Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Operatørlås

#1

Hjertensfryd sa for siden:

Det var eit ord eg stifta bekjentskap med no nettopp.

Lykkelig og fornøyd, skulle det i dag blir skifta vekk i frå telenor på mobilen min. Byttet skjedde så klart mens me var på handletur, noko som passa meg litt dårlig sidan eg skulle overføre pengar :knegg:

Men me kom oss heim og eg iler opp for å setta det nye sim-kortet i. Og no står det så fint på mobilen "sett i rett sim-kort" :gaah:

Bindingstida på abonnementet var gått ut, men mobilen eg har for augeblikket var vist låst.

Så kva gjer eg no. Ringer til telenor og får låst den opp ? ( kva blodpris skal dei ha for det )
Eller kjøper ny mobil uten abonnement ?

Trenger mobil i drift rimelig kjapt.


#2

Kaktus sa for siden:

Det skal finnes på nett et sted. leter



#4

Input sa for siden:

Telenor tar ingenting for å åpne operatørlås, helt uavhengig av abonnementet. Hvordan du gjør det, avhenger av hvilken mobil du har, men de hjelper deg på kundeservice.


#5

Hjertensfryd sa for siden:

Mobilen er ikkje 12 månader gammal. Så telenor vil nok ha pengar av meg for å låse den opp.



#7

Kirsebær sa for siden:

Hvis bindingstiden er over så skal de ikke ha betalt. Men hvordan har du fått til bindingstid på under 12 måneder?


#8

polarjenta sa for siden:

Men om du ikke har binding på abonnementet så er det jo rart om du har det på telefonen? Det er jo det man binder til, ikke selve telefonen om du skjønner hva jeg mener.


#9

Input sa for siden:

De har ikke bedt meg om penger for opplåsing noensinne, og jeg har låst opp flere telefoner før 12 mndr. er gått. Det har vært iPhoner da, men kan ikke se for meg at det skal ha noe å si.


#10

Hjertensfryd sa for siden:

Fann på telenor sine sider at det kosta 600,- å låse den opp. Sank med 40,- pr månad.

Eg hadde ein mobil som blei kjøpt med avtale. Telefon blei ødelagt, ny mobil blei kjøpt inn. Den nye mobilen har tydeligvis vert operatørlåst, noko som eg ikkje merka før i ettermiddag då eg skifta vekk i frå telenor.


#11

polarjenta sa for siden:

Men om du ikke har noen binding til noe som helst abonnement så kan jeg ikke skjønne at de skal ha noe for å låse den opp.


#12

Kirsebær sa for siden:

Hvis du har kjøpt telefonen med støtte fra Telenor så forstår jeg godt at de har låst den. Og at du eventuelt må betale for å få den låst opp.
Men hvis du kjøpte den uten støtte så er det vel bare fordi de automatisk har låst telefonene sine. Da koster det ingenting å låse opp.


#13

Neket sa for siden:

Jeg fikk min telefon, med 12 mnd binding opplåst av telenor etter en mnd. Vi skulle til England, og jeg ville bruke det engelske sim-kortet mitt mens jeg var borte, og de låste villig opp. Men jeg har jo fortsatt binding på abbonemnentet da. Ring og spør!


#14

Blånn sa for siden:

Det er telefonen som er bundet til operatøren. Du kan som regel bytte abonement. Grunnen er at mobilene blir svært sponset og operatøren ønsker derfor å binde telefonen til seg.


#15

Hjertensfryd sa for siden:

Eg veit Blånn. Var berre eg som rota det til, sidan eg kun tenkte abonnement og ikkje mobil. Men no er det fiksa.


#16

Carrera sa for siden:

Ring Telenor og spør. Netcom har begynt å åpne kostnadsfritt, så det er vel ikke usannsynlig at Telenor også gjør det.


#17

polarjenta sa for siden:

Men man kan vel ikke bytte abonnement sånn helt uten videre? Dersom man kan det så er det jo fritt frem for å kjøpe en veldig dyr telefon med et dyrt abonnement der man får telefonen billigere for så å bytte til et billigere abonnement. Jeg mener bestemt at det jeg har fått beskjed om er at jeg må beholde abonnementet i bindingstida, evt at jeg kan bytte til et dyrere abonnement.


#18

Blånn sa for siden:

Ja, du kan bytte til dyrere, ikke billigere.


#19

Blånn sa for siden:

Bare når telefonen er ferdig med bindingstiden.


#20

Carrera sa for siden:

Ikke hos Netcom nei. Har nylig fått åpnet flere telefoner hos dem. Men abb må man selvfølgelig beholde ut bindingstiden.


#21

polarjenta sa for siden:

Men da er det jo slik at det er til abonnementet telefonen er låst, ikke til selve telefonen. Så dersom det er binding så er det til abonnement og skal man bytte leverandør så må man betale for å få låst opp telefonen om det er før det har gått 12 mnd.


#22

Blånn sa for siden:

Sorry, korreksjon fra sidelinjen her. Telefonen kan låses opp før bindingstiden på abonnementet er over. Men, man må fortsatt betale abonnementet til bindingstiden er over, eller betale bruddgebyr.


#23

Blånn sa for siden:

Blånn blander seg inn i ting hun egentlig ikke kan

Jeg oppdaget forresten noe kult i sommer da telefonen min ble stjålet. Mannen min ringte inn for å sperre abonnementet og kunne fortelle at telefonen nå er sperret for bruk i hele Europa - uansett hvilket nett tjuven prøver å bruke. Det likte jeg godt. Skal de først stjele så... :digger:


#24

Input sa for siden:

Telenor har gjort det lenge, i hvert fall så lenge iPhone er blitt solgt i Norge. Alle telefoner som selges med ab. selges operatørlåst, men selve telefonen betaler man ikke for å få åpnet. Vil man bryte ab. må man betale bruddgebyr, og det er som regel en del høyere enn å bare betale mnds-avgiftene og ikke bruke ab. til bindingstiden er over.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.