Jeg har en stygg (ifølge andre) uvane når jeg kjører bil: Jeg hviler venstre fot på clutchen. Ikke på det "brettet" som er ved siden av, men på selve clutchen. Det vil si at den ikke trykkes helt inn, naturlig nok, men den går inn til den stopper av seg selv. Jeg greier ikke å endre på dette, jeg har kjørt bil i 17 år i oktober. Mannen min, og andre også, forresten, sier at dette medfører stor slitasje på pedalen.
Hviler du foten på clutchen under hele kjøreturen?
Dustepåll er ikke et alternativ. :D Ikke "av og til" heller. Enten gjør man sånt, eller så gjør man det ikke, innbiller jeg meg.
Jeg fikk kjeft (av kjørelæreren) hver gang jeg hadde foten i beredskap oppå pedalen, så den uvanen rakk ikke å feste seg noe særlig. Han hadde nå overoppsyn med alt også :snurt:
Så jeg hviler den i gulvet til venstre for clutchen ja.
Jeg er litt usikker på hva jeg gjør, faktisk. Ofte bedriver jeg bare bykjøring over kortere distanser, og da kan det nok tenkes at jeg har foten på clutchen. På langkjøring, derimot, tror jeg at jeg har den på brettet ved siden av.
De eneste gangene jeg har foten i bedredskap på clutchen er når jeg kjører i tett bytrafikk/kø. Jeg er ikke noe glad i det, for da ender det som regel opp med at jeg får krampe i leggen. :humre:
Når det suser avsted, hviler venstrefoten fint ved siden av på gulvet.
Hehe. Eller så begynner du sånn som svigerfar holder på, og luftgirer med høyre hånd. Fornøyelig. Jeg har ingen klutsj, så her er venstre fot ikke i bruk.
Men den går jo litt inn helt av seg selv? :undrer: LITT, liksom?
Er det bare meg og en til som har foten på clutchen? :( Er det "farlig" eller skadelig på noe vis? Hvis jeg skulle hatt den ved siden av, så måtte jeg jo fysisk flyttet foten hver gang jeg skulle clutche... Jeg holder den ikke slik at jeg fpr krampe heller, den hviler på pedalen.
Samme her. Han kjeftet alltid på meg pga. dette. :knegg:
Men jeg kan ikke svare ja eller nei i pollen, for det varierer. Kjører jeg i kø og med mye trafikk, ligger foten stort sett oppå clutchen siden jeg da bruker den mye og oftere. Kjører jeg med lite trafikk rundt meg ligger foten ved siden av.
Nå har vi automatgir, så venstre fot brukes ikke aktivt under kjøring annet enn til å trampe takten. Men når jeg kjører med manuelt gir har jeg kun foten på clutchen når jeg skal gire opp eller ned (det vil si - nå glemmer jeg det siden jeg er vant med automat... :knegg: ).
Nei, det gjør jeg ikke. Når man gjør det blir jo clutchen bittelitt trykket inn og det med medfører slitasje på clutchen har jeg lært. Om det er rett vet jeg ikke, men jeg har foten pent på venstre side av clutchen.
Kun på pedalen dersom jeg er i "beredskap" grunnet kø eller bratt bakke/fare for kjapp brems eller noe sånn. Liker det ikke, det er slitsomt, jeg har for små føtter til å hvile foten på gulvet og samtidig ha den på pedalen.
Nei, venstre fot er kun på pedalen når jeg skal clutche, det sliter jo fryktelig på clutchen å sitte med den halvveis inne hele tiden.
Foten hviler fint på avlastningsbrettet ved siden av clutchen slik den skal. Kjørelæreren min var veldig flink til å plukke av meg slike begynnende uvaner. :humre:
Jeg har hørt at det sliter på clutchen, fordi det automatisk blir slik at pedalen går litt inn og man liksom "slurer" litt hele tiden. Aner ikke om det er tilfelle da, men jeg har i allefall foten ved siden av, med mindre jeg er i "clutcheberedskap". Synes jeg blir fort sliten i beina hvis jeg ikke finner den rette hvilestillingen.
Med mindre jeg kjører i kø, så er venstrefoten på brettet ved sidenav cluchen.
Får utrolig vondt i kneet av å sitte med foten på pedalen, så det utgår.
Jeg kjører mest elbil, og den har ikke clutch. Jeg har heller uvanen at når jeg kjører bil med clutch så er foten altfor langt fra clutchen, f.eks halvveis oppe på biløra.
Finnes det folk som gjør det der også? :dåne:
Det må dere kutte. Det er ikke pedalen som slites - det er clutchen. Svindyr å bytte. Labber skal være på pedalen når de skal trykkes på, ikke ellers.
Tenk hvis man må bremse i en fryktelig fart. Da trenger man clutchen. Tenk hvis man bommer på clutchen? Tenk hvis man skal gire og foten setter seg fast ved siden av eller skoen kommer innunder pedalen? :undrer:
Ja, altså, som sagt så tviler jeg på at jeg er i stand til å kjøre bil uten å gjøre dette. Og ja, selvsagt vet jeg at det er clutchen som slites og ikke pedalen. Hallo.
