Nå begynner man å kunne få 90-tallets prestisjemerker til dumpingpriser. Biler som ihvertfall jeg drømte om da jeg var student.. og jeg tror mange av dem kan gå 10 år til, minst, med det rette vedlikeholdet. Flere av dem kan være gode nr 2 biler, og evt fungere som familiebiler i tillegg. Så: hvilke to familiebiler til 50 000,- / 100 000,- ville dere valgt? Her er mine 2 favoritter. Og(bombe!): INGEN Renault. Neida de har intet i dette fornemme selskapet å gjøre :)
50 000,-: Volvo 850 Herregårdsvogn: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24449752
En av 90-tallets aller beste biler og kanskje den eneste som tåler dagens nivå sikkerhetsmessig. Utrolig seiglivet og med glimrende motor (i vedlagte annonse)
100 000,-: Mercedes-Benz W124. Den beste serieproduserte bilen som er laget? Fra den gangen Mercedes var Mercedes. Denne har drømmekombinasjonen 188 hk / automat / 4x4 / topp utstyrspakke. Kostet vel ca 1.2 millioner ny. Gir skikkelig luksusfølelse fortsatt. Drømmebil !!! www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24943421
Hva jeg ville gjort med to slike biler? Tatt en en biltur nedover Europa i sommerferien. På vei tilbake: slått av noen døgn i en flott polsk by og tatt full service, tectylbehandling/lakkforsegling. Muligens installert gassdrift - bilene er vanvittig tørste.
Dette er biler som snart blir klassikere og godt bevarte eksemplarer kan muligens faktisk stige i verdi.
HAdde vært spennende å se en 850 i kræsjtest mot en ny småbil. Tror den hadde kommet langt bedre fra det enn 940´en som fikk bank av Modus. Uansett synd at ikke 90tallets biler testes av Euroncap. Det er jo i høyeste grad aktuellt med tanke på bruktkjøp. 850 og W124 er enormt slitesterke og de kommer til å være på veiene i mange mange år til. For ikke å snakke om Audi 100/A6. Den tar det lang tid før ruster vekk for å si det sånn (var ikke det første bil som ble helgalvanisert?)
Toyota Carina E.....
Bensin utgaven. Jeg angrer så ufattelig intenst på at jeg kjørte bilen vi hadde på fyllinga for å spare et par tusenlapper i årsavgift....
Den var gått 300 000km og motoren starta på første omdreining...
Rust var det heller ikke på den.
940 var vel i brunn og grunn konstruert på 70-tallet (chassiset for 900-serien mener jeg å huske var mer eller mindre identisk med 700-serien, som igjen egentlibare var en en større oppdatering av 240). Først tidlig på 90-tallet begynte det å komme en virkelig utvikling for sikkerhet, som gjorde seg gjeldende i nye modeller senere på 90-tallet.
Man skal huske at Norge har bortimot europas eldste bilpark. I svært mange land blir slikt ikke så veldig aktuelt....
Når det gjelder sikkerhet er rent kollisjonssikkerhet én ting - man kan også se på egenskaper bilen har for å unngå at kollisjonssikkerheten blir satt på prøve.
Audi var tidlig ute med helgalvanisering. Om de var først vet jeg ikke. Problemet med mane av de eksemplarene av 100/A6 er nok at mange har fått kjørt seg godt. Skulle gjerne ha hatt en slik med 2.2L R5 20V :-)
Skadene på 850 hadde nok sikkert vært mindre enn på en nyere bil, men langt større på de som sitter inni...
Nyere biler er mykere i front enn eldre biler, og har et tryggere skille mellom front og kupe. Dette er for at fronten faktisk skal gi etter i en kollisjon, for å ta unna de verste kreftene. Er bilen en "betongblokk" som ikke gir etter, så er det folk inni som får merke kreftene.