Onsdag 20. oktober er det årets Dignity Day, en dag skapt gjennom organisasjonen Global Dignity. Målet for organisasjonen er:
å skape en global samtale om verdighet
å promotere verdighetsbasert lederskap
å diskutere verdighet med ungdom gjennom såkalte Dignity Days på skoler.
Det er satt spørsmålstegn ved Kronprinsens engasjement i noe som kan tolkes som et politisk budskap og også om dagen i seg selv er overflødig. Hva syns du?
Ja, la oss for all del unngå at elevene slumper innom utenomtimeplanbasert etikk i skoletiden. :himle:
Jeg har ikke satt meg godt nok inn i opplegget til å si om jeg synes det er bra eller ikke, men at ikke kronprinsen skal kunne engasjere seg i etiske spørsmål, blir veldig søkt for meg. Det må da jammen holde at vi har kneblet mannen politisk.
Helt ærlig så synes jeg skoletiden kan benyttes til noe annet. Så et klimt av krompen der han underviste på en vgs om verdighet, og ble ikke akkurat blåst av stolen.
Vi takket nei til besøk av krompen. (Dvs: Vi gadd ikke engang søke.) Han må gjerne engasjere seg politisk for meg, men gjerne i noe som han har forutsetning for å vite noe om.
Jeg syns at når vi nå først har et monarki er det flott at kronprinsen engasjerer seg i noe så grunnleggende som dette. At han møter ungdom, og prøver å påvirke hvordan de ser på sin egen verdighet, menneskerettigheter og likestilling. Nå vet jeg lite om det to-timers opplegget han underviser i riktignok, men jeg tror ikke at det er opplegg som dette som gjør at vi scorer lavt på matematikktester.
Har ikke den krompen og kona hans en så lang utdannelse i etikk at det burde holde for flere generasjoner, egentlig? Jeg syns de virker som svært gode ambassadører for etikk begge to, jeg.
:skremt:
Hvem er jeg? Skrøt jeg av kongebarna nå? :paranoid: :ikke lenger blitzer:
Jeg synes det høres ut som et flott tiltak. Å se verdigheten hos andre og seg selv tror jeg er grunnleggende for å kunne motarbeide mobbing bl.a. Jeg likte også den positive vinklingen, at alle kan gjøre noe bra for andre.
I prinsippet er jeg positiv, i praksis er jeg ganske sur fordi dette opplegget kommer på toppen av "ørti" andre opplegg Vg1-elevene våre skal trøkkes gjennom og som tar tid fra fagene - som jo tross alt er viktigst. :mumle:
(Skolen min har valgt å delta, og får besøk av krompen i morra. Jeg synes at de da skulle ha plukket vekk noe av det andre utenomfaglige som foregår akkurat på denne tida, men det har de altså ikke gjort. Jeg har en Vg1-klasse som ila. en toukersperiode nå framover knapt har en eneste dag med normal undervisning hele dagen. Det er altså ikke GDD jeg er negativ til, men summen av alt som skjer.)
Hvorfor har ikke Kronprinsparet noen forutsetning for å vite noe om verdighet?
Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i opplegget, men på Glitterbarnets skole er verdighet ukens tema, og de har snakket mye om det. I går for eksempel, snakket de om hva de trengte for å ha det bra og Glitterbarnet hadde svart at han trengte klemmmer. :rørt:
Jeg syns hun venstrepolitikeren hørtes surmaget og teit ut.
Hørte litt om det på radioen for et par dager siden. Der var det KP Håkon som snakket litt og så var det en filosof som mente at dette var risikabelt fordi kongefamilien ikke skal engasjere seg politisk.
For meg virker KP Håkon som en oppegående fyr, og jeg synes at det er bra at han engasjerer seg i samfunnet, og særlig i slike saker. Han sa selv at han var enig i at han ikke skulle engasjere seg i kontroversielle temaer i politikken, men dette er ikke et kontroversielt tema, (det håper jeg at alle er enige om), og da ser jeg ikke helt hvordan han går utover sitt område ved å delta i dette opplegget.
Etter det jeg har lest om Kronprinsens engasjement i denne saken, og om Dignity day generelt, syns jeg det virker som et bra opplegg. Og jeg syns det er fint at han/de engasjerer seg på dette nivået.
Jeg leste at han har laget opplegget helt selv. Selv er jeg så forutinntatt at jeg tviler på at det hadde blitt tatt ibruk om en hviklensomhelst annen person hadde laget opplegget. Og han reiser altså rundt selv om holder disse timene?? Men jeg er antakelig surmaget, siden jeg strengt tatt vet lite om innholdet.
Jeg tviler sterkt på at han har laget alt selv. Og du kan være veldig sikker på at medlemmene av kongefamilien er svært godt skolerte i presentasjonsteknikk. Veldig mye bedre skolert enn en gjennomsnittlig norsk skolelærer.
