Vi skal å skrive under kontrakt på ny bil i dag.
Vi har vel i grunnen bestemt oss for automatgir, men jeg er en smule i tvil.
Prøvekjørte bil for noen dgr siden og jeg likte det ikke. Ble sånn bråstart og da jeg skulle bremse inn et kryss ble det bråbrems. Følte meg rimelig dum:o
Selv min gamle mor på 65 kjøpte nettopp ny bil med automatgir og elsker det.
Ser for meg at jeg må øvelseskjøre på parkeringsplassen på universitetet like i nærheten for å¨lære meg det. Normalt elsker jeg å kjøre bil og å prøve nye ting men nå gruer jeg litt.
Jeg elsker automatgir og har bestandig likt det best, men det er ikke noe problem for meg å bytte mellom automat og manuelt gir. Når du kjører automat så venner du deg fort til det. Bremsen og gassen blir jo på samme måten som med manuell, men med automat så bare planter du venstrefoten i gulvet og bare tenker på i starten at den skal være plantet der og ikke røres. Du må bruke bare høyrefoten på både gass og brems. Det er så deilig med bykjøring og køkjøring når en har automat.
Vi har automat på alle bilene, og jeg synes det er best, spesielt på bykjøring, hvor man jo står endel i ro.
Men jo; det er uvant i begynnelsen, og man må liksom konsentrere seg for å la være å bruke venstrefoten. Jeg har selv prøvd å tråkke på bremsen med den, og det blir bråbrems :knegg:
Ta deg en tur med bilen på en parkeringsplass, og prøv deg litt. Vil nok ikke ta mange minuttene før du har funnet rytmen i det, og så vil du nok bli forelsket i automaten.
Det var det jeg ikke gjorde. Fikk det rådet etterpå. Brukte begge beina og satt dermed litt skjevt. Mulig brukte jeg da litt for stor kraft på bremsen?
Da burde du prøve på nytt. Det blir garantert helt annerledes. Du er jo vant med å kjøre bil og du er vant med å bruke høyrefoten på både gass og brems, så da vil du klare det like fint på automatgir bare du "glemmer" venstrefoten og holder den i gulvet. Etter kort stund går det helt av seg selv.
Venstrefoten skal få hvile ja. Det vil kreve tilvenning å bremse med denne, men det er ikke noe du skal gjøre heller. Høyrefot til begge pedaler, som når du kjører med manuell (ok da - om du ikke er skikkelig hardcore og kommer deg gjennom svinger med venstrebremsing og gassing samtidig - i skikkelig rally-stil ;-) )
Det er snakk om tilvenning som flere sier. Samtidig er det en bil du ikke er kjent med. Enkelte biler krever en annen "touch" på bremsepedalen. Enkelte biler må man trå hardere på en andre for at det skal skje noe, noen har nesten "Bremse Av/På" og er vanskelig å "justere" uten tilvenning (eller rett og slett er bare dårlig på området). Med en ny bil kan bremsene hugge litt kraftigere også enn hva man er vant til fra sin gamle.
Tror ikke dere vil angre på automatgir - spesielt når det er snakk om DSG - kongen av automatgir på biler i "vanlig prisklasse" ;-)
Eneste gangen jeg bruker venstre foten på bremse og høyre på gassen er om jeg har kjørt meg fast i snøen. Da funker det for å komme seg løs igjen. :knegg: Eller hvis jeg skal ta bakkestart i en ekstremt glatt bakke på vinteren så må jeg også det. Med de fleste nye biler nå har antispinn og ESP, så går det også stort sett av seg selv bare ved å trykke på gassen.
Takk for beroligende ord:) Nettopp fått tilbud om å øvelseskjøre med en bil med automat slik at jeg er klar for den nye bilen:D
Sjelden jeg har følt meg så teit som nå.
Min kjære Golf 1,6 2001 mod med automat er på verkstede nå, men "snille" mannen der fant en automat til leiebil til meg også men det var en helt annen klasse over gitt.
Vil ikke gi fra seg Touranen 2.0 TDI igjen. :vilha:
Er da ikke teit det. Det er rart å plutselig ikke skulle bruke venstrefoten når man kjører.
Glemmer aldri da vi var og prøvekjørte en bil vi vurderte. Dette var mitt første møte med automat.
