For tiden har vi en 20 år gammel Audi, og den har vi tenkt til å bruke opp. Når den er oppbrukt vingler vi mellom egen bil, eller bilkollektiv, men la oss for trådens skyld anta at vi skal ha egen bil.
Audien vår er, selv om den er gammel, en veldig god bil å kjøre. Jeg tror det var en rimelig bra modell. Jeg kan ikke se for meg at vi greier å gå ned til noe mer skranglete, samtidig som vi ikke ønsker å spandere all verdens på en bil heller. Kjøreskolelæreren min hadde en Honda, liten SUV-liknende sak som jeg likte godt å kjøre, men den hadde null bagasjeplass. Jeg tror mannen mener det er en tullebil. :humre:
Det vi (jeg) vil ha er:
Automatgir
God bagasjeplass
Være mulig å lukeparkere (strøket vårt er verre enn New York når det kommer til parkering)
Toyota auris, hybrid (mann har en vanlig auris som jobb bil)
Den har bedre baksete plass en min Forester, den har stort bagasjerom. Får inn min bestevenninnes Simo kombi braut med å bare heve hatthyllen.
God å kjører. Veldig sikker. Mann har diesel og manuell. Han er veldig sur for at forhandler ikke sa at hybriden skulle kommer 2 mnd etter at han kjøpe aurisen
Dere har ett ganske stort barn, ikke sant?
Da ville jeg valgt Mini Countryman. En firdørs mini på hele fire meter med grei bagasjeplass, ekstra bakkeklaring i forhold til andre minier har den også. Skal være mulig å lukeparkere denne. Motoren er så effektiv at den er mer miljøvennlig enn mange hybrider. Den får du med automat og firhjulsdrift om du ønsker. www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36274
Man har visst muligheten til å stille på setene individuellt i baksetet. Men det begrenser seg selvsagt hvor lang man kan være i baksetet på en Mini vil jeg tro :knegg:
Ja, det er det. :humre: En kompis hadde klassisk mini i ungdommen, og den hadde ikke Glittermannen kommet inn i, tror jeg. Han er rimelig høy, og Glitterbarnet ligger an til å ta ham igjen og mere til.
Turbo er ganske lang og sitter i bilstol enda.For det om han er nok lang til å sitte uten,men han er nå trossalt bare 7(og ligger ann til å bli mye lengre en oss). Og i Forestern så kræsjer han og bilstolen i take om en 5-10 cm. Men i Toyotaen er det ikke det problemet. En kompis som er ganske så lang satt bake og hadde ikke no problem. Satt fremme og uten problem. Men har ikke hatt noen på nærmere 2 meter inni mann sin bil så det kan jeg ikke svare helt på.
Om Foresteren skulle streike så klarer vi oss fint med bare Aurisen. For å dra på ferie osv. Vi har vært en helg på firma hytta med den, seng klær til alle mann, klær til alle mann, leker,mat osv.ikke noe problem
Vi har en Toyota Yaris Verso som vi er forunderlig fornøyde med. Den ser ut som kjerra til Postmann Pat, høres ut som en symaskin og er i det hele tatt særdeles ulekker. Men altså veldig, veldig praktisk: Billig, god bagasjeplass og lure muligheter til å legge bakseter helt ned i gulvet så man får et digert bagasjerom, stutt i alle retninger og dermed lett å lukeparkere, bruker lite drivstoff og har god beinplass i baksetet. Om den kommer med automatgir vet jeg ikke.
Mannen var skeptisk fordi den ser liten ut, men da han prøvesatt den (baki) var han positivt overrasket over plassen. Han satt helt greit, og er 183 cm lang. :jupp:
Den har vi bestilt og venter spent på levering i januar. :hyper: Jeg var også veldig overrasket over hvor romslig den er inni, jeg kan sitte med passasjersetet foran så langt bak jeg får det, og likevel får storebror (som også er en slik lang slamp) veldig, veldig god plass.
Jeg ville ha gått for en av volkswagenmodellene, siden de har DSG. Mye bedre automat enn på de andre bilmodellene jeg har prøvd med automatgir. Er veldig fornøyd med Touran, men den er ikke av de korteste modellene. Men heller ikke veldig lang.
Shute, svigermor har en Yaris, og det er helt uaktuelt. Du har rett i alt du sier om den. I tillegg kjennes det ut som om man sitter på pinnestoler i en blikkboks. Jeg føler alltid at vi leker bilkjøring i den. :knegg: Men god plass, det har den. Vi har fraktet et helt ikeakjøkken i den!
