Her kommer det fram at Ruter faktisk ikke har hatt anledning til å kreve validering av Flexus-kortene ved hver reise (når man har validert månedskortet før første reise), enda de har gjort så godt de kunne for å gi oss inntrykket av noe annet. Men nå har de innsett at departementet har sagt nei, så da prøver de på nytt. :rolleyes:
Det er noe jeg ikke forstår her. Ruter sier de vil få til en "joint venture" om å registrere reiser, for dermed å få bevilget mer penger til kollektivtrafikk, og denne felles dugnaden skal altså foregå ved å ilegge folk gebyr for å ha en gyldig billett, som de tilfeldigvis ikke har validert før ombordstigning (f.eks. pga trengsel, dårlig tid, omvei, automat som ikke virker, etc). Det høres jo ut som glimrende kundebehandling og markedsføring, gitt. :iråni:
Hvorfor ble plutselig disse trafikkdataene så viktige? Og hva med personvernet for de som har abonnements-kort?
Klart det kommer inn mer penger på den måten. Enkelt. Før var det bare penger for månedskort - nå er det månedskort pluss teknologigebyr. Teknologigebyr er for teknologi som ikke virker. :ja:
Trafikkdataene er viktige som bare fy fordi de da kan legge ned ruter som ikke er nok trafikkert.
Jeg kjenner at Ruter er ett av de selskapene jeg har minst til overs for. :mumle:
De sier at de skal bruke dataen til å gi folk et bedre tilbud der det er mye reisende, jeg tenker at de skal bruke det til å legge ned ruter.
Så lenge de forlanger å knytte abonnementskortene opp mot reiseregistrering, og dermed navn, adresse, fødselsdato, kontonummer og what not, så kan de bare glemme at jeg validerer noe som helst. I tillegg til at de stapper bussene så fulle at det er umulig å komme frem til automatene for å validere. Glemmegebyr, my ass. Det er da vitterlig ikke min feil at de har satt opp et system som ikke funker.
De har jo alltid pleid å gjennomføre spørreundersøkelser om reisemønster. Det er jo dyrere enn å tvinge alle til å delta gratis, jeg ser den. Men de kunne jo også henvendt seg til passasjerer i perioder, og bare noen av dem. F.eks. kan du tenke deg å validere flexuskrotet ditt hver gang, i f.eks. to måneder, og få et 7-dagerskort som premie. F.eks. Det hadde jeg gladelig gjort, en gang i blant. De trenger faktisk ikke be alle de flere hundre tusen reisende om å gjøre det for å få et godt nok grunnlag. De kan bruke litt ressurser på å foreta rekruttering/randomisering, samt belønning, mot å bevare freden med passasjerene som helhet. Det tror jeg faktisk det er verd!
Jeg skjønner ikke at de slipper unna med det her. Hele prosjektet ser jo ut til å være en fiasko av dimensjoner, og den råtne kundebehandlingen i tillegg er jo helt sinnsykt. Å drive å bøtelegge oss for at vi ikke validerer, når vi tross alt har betalt for varen, er surrealistisk. Og å komme med et utsagn om at dette er til vårt eget beste? Que?
Jeg går opp en trapp for å komme til perrongen til t-banen, og går da direkte inn på t-banen. Om jeg skal validere så må jeg gå langt avgårde på perrongen, og det akter jeg faktisk ikke å gjøre, der jeg kommer halsende avsted, gjerne i regnvær, klokken syv om morgenen. Jeg legger IKKE inn ekstratid til å foreta en fullstendig meningsløs validering fordi Ruter vil ha orden på statistikken sin altså.
All brukerdata de kan samle vil være nyttig for dem. De vil kunne se reisemønster, ruter som er lite besøkt osv.
En nyttig ting (for brukeren) er om sporing av reise kunne bekreftet forsinkelser, i den forstand at om brukeren klager, så kan de sjekke om bussen de hoppet av var der den skulle i tide (ca), og om trikken man skulle videre med kom når den skulle. Men noe sier meg at dette ikke er like interessant for Ruter. :humre:
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor disse greiene skal være så vanskelig. Det virker som de har begynt helt i feil ende, og ikke noe av utstyret virker som det skal. Fordi de har valgt feil utstyr? Og at dette skal være så nyskapende og high-tec, og derfor må vi ha tålmodighet? Se på London. Oyster cards funker som bare det - og det er faktisk forbrukervennlig i tillegg.
