Ja, dette artige spørsmålet fikk jeg av min far for to uker siden da vi tok farvel og jeg skulle kjøre tilbake til Bergen fra Sunnfjord :knegg:
Jeg forstod ikke spørsmålet først, men min mor bruker angivelig ikke femte gir. Og han tenkte vel kanskje at hans treige eller pysete eller forsiktige eller ?? datter heller ikke gjorde det. Jeg lo godt og svarte at Pappa, da, jeg kjører jo på motorveien hver eneste dag!
men: Bruker du femte gir? Eller altså: Er det flere enn min mor som ikke bruker femte gir?
Min bestefar bruker ikke fjerde og femte. Han hører dårlig, kanskje det er derfor. :gruble:
Ja, jeg bruker selvfølgelig femtegiret, og savner ofte et sjette.
Eh...ja? Hadde jeg et sjette ville jeg brukt det også. På kjøreskolebilen er det et sjette gir og jeg bruker det. Det går vel like fort i 4. gir som i 5., men motoren har det bedre og det høres.
Jeg får vondt inni meg av å kjøre med min mormor.
Hun bruker 1. gir til hun er i 40, 2. gir til hun kommer oppi 50-60, også 3. gir opp til 80. Kjører hun lenge i 80 bytter hun til 4. gir.
Vi prøvde alle å overtale henne til å kjøpe automatgir sist hun kjøpte bil, men næsj, det trengte ikke hun. :knegg:
Ja. Men en gang i tiden var det bare vanlig med 4 gir, så de som har lært å kjøre med fire gir har kanskje vanselig for å legge inn et ekstra gir eller to til?
Ja, men ikke daglig, ettersom min hverdagskjøring er max 50 km/t-vei, men når vi kjører på "skikkelige veier" bruker jeg både 5.og tidvis 6. ja. (Ikke så ofte jeg kjører motorvei, så 6. er ikke til hverdags nei. Men på veier der det er forhold for det, selvsagt)
Ja, bruker 5 gir. Når vi fikk bil med seks gir, tok det litt tid før jeg vennet meg til det, og mannen spøkte en stund med at vi kunne reklamere ved salg at den hadde ubrukt 6 gir. :o
Nei, det er lite, generelt sett bare på langkjøring. Nå har vi en gammel bil,
kristine sa:
Stort sett alltid der det er 60 eller høyere (untatt i store bakker).
Jeg hadde ikke kunnet kjørt i 5 giret i 60.
Mens jeg er i denne tråden, hva betyr det egentlig i at en bil er lavt eller høyt giret? Den forrige bilen vi hadde var disel og der måtte vi gire på lavere turtall enn denne vi har nå som går på bensin.
Nå har jeg riktignok ikke giddet lese side 2 av tråden, men jeg må innrømme at jeg sjelden er innom 5. giret, og er vel i såfall førstemann som sier nei. :sparke:
I går kjørte vi 2 timer, hovedsaklig på motorvei, og brukte det ikke. Innimellom husker jeg på det, men tror jeg kan telle på 1 hånd de gangene i løpet av sommeren jeg har brukt 5. gir. VURDERTE å bruke det i går, men da ville girspaken kræsjet borti den dingsen som stikker ut av sigarettenneren og gir strøm til GPSen og dvd-spilleren baki, og sjansen ville vært stor for at jeg kippet ut strømmen - og dermed Tom og Jerry-filmen (upopulært). Dessuten er det så j*** dårlig motor på bilen at det ikke er behov for å bruke høyere gir enn fjerde. :mumle:
En siste grunn er at jeg har en tendens til å bli fartsblind og kjøre ganske mye for fort, spesielt de gangene jeg er i 5. gir.
:knegg:
Mannen min spurte om jeg brukte 6. gear-et mye. Jeg trodde han tullet, men kunne etter et raskt blikk ned meget overrasket konstatere at joda, vi hadde visst hatt 6 gear på bilen. Jeg tror ikke det nettopp hadde vokst ut av gearkassen for å si det slik, det har nok vært der en stund. :flau:
:jupp: De tre første bilene jeg hadde hadde kun fire gir, så jeg brukte litt tid på å huske på at det fantes et 5. gir i begynnelsen når vi fikk 5-girs bil. Men det varte noen uker, nå bruker jeg selsagt alle girene, noe annet er jo helt tåpelig.
Jada, bruker 6.gir også, selv om det er litt uvant å ha 6 gir på bilen.
Det at man akonsekvent IKKE bruker de høyere gir på bilen, tror dere det har sammenheng med kvaliteten på bilkjøringen? Altså sikkerhetsmessig fra sjåførens side.
For det er vel kanskje generasjonen over oss som dette for det meste gjelder?
Klart jeg bruker alle bilens gir (6 på vår) Min mor har en venninne som ikke bruker 5.gir. Hun kan (?) nemlig ikke bruke det, for det har hun aldri brukt.
Ikke helt sikker på hva du mener her, men det handler ikke bare om å oppnå høyere fart, men å unngå at man i høyere hastigheter ikke kjører med unødvendig høyt turtall i forhold til hastigheten. Høyt turtall gir høyere forbruk og mer støy....