Vi kjøpte bil ut fra "hva er den nyeste årsmodellen vi kan finne billigst på Finn," og fravek absolutt alle estetiske hensyn. De høye setene er en vanesak, da. :cool:
Dere må selvsagt ha tysk, eller svensk bil. Alt annet føles jo ut som å kjøre rundt i makrell-i-tomatbokser med hjul på :knegg:
Dere vil ha grei plass i bilen og i bagasjerommet, samtidig skal den være lett å lukeparkere. En BMW 3-serie Touring er jo en liten stasjonsvogn, som Audis A4, de er romslige i cupèen også er de jo fantastiske å kjøre. Ingen over, ingen ved siden, slik jeg ser det.
Selv med en ikke så alt for stor motor er de superspreke og BMW lager svært drivstoffvennlige motorer.
Jeg vet at BMW er ganske harry, men når du har kjørt en glemmer du det og synes du har den mest fantastiske bilen i verden frelst.
Mercedes A. Lang type. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24957549
Hjulene står helt ute i hjørnene, så den er utrolig lettkjørt og enkel å parkere. Det er også veldig godt med bagasjeplass i den. Vi klarer å få hele familien på fem, to katter i hvert sitt bur og en del bagasje inn i vår, og vi har den korte varianten.
De som er produsert før 2004 ruster, men de senere årsmodellene er visst helt fine rustmessig også.
Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil for første gang i mitt liv... :)
Tidligere hadde jeg Skoda Octavia, men har byttet den gamle 98 modellen med en 2010 modell Citroen Berlingo...
Ift. kravspesifikasjonen din så tror jeg den holder mål med unntak av et spørsmål og det er at jeg vet ikke om du får tak i den med automatgir...
Bilen er i likhet med Toyota Yaris verso som blir nevnt tidligere ganske firkantig slik at det blir forholdsvis romslig selv om bilen ikke er kjempesvær...
Jeg har snakket om Berlingo i mange år (det er så morsomt å si BeRRRRlingO!"), og mannen har virkelig ikke noe til overs for den bilen. Jeg tror det kun er fordi den er stygg, og fordi etter at han har kjørt Audi i fem år, så greier han ikke tanken på en bil som ser så teit ut. :knegg:
Men jeg vet jo at den har kommet godt ut i tester, så hadde det vært opp til meg så kunne vi nok ha kjøpt en sånn brødbil.
Vi kjørte Skoda Fabia stasjonsvogn frem til i går. Og vi kjøpte akkurat den nettopp fordi vi lukeparkerte på daglig basis. Vi var strålende fornøyd med den bilen, men byttet den ut fordi vi ville ha plass til flere passasjerer. Siden dere bare har ett barn og han ikke lenger sitter bakovervendt, så har dere passasjerplass i massevis.
Bilen er utrolig liten og nett. I tillegg har den en svært hyggelig pris.
Naboene våre skryter fælt av sin Berlingo. Vi synes den var for stygg til å komme med i vurderingen. Klarer man å se bort fra det estetiske, så er den visstnok et godt kjøp.
[quote=Vianne Rocher;2500507]Roomsteren er iallefall ikke noen estetisk perle.
Dere må selvsagt ha tysk, eller svensk bil. Alt annet føles jo ut som å kjøre rundt i makrell-i-tomatbokser med hjul på :knegg:
Dere vil ha grei plass i bilen og i bagasjerommet, samtidig skal den være lett å lukeparkere. En BMW 3-serie Touring er jo en liten stasjonsvogn, som Audis A4, de er romslige i cupèen også er de jo fantastiske å kjøre. Ingen over, ingen ved siden, slik jeg ser det.
Selv med en ikke så alt for stor motor er de superspreke og BMW lager svært drivstoffvennlige motorer.
Jeg vet at BMW er ganske harry, men når du har kjørt en glemmer du det og synes du har den mest fantastiske bilen i verden frelst.
HÆ?!? Er BMW harry? Cet at noen modeller er det, men generelt? Min BMW elsker jeg så høyt at jeg vurderer og gifte meg med den. Det er den beste bilen jeg har hatt. Ever! :snurt:
Jeg er ikke noen bilekspert, men jeg kan jo bidra med mitt lille. Vi har Toyota (Avensis) og den er en drøm å kjøre og krever veldig lite service. Den er 10 år gammel. Har nettopp blitt godkjent i EUkontroll og det kostet oss 3 500 kroner for å skifte to bremseskiver. Jeg regner med at du ikke ønsker deg stasjonsvogn, men Toyota lager vel mindre biler også?
Da vi skulle kjøpe prøvekjørte jeg en Berlingo, og jeg syntes at den var mye tyngre å kjøre enn Toyotaen.