Monsoon, skjønner du ikke at du får dekket behovet ditt for å se at du har gyldig billett? Det er jo MINST like viktig som at Ruter får kontroll over alle reisende. :nemlig:
Når vi først er inne på Flexus, så hadde jeg en dusteopplevelse tidligere i år, som jeg via Twitter har skjønt at har rammet flere.
Jeg betalte for påfyll hos 7-11, og fikk kvittering for uttak fra min konto, men kortet ble ikke fyllt opp. 7-11 fikk ikke gjort noe, fordi Flexusmaskinen ga dem ingen kode som de kunne bruke for å rette det opp.
Ned på Trafikanten (som er det ENESTE stedet som kan fikse dette) med kort og kvittering. Sto i kø i rundt 45 minutter, fordi Flexuskunder må nemlig trykke på en helt egen knapp for kølapp, og blir nedprioritert i forhold til andre kunder.
Får beskjed i luka at kvittering på uttak ikke holder, de må ha utskrift fra konto.Never mind at kassaapparatene til 7-11 ikke gir deg noen kvittering om beløp ikke er trukket. Det holder ikke for Flexus. :niks:
Tilbake med utskrift, kø i nok en halvtime.
De forlanger å beholde kvittering og utskrift fra konto (som også inneholder mye mer info enn om akkurat denne betalingen), før jeg får nytt kort.
Enig!
Dessuten er det jo ikke alltid det er noen valideringsdings der - eller at den funker om det først er.
Dette gidder ikke jeg å være med på. Kanskje om de ga meg rabatt, men det er det eneste.
Jaha. Nok et behov jeg ikke visste jeg hadde. Selvsagt vet jeg når månedskortet mitt løper ut, trenger ikke å sjekke det hver dag. Det kan tenkes å være et behov å sjekke at de ikke har føkka til noe med kortet mitt i ny og ne, men det burde strengt tatt ikke være nødvendig.
Glitter, du må pusse matten din. Det er jo akkurat det som skjer. Om de legger ned alle rutene det ikke er nok folk på, så vil det å beholde de rutene det er mest folk på bety at de prosentvis har økt kapasiteten på disse avgangene. Ergo er det stjerne i boka til en eller annen sjef.
Det sier seg jo selv at dette er dumt. Her taper de en del ukeskort. Med den varianten de kjører nå så betaler alle passasjerene mer enn full pris.
Altså - når et prosjekt blir stort nok og med nok prestisje involvert så er det en suksess. Det sier seg selv. Tror du virkelig så mange ledere kan ta feil? Hæh? Klart ikke det.
Det var vel inne anbud fra andre firmaer der ja. Som ikke ble valgt da det ble så dyrt har jeg hørt rykter om. Men som hadde litt mer erfaring på sånt som dette. :humre:
Hvor mange år stod egentlig disse Flexus-automatene ute av drift? Minst fem? Dette må da være en veldig dyr og pinlig skandale?
Jeg validerer for øvrig aldri Flexus-kortet mitt. :sparke: Det er gyldig, altså, men jeg leter det ikke fram hver gang og legger det på automaten jeg går til perrongen. De har ikke sagt noe på det på toget ennå.
Det er sant. Men jeg tror det ville blitt mer lønnsomt i lengden å ha en god tone med kundene sine, fremfor at de velger bil eller sykkel til jobb i stedet. Men på den annen side, jo flere passasjerer de mister, jo flere ruter kan de legge ned. og så kan de skifte navn til "Ruten", og være skikkelig effektive og lønnsomme.
Det står i artikkelen at NSB driter i det. Så da er det jo greit. :knegg:
"Næsj, det er da ikke nødvendig å validere til stadighet, om du bare vet at du har gyldig kort," sa konduktøren til meg en dag jeg spurte.
