Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Webasto eller Eberspächer parkeringsvarmer?

#1

vestlandsfanden sa for siden:

Jeg skal investere i fjernstyrt parkeringsvarmer til min dieseldrevne bil(gjett om jeg gleder meg til en vinter uten kald bil, isskraping, dugg og varmeapparat på full guffe!).

Hva vil dere anbefale: Eberspächer eller Webasto?


#2

HP sa for siden:

Jeg har undersøkt pris på ettermontering av Webasto til vår Peugoet 307sw (bensin). Det kom på 14990,- med tidsur og 16990,- med tillegg av fjernkontroll (slik at varmeren kan startes fra vinduet litt før vi går til bilen).

Hvilken som er best aner jeg ikke, har ikke hørt om Eberspächer. Hører gjerne erfaringer. :jupp:


#3

Mauser sa for siden:

Same same but different. Eberspächer (Hydronic) er originalmontert på VW, Audi, Skoda mfl, Webasto på bl a Mercedes.

Se på pris og hvor enkle de er å bruke/programmere. Hvis alt er noenlunde likt ville jeg holdt en knapp på Webasto.


#4

mrc sa for siden:

Hvilken bil er det?


#5

vestlandsfanden sa for siden:

2010 Renault Grand Scenic 1.9 DCI 130 hk


#6

Cuyahoga sa for siden:

Jeg har strengt tatt fryktelig lite og bidra med, men jeg har Ebersprächer på bilen, og det funker helt fint og den er særdeles enkel i bruk. Jeg har ikke fjernkontroll på min, men jeg tror den kan programmeres til å starte opp på et gitt tidspunkt. Jeg har bare ikke brukt den funksjonen enda... :blånn:

Men uansett, man merker utrolig fort forskjell når man slår den på, og jeg er glad jeg har den.

På minussiden kan jeg nevne at det må kjøres over lengre tid med visse mellomrom for at den ikke skal sote tett. F.eks kjører jeg stort sett småturer til og fra jobb/barnehage, som tar 15 minutter. Da må jeg passe på å legge inn en langtur i ny og ne, der jeg kjører Ebersprächeren i minst en time for å forhindre gjensoting. Er jeg blitt meg fortalt.


#7

Acsa sa for siden:

Du spurte på en litt dårlig dag, ettersom jeg har ringt og bestilt service på webastoen vår i dag. :knegg:

Jeg tror vi har en skrekkelig gammel webasto, har de blitt mer glad i å virke når det er mange minusgrader? For det å ikke ville virke når det er kaldere enn minus fjorten, er et skrekkelig dårlig trekk ved noe som skal varme opp en bil. :nemlig:


#8

Matilda sa for siden:

Jeg har Webasto, og det fungerer heller ikke så bra til småturer. Batteriet tappes fort for strøm, og jeg hadde flatt batteri annenhver uke i fjor vinter. Jeg var høygravid, klarte ikke skrape is og måtte bruke Webastoen, så batteriet sto med lader i støtt. Da hadde det i grunnen vært like greit med Defa warmup. :synser om ting jeg ikke har greie på:


#9

mrc sa for siden:

Har den ingen drivstoffdrevet tilleggsvarmer som standard? Svært mange, mer opp mot de fleste, litt større dieselbiler i dag har det som standard, men mangler mulighet for forhåndsprogrammering o.l. Man trenger da ikke selve brenneren, men bare styringsmekanisme, større batteri (evt. ekstra batteri) og noen småting. Kostnadsforskjellene er ganske store....


#10

mrc sa for siden:

Kjenner mange med webasto, og dette skal normalt sett ikke være noe problem. Det høres kanskje mer ut som bilen har for lite batteri eller dårlig batteri. Husk at batteri kan være aktuelt å bytte allerede etter rundt fem år ofte. Har man et batteri som leverer god kapasitet etter 8-10 år er det egentlig svært bra.

Men såklart, blir det veldig mye småturer kan det bli et problem... men likevel...

Har selv webasto, men uten forhåndsprogrammering/fjernstyring (standard på de fleste VW/Audi-modeller med diesel - starter automatisk når det er under 4 grader). Eneste problemet vi har hatt er at det er en slags feilteller i elektronikken til webastoen, og webastoen skal ikke starte når det er lite drivstoff - det telles da som en feil. Til slutt stopper webastoen å prøve å starte og man må kjøre en reset på verksted (evt. via egne diagnoseverktøy for bilen som er å få kjøpt). Skjedde i fjor vinter, og man merket raskt at bilen tok lengre tid å bli varm. Med det sagt, etter noen kilometer var bilen varm, og det har ellers aldri vært problem om vinteren med dugg e.l. selv om webasto ikke har vært aktiv. Anbefalingen fra verksteder var å unngå å ha lite drivstoff på tanken på vinteren....


#11

Matilda sa for siden:

Batteriet var nok ikke bra nei, har nytt nå for å si det sånn. :knegg: Har ikke fått prøvd webastoen noe særlig med det nye batteriet, så det blir spennende å se hvor lenge det holder i vinter. Jeg kjører nesten bare småturer. Ellers synes jeg jo det er genialt med dieselvarmer siden jeg ikke har strøm tilgjengelig på parkeringsplassen på jobb. :jupp:


#12

mrc sa for siden:

Man skal ellers huske at det ikke er lov å benytte webasto i garasje - selv ikke din egen. Da må man evt. ha ventilasjon koblet direkte til denne (normalt sett har slike løsninger eget eksosrør og bruker ikke bilens eksosanlegg...)


#13

vestlandsfanden sa for siden:

da fikk jeg et tilbud på montering/kjøp av eber i tyskland: 1700 euro. dvs 13500 NOK. Uten tysk moms (den får man refundert ved grensen) blir det 11 000.

Dette er vel godt og vel under halvparten av hva det koster i Norge.

Vurderer å ta dette på tysklandsferien neste sommer. Men greier jeg en vinter uten det? Eller, dvs, er en xtra vinter med eber verdt 10 000 kr?


#14

vestlandsfanden sa for siden:

..og her er prisen på Webasto ferdig montert i Polen: 12 000,- med moms / 9000 uten moms.

Da begynner man å snakke.


#15

mort-b2 sa for siden:

har lest innleggene om webasto med stor interresse. Kanskje noen kan hjelpe meg. Har en Ford Galaxy 2007 mod med montert Webasto, Denne starter ikke når jeg forøker og starte den ved kald bil, men starter med en gang når bilen har gått i ett minutt og jeg prøver på nytt. Den starter også ved forhånds programering, men tapper batteriet :mad:, Har vært på verksted men de finner ikke ut av det:confused:


#16

mrc sa for siden:

Er bilen fortsatt innenfor garanti eller reklamasjonstid? De kan ikke da si at de ikke finner ut av det - de skal finne ut av det.......


#17

fanta sa for siden:

Når det gjelder problemet med at dem stopper etter og ha kjørt med for lite diesel(3 starter med for lite)holder det ofte og ta av batteripolen i 30 min,så nullstiller den seg selv.så slipper man verkstedregning:)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.