Frost sa for siden:
www.nettavisen.no/hjelperdeg/article916719.ece
Stadig flere kjøper seg rengjøringstjenester hjemme. Det svarte markedet er enormt stort, det kan virke som det er verre å finne byråer som vasker hvitt.
TV 2 Sumo: Se hele programmet her
CityMaids rengjøringshjelp stjal sprit
Den virkelig store aktøren på hjemmerenhold sender to mannlige representanter. Disse kom når de skulle, og ble overlatt hus og nøkkel.
Lekene til toåringen i huset ble testet da CityMaid var på besøk.
Sjokket var stort da det viste seg at den ene av disse forsynte seg av sprit fra barskapet. Tre ganger i løpet av de to timene han var der åpnet han skapet med sprit og likør og drakk av ulike flasker, alt i skjul for kollegaen.
Men ikke bare der forsynte han seg med alkohol, han var også nede i kjelleren flere ganger – der skulle han ikke gjøre rent – og drakk to flasker øl huseieren hadde stående. 20-kroningen vi hadde lagt under en puff, puttet han i lomma. Kollegaen forsynte seg av godteskåla som sto framme, dette er selvsagt heller ikke noe de skal gjøre.
Videre brukte renholderne tid på å teste leker som tilhørte toåringen i huset, og både kjøleskap og kjøkkenskap ble sjekket innvendig. Vaskeoppdraget gikk ut på å tørke over flater, ikke å gjøre noe inni skap.
Rengjøringen gikk heller ikke bra. Ikke bare brukte de støvsuger inne i dusjen og huseierens private håndklær til å tørke av speilet, gulvvasken var også helt feil utført med alt for mye vann, noe som kan skade parkettgulvet.
Resultat: - Ikke godkjent.
Ekspert Inger Dahl blir sjokkert når hun ser oppførselen til de to renholderne, for rengjøringsarbeidet er dårlig og oppførselen er under enhver kritikk. CityMaid får godkjent på bare tre av sjekkpunktene, åtte punkter er ikke i henhold til krav som stilles av bransjen selv. I tillegg er det mye rusk og støv på steder de skulle ha vært. Firmaet får ikke godkjent.
REAKSJONER FRA FIRMAENE UNDER LUPEN:
CityMaid – total svikt
Daglig leder Elisabeth Sagvik ser opptaket sammen med Kristine Espevoll som er distriktsleder for Oslo og Akershus. De er mildt sagt sjokkerte når de ser hva deres ansatte gjorde i vårt hus.
Jeg har nesten ikke lyst til å se mer, dette her er helt forferdelig! utbryter Sagvik mens hun ser opptaket.
I intervjuet etterpå er hun fortsatt ganske satt ut.
- Jeg er sjokkert og veldig lei meg, dette er ikke det vi ønsker å stå for, så her har vi på en eller annen måte gjort en feilansettelse, forklarer Sagvik.
TV 2 hjelper deg spør om det er lov å gjøre som de ansatte gjorde, å forsyne seg med en mynt de fant og godteri i en skål. - Nei, det er ikke lov og det er en del av opplæringa vår, vi tar ikke så mye som en 50-øring, ikke en sjokolade som ligger fremme, ingen ting - det skal legges tilbake.
Hun kommenterer støvsuger i dusjen og håndklær på speilet slik slik. - Ja, støvsuger der var nytt for meg også, så det er ikke vanlig rutine. Til speilet har de med seg utstyr, kluter både for glass og speil og det skal de bruke, understreker Sagvik.
- Kan vi ha tillit til Citymaid etter dette her? - Jeg håper at vi etter 20 år har tillit og at folk skjønner at vi ikke står for dette her, vi ønsker å gi service og god kvalitet og er ærlige og pålitelige, sier Sagvik.
Noen dager etter intervjuet får vi brev fra Elisabeth Sagvik. Hun skriver at ”CityMaid har nå tatt noen grep for å sikre fremtidig fornøyde kunder og en lav klageprosent. Det vi konkret har gjort er å ansette en HR/personalmedarbeider som skal jobbe med personalutvikling i alle ledd. I tillegg har CityMaid endret noen av sine rutiner med bakgrunn i den omtalte saken.”
.