For et par måneder siden begynte bilen min å ikke starte på første forsøk, det lyste ingenting annet enn SRS (dette lyset slukker når motoren starter) på dashbordet og den ville ikke starte. Den startet gjerne på andre eller tredje forsøk og kom da med en gang.
Nå har den begynt med dette hele tiden og det må ørten forsøk til før symbolene på dashbordet lyser og bilen starter.
Høres det ut som dårlig batteri eller kan det være noe med startsperren?
Vi kjørte til Oslo på lørdag og da startet den med en gang da vi skulle kjøre hjem.
Ringe et Mercedes-verksted og spørre? Om du ikke får noe vettugt svar, kan du møte opp personlig. Du er en veldig tålmodig person som venter to måneder, jeg hadde holdt ut to dager.
Hehe, den starter jo hver gang, er bare litt kålete. Men jeg mistenker at den konker helt ut snart, siden det skal så mange forsøk til hver gang jeg skal starte den nå.
Joda, kan selvsagt ringe verkstedet å høre, men hadde håpet å høre om jeg bare kunne bytte batteri for det blir billigere enn å ta den inn på verksted.
Hvis det er batteriet som er dårlig, så hører man det på at den drar "tregt" rundt når du starter, og så blir den tregere for hvert forsøk (fordi du bruker opp strømmen etterhvert). Har man bare småkjøring med mye start og stopp, så får ikke batteriet ladet seg helt opp (hvis det begynner å bli dårlig).
Dårlig batteri blir bedre hvis man lader det, og det er jo det første trikset å forsøke, kanskje? Evt. stikke innom en bensinstasjon og spørre om de kan sjekke batteriet for deg? Det er gratis.
-ea-: Det er nettopp det, når jeg får lys i dashbordet (og batterisymbolet lyser) starter den som en klokke. Er vel derfor mannen tror det har noe med startsperren å gjøre. Akkurat som om ikke nøkkelen får kontakt med bilen på en måte. :vetikke:
Og det er stort sett bare småkjøring jeg driver med, men da vi kjørte til Oslo (40 minutter) startet den med en gang på vei hjem. Men vi dro innom Ikea (20 min) og da startet den ikke med en gang. Virker som om det er et eller annet som lades ut veldig fort.
Snodige snodige bil. Nå var jeg ute og skulle prøve å starte den for å kunne forklare akkurat hva som skjer, og den startet med en gang to ganger på rad. Jeg mistenker veldig at det må ha noe med nøkkel/sentrallås/startsperre something something å gjøre, for når jeg får lys i alle symbolene starter bilen med EN gang. Ellers er det helt dødt og ikke noe lys og jeg kommer ikke helt over med nøkkelen. Hmmm...
Forresten kikka jeg på batteriet og der er det en indikator som skal bli hvit om batteriet trenger å byttes, og sort hvis batteriet er ok, den er sort.
Men da virker det som det er ganske bortkastet å bruke 1000-1500 på å bytte batteri ihvertfall.
Kjør innom et verksted og sjekk hva det er og hva det koster? Og så får du pris fra et eller to verksteder til.
Jepp, det er nettopp det. Derfor babla mannen noe om startsperre something something. Han prata også om at det kunne være dårlig kontakt med nøkkelen og noe om elektronisk startsperre som den kanskje ikke fikk kontakt med/kom forbi. Hmm, håper det ikke er for dyrt.
Hvordan gir det seg utslag i forhold til å starte bilen? Har det noe med startsperren å gjøre, at det må være batteri som funker inni nøkkelen for at bilen skal starte? Mannen prata også noe om det, men jeg mener batteriene skal være ganske nye. Skal prøve å bytte de.
Ehhm, den starter jo fremdeles og faktisk enklere enn på en stund, så jeg har ikke fått surra meg til å ringe verkstedet. :flau: Skal gjøre det i løpet av uka.
Ser ut til å være en vanlig feil på Vaneo, og det har med startmotor/startmotorsolenoid/styringsenheten som gir støm til startmotorsolenoiden:
I got EXACTLY the same problem in my '03 vaneo. I have used vaneo for two years and the car didnt startso overall I have replaced the starter 2 times . Now after 15 months the problem once again occured. This car has no starter relay and I found out the ignition cable connects to the solenoid. I added a RELAY so now the problem is solved for two days now. I'm assuming that I have solved the problem. The reason for that is the ignition circuit is not giving out enough voltage to make the car start.
The cable is purple and white under the driver's seat next to the battery fuse compartment. There are three cables in the plug (only one plug) The male side is purple and the female side is brown and red. That is the postive power from the ignition to the solonoid. Just add a relay between these two cables and directly take the power from the battery to the solonoid.
