Manuell, primært fordi vi fikk et veldig godt tilbud på en flott bil (ny Grand Scenic) med knallfin og sterk 130 hk diesel, som kun kommer med manuell. Manuellkassen er til gjengjeld fin.
Automat dobbeltkløtsjkasse. MEN vi skal ha en 7seter, og ingen 7setere jeg har kjørt så langt har tilstrekkelig med kraftoverskudd fra en 110 hk motor, heller ikke med dobbeltkløtsj automat. Og ja, jeg har prøvd VAGs 105 hk sammen med DSG. Så jeg vil si: en 130 hk diesel med dobbeltkløtsjkasse. Mitt tips blir da en Grand Scenic om 5 års tid med den nyutviklede 130hk 1.6diselen sammen med EDC dobbelkløtsjkasse. Bilen er nemlig såpass bra at hvis vi skal ha en ny bil om noen år så blir det tilsvarende men med annen motor/girkasse.
Automat, fordi det tilfeldigvis var det på den bilen vi ville ha.
Jeg er ikke helt fornøyd med denne automatkassa, den girer litt feil av og til, og kan være treig. Ville heller hatt manuellt.
Samtidig har jeg jo hatt annen automat før som fungerte supert, og det er unektelig deilig å kjøre en automat som fungerer godt.:)
Jeg ser ikke for meg i overskuelig framtid at jeg skal ha råd til å noengang bytte ut denne bilen, så jeg har sant å si ikke tenkt på hvordan min framtidige bil skal være.
Mann skulle egentlig ha disel med automat, når han fikk ny lease bil i sommer(del sponset gjennom jobb) men var 6 mnd vente tid på automat og den med manuell kunne ha få dagen etter på.
Så da var jo saken klar.
Jeg har automat nå, og den er nydelig. Jeg sier egentlig at jeg aldri skal ha manuell igjen, men akkurat nå er jeg i ferd med å kjøpe en bil hvor det er unaturlig med automatgir, så da blir det vel slik. Men jeg digger egentlig å kjøre automat. Det gjør jo ALT så mye enklere.
Manuell. Eg har angst for automat. Har kjørt leigebilar med automat, og har bråbremsa (trødd in "clutchen") medan eg var i god fart. Skremmande opplevelse, men eg innser at ein hadde lært seg det etter kvart.
Fekk veldig følelsen av å kjøre symaskin på ein måte.
Vi har to biler, begge med automat. De er begge kjøpt nye, så det er et helt bevisst valg. Mye mer behagelig med automat. Dette er de to første bilene vi har hatt med automat, så vi har hatt mange med manuelt gir opp igjennom årene.
Det er forøvrig en Touran, og en Golf TSI.
Regner med at vi kommer til å kjøpe automat i fremtiden også, men tiden vil vise.
Hovedbilen har automat og det har vi hatt de siste 5 bilene vi har hatt.
Bil nr. 2 har gir, mest fordi det var billigst og at det ikke er så altfor mange årene til storepoden skal øvelseskjøre, dermed må vi ha hvertfall en bil med manuell gir.
Manuell, rett og slett fordi de bilene vi har kjøpt har vært manuelle. Vi har ikke hatt råd til å velge og vrake, og automat er som regel en god del dyrere enn manuelle biler. Jeg kan godt kjøpe automat en gang, men må vente til vi får virkelig god råd først.
Ei venninne av min mor tok lappen med automatgir, det skjønner jeg ikke at folk vil. Det er ganske greit å kunne kjøre begge deler.
Automat, vi bor i USA og her er manuell nesten ikke et alternativ om man ikke skal bestille bil (i butikkene har de mange nye biler som bare står og venter på deg).
Forhåpentlig automat for jeg syns det er veldig behagelig, men jeg regner med at det blir en bruktbil så det er ikke helt gitt ...
Vi har en manuell og en automat. Automaten er et helsike å kjøre på vinterføre, men jeg kunne godt tenke meg å ha en automat som funker bedre. :nemlig: (F.eks en som har forhjulsdrift.)
Har manuell, og kommer sikkert til å kjøpe det igjen. Jeg liker å ha kontroll på bilen, og det føler jeg ikke at jeg har med automat. Mannen har også manuell, men han vil ha automat neste gang.