Rett skal være rett: det holder å holde lommeboka eller veska (hvis kortet ligger direkte i en lomme i veska, og den er tilstrekkelig tynn, jeg har nemlig prøvd med å bare dingle veska med lommeboka med kortet inni inntil, og det gikk ikke) inntil automaten, du trenger ikke ta ut selve kortet. :tsk tsk:
"Æh, neidda, bare valider hvis sjåføren ber om det, du, det er bare no´statistikkgreier" sa kundebehandleren på Trafikanten sist jeg var innom (for å be ham sjekke om det var noe galt med Flexuskortet etter å ikke ha fått validert det i de siste fjorten automatene jeg forsøkte - det var det ikke, "men automatene funker jo nesten aldri, skjønner du").
Shit, jeg er glad jeg ikke står i Ruters sko. Eller han Thales-fyren.
Jeg fikk ikke fylt på her, for noen uker siden. Det var sent og ikke så mange Narvesen oppe. Der jeg var så snudde ekspeditøren skjermen, hvor det stod: Applikasjonen får ikke kontakt med kortleseren. Tipper kortleseren ikke virket... Jeg måtte kjøpe en billett.
Jeg syntes de kan trumfe igjennom regler for validering av kort på et litt senere tidspunkt, om ikke annet.
NSB ber deg ikke validere heller - de syns det er tull.
Næsjda. Noen fordeler skal man ha når man har monopol også. Hva skal sure kunder gjøre? Kjøpe bil? Gåkke - ingen parkeringsplasser. Bruke konkurrent? :hehehe:
Sniking er bra. Da er det bare å ansette kontrollører så kan de få prisen opp enda mer.
Sykling - den ser de nok ikke på som en trussel tror jeg. De som ikke har brutt sammen og skaffet sykkel til nå er kunder de vet at de kan mishandle fritt.
Apropos å bryte sammen: fortalte jeg at jeg har gått tilbake til papirmånedskort en stakket stund, fordi Narvesendamen som skulle fornye kortet mitt holdt på å få nervøst sammenbrudd? :hehehe:
Det er godt å se at det ikke gjelder for NSB. Jeg mottok Flexus-kort fra NSB for noen år siden, pga. jeg var fast månedskortkunde. Da jeg fikk beskjed om at jeg måtte validere foran hver reise valgte jeg heller å bruke papirbillett. Hvorfor skulle jeg gå en omvei for å validere og bruke ekstra tid på dette? Jeg har en tendens til at jeg flere ganger i uka kommer akkurat tidsnok til toget ;-)
Men hele Flexus-greia har vel kostet særdeles mye og det har vært mange kokker. Og løsningen ved problemer har vel vært å kaste mer penger og sette flere penger på problemet.
Men de kan tvinge folk over på mindre kundevennlige løsninger, fordi folk gjerne ikke har noe bedre alternativ.
Tipper ellers en del stikkprøver med tellinger i løpet av året kan gi et ganske ok bilde med hvor mange som reiser på en gitt rute.
Ang. sniking... På NSB's lokaltok mellom Drammen og Oslo har jeg vel i løpet av 9 år som kunde enda ikke opplevd kontoller før kl. 9 om morgenen, og vel aldri på veien hjem i firetiden heller....
På regionstogene inn til Oslo om morgenen er det bare å late som man sover, så sjekker de ikke billett...
Det ironiske er jo at Ruter ikke sjekker Flexus-kortet når det er kontroll på feks t-banen, fordi de ikke har utstyr til det. Et par ganger har jeg opplevd kontroll inne på t-banen, og da har jeg viftet med kortet, og så har det vært nok. Ikke engang om kortet er gyldig får de sjekket! :rofl:
Jeg har faktisk fått sjekket kortet mitt av kontrollør en gang, på Hovedøya-ferga av alle steder. :humre: De hadde en sånn bærbar avleser med seg. Men om de der kan se om jeg har validert det ved ombordstigning, vet jeg ikke. Jeg så bare datoen i displayet.
