Sykkelen min har blitt stjålet, og jeg må snarest kjøpe meg en ny. Jeg hadde en Scott Scale 60 terrengsykkel. Den var god på mange måter, men kanskje bittelitt tung. Jeg følte også at jeg aldri fant helt den rette sittestillingen på den - det ble litt fremoverlent for min smak. Hva bør jeg se etter nå? Noen momenter:
det bør være en damemodell, og gjerne en liten sådan (jeg er 1,60 høy)
den bør være forholdsvis lett
jeg sykler aller mest på asfalt, som regel 5-7 mil i uka om sommeren
jeg sykler også en del på grus, og kan være troende til å melde meg på semi-terrengritt
prisen kan ligge mellom 4000 og opp mot 10 000 hvis jeg finner noe som er midt i blinken
Noen som har tips eller innspill til meg? :blafre:
Akkurat på denne årstiden blir det vel kanskje heller å gå rundt i butikkene og se og snakke litt med dem i forhold til det de har tilgjengelig. Det er veldig fine priser på sykler nå - perfekte tidspunktet å kjøpe på når denne sesongens sykler skal ut for en langt billigere penge....
Når det gjelder "entusiastsyklene" har man vel kanskje et inntrykk av at det her i all hovedsak dreier seg om herremodeller - som i basis blir unisex-modeller ettersom rammene egentlig er ganske små/lave.
I den prisklassen ender man vel gjerne på 10 kg. Det blir vel gjerne å betale gnaske mye ekstra for vektreduksjonene under 10 kg....
Men sjekk tilbudene som er nå... mye utgående modeller der neste års modell har marginale (kosmetiske?) forskjeller ;-)
Du må ut å prøve. Det finnes masse ok i vekt- og prisklassen for deg - men rammene er ulike på de ulike syklene. Alle merker har damemodeller som omtrent speiler herremodellene. Damemodellene er ofte kortere i rammen - altså mellom sete og styre - sammenliknet med herremodellene, da vi rett og slett er anderledes bygget enn gutta.
Takk for innspill! Ja, jeg tror det kan være mulig å gjøre et godt kjøp nå når sesongen er på hell og en del er på tilbud. Damemodell må det være, ja - jeg er både lav og har forholdsvis korte armer, har jeg inntrykk av.
Jeg var innom Birk Sport på vei hjem i går, og selgeren der var ganske edruelig. Han anbefalte meg en hybridsykkel av merket Fuji, liten damemodell, som var nedsatt til 2800 kroner. Den veier 13,5 kilo inkl. bagasjebrett. Skulle man ned i 10 kilo, var prisen mer enn det dobbelte (og nærmere det jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg). Han mente at det ikke hadde noe for seg, og at det var minimalt med tid å spare på vekta. Jeg vet at de lærde strides om dette. Derimot mente han at man sparer en del tid på å ha sykkelpedaler, noe jeg tenkte å driste meg til å begynne med nå.
Jeg syklet for øvrig en liten treningstur med min 14 år gamle DBS Kilimanjaro i går, og tror kanskje at selgeren har rett i at det ikke er all verden å spare på en letter sykkel. Kilimanjaroen er nesten like tung som fjellet den er oppkalt etter, men jeg syklet ikke mye saktere på den enn på den offroaderen som ble stjålet. Den var ingen lettvekter, den heller, men vesentlig dyrere og nok noe lettere. Jeg syklet et par mil i 22 km/t, mens jeg kanskje ville kommet opp i 22,5-23 km/t med samme innsats på den gamle sykkelen. (Det blir jo et par-tre minutter per time, da, det er jo litt, og særlig når jeg sykler 25 km til jobb. :hmm: )
Jeg kjøpte ny sykkel på sensommeren. Valget falt på en Scott hybrid. Jeg er veldig fornøyd. Noe av det jeg liker godt, er at jeg sitter litt mer oppreist enn det jeg gjorde på min gamle odd-road.