Om en uke får vi ny bil som visstnok har halvautomatisk girkasse. Jeg har ikke skjønt detaljene, men jeg har prøvekjørt bilen og for meg fungerte den som en automatbil. Vi har også mulighet til å gire opp eller ned hvis vi ønsker å justere manuelt, men bilen har ikke clutch. Ikke sprø meg hvordan det fungerer. Jeg er veldig spent på å bruke den i hverdagen.
Vi har tidligere hatt bil "uten motor" (65 hk), så jeg tror uansett at jeg vil føle den nye bilen som "sprekere", men det er en 7-seter så den er jo veldig mye større også.
Hauggamle bakhjulsdrevne biler med stor motor og slarkete automatkasser kan være en utfordring på vinterføre. Nyere biler med noenlunde presise kasser eller DSG er antakelig enklere og sikrere på vinterføre enn biler med manuelt gir. Mange automatkasser har egen vinterinnstilling også. Så det ville jeg tatt med stor ro.
Tjorven: da kan du gire med girspaken, du trykker den til høyre/venstre.
Det oppdager du kjapt etter at du har lånt bilen til faren din, f.eks, også kommer kneet borti girspaken mens du kjører, på ca 1-2 gir, og når du da gir gass og bilen bråker noe forferdelig og du ikke girer, da kan du få panikk! Men, det er ingenting å bli redd for, har jeg hørt!! :nemlig:
VÅR automat er et helsike på vinterføre. Det gjelder nok ikke alle. Schvære mercedeser med bakhjulstrekk er ikke noe jeg ville elsket med manuell heller, tror jeg.
Jeg trodde jeg kom til å hate automat da vi byttet bil for ca. 5 år siden. :knegg: Jeg kommer til å gråte den dagen vi må bytte til manuell igjen. Automat er så mye bedre at det finnes ikke ord for å beskrive det.
Og vi har helvetesbakke på vinterføre som kunne dratt ned, men selv om jeg sliter med bakken til tider så er automat så inderlig verdt det alle de andre kjøreturene at jeg fortsatt kommer til å gråte når jeg må skifte til manuell igjen. Bortsett fra bakken vår har jeg aldri merket at det er verre med automat på vinterføre. OG jeg kløner i grunnen i den bakken med den lille toyotaen vår også, som har manuelt gir.
Vi har bare hatt manuell gir og liker godt det. Da vi byttet bil sist var vi åpne for å utvide horisonten, men så viser det seg at bilene vi vurderte ikke ble levert med automatgir med mindre vi gikk for sportmodellen, så automat var helt utelukket.
Jeg mener det er automaten i kombinasjon med bakhjulstrekken (og størrelsen, tror jeg). Om en står i lyskryss og skal til venstre og hele veien er full av sleip snø, f.eks... Da drar den fremover med bakhjula og bremser på forhjula, og hele bilen sklir sidelengs ut i veibanen. Jeg synes det er mye enklere å justere disse tingene når jeg kan kløtsje. Jeg kan jo sette automaten i fri, men det er stress å gjøre det tre ganger i løpet av et lyskryss, om jeg må vente på møtende biler og sånn.
Men jeg kjører ikke den bilen så ofte, så det er jo sikkert en vanesak og. I tillegg har vi så mange svingete bakkete småveier som blir dårlig brøytet, og en mister kontrollen rett som det er. Da er det veldig greit å kunne kløtsje. :nemlig:
Det som må være så inderlig deilig med automat er bakkestart (bilen renner vel ikke bakover slik som manuelle biler gjør, står den bom stille i bakken?) og det at man slipper å få krampe i venstrebeinet ved køkjøring. Jeg står i rushen stort sett hver morgen (og av og til ettermiddag) og hater det så intenst, kjenner det begynner å prikke i beinet!
Automat er selvsagt fantastisk i kø og til bakkestart. Jeg har kjørt den andre bilen vår et par uker til jobb nå og jeg er møkklei av all giringen og kløtsjingen hver bidige ettermiddag.