Jeg har sagt det før, og kommer nok dessverre fortsatt til å si det i mange år. Flexus virker ikke; kortleserne og billettautomater til Ruter virker faktisk ikke. Flexus kommer ganske sikkert aldri til å virke. Om ledelsen i Ruter virker eller ikke er litt uklart; det er vanskelig å si hvor mye som er inkompetanse og hvor mye som er korrupsjon oppi dette, men det er helt åpenbart at inkompetanse og korrupsjon er de eneste to faktorene som ligger til grunn for hele systemet.
Den store skandalen slik jeg ser det er at ingen av de ansvarlige er satt i fengsel. Jeg tror ikke en gang noen har fått sparken. Og selv om man ikke skulle greie å bevise korrupsjon i tradisjonell forstand, så må det da være noen lover man kan benytte mot folk som roter bort så mange hundre millioner kroner med vilje?
Jeg kjenner at jeg er lykkelig for det faktum at jeg ikke har mulighet til å få annet enn 30-dager-papir på toget. (Joda, jeg kan betale tre kroner mer og ha inkl buss, må bare inn på buss-stasjonen og stå i kø en halv dag for å få busskortet. Siden jeg aldri tar buss har jeg ikke giddet.)
nsb har ikke valideringsmaskiner her i vest. Det er ikke mulig å validere noe som helst. Men det står dato på papirlappen min. Den kan både jeg, og kontrolløren, se. Nymoderne flexusgreier klarer vi oss uten, kjenner jeg....
Kanskje vi skulle anmeldt dem? For, tja, noe? Kanskje ingen rett og slett har tenkt over at hele dette prosjektet bærer preg av skurking (jada, i tillegg til en god dose inkompetanse). Jeg tenker vi kunne anmeldt dem for maktmisbruk (den valideringsgreia er ren og skjær maktmisbruk altså, få oss til å gå omveier og styre og ordne av frykt for bot, når vi allerede har betalt for transporten :himle: Vi har jo ikke noe alternativ - vi MÅ jo bruke Ruter.) Eller vi kunne anmeldt dem for svindel av kommunens penger eller noe sånt. Eller rett og slett anmelde dem for å gi Oslo et dårlig omdømme, som i verste fall kan gå ut over boligprisene ved at vi blir en noldusby som ingen vil bo i. :nemlig:
Jeg tar ikke kollektiv transport så ofte lenger siden jeg bor i gangavstand til jobben. De har jo fremdeles ikke klare å lage noe klippekort-system, og det priser jeg meg lykkelig over.
Mannen har fleksus av den upersonlige typen og jeg bruker dette hvis jeg skal reise noe sted og han ikke er med.
Det som hadde vært smart, var om man kunne bruke flexus-systemet på samme måte som man bruker bomringen i dag. Dvs at man registrerer seg, og får faktura i etterkant, basert på den informasjonen man registrerer når man validerer kortet sitt. Da hadde det i sannhet blitt et fleksibelt flexus-kort. Så kunne man bli belastet for prisen av månedskort hvis man reiste mer enn et antall reiser forrige periode, og ellers blitt fakturert for de reisene man har foretatt. (Og hvis ikke valideringsmaskinen virket, så ja, da slapp man å betale, da). Det fordrer selvsagt at man fortsatt kan ha forhåndsbetalte kort ("kontant-kort") for de som ikke har mulighet til å gjøre opp med faktura, f.eks. barn og ungdom.
For kundenes del, hadde det jo fungert ypperlig, altså at man slapp å betale for reiser hvor man ikke fikk validert kortet, så klart. Kanskje ikke like fristende for Ruter. Men Ruter virker svært lite innstilt på å få til noe som er en fordel for kundene i det hele tatt, i denne saken.
Oyster er fint. Det virker bare. Også regner det ut hva som blir billigst i løpet av en dag, det er fint.
Det sto i avisen for litt siden at de barrierene på t-banen her aldri vil bli tatt i bruk, siden de må ansette noen til å passe på, og til å åpne opp i tilfelle brann. Det har de ikke penger til, de har jo brukt de til å kjøpe barrierene.
Og de har bare en eller to kontroll-enheter som virker, derfor kontrolleres aldri Flexuskort. I tillegg er de visst store og tunge, og det er ikke alltid de greier å koble seg opp mot Flexus-systemet. Håpløst.
