Vi vurderer å kjøpe brukt bil til meg (og mannen, men han vet mer hva han vil ha) før vi flytter fra USA.
Men hva i all verden vil jeg ha? Mannen kommer muligens å kjøpe en litt morsommere og kanskje ikke helt praktisk bil og da trenger jeg en passe stor bil som jeg kan ha til å kjøpe jord på Plantasjen med og kjøre fotballgutter til fotballen etc. Jeg syns egentlig at en høy bil er særdeles behagelig å kjøre, men samtidig så vil jeg egentlig ikke ha en SUV. :sparke: Egentlig så er jeg veldig glad i BMW og kunne tenke meg en X3, men mannen syns ikke det er så smart for den koster nesten like mye som en X5 og er en mye dårligere bil.
Jeg vil helst ha en litt stivere bil så franske biler utgår og de flesta japanere. Amerikanske som går å ha på service i Europa er helt ok. Stasjonsvogner går ikke å få fatt i her borte, de eksisterer helt enkelt ikke.
I Texas har de stasjonsvogner, vi var en nabo med Volvo. :nemlig:
Jeg elsker min Toyota Sienna, men tror det er en veldig dyr bil å få med seg til Norge (pluss at den nok kanskje vil virke monsterstor på norske veier. :vetikke:
Ellers synes jeg du kan få den morsomme bilen så kan mannen ta den praktiske. :knegg: Vi vurderer seriøst å ha to morsomme biler (dog med baksetet) og så ha en gammel stasjonsvogn som backup når vi skal på hytta (eller handle stort).
Altså skal det kjøpes en bil som skal tas med til Norge. Det man vel videre bør sjekke er at den spesifikke modellen er typegodkjent i EU. Det er en del biler som selges både i USA og Europa der det er forskjeller slik at modellen ikke regnes som typegodkjent.
En del ble klar over dette "the hard way" når de skulle importere bilder fra Island når ting gikk til helvete der. Selv en del biler som i utgangspunktet er europeiske kan være ganske forskjellig i USA. Med andre ord, det trenger ikke være rett fram å importere f.eks. en VW Rabbit selv om dette i utgangspunktet skulle være samme bilen som Golf her til lands...
Mange av de japanske og europeiske produsentene har produksjon i USA, eller Mexico, for det amerikanske markedet. For de større merkene kan det være at modellene blir mer tilpasset det amerikanske markedet - kjappe automatgirkasser og motorer med lavt forbrukt, samt stivt understell, kan blir "erstattet" med det markedet der liker best/prioriterer. Ta f.eks. Volvo XC90. Den som selges i europa er stivere og regnes som å ha bedre kjøreegenskaper enn den som selges i USA.
Viktige blir vel da også å se på hva dere må betale i importavgift når dere skal ha bilen med dere. De reglene man hadde tidligere om "bil på flyttelass" er vel borte selv om man har bodd i utlandet mer enn 3 år. Eller har det vært endringer igjen?
Det kan være at man de med import kommer ganske ugunstig ut av det med de motoralternativene som finnes i USA på en del modeller, som strengt tatt ikke er noe bedre, men bare tilpasset det amerikanerne liker. I USA vil man ofte heller ha en 3-liters V6-er i stedet for en 2-liter med turbo, hvilket kan ha en del å si for forbruk, og dermed avgifter ved import til Norge.
Hm, jeg er litt på mrc ... biler må fortolles inn uansett (aka engangsavgiften). Og med fraktkostnader så kan det da umulig lønne seg? Unntaket er i så fall veteranbiler ...
Det kan lønne seg pga. biler er billige i USA. Vanligvis har en del importert når forholdet mellom dollaren og norske kroner har vært "veldig fordelmessig". Blir vel litt annet her nå man vel uansett har sin lønn utbetalt i dollar kanskje?
Men man må regne på det når det gjelder motorkonfigurasjonene som er tilgjengelig for hvilken avgift man må betale, samtidig se det opp i mot at man går glipp av reklamasjonsretten og også undersøke om faktisk garantien for bilen gjelder når den er tatt over til europa.
I tillegg til engangsavgiften må man vel også betale moms på bilen når den skal inn. Unntaket blir da elbiler, som er helt avgiftsfrie, men så er kanskje elbilene i USA lagt opp for ladning mot 110V og med mer spesielle biler som ikke selges i Norge blir service og deler et sentralt element. Og skulle man kjøpt elbil nå vil jeg si at garanti står enda mer sentralt enn for en vanlig bil...