Prismessig lå den vel på drøyt 5000 da jeg kjøpte den, men som du er inne på, er det sikkert gode muligheter for røverkjøp nå:)
Den der tror jeg faktisk at jeg kikket på i sommer, Tiddelibom. Vet du hvor mye den veier? Jeg var godt fornøyd med den Scott-modellen jeg hadde, så jeg kjøper det gjerne igjen. Og så tror jeg at hybrid er mer hensiktsmessig enn offroader for meg, ettersom jeg definitivt liker best å sykle å asfalt. (På den annen side har jeg jo vært med på terrengritt, og det kan godt hende jeg gjør det igjen. Kanskje jeg på sikt må ha to sykler.)
Jeg ville sjekket ut sykler fra Specialized, de selger dem på Bikes & Boards på løkka (som for øvrig har supersalg om dagen, og mye bedre utvalg i butikken, enn på nett). Jeg har en jålebysykkel derifra, og den er fantastisk. Jålebysykler er bare et sub-brand, altså, de er nok flinkest på slike sykler du er interessert i.
Litt mer seriøst, du må ut og prøve. Jeg trodde jeg hadde funnet den perfekte sykkelen, men endte opp med en helt annen, for jeg satt helt feil på den jeg trodde jeg ville ha.
Jeg har en fuji hybrid, og den triller veldig lett og fint. Jeg har vært veldig fornøyd med den, har hatt den i mange år nå, den begynner å bli sliten- og det er jeg egentlig litt lei meg for. For da må jeg ut på jakt etter ny.
Vekt har litt å si, men ikke alt. Det er jo forskjell på 10 og 15 kilo, det er det ikke tvil om. Jeg hobby- og treningssykler, mest grus, men også litt sti. Jeg er veldig glad for at jeg ikke har for tung sykkel. Dog var mitt sykkelvalg rimelig edruelig i forhold til de fleste som sykler som meg. Allikevel betalte jeg 10 000 kr. I den prisen får du ikke bare vekt, men også oppgradering i gir- og bremesystemer som kan være verdt å ta med seg om du skal sykle litt hver sesong.
Spezialised, som Glitter nevner, lager fine sykler, også egne damemodeller. Jeg har Trek som jeg er godt fornøyd med - damerammen passer meg perfekt.
:hmm: Ja, det er kanskje lurt. Jeg sykler kanskje 150 mil utendørs i sesongen, hvis det har noe å si. Må nok dra rundt og prøve litt (skjønt det er jo lettere sagt enn gjort i en travel hverdag).
oh... jeg hadde en slik metallklump av en DBS Kilimanjaro - tror den var fra 92-93 elns. Disse må da ha veid godt over 20 kilo?
Om det veier 10,5 eller 13,5 kilo trenger ikke bety all verden. Skal man ut i skauen o.l. og også skal bære sykkelen litt, så merkes det litt - og det er noen ekstra kilo som skal flytte seg opp bakker.
Hvordan er det med Oslo sportslager for tiden - de har ikke startet noe salg der?
Jeg lurte også litt på Oslo Sportslager, ja. Det var der jeg kjøpte min forrige. Er litt usikker på om det er salg - prisene står med rødt, men ingen "førpriser" er oppgitt. Kanskje noe slikt som denne kunne være noe for meg, til 4600:
Den mangler kanskje terrengegenskaper helt? Men grus funker den sikkert på. Den veier 10,6 kilo; det er jo ikke verst. Men nå ser jeg at rammestørrelsen er 53, det blir for stort for meg.
Den er uten demper, og jeg dekkene som er på som standard er for asfalt. Jeg vil også tro at girutvekslingen er slik at den er mer rettet mot veibruk og bl.a. ikke så lav utveksling som man en del ganger ønsker i terreng (altså ikke så lettrødd, eller hva man skal kalle det). Dette ut i fra at tannhjulene ser ut til å være små, noe som blir mer vanlig for landeveissykler...
Med tanke på hvor mye det virker som du tross alt sykler er jeg enig i at dette virkelig er noe du burde tenke på. Det hjelper fort å komme seg litt oppover på girsystem-stigen.
Litt råere gir enn de aller billigste, skivebremser og resten ville jeg latt være opp til å finne den helt riktige sittestillingen. Sånn med litt forbehold - en sykkel på 18 kilo ville jeg nok droppet. Men om den veier 10 eller 12 er temmelig udramatisk.