Etter å ha lest meg gjennom denne tråden, konkluderer jeg med at jeg egentlig er ganske fornøyd med ikke lenger ha behov for daglig kollektivtransport i Oslo. :humre:
Jeg konkluderer også med at et eller annet sted må det ha sittet en gjeng med totalt inkompetente mennesker som har klart å lage et slikt idiotsystem.
Og så kan jeg også nevne at tar man tog mellom Oslo og Drammen i rushtiden, fungerer det også veldig greit å kaste seg over første ledige setet ved vindu, åpne ei avis sånn midt inni og være veldig opptatt med å lese den når konduktøren kommer.
Jeg er sikker på at Oslos befolkning kunne har reist gratis med Ruter i årevis, før vi kommer break even med alle pengene Ruter har surret bort på Flexus. Kollektivtilbud burde egentlig være gratis.
Jeg tviler egentlig på at de kommer til å få lov av Samferdselsdepartementet til å bøtlegge reisende med gyldig billett, i følge Aftenposten har de jo allerede fått avslag på dette i mars i år, men de gir seg ikke, og prøver på nytt nå. Bernt Reitan Jenssen, direktøren i Ruter, er åpenbart like defekt og ubrukelig som billettsystemet han har ansvar for.
Hvis systemet faktisk virket tilfredstillende hadde det jo ikke nødvendigvis vært et stort problem å plinge denne billetten ved påstigning, men det kommer det neppe noengang til å gjøre. Og selv om de mot formodning skulle greie å få leserne på buss og trikk og sperringene på T-banen til å faktisk lese av kortet raskt og effektivt når man holder det mot leseren, så er ikke dimensjoneringen eller den fysiske utformingen av hverken lesere eller sperringer god nok til at dette noen gang kan virke tilfredstillende. Alt med systemet ser ut til å være designet for å være defekt. Det er ganske imponerende; i tillegg til at det slett ikke virker slik det skal ser de virkelig ut til å ha prøvd å gjøre alt feil med vilje, både den fysiske utformingen og plasseringen av enhetene (lesere på buss og trikk er konstruert og plassert alik at man kan ikke se skjermen uten å gå ned på kne, skjermen på t-banen er plassert ved kortleseren, så man må se ned i stedet for å se dit man skal gå), måten de har programmert responsen på skjermen når man leser av kortet (utløpstidspunktet vises så kort tid at jeg ikke rekker å lese det (jeg leser svært raskt), og man kan ikke prøve på nytt med det samme for å lese resten av linjen) og hele transaksjonssystemet for kjøp av billetter både på automater og hos kommisjonær er grunnleggende feil; det burde ikke være mulig å basere seg på et system som i det hele tatt kan trekke pengene dine uten at du får overført en blllett til kortet ditt, men dette skjer ofte (og akkurat dette med billettkjøp er ikke vanskelig å gjøre riktig, det er en av de mest ubegripelige feilene med systemet, inkompetansen som er utvist her er så enorm at jeg får vondt i hodet av å tenke på det).
På mandag var det billettkontroll på Nationaltheateret T-banestasjon i morgenrushet; køen foran automatsperringene var lang og gikk langsomt, så jeg gikk naturligvis på siden og viste Flexuskortet mitt til en kontrollør; han så på meg, åpnet munnen og begynte å si noe – ganske sikkert at jeg måtte gå i køen for å blippe kortet – men han bet av før første ord ver ferdig og vinket meg gjennom, så selv billettkontrollørene, som jo tradisjonelt har banket opp passasjerer de ikke syns oppfører seg underdanig nok, ser ut til å ha resignert overfor dette systemet.
Ja, dette er jo den ene fordelen Ruter stadig trekker frem med abonnement på Flexus. Jeg har hatt månedkort i Oslo stort sett hver måned i femten år. Og jeg har mistet kortet mitt nøyaktig ingen ganger. Så dette er jo virkelig en kjempefordel som er verdt mange penger.
Man burde ikke trenge billett i det hele tatt. fingeravtrykkleser kunne de brukt. Og med avregning i etterkant til billettkombinasjonen som ble billigst for deg. Man kan fint gjøre en sånn avregning mot forhåndsbetalt konto også. Og samleavtaler for familier ala upersonlig månedskort.
