Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Jeg trenger mattehjelp, igjen

#1

skyfri sa for siden:

Dere er vel ikke lei av meg enda? Det er lenge igjen av semesteret. :blafre:

Oppgaven
A og B løper om kapp. A løper 7ms^-1 og B løper 8ms^-1. A starter 20 m foran B. Hvor langt har B løpt før han tar igjen A?

Skal dette settes opp som en likning? Det er ingen oppgaver som ligner i boka, så jeg er litt "lost".
Men kan jeg ha rett i at dette er en lureoppgave? Jeg gjorde nemlig om hastigheten til desimaltall, og det ser da ut som A løper fortere enn B? Og at B derfor aldri vil ta A igjen?
Jeg fikk at A løper 7ms^-1 = 0,143 m/s og B løper 8ms^-1 = 0,125 m/s.

Hvis jeg tenker feil, vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg egentlig burde løse en slik oppgave.
Hjelp?


#2

Magica sa for siden:

7 meter i sekundet opphøyd i minus 1?


#3

skyfri sa for siden:

Ja, oppgaven påstår det... :vetikke:


#4

Skilpadda sa for siden:

Altså, ms^-1 er det samme som m/s. :jupp:


#5

Slettet bruker sa for siden:

Niks. Men ms^-1 er det samme som m/s. :cool:

:happydance:


#6

Magica sa for siden:

Likningsett?
Tegn grafer? Se når de krysser.


#7

m^2 sa for siden:

Du må sette opp stykket så du ser når distansen a har løpt + forspranget er lik distansen b har løpt :hinter:


#8

skyfri sa for siden:

Men når det står ms^-1 da? Spiller det ingen rolle kanskje?
Jeg var altså ikke klar over at ms^1 bare betyr m/s. Snodig, og nok til å forvirre meg.

Men dersom det bare betyr m/s (jeg stusset jo på at det jeg hadde kommet fram til var fryktelig sakte. :knegg:), så er jeg fortsatt i tvil om hvordan jeg griper oppgaven an.
Jeg tenker at for hvert sekund løper B en meter lengre enn A. Etter 20 sek med løping burde jo da B ha tatt igjen forspranget til A. Da har B løpt 20m*8m/s = 160 m
Er det riktig? Finnes det et oppsett jeg skal bruke, eller er det greit å bare tenke ut løsningen slik? Jeg tror jo helst jeg skulle satt det opp på en elegant måte, kjenner jeg matematikkens finurlige veier rett. :hehehe:


#9

Slettet bruker sa for siden:

SP skrev feil. Det er ms^-1 som betyr m/s.

ms^1 betyr ms.


#10

skyfri sa for siden:

Hehe, men mitt spørsmål uavhengig om dere blir enig om - eller ikke:
Hvorfor, hvorfor i alle dager kan de ikke bare skrive m/s? :confused:


#11

Skilpadda sa for siden:

Smilefjes har selvsagt rett - jeg rettet i innlegget mitt. :knegg:

Å opphøye et tall i -1 er det samme som å dele 1 på tallet. Det er veldig viktig å være klar over. 2^-1 er altså det samme som 1/2 - og ms^-1 er det samme som m/s.


#12

Skilpadda sa for siden:

Kjenner du ligningen for sammenhengen mellom fart, strekning og tid? s = vt? Du trenger å sette opp denne ligningen for begge løperne. Og så vet du at når B tar igjen A, har B løpt 20 m lengre enn A, og de har løpt like lenge, så tiden t er den samme for begge.


#13

skyfri sa for siden:

Nei, den likningen har jeg ikke vært borti. Jeg skal se om jeg kan finne noe om den. Tusen takk. :)
Jeg ser for meg at jeg satt og regnet slike oppgaver på ungdomsskolen, jeg blir nesten flau over at jeg ikke kan det.
Og enda mer flau over at jeg "regnet" ms^-1 om til desimaltall. Det var sneglefart over den hastigheten jeg kom fram til. :hehehe:

Men altså ms^-1 = m * s^-1 = m* (1:s) = m/s
Er det slik jeg skal forstå det?


#14

Skilpadda sa for siden:

Det er riktig, skyfri. :nikker:

Jeg kan hjelpe deg litt mer på vei - dette er en veldig typisk slags oppgave, og har du aldri gjort den før, kan jeg skjønne at du er litt lost. s = vt betyr "strekning er lik fart ganger tid". Løper du 8 m/s i 10 sekunder, så er strekningen altså 8x10 = 80 meter.

