Dixie Diner sa for siden:
Andreklassingens lekse i dag. Herregud, jeg er helt blank! Har kommet på ovn og ost. :knegg:
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
Dixie Diner sa for siden:
Andreklassingens lekse i dag. Herregud, jeg er helt blank! Har kommet på ovn og ost. :knegg:
Elise sa for siden:
Ord? Substantiv, verb?
Olabukse, ovn, olje, Ola, omelett...
Albertine sa for siden:
Oregano.
Kaija sa for siden:
Oter, okse, oliven, olabukse, onkel
Albertine sa for siden:
Orgasme. Nei? Ikke?
Dixie Diner sa for siden:
Hun skal tegne dem og, så det må ikke være FOR avansert å tegne. Oregano utgår nok, men omelett og olabukse var genialt! Og oliven, da har jeg det. Tusen takk! :D
Kaija sa for siden:
Osaka, Oregon, Oslo, orangutang, orgel, Ottar, Ole
Dixie Diner sa for siden:
Lurer på hvordan den tegningen hadde blitt og hva læreren hadde tenkt. :haha:
Mjau sa for siden:
Orm, oter, orden, ord, osp, olabil. Feks
Olympia sa for siden:
Oger, Otrivin, Omgangssyke, Olympia, Oh.My.God, Ornitolog,
Elise sa for siden:
Og jeg ser at 1 av mine forslag var likt 1 av dine. :hehehe:
Ru sa for siden:
Okse, oter, oliven, ost (hentet fra Knottens lekse i norsk). :knegg:
Fadese sa for siden:
Over, okse, ost, orden, oblat, obligatorisk, offer, ofre, olje, onkel, operasjon, operere, overgang, ordentlig.
Lhi-My sa for siden:
Ostepop!
Fluke sa for siden:
Onomatopoetikon. :D
Dixie Diner sa for siden:
Altså, jeg er ferdig for lenge siden. :knegg: Men takk for flere tips, greit å ha for andre som har barn med samme lekse, fnis.
Kirsebær sa for siden:
Oppstoppernese.
Det er det ultimate o-ordet. Hvis dere ikke har med det ordet syns jeg dere skal bytte ut et ord og ta det med. :nemlig:
Maverick sa for siden:
Seriously? Fem ord som begynner på "o" var et problem?
D'Arcy sa for siden:
Men, atte... Er det ikke 2.klassingen som skal finne ordene og tegne de?
Hilsen lekse-nazi'en
Dixie Diner sa for siden:
Ja, jeg beklager. Hodet mitt er helt tomt i dag, jævla stresset dag på jobben.
Jeg har da ikke tegnet de? Hun har både tegnet og skrevet ordene opp, men trengte hjelp til å finne på ordene, hodet hennes er tydeligvis like tomt som meg i dag. Hun gjør da leksene sine selv. Hun kom selv på ost og ovn.
D'Arcy sa for siden:
Jojo, jeg har bare vært nazi på at han også skal finne ordene selv. For å skjønne hva bokstavene er og hvor og sånn. Her skal de også finne ord som slutter på bokstaven og som har bokstaven midt i
Dixie Diner sa for siden:
Ja her også, hun finner nesten alltid på ordene selv, men når det står stille i en time så går det bare ikke. Både hun og jeg er utrolig slitne i dag og alt er bare tomt, da kan det være greit å få litt hjelp altså. Hun er veldig flink på skolen og ligger ikke akkurat bak, leser bra og er flink leksemessig, så det er ingen krise at jeg en sjelden gang faktisk hjelper henne med å lete etter disse ordene. Det får jo være litt måte på.
Mams sa for siden:
Bare et sprøsmål litt på siden, er dette vanlige lekser for 2. klassinger?
Dette er lekser som er vanlig i 1. klasse her vi bor, så jeg ble bare nysgjerrig.
D'Arcy sa for siden:
Her jobbet de med enkeltbokstaver i første klasse. I andre nå jobber de med flere av bokstavene i samme ord. Finn ord med O, I og V for eksempel. I fjor var det kun fokus på ord som startet på bokstaven. I år jobber de med ord som slutter på eller har bokstaven midt i. Gjerne flere samtidig.
Dixie Diner sa for siden:
Det er de små bokstavene, de jobbet stort sett med de store i første klasse, nå er det kun de små de konsentrerer seg mest om. Ja og så er det som Darcy sier, de skal ikke bare finne ord som begynner på den bokstaven, men også ord som inneholder den bokstaven og som slutter på den bokstaven, osv.
Frøy sa for siden:
Hmm her i første klasse er det de små bokstavene som er hovedfokus, de lærer knapt de store. Vi brukte nesten 3 timer på å lese på arket tre ganger, 3 linjer med O`er og tegne eller lime inn tre ting som begynner på O. Hos oss ble det tegnet ostehøvel og oliven og limt inn bilde av Odin.
Jeg synes ikke det er i det minste rart at det er store forskjeller på de nasjonale prøvene rundt om kring i landet når det er så vanvittig stor forskjell på de ulike skolenes fokusområder.
Mams sa for siden:
Jeg har jo hatt unger på skolen i noen år og har sett hvordan ting har endret seg.
Med eldste så begynte de ikke med små bokstaver før i 4. klasse, med mellomste i slutten av 2. og begynnelsen av 3. klasse.
Med minsten lærte de både store og små bokstaver i 1. klasse.
Så når de lærte å lese så lærte de begge deler, noe var delvis valgfritt en stund da.
De hadde lesebok som læreren lagde og hun limte inn så man kunne velge å lese bare store bokstaver eller med små bokstaver også. (startet rundt juletider med det i 1. klasse)
De hadde også fokus på å finne ord som startet, inneholdt og sluttet på forskjellige bokstaver, men det var ting de gjorde på skolen i timene.
Alle kom med forslag.
Mens leksene i 2. kalsse derimot var lesing når det kommer til norsk.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.