Jeg måtte jo også prøve bilen, og legger avgårde. Er på landevei dette, så jeg merker ikke store forskjellen. Helt til jeg når igjen en på sykkel, og jeg må bremse ned for det kommer bil i mot.
Og selvfølgelig...jeg bruker jo venstrebeinet... Mannen påstår at om han hadde sittet uten seler da, så hadde han fløyet ut frontruta. Ble bråstopp kan man si :knegg:
Vi har to biler med automat, dvs. DSG og elsker det. Klarer ikke å se for meg bil med vanlig gir igjen. Jeg har ingen store problemer med å kjøre med vanlig gir når det er nødvendig. Det eneste negative vi merket da vi prøvde vanlig automat på ferie i sommer, var at den nøkket mye mer enn DSG (DSG har to girkasser, og mister ikke motorkraft ved giring slik vanlige automatbiler gjør) - og at Pjokken spydde når vi kjørte den bilen, han har aldri spydd i bil før eller siden. Det har sikkert både med biltype men også kjørevaner å gjøre. Men skulle jeg valgt automat så måtte det bli den typen vi har nå. Ergo er vi låst til Volkswagen til evig tid. :knegg:
Hadde vi hatt samme girkasse, så skulle jeg kommet en tur til deg så du fikk prøve vår, men den er dessverre med den gamle kassen.
Men en fantastisk bil er det. God å kjøre, stabil på veien, god 4 hjulsdrift og i det hele tatt. Og så har vi ikke hatt noe tull med den. Ikke en eneste barnesykdom. Og det er deilig!
Har dere den altså? Av en eller annen grunn trodde jeg dere hadde BMV? Vi vurderte den men ble så fornøyd da vi så denne samt at den er rimeligere. Fikk også en meget god takst hos Møller på¨vår gamle bil. 50.000 mere enn hos en annen forhandler.
Men hvorfor bremser dere med venstre? Man gjør jo ikke det ellers? I en vanlig bil så hviler jo foten på kløtsjen på samme måte som man lar foten hvile på en bil med automatgir. Man kan jo tråkke så mye man vil rett ned i gulvet.
Fordi vanlig reaksjon når man skal bråbremse er å trå inn kløtsjen også dermed må venstre benet også i sving og siden bremsen på automaten er så stror så er det den venstrefoten også treffer.
Ja det var X5 vi vurderte men synes den ble vel dyr. Det jeg kan like med denne er b.la "automatisk oppvarming" slik at en slipper å bruke uttak/ledning for kupe/motorvarmer. Det er bare å bruke en fjernkontroll og så er bilen varm etter en kort tid.
Men da må man jo fysisk flytte venstrefoten bort fra der den er. Jeg vet jo at man tråkker inne begge, men når jeg bråbremser med automat tråkker jeg bare foten der den er, på den skrågreia. Den er langt unna bremsen på vår bil i allefall.
Jeg har hørt flere fortelle om dette altså, jeg syns det bare er så rart.
Vi har ikke det på vår, og det er et minus. Vi bestilte det da vi kjøpte, men pga et par ting vi angret på med vår bestilling, så tok vi en annen bil som kom inn samtidig, og som det lå avbestilling på.
Vi hadde bestilt med manuell kasse opprinnelig, og dette angret vi litt for.
Tror det mye ligger i at man er så vant til å bruke venstrefoten, og dette kommer fort frem i situasjoner hvor man brått må bremse. Da handler man spontant, og da blir venstrefoten med.
Under en normal og planlagt nedbremsing så er man mer bevisst at man ikke skal bruke venstrefoten, og dermed bruker man den ikke.
Men som sagt; dette er noe man gjør bare i starten. Man venner seg fort til det.
Jeg skjønner det heller ikke, jeg ble "skremt" med at dette var noe jeg kom til å gjøre når jeg bestemte meg for å gå over til automatgir, men har enda ikke gjordt det.
DSG har to klutsjer - alt er i én girkasse...
Dobbeltklusjkasser er nå ellers tilgjengelig fra flere produsenter. Men VAG har her et forsprang i utviklingen av denne typen girkasser (som har sitt utspring i teknologi fra Porsche på tidlig 80-tall egentlig).
Imponerende også å se at en del modeller med DSG har lavere forbruk enn samme bil med manuell. For tradisjonelle kasser er det normalt sett en del mer, hvilket også gir økte avgifter.