Jeg er jo enig med deg. Jeg blir så lykkelig av å kjøre vår at jeg kunne fått tårer i øynene innimellom. Men jeg var veldig skeptisk da vi skulle kjøpe vår fordi jeg tenkte "harrytass" om BMW.
Nå vil jeg aldri ha ett annet bilmerke og jeg synes vår bil er den fineste som finnes :humre:
Men ja, de er litt harry. Det handler selvsagt om kundegruppen mer enn designet slik jeg ser det. Unge menn med dress, bankjobb og bluetooth-øredings som liker å sprute med champis på byen ser jeg for meg som en typisk BMW-eier.
Også har den jo i lange tider vært en favoritt blandt rånerene da...
Ja, det tviler jeg ikke på. Og jeg kjører jo rundt i en 20 år gammel Audi med plysjterninger, så harry er ikke det jeg er mest redd for. :knegg:
Kjøre- og parkeringsmessig så vil det nok ble deilig å gå ned til en mindre bil, men bagasjeplassen og følelsen av å kjøre en veldig sikker bil, til tross for alderen, kommer til å være vanskeligere å gi slipp på.
Våre venner har hatt maange dyyre reperasjoner i løpet av årene ...
Dører som ikke vil åpne seg, håndtak som faller av osv. Nå vil den ikke starte ...
Men det er utrolig god plass i den.
Nissan Qashqai er favorittbilen i mine foreldres generasjon.
Gjennomsnittsalderen på sjåførene må være 69 år. Det er ikke spesielt kult.
Men altså - hva med en sånn som jeg har? A4 med diesel? De er supergreie, de koster omtrent ingenting og har full audifeel for normale folk. Nydelig plassering på feilstatistikk som lite plaget med det meste og går som en kule hvis man ikke er veldig godt vant da. Også bruker den diesel som er billigere - og den bruker mye mindre enn en bensinmotor. Også er det bluetoothhandsfree, navigasjon og fet nok lyd i massevis og de spiller mp3-format. Legg på klimakontroll så er du snart der.
Og den koster? Hvordan er den i forhold til miljø? Siden vi kjører såpass gammel bil nå, føler jeg at jeg må kompensere med den neste. Nå har vi en Audi C4.
Hvis du liker Audifølelsen, men ikke Audiprisen så er Passat et veldig godt alternativ. Jeg var aldri helt fornøyd med Volvo V50en (uvisst av hvilken årsak, for den var absolutt god å kjøre, men kanskje ikke like god å sitte på i.) Den nye Passaten vi har fått "i hus" er derimot herlig å kjøre og være passasjer i. Den er dessuten relativt dieselgjerrig.
I forhold til miljø så strides de lærde. Noen mener diesel er dårligere, noen mener diesel er vesentlig bedre. Denne har dieselpartikkelfilter så denne er de fleste i gang med å si at er bedre enn en bensinbil. Dessuten bruker den mindre drivstoff per mil også så det trekker vel i riktig retning.
Til sist er den såpass holdbar at du kan ha den lenge. Dermed skrotes de ikke etter syv år.
De ligger på rundt 250k omtrent og de går for å være kollisjonssikre. Også feelingen da. :hjerter:
320d touring! Eventuellt 320d coupe.
Av ekstrautstyr trenger du egentlig bare iDrive. Det er jo fint med skinnseter, soltak og rattvarme men ikke noe man egentlig trenger.
Da har du en av markedets mest drivstoffeffektive dieselmotorer, plenty kjøreglede og masse "spønk" i motoren.
Ett par år gammel koster de ikke så mye heller og særlig i Osloområdet er det greit å finne fine importbiler til en god pris.
A4 er det altfor dårlig plass i!
Far er 192 og sitter nesten i baksetet når han kjører denne. Dvs at du mister en plass i baksetet, og bagasjeplassen er for liten. Det er bedre plass foran i en A2.
Jeg slår et slag for Honda. Vi har en liten civic (er det kombi det heter kanskje?), gammel modell, men den går som en klokke. Liten bil utenpå, masse plass inni - men den nye typen ser veldig annerledes ut enn min, så det er ikke sikkert den er lik inni heller.
Lett å parkere, og fin å kjøre. Vi har manuelt gir, så jeg aner ikke om de har bra automatgir eller ikke.
Har heller ikke inntrykket av at det bare er eldre som kjører Qashqui. Suzuki og Subaru derimot vil jeg tro har det høyeste gjennomsnittet. Spesielt Suzuki. Men Suzuki gjorde jo dette bevist i henhold til sin markedsføring.
Mannen er hellig overbevist om at det bare er mennesker over 65 som kjører Suzuki SX4, eller hva den nå heter, etter at vi lå bak den ene etter den andre på vei over fjellet i sommer.
