Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Sykkel - hvor mange gir trenger jeg egentlig?

#1

Bomull sa for siden:

Ja, altså - dumt spørsmål kanskje ...men er det nå en gang sånn at jo flere gir, jo bedre?

Jeg fikk nemlig denne til jul - riktignok i en knall rød og lekker variant, men ellers same same, but different:

Nu vel, som sagt - veldig rød og veldig fin, jeg ble veldig glad for den da sykkel var en av de tingene jeg virkelig ønsket meg. Meeen, dette er en Classic City og den har sågar "bare" syv gir.

Mitt utgangspunkt for ønske om sykkel er at vi bor nokså sentralt i vår bydel, og jeg vil heller sykle/gå på butikken enn å kjøre. Jeg har også hatt ganske klare tanker om at jeg kunne tenke meg å sykle ungene til og fra barnehagen, for å få litt trim på kjøpet. Noe mer enn dette kommer jeg ikke til å bruke sykkel til, for skal jeg på jobb eller til sentrum av byen, er bakkene for mange og avstanden for lang i forhold til arbeidstid og barnehage.

Per i dag går ungene i samme barnehage, men minste er underlagt familieavdeling og er i utg.pkt i privat hjem 4 av 5 dager per uke, jeg leverer de altså på to forskjellige plasser jevnt over. Men til høsten skal de leveres samme sted, og dit er det ikke spesielt mye bakker, for det meste et flatt strekk med en bitteliten bakketopp nær barnehagen.

Så kommer det egentlige spørsmålet; er det mulig å trekke en sykkeltralle med bare syv gir eller burde jeg bytte sykkelen? Jeg har ikke fått prøvesyklet heller, for føret her tillater ikke det - i allefall har ikke jeg, som sykkelnovise, tenkt til å prøve før bakken er bar. :hehehe: Ja, også er jeg ikke superkondisjonert - så det er sagt. Helt normalt, trener endel spinning og corebar, men kan ikke skryte på meg å være noen muskelmaskin som ikke puster og peser meg opp bakkene ...


#2

Frøydis sa for siden:

Jeg har 21 gir, men bruker kanskje 4 av de.


#3

Neket sa for siden:

Jeg har også 21 gir, ganske unødvendig egentlig. For tiden bruker jeg ingen av de, men når lysten kommer brukes bare tre, sånn omtrent. Jeg brukte bare tre når jeg hadde barnehenger på slep også.


#4

Slettet bruker sa for siden:

Antall gir er helt uinteressant. Man bruker svært sjelden alle girene når man har mange. Det som er avgjørende er at det er stor nok forskjell på girene sånn at det letteste er lett nok i bratte bakker mens det tyngste er tungt nok til at det går fort på sletta.

Jeg kjenner ikke den sykkelen der personlig. Men sånn ellers er det konseptet der helt genialt til den bruken du beskriver. De girene der er nemlig i motsetning til alle andre systemer temmelig vedlikeholdsfrie - de bare virker.


#5

Tallulah sa for siden:

Hør på Smilet. Jeg har trukket sykkeltralle med en tung tregirs damesykkel (en DBS, nesten som den du viser frem), og byttet til en lettere variant med 21 gir, som jeg endte opp med å hate. Jeg har nå byttet ut den med en klassisk bysykkel igjen. Den er vesentlig dyrere enn den med 21 gir, den har 7, og jeg greier meg superfint. Den har stødig ramme slik at jeg kan frakte både barn og varer på den, den har store hjul som triller lett, og jeg sitter rett opp i en behagelig posisjon. Hvis det i hovedsak er en transportsykkel, så høres den perfekt ut.


#6

Bomull sa for siden:

Alt taler altså for at jeg trygt kan beholde sykkelen jeg har fått - ble i grunnen litt lettet nå, for jeg synes den er så fin :fnis:, samt at jeg tror mannen kanskje hadde blitt litt sår dersom jeg hadde byttet den. Ikke minst slipper jeg å styre med det ... ;)

Takk for svar!!


#7

Tjorven sa for siden:

Den var veldig fin. Og så sier den: "Her kommer en som ikke sykler superfort". Det synes jeg er greit når jeg sykler.


#8

Hyacinth sa for siden:

Enig. Jeg trenger sykkel og har lyst på en sånn. Hva koster den?


#9

Bomull sa for siden:

Akkurat denne koster 4 999,-. Mannen fikk den for 4 500,- iom. det er utenfor sesong - en kan helt sikkert gjøre enda bedre "kupp" enn det.


#10

Hyacinth sa for siden:

Takk, det var en helt ok pris. Mye billigere enn tingesten mannen min trenger for å sykle Nordsjørittet.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.