Nå har vi to personer med ulik fart, og du kan sette opp to fartsligninger slik:

           Løper A: s(A) = v(A)t(A) = 7 t(A)

Løper B: s(B) = v(B)t(B) = 8 t(B)

Så vet vi at når B tar igjen A, har han løpt 20 meter lengre enn A har. Det vil si at

(I) s(B) = s(A) + 20

Videre har de i dette øyeblikket løpt akkurat like lenge, så t(A) = t(B), og vi kan kalle denne tiden bare t. Det er den vi skal finne.

Siden det er t vi skal finne, snur vi litt på fartsligningene:

Løper A: s(A) = 7 t --> t = s(A)/7
Løper B: s(B) = 8 t --> t = s(B)/8

Siden t = t, betyr dette at

(II) s(A)/7 = s(B)/8

Kombinerer du (I) og (II), skulle du finne svaret.


#15

skyfri sa for siden:

Takk Skilpadda.
Jeg satte det opp slik du gjorde og regnet ut vha innsettingsmetoden.
Da fikk jeg i likning II) at s(A) = 140
Likning I) gir s(B) = s(A) + 20 = 140 + 20 = 160

Så B løper 160 m for å ta igjen A.

Jeg skjønte det, men hadde ikke kommet på å sette det opp slik du gjorde, det er jeg helt sikker på. Og i boka kan jeg ikke finne noe om slike strekning - fart - tid likninger, så det forventes sikkert at vi kan dette fra før.
Jeg skjønner det når jeg ser det, men jeg hadde altså aldri i verden kommet på det oppsettet selv. Sukk.

Men takk for hjelpen, nå blir det riktig på innleveringen. :)


#16

Elise sa for siden:

Kan jeg spørre hva du går på? Blir nysgjerrig pga typen matteoppgaver du har. :jupp:


#17

skyfri sa for siden:

Det ergrer meg at jeg utmerket godt vet at strekning er lik fart ganger tid, men at jeg ikke evner å bruke det til å sette opp likningene selv.
Jeg greide altså å tenke meg fram til svaret siden tallene var så "enkle" men det hjelper jo ikke den gangen oppgaven har vanskeligere tall.

Jeg skal ha denne i bakhodet og tygge på den lenge. Kanskje måten å tenke på fester seg. :)


#18

skyfri sa for siden:

Jeg tar et emne som heter Grunnlegende matematikk og statistikk. Det er et emne jeg trenger for å starte på et masterstudie som jeg er kvalifisert for så snart jeg har nok studiepoeng matematikk i sekken.
Som lærerne på samlingen forrige uke sa: Dette er et emne for de med brokete mattekunnskaper. :hehehe: Jeg tror de fleste som tar det sammen med meg skal videre på økonomi og administrasjon eller så. Jeg skal i en annen retning.

Jeg holder på med kapitlet for Grunnleggende emner. Etter at jeg har levert innleveringen i morgen, er det funksjoner som står for tur.
Da kommer det garantert nye spørsmål her. Kanskje jeg burde søke om et eget midlertidig underforum? :gruble:


#19

Adrienne sa for siden:

Jeg brukte benevnelsen bak (eksempelvis at fart var oppgitt i m/s) for å finne ligningen jeg måtte bruke. I stedet for v for fart (som jo er den korrekte måten) så er det faktisk helt lov å faktisk skrive ordet fart eller f.eks. fartA og fartB. Og fart er meter delt på sekunder, eller mer generelt strekning delt på tid. Setter man opp en ligning på det vil man få at fart = strekning/tid, eller strekning = fart * tid. Og pronto så har du ligningen din.


#20

skyfri sa for siden:

Pronto og pronto, fru Blom. Jeg er nok ikke på prontostadiet. :mumle:
:hehehe:

Hmm, jeg tror at jeg på egenhånd kunne ha kommet fram til at
strekningB = strekningA + 20m

Men det hadde ikke fått meg i mål, så da måtte jeg tenkt ut at
strekningB= 8 * tid og strekningA = 7 * tid.
Og så måtte jeg tenkt på at det var tiden jeg skulle finne og fått den alene på en side av = for begge uttrykkene, og så satt de lik hverandre siden tiden var lik for begge to...
Nei, jeg er nok ikke der. :sukk:

Det verste er at jeg husker at jeg likte å sette opp slike likninger på ungdomsskolen. Jeg tror jeg var god i det.
Konklusjon: Jeg må øve mer.
Problemet er at nå går vi videre i stoffet, jeg hadde trengt å øve lenge på bare dette. For ikke å snakke om all statistikken jeg må ta igjen i morgen før jeg skal levere. Men med alle kvelder til hjelp, så skal dette gå! Jeg har mange gamle innleveringsoppgaver å øve på fremover. :)


#21

m^2 sa for siden:

Men en grei huskeregel her, eller en påminnelse, fikk du jo egentlig i oppgaven.

