Jeg har en del ekle opplevelser med digre firhjulstrekkere på vinterføre, og føler nesten at jeg har mindre kontroll hvis grepet skulle glippe med en slik kontra vår trauste stasjonsvogn. Siden jeg er superpysete på glatt føre er det ikke større fart som er problemet. Er det bare mentalt? Eller er det noe i at da disse digre bilene "slipper" så er de vanskelige å kontrollere?
Enig med Benzo. Vi har halvstor SUV, Honda crv og den er lett å rette opp når vi har skrensa.Det har forresten ikke skjedd så ofte, selv om vi bor i vinterland.
Hvilken bil er det snakk om? Her vil jeg vel kanskje tro det e ren bil med permanent 50/50-fordeling når det gjelder 4WD. Når slike slipper, kan det være vanskeligere å hente inn igjen også enn andre biler. Gjerne hvis det e ren litt eldre bil, så er det også uten ESP. en del bilprodusenter mente jo ganske lenge at deres modeller med 4WD ikke trengte det, men sannheten er vel mer at biler med 50/50-fordeling på firehjulstrekksystemet kan trenge det enda mer.
Vanskeligere å kontrollere blir de også, blant annet pga. høyd tyngdepunkt (og myk fjøring, kombinert med da ganske mye vekt som krenger) og ellers ikke like gode kjøreegenskaper som en vanlig personbil.
Mener å ha hørt at forsikringsselskapene sier det går værre når det først går galt med firhjulstrekkere. Man har jo stålkontroll i oppoverbakkene og i snø og slaps siden bilen da bare durer igjennom. Men om bilen glipper taket i nedoverbakke så er det vel stort sett bare å lene seg tilbake og vente til det stopper som jeg har forstått det. Ja, satt på spissen altså.
Har kjørt en del firhjulstrekk selv, og jeg liker det. Men nå kjører ikke jeg på så krevende veier da. Det var det mannen min som tok seg av. Siden jeg er litt pysete sånn.
Samtidig så sitter man jo stort sett tryggere i en stor firhjulstrekk enn i en liten golf eller liknende. Om det skulle skje noe.
Kanskje hvis man smeller inn i en annen bil. Samtidig er sannsynligheten for at man smeller inn i en større bil større. Pga. det høyere tyngdepunktet har mange SUV-er en større tendens til å flippe rundt i ulykker.
Når det gjelder ren kollisjonssikkerhet, så er mye egentlig basert på vekt også. Det vi vanligvis kaller en SUV her til lands er kompakt- og mellomklassebiler med store hjul. De har også en vekt i det segmentet, og trenger ikke være spesielt tyngre enn en stor mellomklassebil som Passat, A6, Mondeo o.l.
Bokormen: Jeg lurer også på hvilke biltyper som du betegner som "digre firhjulstrekkere"? Jeep? Hummer?
Honda CR-V er som du sier bare halvstor, og ikke mer enn en litt stor personbil.
I samme klasse er vel Toyota Rav4, Nissan X-trail, Subaru Forester og Outback (sistnevnte litt større).
Outback er jo en Legacy med store hjul ;-) X-Trail er vel størst av disse nevnte vil jeg tro? Outback blir nesten mer ala XC70, A6 Allroad o.l. enn SUV.
Sotre firehjulstrekkere vil jeg si er f.eks. Landcruiser, Pajero, Patrol o.l.
Om bilen først slipper, så er man vel ofte litt mer ute og kjører, siden bilen er stor og tung, men jeg tror at problemet ofte ligger hos sjåføren. Man kjører en stor og trygg bil, som ligger støpt på veien, og så kjører man kanskje litt fortere enn føret tilsier. Det er da man oppdager at det faktisk bare er en bil...
Jeg har kjørt BMW X5 i to vintersesonger, og jeg opplevde aldri at den slapp. Jeg har, etter å ha kjørt en del biler som man ikke merker føret så godt på, lært meg å ta en liten bremsetest for å kjenne føret, når jeg kjører ut. Under normal kjøring så kjennes føret veldig bra ut, men når man bremser så kjenner man at det er såpeglatt.
Nå kjører jeg en mindre SUV, (Tiguan), og den har heller aldri sluppet taket for meg. Her også fordi at jeg vet at bilen kan lure meg hva føret angår.