Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Service på Touran i Trondheimsområdet

#1

baltie sa for siden:

Touranen vår kommer opp med meldingen "Service now!" når vi starter den, så jeg antar at det betyr at det er på tide med en service på bilen. Jeg har fått med meg fra tidligere diskusjoner at Møller Bil kanskje ikke er stedet å gå. Dermed lurer jeg på om noen her vet om noen verksteder i Trondheimsområdet som utfører godkjent service på VW, uten at det koster så vanvittig og uten at de vil fikse hver minste lille ting de måtte mene/finne på er galt er med bilen.


#2

Siritk sa for siden:

Nå har ikke jeg Touran i privat eie, men erfaringen fra leasingbilene på jobb er at "service now" er noe som dukker opp uten at det nødvendigvis er servicetid.

Sist vi hadde service på bilen sendte vi mailer til alle merkeverksteder og kjeder som SnapDrive for å innhente tilbud, sparte 3000,- på det.


#3

baltie sa for siden:

Det kan godt hende, det er vel avhengig av når "serviceklokka" ble tilbakestilt. Jeg har sjekket serviceheftet da, og så vidt jeg kan se så stemmer det bra, er sånn ca 30000 km siden forrige hovedservice. Tror jeg har hoppa over en bremsevæskeservice ved 45000 km. Håper ikke det er dramatisk. ;)

Men takk for tips! Skal sjekke opp SnapDrive, selv om jeg er litt skeptisk til dem etter at de prakket på meg en A/C-service etter "kjekt å ha"-prinsippet, det kunne de jo bare gjøre samtidig med reparasjonen. Lite ante jeg at det kostet nesten 2000 kroner. Kan jo bare takke meg selv som ikke spurte om prisen da jeg takket ja, men allikevel skeptisk. ;)


#4

mrc sa for siden:

Hvilken årsmodell er dette?
Så løenge bilen er innenfor garanti og reklamasjonstid er det å anbefale at man bruker merkeverksted. Av flere årsaker.

En ting er at merkeverkstedene kan sjekke elementer som andre ikke gjør - elementer som ikke er en direkte del av serviceplanen, men som skal sjekkes ut i fra melding fra fabrikk.

Jeg har hatt min Touran på service to ganger. Begge gangene har den fått oppdatert programvare. Dette er det kun merkeverkstedene som gjør.

Mange merker krever service hos merkeverksted for at rustgaranti skal gjelde. Dette pga. det kan være punkter på bilen som skal sjekkes fordi man av erfaring vet at det kan være steder som lett får rust, og ved å ta tak i problemet tidlig kan skaden være mindre.

Hvis det skulle være reklamasjonselementer tidligere kan ikke forhandler skylde på andre hvis service er tatt hos dem.

Service er opptil 30 000 eller 2 år, avhengig av hva man når først. Hvor langt har bilen gått nå?

Jeg hadde også bilen Touran på EU-kontroll nå. Her ble det påpekt at foringer i forstilling måtte byttes. Det skulle de fikse - siden bilen var under 5 år var dette en reklamasjonssak, så ikke noe kostnad for meg.

Vanligvis vil jo man starte å få melding om service 1000 km før man skal inn, så hvis man får service now har denne nedtellingen gått ut eller at bilens selvdiagnose mener du bør ta service øyeblikkelig.

Også bremsevæske er pr alder eller pr kilometer. Dette er definitivt ikke noe man bør hoppe over!!!

Så min anbefaling er i hvert fall: Så lenge man har en relativt ny bil, bruk merkeverksted selv om det er litt dyrere.

Hvis dette er 60K/4 år-service er det ikke en spesielt dyr service uansett. Husker ikke hva jeg betalte - lurer på om det ikke var 4000 Kr hos merkeverksted inkludert nye viskere (hvilket var valgfritt - gamle stive viskere kan for så vidt fungere greit, men kan slite på ruten, hvilket igjen kan være et element når bilen skal på EU-kontroll).


#5

baltie sa for siden:

Takk for info, mrc! Snakket nettopp med Møller Bil, og de var 1000,- dyrere enn SnapDrive, ca 5500, men som du sier, det er noen fordeler. Prisen inkluderer bremsevæskeskiftet som ble utelatt i fjor. Nevnte også dette med serviceklokka, og han jeg snakket med mente det kom opp "service now" fordi det snart var to år siden forrige gang.

Dette med bremsevæske gikk meg hus forbi. Jeg ventet på at bilen skulle si ifra om service, siden det var det selgeren (på Møller) sa til meg at jeg skulle vente på. ;) Det er snakk om en 60000-kontroll på en 2005-modell. To år siden vi kjøpte den brukt og da hadde den gått drøyt 30000. Bruktbilgarantien har nok gått ut for en god stund siden, og bilen ble registrert første gang 28.06.2005. Så det er mer enn fem år siden. Dessverre.


#6

mrc sa for siden:

Da skal du på denne servicen også ha en sjekk av registerreim vil jeg tro. Du ligger i grenselandet mellom modeller der man hadde 5 år/120 000km for registerreimskifte og eller ved behov opp til 7-8 år.

Jeg har en 2006-modell og trodde jeg skulle ha registerreimskifte nå om ikke lenge. Fikk imidlertid vite på merkeverkstedet, når jeg ba om pris på skifte, at det ikke var nødvendig nå pga. de hadde gjort endringer på dette og at det ikke lengre var 5 år på en del modeller, men at de så det an.

Hvis det imidlertid er slik at registerreim nå skal skiftes, så er det en ganske dyr operasjon...

Når man ellers benytter tredjepartsaktører for slik service må man også angi at det er Longlife-service man ønsker, slik at de ikke benytter (billigere) olje for 15 000km-intervall.

Når man tar service hos merkeforhandler får man jo også Mobilitetsgaranti: forhandler.volkswagen.no/wip4/service/article.epl?cat=4599&id=21646


#7

Carrera sa for siden:

Vi bruker Møller i Trondheim, og har bare positive erfaringer med de.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.