Farten her, er målt i meter per sekund ( m/s)

fart= meter / sekund
eller snudd litt rundt: meter = fart * tid, som er det samme som skilpadda skriver (meter måler jo strekning, sant?)
Og der har du det du trenger for å gå videre, uten at du må huske at det er sånn.

Og resten hadde du jo kommet på selv! :jupp:


#22

Slettet bruker sa for siden:

Enda lettere måte å huske på:
Hva måler speedometeret ditt? Fart. Fart er kilometer per time. Som rett og slett bare er en omregning av meter per sekund.


#23

skyfri sa for siden:

Dere er så snille som hjelper meg å systematisere. :)
Jeg skal lete i gamle eksamenssett og se om det dukker opp flere slike oppgaver, så kan jeg øve til det sitter.
Forholdet mellom fart, tid og strekning har jeg jo egentlig klart for meg tror jeg (jeg kom jo fram til svaret på egenhånd), men det er det å sette opp noen fornuftige likninger som er utfordringen. Øve, er vel stikkordet, ja. :nikker:


#24

Adrienne sa for siden:

Det er en kunst det å sette opp ligninger som fungerer. Det jeg gjør er å prøve å dele opp informasjonen i bolker, i dette tilfellet person A i en bolk og person B i en annen, og så lage en ligning for hver bolk. Og så ser jeg om det er fellestrekk, som gjør at jeg kan forenkle (i dette tilfellet tiden, som var den samme). Og tar det museskritt for museskritt. Det aller viktigste med matematikken er at ting kan gjøres superkjapt om man kan det og har gjort det mange ganger før, men før man er der må man gjøre utregninger i små steg. Og spesielt i forhold til eksamen så er det viktig at man viser at man forstår hvordan metoden er og brukes, om man så gjør en bitteliten regnefeil inni der betyr det langt minde enn om man gjør samme regnefeil, men ikke har vist hele fremgangsmåten. Jeg har reddet i land mang en god mattekarakter ved å være pinlig detaljert i utregningene mine.


#25

Skilpadda sa for siden:

Adrienne har veldig rett. :jupp: Skriv opp alle mellomregninger og forklar hva du gjør - det er den sikreste måten både å kunne oppdage egne feil på, og på å vise hva du faktisk har forstått. (Jeg har gitt noen privattimer til to tiendeklassinger, med noen års mellomrom - den ene var veldig flink og ønsket toppkarakter, den andre slet litt med grunnleggende ting - og det desidert viktigste jeg maste på begge om, var ta med mellomregningene og skriv opp flere ledd i utregningen.)


#26

Slettet bruker sa for siden:

Jepp. Og du har antagelig lov til å ha med deg en formelbok - så du trenger ikke huske alle formler i hodet. Det holder å greie å stappe verdier inn i dem - og å greie å sette opp ligningene supersakte.


#27

apan sa for siden:

Jeg har vært bortreist og har derfor gått glipp av denne kjempespennende tråden :sukk: . Jeg må bare hive meg inn og signere Adrienne og Skilpadda i dette siste her. Noe jeg jobber med å lære elevene mine, er at det snarveier ikke lønner seg, at man må spandere den ekstra skrivingen man trenger for å forstå. Kanskje kan ting gjøres raskere etterhvert, men inntil da er det bare å ta det med museskritt og skrive opp det du gjør i alle ledd.


#28

skyfri sa for siden:

:dakars: Det kommer nok flere tråder skal du se, apan. :nikker:

Jeg er ganske flink til å skrive alle ledd i utregningene mine, for jeg hadde gode lærere på ungdomsskolen som terpet på dette. Og takk og lov for det, for jeg har mye slurvefeil når jeg regner.

Når det gjelder å sette opp likninger må jeg lære meg å ikke få hetta av hele oppgaven, men sette opp små sammenhenger hver for seg og så forsøke å forenkle de med å finne fellestrekk. :memorere:


#29

apan sa for siden:

Godt poeng. Faktisk tror jeg det er ganske sentralt i de fleste matematiske temaer at man ikke bør få hetta av oppgaven.

Jeg gleder meg til funksjonene dukker opp, det er jo kjempegøy!


#30

Adrienne sa for siden:

Kjempeviktig. Jeg drev og fjernstøtteunderviste min mor et år hun bestemte seg for å ta matten de underviste første året på videregående, og en av de mest brukte setningene (i tillegg til "del opp i små steg") var "hvilken informasjon har du egentlig fått i oppgaven?". Og så fikk jeg henne til å skrive det ned med bulletpunkter og så prøve å finne ligninger. Funket som bare rakker'n, dama fikk 5 på eksamen. :D


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.