Her i distriktet er det mange godt voksne som kjører Qasqai, de allerfleste er gull/bronsefarget. Jeg skvetter når det er en "ungdom" som kommer ut av bilen. :knegg:
Eller ha god bagasjeplass. Vi bruker så godt som aldri bilen i Oslo, kun når vi skal ut av byen, handle masse, eller på steder som er ekstremt kronglete å nå med kollektivtransport. Derfor er elbil uaktuelt.
Jeg kjører Skoda Fabia stasjonsvogn og størrelsesmessig passer den utrolig bra for meg.
Nå er jeg bare en voksen, men har 3 barn (eldstegutten min har dessuten blitt høyre en meg)
Helt greit plass i baksetet, har hatt voksne som har sittet bak meg uten problemer og de har vært rundt 180cm.
Bagasjerommet får man utrolig mye i (eller andre påstår jeg får utrolig mye inn og at de ikke hadde klart å få inn samme mengde selv...)
En ting er sikkerhetsutstyr. Joda, den har airbags foran, men ikke på sidene etc. slik som mange andre småbiler har som standard. Videre mangler ting som stabilitetskontroll og man har en bil med meget kort akselavstand - her får man ikke mye beskjed før det er for sent. Kjøretester som er utført, bl.a. hos Teknikens Värld, har vist temmelig dårlige resultater når det gjelder f.eks. unnamanøver. Think har heller ikke bremsekraftfordeler - som et eksempel på flere småting som vanlige småbiler gjerne har. Problemet blir at småting veier, og ville gjort Think for tung for å ha mer praktisk rekkevidde.
Fysikkens lover... I kollisjonstestene krasjer bilen med sin egen vekt. Think er en lett bil, selv om den egentlig er ganske tung sett i forhold til sin størrelse, mye pga. batteriene. Men likevel, den er relativt lett. Sett opp i mot vekten er det en god del i konstruksjonen som ikke er like omfattende som på mange småbiler. Her har man måtte holde vekten nede for å ikke ha for mye å drasse på, hvilket reduserer rekkevidden. På det norske markedet vil jeg tippe at gjennomsnittsbilen vel er 30 prosent tyngre enn en Think.
Selv om man har deformasjonssoner får man her korte soner - det blir likevel mye energi som skal overføres videre ved en kollisjon.
Hvorfor er ikke det noen EuroNCAP-rating på Think? Ganske enkelt på mange måter - slik sikkerhetsutstyret er alene ville flere stjerner blitt trekt fra, før man har tatt kollisjonstesten. Tidligere mente man at Think skulle få tre stjerner hos EuroNCAP ut i fra de interne testene, men etter endringene som er gjort for EuroNCAP får den trolig ikke så mange engang.
Mange sier at dette er en bybil, men joda - de fleste kjører ikke akkurat bare i selve sentrumsgatene.
Når plug-in- og seriehybrider kommer for fult, og elbiler som Mitsubishi iMEV og andre elbiler bygget mer som vanlige biler kommer, har jeg sterk tvil på at Think vil overleve - selskapet er strengt tatt kunstig holdt i livet allerede...
For noe tull. Det er forøvrig enorm forskjell på modellene. A4 har vokst enormt i hver eneste oppgradering og den siste A4 er like stor som en tidlig A6. Jeg er 180 med svært lange bein, bak meg sitter det en guttunge på 185 cm.
Den nyeste A4 er vel temmelig akkurat like lang som en gammel A6. Så kan man jo si at det ikke er stort da - det er en vurdering.
Men at det ikke er plass i baksetet om den foran er 192 er tull altså.
Jeg skal ikke hevde at den er enorm inni - men det er rikelig plass til folk i alle setene.
Sammenlignet med en god del andre biler, så får A4 ganske lang front. Noe av bakgrunnen for dette er naturligvis at bilen bl.a. skal kunne leveres med en 4,2-liters V8. Dagens A4 er vel samtidig omtrent like lang som en Passat, men jaggu er det bedre plass i Passat-en - både i baksetet og i bagasjerommet. Bredden er også den samme, men vet ikke om de her regner fra speilene. Tre barnestoler kan gå inn i en Passat, men vi prøvde med A4 og da stakk stolene ut av døra... så disse tallene forteller egentlig ikke så alt for mye i forhold til faktisk plassutnyttelse.
Men for all del - jeg liker A4 meget godt, men plassutnyttelsen i forhold til størrelsen er ikke så veldig god...