Skal være litt kjerringa mot strømmen jeg nå da:
Jeg misliker automat, det er treigt og bråkete. Jeg har lånt min brors nye BMW 530d med automat og selv om den er veldig bra i forhold til andre biler med automat jeg har kjørt, er jeg ikke overbevist.
Jeg liker å gire og jeg liker "kontrollen" man har når man kjører manuellt. Særlig ved forbikjøringer etc. synes jeg det funker mye bedre med vanlig giring. Det er vel en Smak Og Behag-greie.
Jeg kjenner mange automattilhengere da, og om man kjører mye langturer og bruker cruisecontroll ser jeg definitivt fordelene med det. Det er jo med automat at cruisecontroll virkelig har noe for seg.
Fin bil dere har valgt dere forresten! Vi prøvekjørte den da vi skulle kjøpe bil i fjor og jeg likte den veldig godt.
Avsporing: Er det ikke fryktelig kjedelig å kjøre med automatgir? Jeg kan se at det hadde vært kjekt når man stamper i kø om morgenen, men sånn ellers er det jo gøy å gire, er det ikke?
Har aldri prøvd automatgir, men hadde moped med automatgir for 100 år siden, uten at det kvalifiserer til uttalelser om noe som helst.
Absolutt elsker automat og du venner det utrolig fort til det. Eneste ulempen for meg er at jeg er så rusten på girbil at jeg høres ut som hormonell tenåring når det er lenge siden jeg har kjørt, kveler motoren og gir altfor mye gass etc. :o Jeg synes det er "slitsomt" å kjøre girbil nå, selv om vi har en av hver.
Det er gode og dårlige automatgirkasser. Nye og gamle. Og på svært mange biler kan automatikken overstyres om man ønsker det. Det er det få som gjør.
Mange modeller med DSG har raskere 0-100-tid med DSG enn med manuell. Spesielt for den "vanlige føreren" vil det være enda raskere.
Støy? Det må i så fall være dårlige kasser. For mange vil det bli mindre situasjoner med høyt turtall ved "normal kjøring". Klart, tråkker man på, så girer man kanskje ned mer enn man vanligvis ville ha gjort.
På langtur blir det da ikke de store forskjellene egentlig. Da kjører man ofte mil etter mil uten å skifte gir, med mindre det ikke er veldig svingete veier der hastigheten ofte må reduseres mye. Likevel, det er mer i bytrafikk man kan se den store forskjellen.
Ser f.eks. hvis jeg på kvelden kjører fra Oslo til Drammen. Når jeg er ute på E18 i Oslo slenger jeg inn 6. giret, og så lenge det ikke er noe kø på veien endrer jeg ikke gir før jeg tar av fra E18 i Drammen...
Har man det kjedelig kan man alltids velge å gire manuelt i svært mange biler med automat. På noen har man også knapper på baksiden av rattet som styrer giringen hvis man velger å overkjøre automatikken....
Bilde fra gir med DSG. Legg merke til +/- ved siden av D. Når den står i Drive kan man "klikke" spaken fram og tilbake for å manuelt gire opp eller ned.
Automat er også genialt for meg som tar ferje hver dag og blir jaget opp på sidedekket hvor jeg 9 av 10 ganger blir stående midt i bakken med en fæl helling. Bakkestart går men da er jeg nervøs og helt ødelagt. Mye kjekkere å bare sette bilen i gir og kjøre avgårde.
Du venner deg fort til automat. Nå har jeg kjøpt ny bil med manuell girkasse, og det var virkelig ikke festlig å begynne å gire igjen, men nå - noen uker etter jeg fikk den nye bilen, så er jeg like vant til det som jeg var da jeg begynte å kjøre automat. Konklusjonen er at man venner seg til alt.
Jeg er fortsatt euforisk etter å ha kjørt en splitter ny vakker, deilig, nydelig Mercedes med automat, og girklikketing på rattet. Hviken kjøreglede! :hyper:
Så sliter det ikke så på skoa og skjøre automatgir. Jeg blir like irritert hver gang jeg kjører manuell og får sånn clutche stripe over lesten på skola. Og hælen på skoen blir også mere slitt. :nemlig:
Forbikjøringer er ikke noe problem med den automatkassa jeg har i alle fall. En kan gire manuelt om en vil ved å ta spaken et hakk bort, så kan en velge gir, men en clutcher ikke.
