Jeg har (som noen kanskje allerede har lest) en frisør salong for barn.
Vi har en god kundekrets, men man har alltids lyst på flere kunder.
Og det jeg nå sitter å lurer på er hvordan legger dere merke til steder som foreldre?
Er det ryktet som går, plakater, avisoppslag, internett? Hva funker ?
Vi har hatt avisoppslag, annonser, og har ett veldig godt rykte. Men må prøve noe nytt, som er litt blikkfang og jeg har ikke store peilingen på markedsføring.
Når det kommer til frisørsalonger så tror jeg Word of Mouth (WoM) er det som nytter mest. De færreste jeg kjenner til velger slikt kun basert på pris, fordi resultatet har så mye å si.
Det dere må tenke på er atributtene deres, hva gjør dere bedre enn alle andre frisørsalonger for barn? Hvordan skiller dere dere ut? Hvorfor skal jeg velge deg, fremfor en annen salong?
Jeg er f.eks. opptatt av at produkter som brukes på meg selv (og på barn, i den grad det brukes) skal være allergivennlige, og gjerne økologiske. Jeg liker at det er etisk. Hos frisøren liker jeg også at jeg får "noe mer" for penga, som god kaffe eller te (ikke kjipt skvip fra automat), bedre blader enn dustete dameblader, og hvis sønnen min skal klippes vil jeg at han skal få det samme. Kanskje en liten juskartong, Donald og noe annet som kan gjøre hans opplevelse større.
Jeg ville aldri valgt en frisør kunt basert på en annonse, uten at jeg fikk følelsen av alt det andre også, at det var kvalitet.
Hva med en page på Facebook, hvor kundene deres kan bli venner og bli oppfordret til å legge igjen gode omtaler? Den siden må selvfølgelig også markedsføres og holdes i live for å være interessant. Konkurranser, barnearrangementer osv.
Hvis du virkelig vil lære mer om markedsføring kan du google "small business marketing", da får du faktisk opp en god del gode artikler.
Jeg har hatt annonse for nettbutikken min på facebook noen ganger, med god respons. Det er selvsagt litt annerledes på nett enn i RL, men du kan velge å la annonsen vises kun hos de som har lagt inn i fb-profilen at de har barn, og bor i et bestemt område.
Ellers er nok den beste reklamen at kundene deres skryter til bekjente, slik dere har vært inne på under. Kunne dere hatt en vervekampanje, kanskje - hvis nye kunder forteller hvem som vervet dem får ververen rabatt på neste klipp?
Page på Facebook anbefales. Hvis du ikke har noe spesielt annet om salongen din enn at du spesialiserer deg på barn ville jeg også hengt opp lapper på butikker rundt om.
Vise til at dere klipper barn hele tiden og dermed vet hvordan dere skal gjøre det kjekt for barna å bli klippet. Det setter nok foreldrene pris på for mange barn hater å gå til frisøren.. :(
Sånn som salongen er, så er den veldig gjennomført til barn.
Vi har stort lyst lokale, bilstoler å klippes i, tv m/ Dvd skjerm foran hver barnestol, masse dvd filmer å velge i, lekerom, hårgele/hårspray med farge om ønskelig, premie ved endt klipp, en produkt serie uten fargeemner, parabener og parfyme (perfekt for barn), en stor beholdning av kjeks ( noe som hjelper utrolig masse som bestikkelse). Vi har timesbestilling på nett og familierabatt.
Vi har veldig god erfaring med å gjøre opplevelsen til barn god hos frisøren. Noe vi syns er veldig viktig.
Begge lokalavisene har skrevet om oss ett par ganger alt:P
Har hatt åpent i 3 år, men har hatt litt problemer med ansatte, graviditeter osv, så kundekretsen har variert masse.. Men nå er det på tide at det tar av igjen:)
For at avisen skal skrive om oss igjen, så må noe skje eller noe være nytt osv..