Har man uansett et stort flyttelass trenger det ikke være så dyrt å få med en bil også. Det imidlertid mange importerer fra USA blir mer spesielle biler - muskelbiler og veteranbiler.
Når det gjelder det med typegodkjenningen er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i praksis. Problemet med bilene fra Island var at Island importerte biler mange av bilene, selv for "de vanlige merkene", fra USA i stedet for Europa.
Man får regne på det... å spare spesielt mye på det tror jeg ikke man gjør, hvis man ikke står i en situasjon der man betaler med norske kroner mot en veldig fordelmessig dollarverdi. Er vel på litt over 6 nå, noe som er lavt, men ikke kjempelavt...
Her får man litt avgiftsulepmer med at disse ikker er tilgjengelig med diesel i USA, og minste motor på Outback er en 2,5-liter og minste på en Tribeca er en 3,6-liter med 260hk. Sistnevnte blir veldig dyr avgiftsmessig å ta inn til Norge, og for førstnevnte er vel egnetlig dieselmodellen mer aktuell og vil vel trolig også ha høyere verdi på det norske markedet om man skal selge om noen år.
Dagens Legacy og Outback er jo ellers aktuelle biler, men det blir altså "problemet" når de skal importeres i henhold til avgiftene.
Hvis man skal ha med seg en dieselbil skal man ellers legge merke til at svært mange dieselbiler solgt i norge har tilleggsvarmer som standard, men det er ikke sikkert bilene solgt i USA har det.
Er det ikke egne importregler på bil når det kommer til flyttelass, kontra ren import? Innbiller meg at det er billigere å ta inn flyttelass.
Uansett så er det i mange tilfeller veldig økonomisk å importere biler fra utlandet. Kjenner ikke til prisene i USA, men ved å ta inn biler fra feks Tyskland så kan man spare mye penger, og det til tross for dyre importavgifter her i landet.
Pelen: Om du liker X3 og den er like dyr som X5...hvorfor ikke kjøpe X5 da? bedre bil har jeg aldri vært borti!! Den er stor, helt klart, men slettes ikke stor å kjøre. Og for en komfort da.
Det var slik tidligere, men mener de reglene ble fjernet for noen år siden slik at man nå må betale engangsavgift, vrakpant, moms osv.
ellers i europa finner man de samme modellene som her. En del modeller i USA selges ikke med de motorene som er mest "vennlig" i henhold til de norske avgiftene.
Tar man f.eks. BMW X3 er 3-literen med 260hk den eneste de har i USA. I Norge selges denne mest med 2-liters diesel, eller 3-liters diesel for dem som for dem som vil ha "litt ekstra". Det er vel 150 000 ekstra for 3-liters bensin i stedet for den store dieselen, uten at det i praksis for de fleste vil være noen stor praktisk forskjell. Avgiften på hk og co2-utslipp er også slik at man betaler mer for 1 gram ekstra i høyere segment enn i et lavt segment, slik at f.eks. opp til 150 gram betaler man mindre per gram enn mellom 150 og 200 (hvor de forskjellige grensene for segmentene er vet jeg ikke)
X5 er i USA kanskje ikke så forskjellig i pris, men når den skal importeres til Norge har den med samme motor høyere vekt og høyere co2-utslipp, hvilket gir økte avgifter. X5 starter vel på under 300 000 NOK i USA. Blir bilen under ett år når den skal importeres er det fulle avgifter, og vi beveger vel oss da opp i mot 1 mill. for å få den på norske skilter når avgift for effekt, vekt, co2-utslipp og norsk moms er på plass....
Kjøper man en brukt bil blir det et vist fradrag i avgiftene for hvert år den har vært brukt.
"Når du flytter til Norge fra utlandet, kan du tollfritt innføre innbo som du tar med deg i forbindelse med flyttingen. Fritaket er avhengig av at du har bodd i utlandet i minst ett år og at du har brukt varene der. Det er altså ikke tollfritt å f.eks. innføre en tv du kjøpte dagen før innreisen.
Du kan også ta med deg fritidsbåt fra utlandet i forbindelse med flytting, men ikke bil."
Det var mulig tidligere, men man måtte ha hatt bilen i 3 år elns. Var vel bl.a. en del som studerte i Tyskland som kjøpte bil med en gang de startet og tok den med seg når de var ferdig med studiene, og i Norge da kunne få mer for den enn de ga for den i Tyskland flere år tidligere.