Jeg har en relativt ny Miele oppvaskmaskin som nettopp har blitt demontert og montert på nytt (av fagfolk) pga. oppussing. Da jeg skulle starte den igjen for første gang, nektet den å samarbeide. Jeg har forsøkt flere ganger, men hver gang skjer det samme: Den begynner å jobbe som vanlig, antakelig er det pumpen som starter først? Men etter bare 10-15 sekunder bråstopper den, og alle lysene slukker i et par sekunder. Så slår lysene seg på igjen, men maskinen står bom stille.
Er det noen som kan hjelpe meg å diagnostisere dette? Det ser ut som maskinen får vann som vanlig (i hvert fall lyser ikke den varsellampen som skal lyse dersom den ikke gjør det), men den kjører antakelig ikke lenge nok til at den begynner å ta inn vann. Er det noe feil med avløpet, kanskje, så den ikke klarer å pumpe ut vann?
Syns ikke du skal rote for mye rundt på egenhånd for å finne ut av det. Høres nesten ut som om den ikke tar inn vann. Finner du ikke ut av det, så bør du ringe Miele i morgen tidlig på tlf 67 17 31 00. De åpner kl 8 :jupp:
Også må du være forberedt på litt ventetid før servicemannen kan komme til deg å reparere.
Vannet er skrudd på, ja - og varsellampen for inntak/avløp lyser ikke. Da jeg sjekket siden du linket til, United, så jeg at det kan tenkes at det er et "regenereringsprogram" som starter, som skal gå i ti minutters tid. Får prøve å bare la den stå på, kanskje?
Sånn høres min ut når den ikke tar inn vann, dvs jeg har glemt å åpne stoppekrana. Kanskje de har montert noe feil? Jeg hadde ringt de som monterte den.
Ja, nå skal rørleggeren ringe meg i løpet av dagen. Jeg lot maskinen stå på i over en time i går kveld, men det skjedde ingen endring. Det jeg ikke skjønner er hvorfor varsellampen ikke lyser hvis det er noe feil med vanninntaket eller avløpet? Velvel. Vi får se hva fagmannen finner ut.
Ja, jeg har vann i kranen på kjøkkenbenken, og den stoppe-/åpne-greien som gir vann til maskinen står åpen. Rørleggeren skal komme og se over det han har gjort i morgen - håper han finner ut av det så jeg slipper å betale det hvite ut av øyet for en servicemann.
Det kan godt hende du kan trenge en servicemann for å oppdatere programvaren altså. Om maskinen er under fem år, skal det endel til at du ikke skal få dekket det av Miele.
Rørleggeren fant ingenting galt, så jeg må nok kontakte Miele, ja. Maskinen er bare litt over to år gammel, så jeg håper jeg slipper å betale noe for det. Så var det bare å finne kvitteringer og sånt midt oppi alt oppussingsrotet ...
Oppdatering: Servicemannen fra Miele var her først en gang, skrudde og målte og diagnostiserte som best han kunne, men fant rett og slett ikke ut hva feilen var. Han konkluderte med at han måtte skifte all elektronikken ... En uke senere kom han tilbake, og da oppdaget han ved en tilfeldighet at det var en jordfeil som var det egentlige problemet. Jeg ringte tvert til elektrikeren som hadde gjort jobben, og hørte formelig hvordan han rødmet ... Han kom og rettet opp feilen i løpet av en times tid, og dermed var alt i orden. (Og han skal få tilsendt regningen fra Miele også.)