Jeg tenker at facebook er en god arena for dere. Lag en egen facebookside for bedriften din. Spre ryktet blant venner av deg, og få de til å bli "venner" av bedriften på facebook. Der kan du legge inn kampanjer dere kjører, linker til kule barneklipp dere kan gjennomføre, fortelle om nye produktserier som kommer inn, osv.
Ikke altfor mange innlegg, slik at folk blokkerer dere. Men nok til at folk blir minnet på at dere finnes. Kanskje et innlegg hver uke eller 14. dag.
Vi har laget en side på facebook:) Men det er litt vanskelig å få spredd den. For de fleste av mine venner er i den fasen hvor det er ingen barn, bare studenter og de tenker visst ikke på å invitere videre da...
Men du har da egne barn? Er du ikke "venner" med foreldre i barnehagen og sånt? Hvis du kjører noen konkurranser (gratis stylingprodukt) eller noe, så vil flere bli "venner" med bedriften.
Sett opp et lite skilt på disken hvor det står "Bli venn med oss på Facebook! blablabla-adresse, for å få tilbud, konkurranser og informasjon." Under den legger du en bønsj visittkort med samme info, som du deler ut til hver eneste kunde sammen med et klippekort."
Du må nok spørre. Noen vil si nei, andre ja.
Jeg tror ikke man får henge opp ren reklame i verken bhg eller helsestasjon...
Og jeg syns ikke det "tar seg ut" å reklamere på dagligvaren...ser liksom litt lite eksklusivt ut.
Er litt skeptisk til at for mye tilbud osv får oss til å virke desperate, for det er vi jo ikke. Men vil bare ha ut hva vi gjør og at vi er her.
Er jo mange som er tilflyttere, ikke leser avisa, flere får barn og masse mer. Vi har ikke reklamert på en good stund nå, så vi seiler bare på ryktet egentlig:)
Men er det sånn at når foreldre er sammen, snakker man om feks hvor barna er klipt, at man er fornøyd osv... ?
Hvis du kun har tilbud for dem som har knyttet seg opp mot siden på facebook, og du har en fornuftig mengde (typ maks et tilbud i måneden) så virker det ikke desperat, bare som eksklusive tilbud. Du trenger jo heller ikke ha tilbud på klipp, du kan ha det på produkter også. I tillegg kan du markedsføre events. Setter du opp en selvlysende "billig billig!"-plakat i gågata så virker du desperat.
Ja, det gjør man. Det er det som er Word of Mouth/rykte.
Jeg vil anbefale deg å snakke med noen. Vi valgte det, og tilslutt endte vi opp med å ansette en egen markedsføringsansvarlig. Men det er en annen sak, siden vi ikke er i samme bransje.
Men det er utrolig hvor mange ting som er utprøvd og gode markedsføringstips som man kan få hos noen som kan det. Det kan faktisk gjøre at du får ventelister. ;)
Det er ikke alt som koster så mye penger heller, da reklame er dyrt på generelt basis, men du kan få mange ulike råd.
Nei, det er nettopp det. Alle vet ikke om oss, og det er det vi vil endre på.. Vi har faktisk kunder både fra oslo, gran,eidsvoll, lillehammer, dokka osv.. Men vil gjerne ha flere fra nærområde.
Vi har begynt med familierabatt. Sånn at bestiller man til 2 stk samtidig får man 10% og hvis man bestiller til 3 eller fler så får man 20%. Dette har falt godt i smak hos kundene.
Vi har i tillegg en kampanje på at alle som bestiller time på timebestillingen vår på nett, ut 2010, får ett gratis pact hårprodukt.
Alle barna får premie ved endt klipp. De får også spise så mye kjeks de vil, og drikke evt kakao, te osv fra automat.
Nå har du atributtene på plass, nå må du finne ut hvordan du får folk til å vite om dem. Du har fått mange gode tips her - annonsere i lokalavisen, stand i gågata på lørdag, vervekampanje m.m. Jeg syns du bør få noen profesjonelle til å se på en eventuell annonse og design av plakat, du har alt å tape på at det ser billig og hjemmemekket ut.
