For oss blir det ca 3000 kr i forsikring,bensin og deler. Men i banken vet jeg de beregnet 3000 kr + bensin per bil i budsjettet. Men det spørs helt hva man gjør selv. Mannen skrur alt selv og får billige deler. Men vi har gammel bil og har skiftet en del på bilen det siste året.
Drivstoffkostnader er ikke en spesielt stor del av bilholdet. Men du kan jo f eks anta et forbruk på 0,6 l/km og regne snittpris på bensin til 12 kr/l, og da får du 0,72 i stedet for 0,85 kr/km.
Uansett: Det er dyrt å ha bil. Og størstedelen av kostnaden kommer av å eie bilen, ikke bruken.
Du har 100 000 kroner. Du kjøper en bil for alle pengene. Du har bilen til den går på skraphaugen etter ti år. Da får du igjen 1500 kroner i vrakpant. Ergo: Du har 1500 kroner. Hvis du ikke hadde kjøpt bilen ville du hatt 100 000 kroner. Dermed har det kostet deg 98 500 kroner å ha bilen (i tillegg til drift), som du aldri får tilbake. Det er en kostnad.
Sjekk prisen på en ny og en 6 år gammel bil av noenlunde samme størrelse og verdi, da ser du hva du kan regne i verditap. F eks Golf 2011 - 250 000 til 350 000, Golf 2005 - 100 000 til 150 000. 100 til 150 000 i verditap på fem år, eller 20-30 000 i året. Og Golf er en bil som holder seg godt i pris. 18 000 i året i verdifall på en nyere bruktbil er ikke urealistisk.
Verdifallet er seff mindre krone for krone jo eldre og billigere bil du kjøper, men det går gjerne (nesten) opp i opp med vedlikeholdskostnader - og i tillegg kjører du en 'gammel' bil. Det koster omtrent eksakt like mye å eie en bil fra den er 0 til 3 år, som fra den er 3 til 6 år.
Bil er dårlig butikk uansett hvordan du snur og vender på det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.