belastning. Bruker sjeldent dette trekket (som følger med som standard) da lastenettet står i normalt sett. Støymessig er det en liten fordel med trekket.
I klassen som Touran befinner seg i blir det ikke all verdens plass mellom for- og baksete. Man sitter likevel godt pga. man sitter mer som i en vanlig stol, med beina i "90 grader nedover" i stedet for at man strekker dem framover som i en mer vanlig personbil.
For meg i hvert fall virker da en mer vanlig personbil som et bedre kompromiss. Tiguan er en i praksis en småbil, i klasse med Golf, men den ser større ut utvendig. Jeg synes for så vidt Tiguan er stilig, men som familiefar, selv om jeg bare hadde hatt to barn, synes - jeg pesonlig - at det hadde blitt upraktisk med såpass lite bagasjeplass i tillegg til ganske liten kupeplass.
Det er vel 450 liter elns. i tiguan. Usikker på om dette er med baksetet i bakre posisjon eller om det er målt med setene kjørt framover. Det er lite areal, men litt mer i høyden enn på mer vanlige personbiler. Det kan derfor kanskje være litt vanskelig å utnytte i praksis.
Hadde jeg hatt to barn i dag, hadde vel trolig Skoda Superb vært det jeg hadde kjøpt ;-)
Ja, jeg ser alle argumentene. Vi må tenke mer. En vanlig stasjonsvogn er uaktuelt. Nå har vi sittet i høyden på zafiraen og vil ikke ned i stasjonsvognhøyde igjen.
Ang hytteturer osv. Vi reiser ikke ofte på hytteturer. Bilen blir mest brukt til bykjøring og handling. Fritidsaktiviteter for ungene er selvfølgelig et godt argument, men til nå er det bare en annen familie vi samkjører med. Dette kan selvfølgelig endre seg, og man vet jo aldri hvordan situasjonen blir fra år til år.
Kommer ny Zafira neste år som blir klart større enn dagens. Interessant bil. Kanskje lurt å vente et år? Muligens den kommer med livstidsgaranti slik Opel nå gjør i Tyskland. Synes egentlig dagens Zafira er en fin bil, og jeg liker den mye bedre enn f eks Verso, 5 og Touran. Solid bil, gode kjøreegenskaper, rommelig, få problemer. Men den har ikke 3 separate seter bak.
Ellers er jeg strålende fornøyd med min spiltter nye Renault Grand Scenic, som har bedre plass enn Mazda 5 / Touran / Zafira / 5008. Møter masse fordommer og forutinntatthet men står ved mitt valg. Tar ingen diksusjoner på dette i denne tråden - se heller egen tråd om Grand Scenic.