Støy ja. I min brors forrige bil, en 2006 Audi s4 med automat, støyet det faktisk. Jeg aner ikke hva slags girkasse som sto i den, men spesiellt dårlig tror jeg da ikke at den var.
I svigermors Nissan qashquai 2009 mod. er støyen fra automaten uutholdelig, i tillegg til støyen som er i den bilen fra før girer ikke automaten før den bikker 3500 omdreininger og det er ett konstant sus. men den er ikke representativ for andre automatbiler jeg har prøvd. Den sluker også bensin- til å være en moderatstr. japansk bil.
Jeg girer faktisk en hel del på langkjøring jeg. Det er få lange,rette strekker der man kan ligge å cruise i sjette giret på de strekningene jeg kjører mest på langtur (trondheim-molde, trondheim-oppdal og molde-oppdal).
Takk. Kontrakten er skrevet under:) Mange som virkelig har greie på bil her. Morsomt. Jeg har ikke verdens beste og mest kunnskaper men har alltid likt å se på og å lese om biler. Hadde faktisk motorlære som valgfag på ungdomskolen:D
Mulig dette ikke er så fornuftig kanskje å kjøpe helt ny bil, men dette unner vi oss etter å ha vært svært så sparsommelig og fornuftig siden vi giftet oss for 20 år siden. En gave til oss selv i den anledning.
Gruer meg til den dagen ungene skal begynne og øvelseskjøre bil jeg. Da må vi ha en med manuelt gir igjen. Selv 1990-modellen vår med automatgir går så det suser ennå.
S4 er... litt spesiell for å si det slik.... (vi snakk om A4 i muskelutgave, med en del andre prioriteter enn komfort... ).
Ellers høres det ganske enkelt ut som en litt dårlig løsning i Qashqui'en. Det er kanskje en bil med ganske liten motor i tillegg? Med at den sluker bensin, så høres det også ganske enkelt ut som en "gammeldags automatkasse" for å si det slik - kanskje ikke mer enn 4 trinn, mens f.eks. dagens DSG har 6 eller 7 trinn avhengig av modell/bilmotor. At det er flere trinn, kombinert med bedre styring av kassen, gir et litt annet resultat.
Her vil det også være en forskjell mellom diesel og bensin, eller mer rettere sagt en bil med og uten turbo. Pga. turbo-en på dieselmotorene, og nå de fleste bensinmotorene til VW/Audi, får man et mye sterkere drag på lave turtall. Har man en bil med en liten eller relativt liten bensinmotor er den avhengig av en del turtall for at det skal genereres nok effekt for at "ting flytter seg". Hvis bilen da legger seg på lavt turtall, dvs. gjerne med høyt gir, blir det at kassen må gir ned i større grad hvis føreren gir litt gass.
For noen produsenter har det også vært vanskelig å lage gode girkasser til dieselbiler (turbodieselmotorer gir mye dreiemoment over store deler av turtallsområder, hvilket gir krav til en langt mer robust girkasse).
Egentlig kan man si at DSG-kassene er "automatiserte manuelle kasser"....
Ellers gjøre mye "analyse" av kjøringen for å finne giret som passer best.
Qushqai(ja, jeg aner ikke hvordan det skrives) har fått generell slakt for støy i cupèen i diverse nybilstester, så som jeg sa er nok den noe helt for seg selv. Hun har "superutgaven" med størst tilgjengelig motor og alt ekstrautstyr faktisk (uten at det egentlig sier noe i denne sammenhengen), men jeg tror ganske sikkert at det ikke er noen dsg kasse på den, slik du beskriver her.
Jeg tenker som så om Qashqaien at når prisen er presset sånn til tross for alt av ekstrautstyr (det er jo en forholdsvis rimelig bil m.t.p. hva man får igjen v.s. for eksempel tilsvarende utstyrte Tiguan eller bmwX1 som er litt i samme gaten) så har de spart på andre områder og isoleringen er tydeligvis ett offer for kutt her :knegg: Det er jo heller ikke rart at man bruker "mye" bensin når turtelleren viser 3000 omdreininger mesteparten av tiden.
