GydaG sa for siden:
Vi hadde billen på merkeverksted (samme sted som vi kjøpte bilen) mandag denne uken og fikk montert inn kupe- og motorvarmer. Tirsdag var vi på første lengre kjøretur, og havarerte. Varmeapparatet i bilen virket ikke, så etterhvert begynte mannen å sjekke ut innstillinger, deriblant AC-knappen. Plutselig lyser "motor"-varsellampe i dashbordet, etterfulgt av "STOP", og bilen dør idet jeg får svingt av E18, samtidig som det flommer store mengder blåhvit røyk opp fra panseret. Da naf kommer har vi også funnet ut at bilen er tom for olje, enda det ikke kom opp en eneste varsellampe på oljemangel undervei, og da jeg startet kjøreturen 3 mil tidligere lyste det "Oil ok".
Vi blir tauet til nærmeste merkeverksted, som undersøker saken og kommer frem til at de som monterte motorvarmeren "har driti seg ut" og ikke festet den skikkelig slik at den falt fra hverandre under kjøreturen.
Vi har vært i kontakt med de som gjorde jobben, og de sier selvfølgelig at de skal ta på seg ansvaret her, men jeg er litt skeptisk kjenner jeg.
Kan bilen miste all olje fordi en motorvarmer ikke er festet skikkelig? Og tør man egentlig stole på en bil som ikke varsler om at det er kritisk oljenivå før det plutselig er tomt? (Nei ,det er ingen tegn til olje i garasjen, og det var heller ikke noe tegn til oljesøl der vi hadde stått og ventet på naf i en drøy halvtime.) Det har tidligere vært litt trøbbel med elektronikken og vinduer som ikke har fungert helt, som de har utbedret flere ganger.
Det er forresten en Peugeot 307SW 2006-modell som har gått ca 70 000 og det er 5000 igjen til neste service i følge bilens varsling (som jeg nå ikke stoler helt på for øyeblikket).