Altså, jeg skjønner ingenting av dette. Kjøpte kort i går, skulle bruke det for første gang i dag, men det gikk ikke ann å validere det på bussen. Dama som brukte valideringsmaskinen før meg fikk det til, men det fungerte altså ikke med mitt kort.
Er det noe man må gjøre før man bruker det for første gang, eller er det bare noe galt med dette kortet? Prøvde å registrere meg på "min side" inne på ruter.no, men der må man jo ha kundenummer for å kunne registrere seg, og det har jo ikke jeg.
Jeg måtte ikke gjøre noe før første registrering (men få laget en profil hos Trafikanten i løpet av en måned etter kjøp), men det er ofte vanskelig til umulig å få lest av kortet.
Det er noe galt med kortet. Og det får du bare fikset på trafikanten. Der du må trekke lapp i en kø som blir nedprioritert. Og være forberedt på at kvittering på kjøpet ikke er nok, de vil også ha kontoutskrift for å sjekke at du virkelig har betalt for det. Never mind at det er umulig for kassaapparater å spy ut en kvittering uten at kortet har blitt trukket for penger. I tillegg må du være forberedt på å bli snakket hardt til av eventuelle kontrollører som er skeptiske til at kortet ikke kan ha virket, og helst vil gi deg en bot for å ikke ha validert det j**** kortet. :sint:
Og nei, man må ikke gjøre noe med kortet før første validering.
Også lurer de på hvorfor ikke alle har byttet fra papir.... De slutter visstnok å selge papirbilletter fra 1.oktober, jeg har vurdert å kjøpe for et par måneder framover.
Jeg sto i kø i 2 minutter på Trafikanten i dag, kom til en hyggelig dame som med glede ga meg et nytt kort. Jeg hadde kvittering da, både for kjøp og for trekk fra kort.
I følge Digi i dag har Ruter nå omsider innrømmet at de er klar over problemet med at kortene faktisk ikke virker heller. De har jo allerede måttet innrømme det mange av brukerne vet, nemlig at kortleserne og salgsystemene ikke virker. Sperringene på T-banen virker jo ikke heller, men det gjør ikke så mye fordi det ville være for dyrt å bruke dem uansett.
Informasjonssjef i Ruter Gry Isberg lyver riktignok akkurat som de pleier der i gården, og påstår til Digi at de først ble gjort oppmerksom på dette problemet nå i høst; jeg gjetter at «Ja vi har fått beskjed for lenge siden, men vi har ignorert det akkurat som vi ignorerer alle andre beskjeder om feil ved Flexus vi får høre om» er nærmere sannheten.
Isberg påstår (jeg antar de bare gjetter) at «bare» 10 % av kortene er defekte; selv om det mot formodning skulle være sant at dette gjelder en så lav andel, dreier det seg om 50000 kort, og dermed 50000 reisende som selv må ta kostnaden og problemene med å reise til Trafikanten og stå i kø for å få ordnet problemene Ruter har laget for dem.
Hum? Da Kolumbus i Stavanger sendte ut kort, viste det seg at mange av dem ikke virket. Har Ruter bestilt kort fra samme firma mon tro? Det er jo noen år siden det skjedde her, så man skulle jo tro at noen hadde lært ett eller annet?
Det virker ikke som læring er særlig høyt prioritert hos Ruter.
De sier også at kortene lar seg aktivere, men at de så slutter å virke kort tid etter. Jeg vet jo ikke om det er sant heller, og jeg kan ikke nok om dette, men for likevel å spekulere helt uten å ha noe grunnlag: For meg høres det ut som om kortene er i orden, men at systemene til Ruter gjør noe feil med dem som ødelegger dem slik at de slutter å virke. RFID, som disse kortene er basert på, er ganske enkel og solid teknologi, og magnetisme burde ikke påvirke dem. Ruter mistenker likevel at «en form for avmagnetisering» er årsaken; defekt programvare som ødelegger eller deaktiverer kortene kan kanskje kalles en form for avmagnetisering?
Det jeg hørte på nyhetene i går, er at kortene har ligget for lenge og at det er grunnen til at mange av dem ikke virker. Ikke visste jeg at de hadde en best før-dato...