Jeg er jo voksen, og den frisøren som har gjort mest inntrykk på meg det siste året, klipte fint, var vennlig og profesjonell, hadde god kaffe, og ga meg et visittkort med navnet sitt på da jeg gikk derfra. Jeg tror jeg skal ringe henne igjen.
Om det er dere jeg har klart å google meg fram til (som jeg tror det er) så bør dere kanskje gjøre litt mer med hjemmesiden? Bilder av forskjellige klipper dere har gjort, og en litt mer oversiktlig prisliste? Ikke minst et flott bilde på forsiden?
Nå har jeg tittet på hjemmesiden deres også, og den trenger virkelig en overhaling.
Ikke brukt smileys i en tekst!
Ta bort uinteressante bilder av vasker og maskoter.
Gjør den mer fargerik og innbydende.
Bilder av hva dere faktisk gjør er et must.
Ha en side hvor dere kan skrive inn korte tilbakemeldinger fra kunder typ: "Vi blir alltid fornøyd med klippen hos .... HUn har et fantastisk lag med barn!" Mor, Oppland
Få noen til å lese korrektur, og jobbe med teksten generelt.
Det er vanligvis helt greit å reklamere gjennom barnehagen hvis dere gir et lite ekstratilbud - det har vi fått på f.eks. barneklær fordi en forelder har en butikk. Legg det frem som om du gjør dem en tjeneste i stedet for at dere skal dra kunder - "Jeg synes selvsagt dere som har barn i denne flotte barnehagen skal få rabatt hos meg, bare oppgi at dere har barn når dere ringer så får dere 10 %!" Det får du helt sikkert lov til å legge en flyer til barna på (men spør først, så klart).
Mange gode forslag her. Jeg hadde digget Polyanna sitt, en liten leke. Barna mine ville elsket det. Vet noen lar barna velge en stripe med farge i håret også, slik som går ut i første vask. Jeg synes ikke det er så stas, barna mine har mast om at de må få gå dit hvor man får det neste gang. Dessuten snakker de seg imellom på skolen, farge i håret utløser umiddelbar reaksjon hos vennene både i barnehagen og i skolegården; Å, har du vært hos xxx å klippet deg!
Jeg vil råde deg til å spørre kundene du alt har, snakk med dem om hva de setter pris på når de tar barna til frisøren. Innsikt i dette er gull verdt for å få en ide om hva du bør vektlegge videre.
Jeg har ansvaret for en FB-side i forbindelse med noe greier jeg er med på, og er overrasket over hvor kjapt det gikk å få tilhenger nå vi gikk inn for det. Vi kjørte vervekampanjer med premier, la ut statuser der vi ba folk si noe om ulike ting vi driver med o.l.
På et døgn greide vi 1000 nye tilhengere :)
Ellers støtter jeg idèen med en profesjonelt utseende webside, gjerne med forum eller gjestebok.
Det er en flust med unge, kreative nerder der ute som tar en slik og ingenting for å designe og eventuelt administrere en slik side.
Jeg tror vi betaler 6000 i året for dette, og det eneste vi får til å gjøre selv er å legge ut nye hovedsaker, resten gjør den karen vi har avtale med :)
Jeg ville også gjort en hel del med hjemmesiden, som jeg også har googlet meg fram til. Hva gjør produktreklamen midt oppi det hele? Og konseptet deres kommer ikke godt nok fram. Jeg er også enig med Glitter i at det trengs korrektur og jobbing med tekst.
Jeg ville foretrukket at barna på ingen måte fikk en liten leke - vi har nok ræl. Jeg ville ikke hatt så sansen for kjeks heller jeg. Men stripe i håret derimot; det er stor stas her, det går bort igjen og er uskyldige greier.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.