Vi har to biler, en splitter ny Passat og en Audi A6 (2005-modell, registrert høsten 2004). Vi trenger to biler, men siden den ene bilen (Audien) stort sett kun brukes til bykjøring har jeg tenkt at det kanskje ville vært lurt å byttet den inn i en rimeligere bil.
Problemet er da følgende:
Vi bor nederst i en bratt bakke, med en krapp sving midt i bakken, som tidvis er et rent mareritt om vinteren hvis man ikke har firehjulstrekk. Det er få småbiler med firehjulstrekk og de er ganske dyre. Audien har ganske mye og stygge lakkskrammer + to bitte små bulker (den ene fra en lastebil som sneiet oss og stakk :mumle:, den andre på taket fra skiboksen), så den er alt annet enn ”strøken”. Den ene bakdøren må dessuten åpnes manuelt, da elektronikken (selvfølgelig) sluttet å virke i fjor vinter etter at garantitiden hadde gått ut. Ellers er bilen både god og stødig. Den har dessuten gått relativt kort (70 000), men jeg innbiller meg at folk som kjøper Audi gjerne vil ha pene biler.
Det jeg lurer på er om det uansett lønner seg å prøve å selge den for rundt 200 000 kroner og kjøpe en liten snerten, relativt ny sak for tilsvarende sum. Jeg har blant annet tittet på Suzuki Swift som jo kommer med firehjulstrekk.
Subaruer er vel ganske store, er de ikke? Hvis jeg skal ha stor bil så kan jeg egentlig bare beholde den vi har. Spørsmålet er om det faktisk kan lønne seg å bytte ut en nedbetalt, seks år gammel A6 i en mindre, nyere bil. :vetikke:
Neida Subaru har Impreza som er en liten bil
Den nye er i en størrelse tror jeg, og mann synnes den er lekker.
Den gamle imprezaen får du i petter solberg stil og stasjonsvogn
Vi vurderte Imprezaen, og den var kul på alle områder med unntak av at passasjersetet var så ufattelig lavt at jeg såvidt klarte å se ut vinduet da jeg satt der. Ikke var det regulerbart heller, så da utgikk den bilen med skyhøye kneløft.
Vi endte opp med å bestille oss en Mitsubishi ASX, den er hakket dyrere enn det du er villig til å betale, men gud bedre så fiiiiin den er. :hjerter:
Suzuki Swift kanskje? På langt nær like gode kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse som mye annet, men er en billig bil med 4WD. Tror ESP kom på plass først for 2007-modeller (med 50/50-fordeling slik bl.a. Suzuki og Subaru har, bør man absolutt ha ESP selv om det er 4WD - kan nesten være vel så viktig som på en bil med 2WD).
Det er en del verksteder nå som kan gjøre en del reperasjoner av lakkskader og småbulker ganske billig. F.eks. disse: [url]www.micropaint.no[/url]
Impreza er ikke så veldig stor nei. På mange måter et bra 4WD-system, men hvis hensikten i all hovedsak er at man har en liten bakke i ny og ned man skal komme opp, vil de fleste merke relativt liten forskjell til de mange bilene med et godt 4WD-system basert på at bilen i utgangspunktet er 2WD. Ulempene med Subaru-ene, bl.a. pga. 4WD-systemet, er at de har vært ganske tørste. Spm. blir jo hvor mye man da kjører også. Merk også her at Subaru var trege med ESP. Swift er vel også egentlig ganske tørst sett i forhold til motorytelse....
Mulig man ellers finner noen Suzuki SX4-er også ned i 200K uten at de er spesielt gamle.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.