Til sammenligning så veier raceren min 8 kg. For å få den en halv kilo lettere så måtte jeg doblet prisen den gangen jeg kjøpte den. :gal:
Men ikke de aller billigste girene - kjøp noe som tåler at du girer med litt mer belastning på. Ellers er du såpass lett at det skal mye til at du trenger de aller dyreste greiene. Jo - også er det greiere å sykle uten demping hvis du ikke skal sykle på veldig dårlig underlag. Jeg foretrekker helt glatte dekk og null demping fordi det gir mye mer fart på asfalt, men en fornuftig balanse der er bra. Og sykkelsko - dyre og fine. De må sitte perfekt på foten - de går seg ikke det aller minste til.
Har prøvt endel sykler, trenger en ny, da min gamle synger på siste værs.
Hvorfor er det slik at enkelte sykler må man trø som en galning på for å komme like langt som med en annen sykkel? Er det noen teknisk forskjell? nesten så jeg ikke tørr spørre :flau: :blond: mannen suser av gårde, tiltross for at vi tilsynelatende trør like mye, med like mye kraft
Dekk er en sentral forskjell. Dess glattere dekk, dess bedre triller det. Om mannen er tung triller han også mye lettere i nedoverbakkene. Dessuten mener jeg at en hybrid med større hjul vil trille bedre. Det er dog de som ikke er enige med meg.
Jeg er veldig fornøyd med sykkelen jeg har. Tror den heter Hard Rocx. Kjøpt i en butikk som hovedsaklig selger sykler, og servicen jeg fikk var meget god.
Fysj, så kjedelig! Har det skjedd på stasjonen, eller? Det føles i grunnen veldig trygt og godt å trille rundt på en 14 år gammel Kilimanjaro i sentrum nå, ja. Samtidig ser jeg mengder av ulåste, fine sykler i hagene rundt omkring, som tydeligvis får stå i fred.
Sykling favoriserer jo veldig de som veier mer inn til en viss grense, så du skal ikke se bort fra at han trår en god del hardere enn deg. Dere kan jo bytte sykkel, og kjøre på samme utveksling så vil dere se hvem som er sprekest.
(Samme utveksling vil ikke nødvendigvis si samme gir - dere må telle over hvordan syklene er giret.)
Gjør det? Mange av toppsyklistene er vel små spretter, eller gjelder det først og fremst klatresyklister, kanskje?
Jeg må forresten legge til at jeg ikke kommer til å tørre å bruke en eventuell ny sykkel til daglig småbruk som sykling til stasjonen. Den må være innlåst ett eller annet sted.
De er i en helt annen verden enn folk flest - man kan ikke sammenligne noe som helst med en toppsyklist.
Men sånn for vanlige folk så er de som er tyngre som regel sterke i beina. På en sykkel får de uttelling for den styrken uten at de får drawbacket med å veie mer fordi de ruller. Dessuten hjelper tyngdekraften godt til i nedoverbakker.
Jepp, tre ganger på stasjonen. Første gang en sykkel jeg hadde brukt på finn.no, andre gang en helt ny sykkel, og tredje gang en fra loppis. Har noen bestemt seg for å ta et raid tar de tydeligvis med alt, uansett alder og tilstand.
Jeg er også i kjøpemodus da min 15 år gamle Scott Race Comp Offroad begynner å lide av material tretthet. Jeg sykler ca 25 km om dagen til jobb, tror derfor hybrid er tingen. Sykkelen fungerer visstnok fint i terreng også. Har følgende ønskeliste over hybrider, alle under 10 kg og uten dempegaffel (unødvendig vekt og vedlikehold).
Diamant Photon 10 FSD Dame, ca 7000,- hos G Sport. 2010 modellene er utsolgte, G Sport Alna har vistnok 2011 modeller. Testvinner i 2008. Finner ingen nyere test.
Nakamura Nitro Advance Lady, ca 7000,- hos Intersport, også utsolgt for 2010 modellene. Samme modell som Diamanten over.
Trek 7.5 FX WSD, 7000,- hos Spinn, også utsolgt, men de kunne tilby modellen 7.6 med avslag. 7.6 hadde enda bedre gir og brems, og krevde enda mindre vedlikehold. For meg er det å spraye gir og kjede med alt i ett på boks.
Jeg ble litt sliten av å prøve å skaffe meg en slik på salg, mye utsolgt. Så jeg tenker mest på Trek sykkelen hos Spinn.