Et tips som går igjen - sjekk instruksjonsboka, finn bryteren som aktiverer borttauingssperren, slå av denne.
Et annet problem som går igjen er at +ledningen til solenoiden brekker av inni isolasjonen. Den kan enkelt byttes, den er bare koblet med en vanlig flatkobling.
Alt i alt - mye tyder på at problemet ligger i styring av/strømforsyning til startmotoren.
Hehe, takk for tips! Prøvde å vise det til mannen men han visste ikke hvor i motoren han skulle begynne å lete. :himle: Herregud, kan han ikke bil eller? :knegg:
Vaneo er litt kjip sånn, starteren ligger rett over hjelperamma og hele forstillinga må senkes hvis den skal skiftes. Så han må under for å komme til solenoiden (den runde klumpen på størrelse med en halv Redbullboks), for den sitter på starteren.
Kabelen går opp under førersetet, og hvis han kjører 12 V inn på den brune og røde som er koblet med den lilla og hvite skal startmotoren snurre. Hvis ikke er det kabelbrudd eller utslitt starter.
Etter halvannen dag på verksted kan de fortelle meg at de har kjørt masse datatesting og diagrammer og greier og har ikke funnet ut hva feilen er. :gal: Men, de tror det er enten tenningslås (5.000-6.000) eller noe styringspanel/somethingsomething (sorry, det datt ut igjen etter han hadde sagt det til meg, for det koster opp mot 10.000). Enden på visa denne gang er at jeg ikke har råd til å gjette på en av delene, så da blir det ikkenoe foreløpig. Godt jeg har NAF-medlemsskap, så får de komme å taue meg på verksted den gangen jeg ikke får start på ordentlig.
Jeje, bilen hentes i dag. 590,- for datatesting, takk.
Kan godt være dårlig kontakt i tenningslåsen, den er jo ikke noe annet enn en stor bryter. Det er standardfeil på Citroën, f eks. Og da finnes det garantert en veiledning på nettet som viser hvordan den plukkes fra hverandre, renses, smøres og settes sammen igjen. Jeg har gjort det på min XM, og det tok en knapp time. Det er enkel mekanikk.
Hurtigfix for den eksperimentelle: Kontaktspray eller WD40 (eller CRC 5-56, eller ...) i tenningslåsen, så langt inn som mulig. Men da blir det fort litt griseri fra vaselinfettet som ligger inni der fra før.
Ja, vi er positivt overrasket. :jupp: God å kjøre og lite "kassete" i kjørestilen til å være såpass høy. Sitter godt på veien. Jeg kommer meg frem overalt og har enda til gode å stå fast (har måttet rygge opp en bakke i den verste påskesnøen pga forhjulstrekket, men jeg kom opp).
Veldig god plass i baksetet til beina og helt flatt gulv. Gigastort bagasjerom (vi snakker oppslått barnevogn, tre kofferter og en ryggsekk :knegg:).
Jeg tror det er plass til tre barneseter i baksetet (har hvertfall hatt plass til to ved siden av hverandre og den enseteren lagt ned), men mulig man ikke får benyttet isofix-festene da (det er isofix på hver side i baksetet, ikke i midten).
Mannen var imponert over at jeg ikke måtte ty til 4. giret oppover Lier-bakkene på E18, den bare burna oppover i over 100 i 5. giret. :stolt: :knegg:
Også glemte jeg å si, baksetet kan tas helt ut, enten bare enseteren eller toseteren eller begge. Og det er superenkelt, selv jeg klarer det. Når man har tatt ut alt dette får man virkelig gigabagasjerom. :glis:
10 måneder etter og problemet er løst! Det var ikke batteriet for den startet pån igjen med å tulle med startinga ganske raskt.
Første tur på verksted til diagnostisering var ganske fruktløs. Enten måtte jeg bytte instrumentpanel eller noe annet gresk som kostet enten 6000 eller 10000. Jaha, de kunne heller ikke si med sikkerthet hvilken del de måtte bytte. 50/50 liksom. :snill: Så jeg la det på is og bilen fortsatt og tøyse, men startet alltid til slutt. Delte flere erfaringer med verkstedet og de mente det var tenningslåsen (det var det altså heeeelt sikkert ikke i fjor :nemlig:). Den ville koste 5000 å bytte. Jaha, tenkte jeg, da får vi vel bestille ny. Men så nå i august prøvde vi et annet verksted i forbindelse med å fikse webastoen og ba de å sjekke tenningslåsen. Vips så var det en bryter (eller noe i den duren) bak tenningen som var gåen og den skiftet til for 3000,-. :dåne:
Nå starter bilen som om den aldri skulle ha gjort noe annet. :glis:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.