Det du sier om S4ns autmoat kan veldig godt stemme. Den var jo en muskelmaskin uten like. Med bensinmotor var den også en veldig kostbar muskelmaskin med tanke på drivstoffutgifter :humre: Det var vel også hovedgrunnen til at den ble byttet ut.
Qashqai ja... tipper selv folk hos Nissan sliter med å få det riktig. Dårlig navn sprø'u meg, når folk får problemer med å skrive det og uttale det (Kasjkai elns...).
Bensin eller diesel på denne? Synes det du beskriver virker litt merkelig hvis det er diesel, men høres helt logisk ut hvis de er bensinmotor uten turbo.
Nissan bruker vel CVT-automatgirkasser, og egentlig er det vel en noe lignende implementasjon i S4-en du prøvde hvis den hadde multitronic-girkasse. Disse er på en måte trinnløs i sitt konstruksjonsprinsipp. Men mye her bestemmes hvordan kassene er satt opp til - hvordan ting er prioritert og hvor mye penger det er lagt i å utvikle og produsere... Med det sagt, en del av multitronic-kassene til Audi har gitt en del dyre reperasjoner etter hvert... :-\
Dieselmotor ja. På Kasjkaiien :knegg:
Nei, jeg forstår faktisk ikke hvordan den bilen har blitt en slik suksess for Nissan.
For svigermors bil, som da har alt ekstrautstyr tilgjengelig betalte hun vel det det koster for en ny og utstyrsribbet X1, m.a.o. ikke en spesiellt billig bil lengre, og inntrykket jeg sitter igjen med etter å kjørt den en del er at det er benyttet billige løsninger over alt. Fra panelet i midten, der vi talte 56 knapper for styring av gps, A.C. ( i vår BMW har vi seks knapper samt hjulet som styrer iDriven) til trange, harde bakseter og skinn som minner om engelsk konfekt i skai :humre:
Tiptronic er en annen type automatgirkasse. F.eks. kan noen modeller fra Audi ha Tiptronic, andre Multitronic og nå i senere tid flere med S-Tronic. S-Tronic er det samme som hos VW og Skoda heter DSG - akkurat de samme kassene.
Tiptronic tror jeg kanskje også er brukt av flere produsenter - mulig det henger sammen med at automatgirkassene kjøpes fra tredjepart, eller så er det noe gjort for å beskrive at prinsippet er det samme som for Audis tiptronic-kasser i virkemåte (samtidig finnes det flere forskjellige typer Tiptronic-girkasser, forskjellige multitronic-girkasser osv. hos samme merke etter hvert som de har blitt videreutviklet)
Det Nissan har hatt suksess med er modellvarianten med tohjulstrekk. Det er et ganske lite antall Kasjkai med firehjulstrekk solgt i Norge. Lurer på om det var noe slik at 1 av 5 solgt i fjor vinter var med firehjulstrekk - sikkert enda mindre nå på sommeren ;-)
Men husk også at aller billigste BMW X1 er med tohjulstrekk. Man trenger xDrive-variantene for å få firehjulstrekk.
Tiptronic er et registrert varemerke, som eies av tyske sports bilprodusenten Porsche, som lisensierer det for bruk av andre produsenter, som for eksempel Land Rover og Volkswagen-konsernet (Audi, Seat, Skoda og Volkswagen).
Dessuten Tiptronic er en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt. Multitronic er en trinnløs kasse basert på variatorprinsippet. Giroverføringen skjer med et kraftig stålbånd som står mellom to hjul med (enkelt forklart) variabel diameter.
Porsche og Seat/Audi/Skoda/VW er samme konsern, så det gjør ting litt enklere. Dobbeltklutsjkasser har også sitt utspring hos Porsche, faktisk allerede tidlig på 80-tallet.
[/Quote]
Vanligvis har vel CVT-kasser bånd, men er det ikke en kjede hos VAGs Multitronic-kasser? CVT implementeres på litt forskjellige måter. Mange har er vel basert rundt en kjegle som da "styrer" hvordan utvekslingen blir.
Fikk beskjed at bilen endelig kommer i neste uke:) Over 5 mnd har det tatt fra vi bestilte. Jeg har alltid vært så glad i å kjøre bil og har taklet fort å kjøre ulike modeller men nå er jeg helt skjelven. Passer jo bra med automatgir nå siden jeg i en periode ikke kan bruke venstre fot.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.