Min offroad ruller også veldig godt. Nesten litt pinlig å rulle forbi store menn på flat mark, men slik er det. Aner ikke hvorfor, trodde det var for at sykkelen er lett.
Og det er litt av grunnen til at jeg ikke har kjøpt ny, ingen har stjålet min gamle, og jeg tør ikke sette ny sykkel utenfor jobben.
Tips: oppsøk en forhandler for motorsykkel låser, kjøp en liten klave som festes mellom ramme og bakhjul. Om noen skjærer låsen av, eller alt arbeid med å fjerne den vil skade rammen. Ikke så aktuellt for videresalg?
Lufta har vel gått litt ut av meg med tanke på å kjøpe ny sykkel, ikke minst fordi det var helt tomt for damesykler i begge sportsbutikkene jeg kikket innom. Nå har jeg imidlertid fått gavekort på 1/2 sykkel i bursdagsgave, så da er det kanskje på tide å gjenoppta jakten. Må avklare om jeg får igjen nå på forsikringa også.
Jeg har en billig Diamant hybrid, og er superfornøyd. Du som skal legge litt mer i det, burde se på Diamant hybrid av en eller annen sort. Den triller utrolig lett, og er stabil og fin i gir osv. Jeg sykler bare til og fra bhg. og litt sammen med ungene, og sykkelen min har holdt seg i 3-4 år nå, med en service for stramming av gir og bremser etc. Og den var type b i l l i g. Den kostet vel snaut 4000,- og var nedsatt til 2500,- Med en høyere prisklasse burde du få en veldig god sykkel.
Litt mer å velge i om du ikke m å ha dameramme. Jeg har herresykkel, i liten rammestørrelse.
Jeg anbefaler fremdeles Specialized, hvis du skal sykle så langt hver dag, så tviler jeg på at billigmerkene kommer til å holde særlig lenge. Et familiemedlem brukte opp sin Diamant på 4 år ved å kun sykle til å fra jobb i byen. Bagasjebrett og skjermer kan du få satt på omtrent alle sykler.
Jeg kjøpte nettopp ny hybrid fra Sportslageret. Den var ikke dyr til å være en XT altså. Og med deg oppå vil en sånn en holde ca evig. Pluss at den ikke veier all verden da. Du bør ha skivebremser også ville jeg tatt en prat i butikken om de ikke kan sette på litt andre drev til deg sånn at du får et med superlette gir til bakkene og et med skikkelig fart - og heller mindre overlapp.
Hm, herresykkel kan jeg i alle fall ikke ha - og jeg tror ikke jeg skal ha unisex-modell heller, denne gangen. Jeg er både lav, har korte armer, og liker ikke å sitte foroverlent. :humre: Jeg fikk satt på bagasjebrett på den forrige sykkelen min, men det er jo like greit om det allerede er montert. Min nåværende DBS-sykkel er 15 år og still going strong, så jeg tror ikke jeg generelt sliter sykler spesielt fort. Om jeg må bytte igjen om 5 år, er det også greit. Er usikker på om jeg skal legge noe særlig i det nå, eller bare kjøpe en rimeligere sykkel fort og gæli.
Mannen sverger også til Sportslageret, smilefjes, men jeg kjenner at jeg er så usikker på de merkene der. Utdatert som jeg er, stoler jeg liksom mest på Scott og DBS. :flau:
De har da Scott på Sportslageret? Hvertfall i barnesykler. Som vi riktignok endte med å kjøpe fra XXL, hvor samme modell var 1000 kroner billigere. Scott er jo et bra merke, og lette sykler.
Det ser ut som om de bare har terrengsykler fra Scott. Min forrige (den som ble stjålet) kom derfra, og den er altså skyldig i at jeg ikke vil ha terrengsykkel denne gangen. Men det er klart at jeg jo kan sette tynnere dekk på den og/eller bytte hjul. Jeg er så usikker på hvor "proff" jeg egentlig skal tenke at jeg er/vil være. :hmm:
Ohoi, sjekk fargen! :hyper:
(Og det var vel svaret på hele profesjonalitetsspørsmålet. :knegg: Jeg har tidligere slitt ut flere ekspeditører fordi jeg ikke ville ha neongule ski.)