Fingeravtrykk, ja. Syns jeg ser det. Men hva med en liten sender (i lommeboka, festet på mobilen, eller annet) som leses av idet man passerer et visst punkt, helst inn på t-banen/bussen etc? Og også når man går av. Og så kunne man sågar hatt differensiert billettpris etter hvor langt man kjører. :hyper: :tar bussen én holdeplass når det regner:
Jeg tror det skal enormt mye til å endre på en beslutning som var en så stor investering, gjort av noen andre og allerede befestet i bedriften. Men når de endelig snur, litt som når man resignerer og pusser opp det 15 år gamle badet, for nå har det vel gått lang nok tid, så er jo spørsmålet: kan noe av alt dette stæsjet brukes til noe nytt? :hyper: Altså: hvilken gjenbruksverdi har sperringene og kortleserne? La kreativiteten blomstre. :værsågod:
Øh, nå ble jeg litt forvirret her. Upersonlig OG personlig månedskort?
Jeg fikk en mail fra Ruter i fjor en gang hvor det sto at nå er månedskortene upersonlige. Jippi, tenkte jeg, og har lånt det bort både til mann og sønn ved flere anledninger. Hvordan kan jeg finne ut om mitt kort er personlig eller upersonlig?
Jeg MÅTTE kjøpe Flexus sist jeg skulle kjøpe månedskort. Men ikke pokker om jeg validerer før hver reise. Jeg gjør det kun hvis jeg reiser alene, for da må jeg gå på bussen foran uansett.
Jeg går ikke fra guttungen i vogn med verdisaker midt i bussen for å validere et drittkort jeg allerede har betalt for. Jeg kan validere ved hver reise hvis de setter opp en maskin ved dørene i midten også.
Men hvordan finner jeg ut hva jeg har da? Jeg fikk det mens månedskortene KUN var personlige, så mitt er kanskje fortsatt det, da? Vel, jeg har fylt ut det spørreskjemaet til Ruter, men jeg regner med at det vil ta vinter og votter før de svarer, så jeg satser på å ta meg en tur til Trafikanten i morgen.
...det er forresten ganske nøyaktig ingen kontrollører som ber om å få se studentbevis når man viser et student-Flexus (som kanskje er helt likt andre Flexuser?) i kontroll, og jeg tror jeg har vært i fem kontroller siden skolestart nå. De ber om studentbevis når man kjøper kortet, men det er jo upersonlig og kan fint deles ut til hele slekta. Fiffig detalj for alle som skulle få lyst å betale halv pris for kortet, liksom.
Som bakgrunn for Aftenpostens Nettprat har direktøren i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, utdypet sitt ønske om å fremstå som en udgelig idiot i avisen ved å skrive ett debattinnlegg selv.
Jeg har upersonlig Flexus, validerer det ikke før togreisen, men må validere det når jeg går på bussen. Eller det er hvertfall det Ruter sier. :hmm: Ikke noe stort problem for meg, og det virker også her på romerike stort sett.
Og fordeler? Tja, jeg kan vise til alibi om jeg vil ("nei, det var ikke meg som drepte ham, for akkurat da blippet jeg meg på bussen"), jeg kan finne eksakt klokkeslett bussen faktisk kom på om jeg skal skrive en (av mange) klager til ruter om forsinkelser og busser som kjører fobi fordi de er fulle. Jeg kan eh, beklager, finner ingen flere fordeler.
NSB har forøvrig håndterminaler som de sjekker Flexus-kort med. Om man reiser med lokaltog i min retning på månedskort-vogn på kveldstid så sjekker de alle (har værtt med på minst 5 kontroller etter sommeren). Det hadde vært dårlig økonomi om jeg skulle snike gitt. Om jeg derimot bare skulle tatt toget kl 7 og kl 16 så hadde jeg kunne sneket et helt år (kr 13680,- spart) om jeg hadde hatt samvittighet til det!
Jeg var på Trafikanten i dag, og der sa kundebehandleren at alle Flexus-kort er upersonlige i den forstand at de kan lånes bort. Så selv mitt personlige kort er upersonlig.