Bruker sjettegiret nå det er ja, men bemerker at fruen gjerne kan bli liggende å kjøre på ganske så høyt turtall ofte og egentlig burde ha giret opp....
Hvordan girene er lagt opp varierer litt mellom biler. Det kan være en del biler der man bør ha 100+ for at 5/6-gir føles riktig å bruke, mens for andre er det helt greit å bruke det selv i noe lavere hastigheter.
Ja, ikke sant det var et snodig spørsmål!
Når man har en veldig frisk og fysisk sterk 60 år gammel pappa så er det muligens sånt han skal avsløres på :knegg:
Jeg har blitt veldig var for motorlyden i løpet av min korte tid som bilist. Dersom jeg er så dum som å sette mannen bak rattet i min bil og jeg selv sitter på, får jeg vondt i sjelen fordi han ikke girer kjapt nok. Stakkars bilen sin :dakars:
At man måtte gire på lavere turtall handler mer om forskjellene mellom en bensin- og dieselmotor på flere områder. Men man kan også ha samme bilen med samme motor og forskjellige girkasser der det er forskjell i utvekslingen.
Spesielt vil det gjelde bensinmotorer uten turbo, hvor man må godt opp i turtall for å få hentet ut samme mengde effekt enn på en dieselmotor.
Når det ellers gjelder dette med utveksling kan det være sett opp i mot egenskaper man ønsker med bilen. F.eks. hvis man sammenligner en Touran og en Caddy, som i utgangspunktet er samme bilen, er Caddy-en satt opp i girene slik at den ikke er beregnet for så mye landeveiskjøring og komfort på det området, men Caddy-en vil kanskje oftere være tyngre lastet og kjøres mer i lokaltrafikk.
Lavt og høyt giret brukes ofte litt feil. Det beskriver utvekslingen ut i fra numeriske verdier. Lavt giret vil bety dårligere akselerasjon, men høyere hastighet. Men man vil si dette motsatt.
Hvorvidt man kan kjøre på et høy gir i lav hastighet kan også være opp i mot bilens "bunndrag" - altså hva motoren klarer å levere på lavt turtall. En dieselbil, eller en bensinbil med turbo (eller en bensinbil med stort motorvolum), har gjerne høyt dreiemoment fra lavt turtall. Med andre ting vil det skje noe når man trår inn gassen. På en liten bensinmotor vil motoren være "dau" på så lave turtall.
Vel, nå fikser vår bil dette selv, men når jeg kjører manuell, så bruker jeg selvfølgelig de girene som er, når det trengs. En bil sier da klart i fra når man bør gire om, enten ved å høre på motorlyden, eller ved å se på turtelleren...
Selvsagt bruker man 5. gir. Skulle gjerne hatt et 6. gir også. Jeg tar meg i det på motorveien.. får lyst til å gire mer, men så er jeg allerede i 5. :knegg:
Ja, jeg føler vel egentlig at jeg bruker 5. mest, når sant skal sies.
Det var en overgang fra en halvdød bensinmotor til den nye meget sprekere dieselbilen må jeg si. Utrolig deilig, og jeg er drillet på å lytte til når jeg skal gire uavhengig av hva instrumentene sier. (Man lærte å kjøre av en usedvanlig pirkete politimann med en bakgrunn i trafikkavdelingen.)
Tror det er forskjellig fra bil til bil. Jeg hater å kjøre med høyt turtall så jeg girer opp så fort som mulig. Kan fint kjøre i 4. i 60 også, men det bråker mindre på 5. gir. Skulle gjerne hatt et 6. til motorveibruk, og kanskje også et 7ende?
Jeg bruker 5. giret når jeg kjører over 80 over litt lengre tid. Har så gammel bil at den sliter med å holde farten oppe hvis vi kjører på 5. giret i lavere hastigheter enn 80, helst bør vi godt over 90 før det brukes.
6. gir visste jeg ikke at fantes en gang. :sparke:
Da jeg kjørte opp rundt påske så fikk vi beskjed om at vi kunne stryke om vi konsekvent kjørte på for lavt gir, man skal nemlig kjøre så miljøvennlig som mulig. Jeg fikk en liten merknad på at jeg lå litt for lenge på girene før jeg byttet, både opp og ned.
Ja det gjør jeg, innimellom bruker jeg det litt for lenge også i følge mannens reaksjon når vi var ute på tur i går: << Har du ikke giret ned før nå. :what: >>
Eg brukar da kvar dag, og innbiller meg kvar dag at eg har eit 6. gir og. Har hatt bilen i 6 år, så eg burde vel snart lært at eg bare har 5.
Bilen til mor tok kveld for 10 år siden, og takk og lov for da. At ho ikkje kræsja, var vel eit under.
Ja, men det er lenge mellom hver gang. Jeg kjører stort sett kun i byen hvor fartsgrensene er lave. Mannen tar seg av landeveiskjøringen, jeg liker best å holde utkikk etter spennende ting langs veien :knegg:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.