Jeg hadde gleden av å høre kronprinsen snakke om tusenårsmålene i fjor. Han er både en svært habil foreleser og hadde et meget profft foredrag (som han for øvrig nevnte at han hadde fått hjelp av flere forskere innen fagfeltet til å lage).
Jeg kjenner som sagt ikke innholdet av det han snakker om nå, men på generell basis hadde jeg ikke hatt motforestillinger til å bruke kronprinsen som gjesteforeleser i mine timer, hvis jeg var lærer på videregående. (Hvis man ser bort fra overfylte timeplaner, som jeg godt kan skjønne at er et reelt problem.)
Og for ordens skyld: jeg er republikaner og selv en erfaren foreleser, så det er ikke hallelujasteming eller manglende grunnlag for å uttale meg som ligger bak det jeg sier.
At opplegget hadde fått lavere interesse om en ukjent hadde frontet det, er jeg på ingen måte uenig i.
Han har visstnok utviklet opplegget sammen med en amerikaner og en finne, hvis jeg har skjønt annen- og tredjehåndsinformasjonen jeg har snappet opp de siste dagene rett. Alle tre kommer til oss i morra.
Han er sikkert kjempeflink foreleser, det tviler jeg ikke på. Men jeg synes det virker rart at han skal bruke tid på å forelese. Skal han gjøre det hvert år på denne dagen? Har ikke de nok å drive med? Skaper man verdighet i løpet av 2 timer?
Nei, jeg er ikke for dette. Som sagt viktig tema - men jeg vet ikke om dette er veien å gå. Mye er vikitg - men må alt viktig bruke tid av skoletiden?
Det er sikkert minst like givende som å klippe snorer og spise trøndersodd eller pinnekjøtt med ordførere i avsidesliggende småkommuner, og noe skal jo mannen fordrive tiden med. Han får jo ikke ha en ordentlig jobb, stakkars. :knegg:
Jeg ser godt argumentet om å ikke putte så mye alternativt inn på timeplanen at det forskyver det grunnleggende pensum, og hvis det er tilfellet, som mange her antyder, så skjønner jeg godt at det er et problem.
Jeg syns du gir kronprinsen ganske mye urettferdig kritikk, Pelle. Det virker som du er i mot det hele fordi han er fyren bak. Glitterbarnets klasse driver ikke med dette kun to timer, de har bakt det inn i hele planen og jobber med det hele uka. Nå vet jeg selvfølgelig at det er stor forskjell på pensum i første og på videregående, men jeg ser ikke at det skal være spesielt mye vanskeligere å bake det inn i de eksisterende timene, i f.eks historie og religion.
Ting jeg synes er viktig: rasisme, mobbing, kameratdskap, selvtillit, god helse, debatteknikk, engasjement for Gode Saker you name it.
Om man stadig skal ha alt slikt puttet inn i skoletiden blir det ikke nødvendigvis så mye tid til pytagoras og tabeller.
Jeg tror ikke en nyoppfunnet XXX-dag ville blitt tatt inn i skoeltiden hvis ikke det var krompen (eller tilsbvarende) som stod bak, og det blir jo feil - hvis opplegget er ok i seg selv. Skolen kan kanskje ikke dekke alt, mener jeg.
Ja, delvis derfor. Og delvis pag grunnene jeg skrev i innlegget over. Jeg tror ikke slike dager gir så veldig mye egentlig. Like lite som jeg tror OD handler så mye om solidaritet lenger også.
Er ikke det kvalifiserte nok grunner for å være imot?
Altså, jeg har alltid likt kronprinsen jeg, selv om jeg synes kona er en fjott. Jeg skjønner at de forsøker å definere hva det vil si å være kongelig i en moderne verden. Men jeg synes hele resultatet blir litt fjernt. (Og da tenker jeg på dette som en av flere ting).
Vi har hatt dette opplegget med kronprinsbesøk der jeg jobber. Han foreleste kort, og var veileder i en klasse (satte diskusjon i gang osv.) Han er da i høyeste grad kvalifisert for "jobben" gjennom sine studier (mastergrad i utviklingsstudier) og erfaring.
Jeg tror forøvrig ingen 17-åringer har vondt av å tenke litt lenger enn sin egen snevre hverdag en gang i blant, elevene fikk gruble litt over etiske problemstillinger, de fikk høre noen sterke historier, og opplegget kan tilpasses læreplanen i flere fag slik at det heller ikke er "bortkasta" læringsmessig.
Her står det om GDD: www.globaldignity.no/
Om initiativtakerne: www.globaldignity.no/default.aspx?aid=9106919
På skolen vår har dette vært fokus gjennom flere uker nå, flott opplegg som avsluttes med fellessamling i gymsalen i dag. Min 2 klassing har laget masse kort og de har samlet inn penger til flomofrene i Pakistan.
For meg er det faktum at vesla har bevilget sine ukepenger i 3 uker nå til dette formålet et godt bevis på at opplegget de har hatt på skolen har tjent sitt formål :knegg: