Fant denne artiklen i avisen - og ble vel kanskje litt overrasket, for jeg var faktisk ikke klar over at man kan bøtelegges pga dette. Jeg har bluetoothanlegg i bilen, og alt styres fra rattet, men mobilen min ligger somregel i veska eller setet vedsiden av meg, så det betyr jo at jeg kan bøtelegges...
Jeg synder ikke, og telefonen ligger ikke løs. Det er særdeles særdeles sjeldent jeg har snakket i telefonen mens jeg kjører. Og da har det vært sånn "ta telefonen, si at jeg er på vei"... Skulle det være viktig, så ringer jeg opp når jeg har stoppet...
Greia her er jo at jeg syntes det er helt latterlig at man får bot bot pga mobilen ligger løst i kupeen. Min telefon virker ikke så fort jeg setter nøklen i tenningen, da kobles alt opp via bluetooth systemet. Jeg får ikke brukt tastene i det hele tatt, og det er da tilsynelatende ikke godt nok..
Ja, jeg synder. Har ofte tlf liggende løs på setet ved siden av, med bluetooth-dings på øret - så jeg trenger ikke røre tlf for å svare. Men tydeligvis en synd.
Jeg skjønte ikke helt hvordan man skal ordne seg for å ha mobil lovlig i bilen. Synder jeg også hvis jeg setter tlf i en holder på dashbordet? Har en sånn også, og setter ofte tlf der hvis jeg skal kjøre lengre turer - og alltid dersom jeg bruker ippån som gps.
De få gangene jeg kjører selv så ligger telefonen som regel i vesken. Men f.eks når vi er på langtur ligger min mobil i det lille rommet i døren og mannens gjerne i hulrommet foran på dashbordet.
Må vi altså ha handsfree-sett for dette? Det er jo jeg som svarer eventuelle oppringninger og jeg er passasjer.
Mobilen ligger løst. Den ligger enten på gulvet mellom setene foran eller i veske/lomme. Vi har handsfree i bilen, det vil si blåtann koblet til selve bilen. Får jeg bot får jeg bare akseptere den, men ikke uten krangel...
Det er bare ulovlig hvis den som kjører bruker en mobil som ikke er fastmontert. Det er ikke ulovlig å frakte en mobil, det er heller ikke ulovlig for deg som sitter på å bruke mobil da. :knegg:
Huff, ja, jeg har visst syndet noen ganger. Har enten brukt bluetooth-propp i øret eller hatt telefonen liggende på dashbordet og hatt den på høyttalerfunksjon mens jeg har kjørt ... :sparke:
Men jeg har ikke egen bil, og derfor ikke noe fastmonteringsutstyr. Fins det noen løsning for oss "bilnomader" som stadig kjører forskjellige biler som tilfredsstiller disse kravene, tro?
Ja, jeg synder. Mobilen ligger løst i bilen og det hender jeg snakker i den også. (Uten handsfree.) Men jeg har sluttet å skrive SMS mens jeg kjører (etter kjeftetråden til Iset.)
Min er slett ikke fastmontert, ikke har jeg noe handsfree-løsning heller.
Til gjengjeld ligger mobilen nedi ei lomme, nedi veska, eller mannen har ansvar for den (sånn at noen faktisk kan svare om den ringer, når vi begge er i bilen er jo det en mulighet, så på langtur har han alltid mobilen min)
Har ikke handsfree, men snakker eller taster aldri mens jeg kjører. Mobilen ligger i veska. Får jeg bot for at den ligger der tror jeg at vedkommende vil få noen saftige gloser servert. Jeg gidder ikke kjøpe handsfree fordi jeg har ikke noe behov for å bruke mobilen mens jeg kjører. Så det så!
Jeg er også en synder. :nemlig:
Jeg takler ikke handsfree`en min, så jeg bruker å stappe telefonen mellom puppene, og slå på høytaleren. :knegg:
Ble stoppet i politikontroll forrige uke, med min tante i samtale, og politimannen lo godt da hans så patentet mitt. :flau:
"Ja dette var en orginal handsfree..." :flau:
Jeg fikk ikke bot på det, så da var det vel greit. :)
Ja, jeg synder nok. Mobilen ligger i veska, men jeg har integrert bluetooth med håndtering ved siden av rattet.
