Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Når digre SUV-er glipper på vinterføre

#1

Bokormen sa for siden:

Jeg har en del ekle opplevelser med digre firhjulstrekkere på vinterføre, og føler nesten at jeg har mindre kontroll hvis grepet skulle glippe med en slik kontra vår trauste stasjonsvogn. Siden jeg er superpysete på glatt føre er det ikke større fart som er problemet. Er det bare mentalt? Eller er det noe i at da disse digre bilene "slipper" så er de vanskelige å kontrollere?

(Et rart spørsmål innser jeg. :o)


#2

-ea- sa for siden:

Tja, de veier jo mere, så hvis de glipper i en bakke så blir vel farten større enn om det var en Nissan Micra, tenker jeg...? :vetikke:


#3

Avatar sa for siden:

Jeg har også hørt at de glipper letter på glatt føre.


#4

Fadese sa for siden:

Og en del verre å bli truffet av for oss som går eller kjører liten bil.


#5

Benzo sa for siden:

Jeg har aldri sklidd ut skikkelig med vår Land Rover, synes den har vært lett å rette opp i forhold til de få skrensene jeg har hatt.


#6

Hondacrv sa for siden:

Enig med Benzo. Vi har halvstor SUV, Honda crv og den er lett å rette opp når vi har skrensa.Det har forresten ikke skjedd så ofte, selv om vi bor i vinterland.


#7

Propella sa for siden:

I hvilke situasjoner er det du opplever at den slipper?


#8

mrc sa for siden:

Hvilken bil er det snakk om? Her vil jeg vel kanskje tro det e ren bil med permanent 50/50-fordeling når det gjelder 4WD. Når slike slipper, kan det være vanskeligere å hente inn igjen også enn andre biler. Gjerne hvis det e ren litt eldre bil, så er det også uten ESP. en del bilprodusenter mente jo ganske lenge at deres modeller med 4WD ikke trengte det, men sannheten er vel mer at biler med 50/50-fordeling på firehjulstrekksystemet kan trenge det enda mer.

Vanskeligere å kontrollere blir de også, blant annet pga. høyd tyngdepunkt (og myk fjøring, kombinert med da ganske mye vekt som krenger) og ellers ikke like gode kjøreegenskaper som en vanlig personbil.


#9

Mjau sa for siden:

Mener å ha hørt at forsikringsselskapene sier det går værre når det først går galt med firhjulstrekkere. Man har jo stålkontroll i oppoverbakkene og i snø og slaps siden bilen da bare durer igjennom. Men om bilen glipper taket i nedoverbakke så er det vel stort sett bare å lene seg tilbake og vente til det stopper som jeg har forstått det. Ja, satt på spissen altså.

Har kjørt en del firhjulstrekk selv, og jeg liker det. Men nå kjører ikke jeg på så krevende veier da. Det var det mannen min som tok seg av. Siden jeg er litt pysete sånn.

Samtidig så sitter man jo stort sett tryggere i en stor firhjulstrekk enn i en liten golf eller liknende. Om det skulle skje noe.


#10

mrc sa for siden:

CR-V er ikke så veldig stor. Et annet element er at det er en bil med forhjulstrekk og som kan forflytte kraft til bakhjul når den merker hjulspill.


#11

mrc sa for siden:

Kanskje hvis man smeller inn i en annen bil. Samtidig er sannsynligheten for at man smeller inn i en større bil større. Pga. det høyere tyngdepunktet har mange SUV-er en større tendens til å flippe rundt i ulykker.

Når det gjelder ren kollisjonssikkerhet, så er mye egentlig basert på vekt også. Det vi vanligvis kaller en SUV her til lands er kompakt- og mellomklassebiler med store hjul. De har også en vekt i det segmentet, og trenger ikke være spesielt tyngre enn en stor mellomklassebil som Passat, A6, Mondeo o.l.


#12

-ea- sa for siden:

Bokormen: Jeg lurer også på hvilke biltyper som du betegner som "digre firhjulstrekkere"? Jeep? Hummer?

Honda CR-V er som du sier bare halvstor, og ikke mer enn en litt stor personbil.
I samme klasse er vel Toyota Rav4, Nissan X-trail, Subaru Forester og Outback (sistnevnte litt større).


#13

Mjau sa for siden:

Ja, det med å tippe rundt er sant. Det visste jeg egentlig. :blond: i gjerninsøyeblikket.


#14

mrc sa for siden:

Outback er jo en Legacy med store hjul ;-) X-Trail er vel størst av disse nevnte vil jeg tro? Outback blir nesten mer ala XC70, A6 Allroad o.l. enn SUV.

Sotre firehjulstrekkere vil jeg si er f.eks. Landcruiser, Pajero, Patrol o.l.


#15

Mjau sa for siden:

Vi hadde Pajero før, og nå har vi en CRV. Sistnevnte er jo et lite knøtt i forhold til Pajeroen. :knegg:


#16

Carrera sa for siden:

Om bilen først slipper, så er man vel ofte litt mer ute og kjører, siden bilen er stor og tung, men jeg tror at problemet ofte ligger hos sjåføren. Man kjører en stor og trygg bil, som ligger støpt på veien, og så kjører man kanskje litt fortere enn føret tilsier. Det er da man oppdager at det faktisk bare er en bil...

Jeg har kjørt BMW X5 i to vintersesonger, og jeg opplevde aldri at den slapp. Jeg har, etter å ha kjørt en del biler som man ikke merker føret så godt på, lært meg å ta en liten bremsetest for å kjenne føret, når jeg kjører ut. Under normal kjøring så kjennes føret veldig bra ut, men når man bremser så kjenner man at det er såpeglatt.

Nå kjører jeg en mindre SUV, (Tiguan), og den har heller aldri sluppet taket for meg. Her også fordi at jeg vet at bilen kan lure meg hva føret angår.


#17

Mjau sa for siden:

Dette er jeg hjertens enig i.
Jeg tror en del har lett for å tro at de er konge på veien når de kjører stor bil.


#18

Lommelun sa for siden:

Et hyperviktig moment når man kjører store og tunge biler er ; Bremsestrekning !!!

Jeg kjører på jobb en Caravelle som med utstyret vi har i bilene veier ca 3 tonn....
Svigefar sin caravelle veier "bare" ca 2 tonn tror jeg det var...

Det er NATT OG DAG og bremse med disse 2 bilene på vinterføre....

Forskjellen er ikke særlig mindre mellom en "standard" personbil på 1300kg og en SUV på 2000....


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.