De har Scott der, ja. Du kan igrunne gjøre det helt enkelt på Sportslageret. Kvaliteten starter litt over G-sport og gjenspeiles i prisnivå. Og med store avslag på fjorårsmodellene nå.
Ja, denne har de på Sportslageret, men det blir nok ingen terrengsykkel på meg.
Har vært og prøvd en Scott Sportster P45 i dag. Den koster 5700 på nærbutikken (Anton sport).
Er usikker på hva som er forskjellen på denne og en Scott Sportster Park, som koster 5500 hos XXL:
Fargen er finere, naturligvis. :knegg: Ellers står det at det er hydrauliske bremser på Park, mens det er mekaniske på den første. Det førstnevnte er kanskje dyrere, men er det mekaniske kanskje like driftssikkert?
Ulempen med den første er nok at den er forholdsvis tung, synes jeg. Mannens knalldyre terrengsykkel veier omtrent halvparten.
Fuji-sykkelen som jeg har kikket på er vel faktisk hakket lettere med sine 13 kg inkl. bagasjebrett og det hele. På Scott-ene må jeg få dette og skjermer satt på selv, så da blir det enda noen kroner. Prisforskjellen er i utgangspunktet over 2000 kroner, men er det verdt det? Denne har gammeldagse bremseklosser, mens de andre har skivebremser.
Jeg ser også med interesse på noen modeller fra DBS. De har kanskje ikke like godt rykte lenger? Min gamle DBS har tross alt vært utrolig solid.
4000 kroner. Men Deore gir? Finnes det overhodet noe annet enn Shimano? :skeptisk:
Både scott og dbs har litt tunge sykler har jeg oppdaget. også på sykkeljakt Jeg er også litt der at jeg stoler på det gamle, men jeg vet ikke om jeg gidder dra på 2-3 kg tyngre ramme, jeg har i grunnen kommet frem til at jeg vil ha en sykkel som ikke veier noe særlig mer enn 10kg. Jeg ser i øyeblikket litt på diamant (som jeg er litt irrasjonelt skeptisk til av en eller annen grunn, jeg tror det er fordi det var et "billigmerke" da jeg var ca 12 år) og hard rocx som får mye skryt, men som er litt ukjent og fremmed. :knegg:
Akkurat der er jeg også. :knegg: Jeg tror vel egentlig at Diamant har blitt mye bedre og fått et godt rykte etter hvert, men husker godt at det ble ansett som dårlig da jeg vokste opp. Jeg lånte svogers Diamant-sykkel på tur på Hardangervidda sommeren 1996, og det regnet så fælt at sykkelen faktisk rustet noe helt grassat på bare tre dager. :eek: Dette henger veldig igjen hos meg, kjenner jeg. Det var jo i forholdsvis moderne tid også.
Generelt virker det som om det forholdsvis få hybridsykler på markedet, og ingen av dem jeg har sett, har vært lette.
Hva er enklest å bruke og vedlikeholde av hydrauliske og mekaniske skivebremser, tro? Det ser ut til at den som ble kalt Sportster Park i innlegget over, heter P40 - og virker svært lik Antons P45 bortsett fra i bremsene.
Jeg har vært utrolig fornøyd med Hard Rocx-sykkelen min (jeg har en Shock Machine-terrengsykkel, som synger litt på siste verset) og vurderer å kjøpe meg en Cross Machine på Sportslageret. Mannen har det og er veldig fornøyd, og jeg har syklet litt på hans og syns den er veldig god selv om den er alt for stor for meg. Naboene, som er sykkelfantaster, har Hard Rocx-sykler, noe jeg anser som et ganske klart kvalitetsstempel.
Den var fin, Katta - men litt dyrere enn jeg hadde sett for meg. Hard Rocx har de jo på Sportslageret - ikke særlig lette de heller, ser det ut til. Og så finnes de visst bare i unisex-modeller som jeg tror blir for store til meg. Jeg har verken tenkt å feste barnesete eller sykkelvogn på denne sykkelen, i utgangspunktet. Den gamle kilimanjaroen blir hverdagssykkelen. Regner med at vogna enkelt lar seg feste på disse hybridene; de er jo ikke så veldig grove i ramma.