Tåpelig regel spør du meg. Hensikten var vel at man ikke skulle fiple med mobilen mens man kjører.. om den er fastmontert eller ligger i veska spiller jo ingen rolle i forhold til blåtann funksjonene..
Jeg skjønner ikke dette. Mobilen min ligger i veska og jeg snakker ALDRI når jeg kjører. Skal jeg altså kunne få bot for å transporere min egen mobil?
Mannen legger sin mobil midt i bilen/under håndbrekket når vi kjører sammen. Dette for at jeg skal kunne svare for ham når vi kjører. Jeg kan ikke forstå at det skal være ulovlig.
Vi kjøpte ny bil på fredag. Den skal ha blåtann slik at jeg kan ringe fra bilen. Jeg har egentlig aldri savnet det før. For meg har bilen bare vært mobilfri sone når jeg selv kjører.
Klart du er i stand til det; det er omtrent som å kjøre bil etter å ha drukket fire øl (og det spiller ingen særlig rolle for kjøreevnen om du bruker «hands free» eller ikke heller).
Jeg synder ikke nei. Og jeg får angst når jeg sitter på med noen som snakker i telefonen mens de kjører, da pleier jeg å ta et stille innvendig farvel med slekt og venner, og bruke litt tid på å angre på at jeg ikke har skrevet ned noe slags testamente eller hvordan begravelsen min skal bli.
Mobilen min ligger i veska når jeg kjører.
Jeg syns ikke nødvendigvis det er så veldig skummelt om noen kjører etter å ha tatt noen øl heller, men så vidt jeg har forstått fører å snakke i telefon til omtrent tilsvarende reduskjon i ferdigheter som å kjøre med promille på rundt 0,8. Handsfree eller ikke spiller ingen rolle.
Er det selve snakkingen som er problemet altså? Hvorfor er det da ikke problematisk å snakke med passasjeren - eller bør vi helst ikke gjøre det heller?
Hvor langt skal en dra den?
Er det greit å høre på radioen?
Synge til full hals etter musikk?
Megle mellom kranglevorne barn?
Spise en kjapp frokost på vei til jobb?
Skal en kjøre 100%, så bør en sikkert kjøre helt alene, uten noe form for bakgrunnstøy, og med 110% fokus på veien.
Å snakke med passasjerer forstyrrer sikkert også noe, men ganske sikkert mye mindre enn en telefonsamtale. Det er det jo flere grunner til; blant annet er jo passasjeren til stede i bilen og vil, bevisst eller ubevisst, lettere få med seg om trafikkbildet er problematisk, enten ved å observere det selv, eller ved å registrere hvordan sjåføren reagerer. Telefonsamtaler foregår også «et annet sted» enn der de som snakker er, så i tillegg til at den som ikke er i bilen ikke har noen oversikt over trafikksituasjonen, regner jeg med at risikoen øker fordi samtalen også får sjåføren til å flytte fokus vekk på en annen måte enn om han snakker med noen som er i bilen.
Det jeg har lest om forskning på risiko ved mobiltelefonbruk i bil er ganske entydig på at det øker ulykkesrisikoen signifikant. Resultatene for handsfree spriker litt; noen har funnet at risikoen ikke øker like mye da.
Hvis noe av dette distraherer sjåføren like mye som å snakke i telefonen eller å være påvirket av alkohol, så er det naturligvis ikke greit å gjøre det mens man kjører bil.
Den var orginal! Jeg har desverre for små pupper tror jeg.
Radio må forresten være lov, hvis jeg ikke kunne hørt på radio kjempehøyt og sunget av full hals i køen om morgenen hadde jeg nok sovna. Og jeg tror ikke jeg er så god til å kjøre bil i søvne.
Jeg er en som blir lett distrahert når jeg kjører, og må skru av musikken når jeg skal parkere eller lete etter parkeringsplass, eller når det skjer noe uvanlig på veien foran meg (byggegreier, ulykker osv). Jeg kan heller ikke ha FOR engasjerende samtaler gående mellom meg og passasjerer, men det spørs hvor jeg kjører da. På øde landeveier og sånt går det greit. :knegg:
Jeg krysset av feil, for jeg er en synder. Vi har bluetoothanlegg i begge bilene våre, men ingen plass å sette telefonen, dvs. vi har en telefon fastmontert i bilen, men min telefon går før den på bluetoothanlegget.