Det er stort sett ikke noe problem, men om bakken er svært bratt og det kanskje er litt glatt og man står der på rødt lys med en bil rett oppi ræva, kjenner jeg svetteperlene velte frem altså. I sånne tilfeller sitter jeg og ønsker meg automatgir.
Automat kan være himmel, og automat kan være helvete. Her er det STORE forskjeller mellom nye biler, og det å sammenligne en del litt eldre biler med nyere blir også "veldig feil".
Man skal huske at det er veldig stor forskjell mellom hvordan en del automatgirkasser fungerer. Dobbeltklusjkasser blir noe helt annet enn en del helsiktes dårlige gammeldagse 4-trinns-kasser som en del fortsatt bruker og en del av de CVT-kassene man har på markedet nå.
Jeg har ikke peiling på bilpriser, men sånn ca. hvor rimelig (prisklasse) kan man få en GOD automatgiret bil av relativt nyere dato? Er det sånn en halv million-ish minst?
Tja. Føler egentlig ikke spesiell mangel på kraft selv i VAGs gamle 1.9TDI-105 og 1,5 tonn bil. Jeg må beregne litt mer plass for en forbikjøring, men samtidig er mitt behov for forbikjøringer ganske begrenset. Annet enn det føler jeg ingen problemer. Man har jo her også valget med en 140hk motor.
Når du snakker om VAGs 105 - mener du da den gamle eller den nye? 105hk i dag i de fleste modellene er den nye 1.6TDI-motoren.
Har ikke Ford PowerShift tilgjengelig for S-Max med 125hk TDCi?
Vi har automat og vi skal ha automat igjen om vi skal bytte bil. Vi vurderer faktisk Renault Grand Scenic 110hk med automat. Det er faktisk mye sprekere enn en skulle tro vestlandsfanden. Har du prøvd den?
Jeg kommer aldri til å kjøpe ut en ny bil igjen, vi kommer til å lease til ca. 3500,- i måneden og har kun årsavgiften i tillegg en gang i året de 3 årene vi leaser den. Jeg har regnet på hvor mye vi har brukt på bil de siste 8 årene og da havnet jeg på 3600,- i måneden + alle reparasjoner og forsikringer. Og repararasjonene begynner å bli litt vel mye nå siste årene på den bilen vi har nå. Da er det mye bedre å kjøre ny bil hvor alt går på garanti om det skulle være noe. I tillegg blir det billigere å kjøre ny bil, selv om vi går litt ned på størrelsen. Vi må ikke ha så stor bil vi har nå. I tillegg vil vi halvere drivstoff forbruket vårt ved å bytte bil.
Volvo XC60 med automat (selvfølgelig nær sagt, den er en cruisebil og trolig meget vanskelig å selge igjen uten automat).
Mini Cooper S med manuelt gir - selvfølgelig. Noe annet hadde vært helt feil.
Kommer det ikke et forskudd på 50 000 oppå månedsbeløpet? Jeg er skeptisk til leie pga bl a solide trekk ved evt riper etc som man ofte får med unger i bilen.
Ellers ang motor: vi vurderte 1.5 DCI / EDC, men:
-den var / er ikke tilgjengelig for prøvekjøring og jeg bestiller ikke bil uprøvd. Leveringstiden var også usikker.
-ved lanseringen i mars måned ble 0-100 oppgitt til 14.7 sek, det syntes jeg virket litt slappt. Nå er det imidlertid korrigert til 11.3 sek (!!) / 1 sek raskere enn manuellt - vet ikke helt hva jeg skal tro! På tyske Renault står derimot ett sekund tregere enn manuell. Her er det mye virvar.
-vi trengte bil ila sommeren, og da vi fikk et knalltilbud på en bestillingsbil: 1.9 DCI 130hk dynamique til 320 000 med 5 års garanti, slosom vi slo til på. Vi kjører bl a årlig på autobahn og trenger litt ekstra kraftoverskudd til bilen.
Men det er godt mulig 1.5/EDC er en flott kombinasjon - tester tyder ihvertfall på det. Mener å huske det var en dansk test som skrev "vi vet ikke hva Renault har puttet i den lille diesel. Men den er energisk som en terrier der lukter rotter!"