Det er blitt meg fortalt (av sykkelfolk) at om du skal ha dempere, så kjøpe dyre - skal du ikke sykle i terreng, så gå heller for sykkel med stiv gaffel - som da gir bedre kraft i tråkket ved stigning.
Skal du ha bremser så velger du optimalt sett hydrauliske skivebremser - om du ikke finner dette, så er det bedre med vanlige v-bremser fremfor mekaniske skivebremser - de er det mye tull med.
Jeg har sett meg ut en GT-sykkel. GT 1.0 Traffic - Den er kjempefin.
Ah, valgets kval. Jeg slipper, jeg lar Jålebukken ta valgene for meg :knegg:
Mekaniske vs hydrauliske skivebremser: begge må jo skiftes etterhvert, men de hydrauliske vil justere seg automatisk etterhvert som belegget blir slitt. Med de mekaniske så må du foreta denne justeringen selv.
Dempegaffel gjør at sykkelen blir tyngre.
En som du kan låse gaffelen "på styret" er bedre enn en du låser på selve gaffelen. Er enig med Bauche her altså, du trenger virkelig ikke dempegaffel på grusveier. På stier med røtter derimot...
Ang. fortauskanter, de hopper du over :nemlig:
Kjøp Intersport utgaven da, den heter Nakamura, ellers samme sykkel :nikker:.
Hamax sitter på Scott Race Comp MBT sykkelen min, men festet må monteres bak fram. Og sykkelen, en 1993 modell, veier under 10 kg. Laget i trippel stål og kostet 15 000,-.
Sportsbua i Fjordgata har GT.
Jeg har vært veldig fornøyd med det merket. Holdbare sykler som tåler mye bruk. Den jeg har nå er fra 2005. Det er en lett offroad, så kjenner ikke til hybridene.
Ment som tips til dere som har litt vanskelig for å legge 7000,- i Diamant. Mot dårlige vibber.
Fant i tester og omtaler at det er samme sykkel, men tilpasset kjedens merke. G Sport og Intersport har samme eiere?
Jepp, men Sport Extreme har bare de syklene du ikke vil ha. Til å bruke i rails, ramper og slike ekstreme greier. Usikker på hva Sportsbua har. De har bygget om butikken nylig, men ikke vært der i vår.
De reklamerer på hjemmesiden sin at de også har "vanlige sykler" - men jeg har aldri vært innom og sjekket.
Forøvrig så har sykkelverkstedet vårt montert sykler for nesten alle byens sportsbutikker - vi har montert mange GT-sykler men jeg er ikke sikker på hvem som har fått disse. Ser liksom ikke for meg at "småbutikker" som sportextreme og sportsbua selger ut monteringsjobben? Har mxsport, kanskje?
Jeg har shoppa sykkel idag, skal hente den i morgen. Det ble hard rocx. Du burde nesten vurdere å se på dem du også, Elinblu. De finnes i dameramme og de er laget slik at avstanden mellom styre og sete ikke blir så stor. Den jeg kjøpte har litt mer oppreist stilling. Prisen var ikke gal heller, 5999 kr. Med gode bremser og ikke verdens beste, men bra nok gearsystem. Den var fantastisk å sykle på. :nikker:
Gratulerer! De har ingen damehybridsykler fra Hard Rocx på Oslo Sportslager, ser det ut til - dette er den eneste forhandleren jeg kjenner til her.
Prøvde meg på Scott-en på XXL i Storgata. Det stod på skjermen at de skulle ha en inne i min størrelse, sa de, men de fant den ikke. :himle: Ser at det er lagersalg på Sportslageret i morgen, så jeg stikker kanskje innom der før jobb.
Takk for tips, Jålebeinet. Nå har jeg vært på Sportslageret, og der pushet de i praksis bare Everest. Blåmann hadde en slik sykkel før, og anbefalte meg ikke å kjøpe det. Jeg føler meg mer og mer sikker på at det er Scott-en jeg vil ha, men det er veldig frustrerende at jeg ikke får tak i den. :mumle:
Jeg har holdt av en diamant photon 10 til i morgen hos gsport. 30 % avslag har jeg fått nemlig - så da får jeg se hva de har å tilby med på Hank og sport extreme.