Altså, jeg kunne ha kræsjet i dag på grunn av denne tråden! :dramaqueen: Måtte jo prøve å finne ut av dette, og da ble jeg en smule ukonstentrert. :o
Men jeg tror jeg har foten ved siden av pedalen. Oppå føltes veldig unaturlig.
Argh, jeg prøver virkelig å kutte ut, men har en grusomt irriterende tendens til å kjøre med foten litt sånn nesten på clutchen, halvveis hvilende på den og med hælen i gulvet. Prøver virkelig å kutte ut, men det er bare på landevei/langkjøring at jeg klarer det fullt ut.
Det kan da umulig være behagelig å kjøre med foten på clutchen? Nå kjører jeg automat så venstrefoten er alle veier. Når jeg kjører vanlig er foten på gulvet, klarer ikke å bruke den dingsen foten egentlig skal på.
Men ok, jeg har kjørt masse biler med manuell giring, og hviler da ikke foten på pedalen. Der er jeg godt opplært, for å ha foten der sliter veldig på clutchen. Og å holde foten noen cm over er bare anstrengende.
Nei, må du virkelig bremsefort trenger du ikke clutchen. Greit, motoren kveles, men du klarer å starte den igjen når hjertebanken har gitt seg. Dersom du virkelig trenger bråbremse, bør du sikkert stoppe motoren og puste før du kjører videre uansett. Trenger du bre semi-bremse, så rekker du det fint.
Og skal du klare å sette fast foten ved siden av eller under pedalen, sånn at du ikke får den fremigjen, da har du virkelig større problemer enn at du ønsket å gire... men det har jeg aldri hørt om noen som har store problemer med.
Det går utmerket fint å kjøre bil uten å bedrive clutch-mishandling.
Jeg ler hver gang jeg ser overskriften på denne tråden og venter bare på at noen med kunstig fot skal komme og svare "i bagasjerommet" eller noe sånt. :knegg:
Jeg svarte vist at jeg hadde foten på clutch-pedalen, men etter nitidig forskning i helga så viste resultatet at det har jeg ikke. Foten hviler pent på hvilebrettet til venstre for pedalen.
Jeg tenkte over dette da jeg var ute og kjørte i går.
Og jeg er litt sånn begge deler jeg merket jeg.
Er jeg i områder med lav fart der jeg må gire ofte hviler jeg den på clutshen, mens om jeg kjører i jevn fart hviler jeg den der den skal hvile.
SÅ jeg er litt ubestemmelig rett og slett. :knegg:
Jeg bruker den forøvrig for ofte når jeg kjører sånn rykk-og-napp-kjøring i by. Det er skikkelig unødvendig.
Ved siden av. Men jeg clutcher for mye - prøver å slutte med det.
Jeg leste et intervju med en kjørelærer (tror jeg) et eller annet sted, og han sa at det var en jente-greie å clutche for mye. Han sa det var viktig at jenter skjønte at man fint kan bremse uten clutch, og at man skal drite i clutchen hvis man må bråbremse, for å spare tid.
Når jeg kjører i 30-sone og feks skal svinge av til en sidevei trykker jeg automatisk inn clutchen, bare sånn for å være klar om jeg må gire ned til 1. gir. :klaskepanne: Det er jo så teit!
Jeg har foten ved siden av clutchen, selvsagt. Slike unoter pleier da kjørelæreren å plukke vekk i den første eller andre kjøretimen?
Jeg liker ikke å være passasjer i bil (kontrollfreak) og jeg kjenner at jeg iallefall ikke ville likt å sitte på med noen som har slike uvaner. Jeg hadde nok lurt på om det var mer de ikke hadde lært. :feilfri:
Foten ved siden av clutchpedalen. Noe annet ville vært veldig unødvendig slitasje på clutchen. Veldig dyrt å reparere.
Ang nødbremsing. Det viktigste er å tråkke inn bremsepedalen så fort du kan, så hardt du kan. Da hjelper bilen deg med å bremse (assistert bremsing), hvis du har en noenlunde moderne bil, i tillegg til at det er viktig å få aktivert ABS-en. Det skal riste. Clutchen er ikke så viktig å tenke på, mye viktigere å bremse, så det er ingen grunn til å ha klar foten på clutch i fall du må bremse kjapt.
På glatt føre er det en annen sak, da må du bruke clutchen til å frikoble drivhjulene fra motoren hvis du trenger å svinge unna noe, ellers risikerer du at motoren motarbeider deg og du mister veigrepet eller enda verre, får en spinn.
Første gir skal du omtrent kun bruke når du står stille, og så skifter du til andre gir når du har fått litegranne fart. Det du gjør sliter ikke på clutchen da, det er når man hviler foten på clutchen at det blir problematisk.
Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det går an å kjøre med foten på klutchrn når den ikke er i bruk. På vår bil er det ihvertfall ganske ukomfortabelt og unaturlig.