Alt betjenes via dashbordet og ratt, jeg rører ikke telefonen, den ligger langt nedi veska.
Jeg synder, og kommer til å fortsette å synde framover. Mobilen min ligger i ei veskelomme, og veska ligger i fotbrønnen til passasjersetet. Jeg har ikke veldig dårlig samvittighet for det, kjenner jeg.
Jeg har handsfree i bilen som finner mobilen idet jeg starter. Den ligger dermed hvor som helst i bilen mens jeg kjører. Dersom jeg skal ringe bruker jeg knapper på rattet som kommuniserer med telefonen over bluetooth. Jeg trenger dermed ikke å se eller ta på mobilen i det hele tatt mens jeg kjører.
Dette tilfredsstiller nok kravene til fast montert telefon, har jeg bestemt.
Hm, dette er ikke noe problem for min del, telefonen ligger stort sett begravd i bukselomma og er dermed i mine øyne "fastmontert". Det er klart det byr litt på problemer hvis noen sender en melding eller ringer når jeg kjører. Da må jeg jo grave opp telefonen fra lomma samtidig som jeg holder bilen stødig på veien. Ellers får jeg ikke lest meldinga eller tatt telefonen.
Det som blir litt slitsomt er hvis jeg må skru ned på radioen samtidig som jeg snakker i telefonen, jeg har jo bare to hender. Da får bilen klare seg selv noen sekunder. Bruker å gå bra!
Eh - hvis dette var rettet til meg så var mitt hovedpoeng altså at jeg benytter utstyr som er bedre tilpasset bilbruk enn det stativet som påpekes. Dersom telefonen sitter i en holder så kan man trykke og ordne på den mens man kjører. Det fjerner mer oppmerksomhet fra trafikken enn det systemet jeg bruker.
Om min telefon ringer mens jeg kjører så får jeg opp navnet til den som ringer i dashbordet og kan svare med å trykke på en knapp på rattet. Om jeg på liv og død skal ringe noen når jeg kjører, og det hender det absolutt at jeg skal all den tid jeg står en hel del i kø, så betjener jeg telefonen med to knapper på rattet, all informasjon står i displayet midt i dashbordet ved siden av fartsmåler og turteller.
I prinsippet er dette ikke etter standarden da standarden sier at jeg skulle hatt selve telefonen sittende i en holder. Men standarden er utdatert og ikke tilpasset dagens biler med innebygde handsfree-løsninger.
Nå er det igrunnen håndholdt telefon loven sier at man ikke får ha - så all den tid min telefon gjerne kan ligge i bagasjerommet mens alt dette kan foregå så anser jeg lovens bestemmelser for oppfylt. Og tilstår glatt at jeg ikke selv har lest loven - dermed blir det en hel del synsing ut av det. Trafikksikkerhetsmessig er jeg dog trygg på at den løsningen jeg benytter er vesentlig mindre distraherende enn om jeg skulle hatt en holder i bilen - og jeg har erfaring med dette også sånn at jeg kan sammenligne.
Det beste er selvsagt å ikke bruke telefonen mens man kjører bil, men jeg kan seriøst ikke se problemet med å svare ungene på om de kan få is mens køen beveger seg i 3 km/t.
Så vidt jeg kan forstå, smilefjes, så bryter du ingen lover. Mitt innlegg var ikke rettet mot noen som helst. Det var sent, jeg var trøtt og i et fjollete humør. Og litt misunnelig på dere som har sånne fancy bluetooth-løsninger. ;)
Mitt kontor er forøvrig i bilen, noe som tilsier at jeg både mottar og ringer endel ila dagen, å snakke mens jeg kjører går helt fint. Og bevege tommelen på rattet klarer jeg også helt fint. De nr jeg ringer mye har jeg lagt inn som "stemmenr" dvs jeg sier navnet til den jeg skal ringe og vips. Jeg kan ikke se at dette er mer farlig enn å plotte nr på en telefon som står fastmontert på dashbordet..