Denne bilen er avgiftsgunstig og et hett importobjekt fra Sverige. De har nettopp innført 5 års garanti. Tror det gjelder internasjonalt. Jeg tror man kan få en Grand Scenic dynamique med 1.5 DCI /EDC pluss panoramatak, skinn, navigasjon og Easepakke (parksensor foran/bak m skjermvisning og handsfree nøkkelkort) til ca NOK 300 000,- ferdig importert.
Ellers et par ferske statistikker ang eiertilfredshet: tør vi håpe på bedre tider?
Inget innskudd for meg i alle fall. Noen fordeler har vi ansatte. Vi har egne rammeavtaler. Flesteparten på jobben med unger leaser bil og det er ikke noe problem. Vanlig slittasje er godtatt, men større bulker og riper må repareres ved innlevering og koster ekstra, men den kostnaden har en jo på egen bil også, for om en hadde hatt egen bil en ikke gadd og reparere det på så hadde det blitt fratrekk i prisen om du hadde kjøpt og solgt bilen privat. Selv hun med 5 barn leaser bil på jobben uten problemer. En må jo ta vare på bilen underveis og ikke la den forfalle. Normal rengjøring 1 gang i måneden fikser det. Vi har bare trekk på ryggene til framstolene så det ikke blir sparkemerker.
For oss blir det billigere å lease enn det vi har brukt på bil de siste åra. Mye billigere siden vi da ikke trenger å reparere på bilen utenfor garanti tid. Vi betaler ikke startleie og ikke etableringsgebyr, så vi kommer uansett bedre ut. Det er veldig forskjell fra bilmerke til bilmerke også. Automat skal det bli uansett.
Ja det skjønner eg. Me vil og må ha ganske stor bil med 4wd og det blir dyrt med leasing. I tillegg kjøres det ein del så dumt med begrensning på km som det er mange steder. Sikkert veldig forskjell ja fra merke til merke ja.
Vi har manuell. Mannen skal på uvisst tidspunkt ta lappen, uaktuelt å få "automatlapp" så noe annet er ikke aktuelt innen den tid i alle fall.
Jeg har faktisk aldri kjørt automat, så det var naturlig for meg med manuell. Vi får se hva neste blir, helt avhengig bla av NÅR det blir. (jmf mannens manglende sertifikat)
Vi har nå Ford S-max manuell, har bestillt ny S-max, også manuell.
Eldstegutten er snart 16 år, og det er ikke lenge til vi skal øvelseskjøre med ham, derfor velger vi manuell.
Vi har hatt biler med autumatgir når vi har bodd i utlandet, og ville helt klart valgt automat på nybilen hvis vi ikke hadde hatt en sjåfør in spe i huset.
Da er det så klart en klar overvekt av de som vil ha automat på neste bil.
Si meg: går vi mot amerikanske tilstander - slik at manuell snart er historie? USA har jo hatt 99% automat i lang tid, og dette FØR de avanserte dobbeltkløtsjkassene har gjort sitt inntog.
Manuell fordi både mannen og jeg liker å føle at vi kjører bil når vi kjører bil. Vi kjører dessuten mye på kjipt vinterføre og da syns jeg det er bedre med manuell. Automat er helt klart best i bykjøring.
Jeg har kjørt en del automat og jeg foretrekker faktisk manuell. :kjerringa mot strømmen:
Jeg har aldri savnet manuell på vinterføre. Mange girkasser er tiptronic kasser (er det ikke det det heter?) hvor en kan skifte over til å gire manuelt bare uten clutch om en ønsker det. Særlig ved forbikjøringer kan det være en fordel isteden for å bruke masse drivstoff ved å trykke gassen i bunn for å få bilen til å gire ned automatisk, men også på vinterføre. I helt ekstreme tilfeller så har det hendt at jeg har måttet bruke ene foten på bremsen og andre på gassen samtidig hvis jeg har kjørt med fast, men aldri noe problem å komme opp bakker eller komme løs med automat heller.
Nå kjører vi manuell. Neste bil blir automat. Jeg skal innrømme at jeg er skeptisk, men jeg har hørt om veldig få (les: ingen) som har kjørt automat en stund og ønsket seg tilbake til manuell.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.