Skal man kombinere god plass med relativt kompakt bil, kan jo en del flerbruksbiler være aktuelle. F.eks. er altså Passat og A4 rundt 470-475 cm. F.eks. Touran er ikke mer enn 439 cm. Touran kan jo ellers leveres med Park Assist hvis man har litt problemer med lukeparkering: www.youtube.com/watch?v=2SFbgX5lv7Y
Jeg tror at dere skal velge en kort bil der man pakker litt mer i høyden (med sikkerhetsnett). Det er veldig deilig å ha flere parkeringsplasser å velge på.
Være mulig å lukeparkere (strøket vårt er verre enn New York når det kommer til parkering)
Sikker
Så miljøvennlig som mulig
[/quote]
Utifra de ovennevnte kriteriene mener jeg helt klart at en kompakt mpv er det nærmeste du kommer. For å være så spesifikk som mulig: Mercedes B-klasse eller ny Renault Scenic med EDC dobbeltkløtsj automatgir (må bestilles). Eks B-klasse: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24972344 .
lengde: 427 cm
bagasjevolum: 544 l
Scenic: www.renault.se/sv/Personbilar/Scenic.aspx . (Soleklart importobjekt / ca 250 000,- NOK for ny bil importert til Norge., med 5 års garanti. Forhandler i Arvika el. Strömstad fikser alt papirarbeidet/det praktiske).
Mht parkering bør den bestilles med Tomtom navi og Easepakke (parksensor foran/bak med skjermvisning på navigasjonsskjermen).
Lengde: 434 cm
Bagasjerom 555 l. 2. seterad med individuellt justerbare seter i lengderetning og ryggstøtte. Er dere tre i bilen kan 2 av 2.seterads stoler felles ned.
Hvis de ytre målene er virkelig viktig, noe jeg kan forstå utifra lukeparkering etc. (en liten bulk kan bli dyrt det!) ville jeg nok gått for Mervedes B forutsatt at den har et effektivt parksensor system.
Men om man vil ha litt plass blir jo bilen litt større?
Lukeparkering med Peugeoten tror jeg er easy peasy. ;) Går fint med min P stasjonsvogn iallefall. :nemlig:
Jeg har en mistanke om at det er LITT forskjell på å lukeparkere og å LUKEparkere...
Enkelte steder så er det jævlig trangt og da kan det være steike vanskelig å få knødd inn en større bil.
Er glad jeg ikke sliter med det problemer her jeg bor.
Det er jo ikke noe problem å lukeparkere om luka er stor nok. Problemet er at det nesten ikke finnes luker, og mange av dem er for små for bilen vi har nå. Ergo gir mindre bil flere parkeringsmuligheter. Noen ganger må vi kjøre rundt i 45 minutter for å finne parkering her vi bor. Bilen vi har nå er temmelig lang, så vi trenger ikke en mikrobil, altså.
Skjønner det. Men det er da jeg tenker at så lenge det ikke er en supergiga stasjonsvogn eller noe i den dur, så går det ganske greit? Særlig om man har som kriterie å ha god plass baki og i bagasjerommet. :nemlig:
Den bør være mindre enn de største stasjonsvognene. Passat stasjonsvogn er utelukket. Men vi vil ikke ha en minibil, sånn som de minste golfene heller. En slags liten, høy SUV-liknende sak hadde vært genialt med tanke på parkering, men de har jo desverre ofte veldig liten plass bak.
Når det gjelder lukeparkering er det (etter min mening) mye enklere å lukeparkere en bil som går nogenlunde rett ned bak fra bakvindu, slik som et stasjonsvogn f.eks. gjør. Jeg hater intenst å lukeparkere sedaner, for jeg aner jo ikke hvor stor ræva er.
Min bil er nogenlunde stor (4.2 meter lang), men veldig enkel å lukeparkere siden den går rett ned bak.
Det kan du ha rett i, Kokos. Vi har en lang sedan nå, og selv om jeg har lært meg knepene og triksene med denne, så er det vanskelig å vite hvor lang den er bak.
Ikke vi heller. :knegg: På glattkjøringen måtte kjørelærer fysisk skru av motoren slik at vi som kjørte skulle lære oss å bremse uten sånne ABS-greier, for det hadde verken vår bil, eller bilen til hun andre som var med.
Vi har sensorer både foran og bak. Nå som vi har ny bil er det UTROLIG deilig. Tidligere hadde vi bare ryggesensor, og det er letter virkelig jobben når man lukeparkerer på jevnlig basis.
Den bilen jeg har her er ekstremt enkel å lukeparkere og jeg imponerer som regel enhver mann i nærheten (om det er trangt). Den har ryggekamera og jeg ser på millimeteren hvor nær jeg er bilen bak. Det skulle dere ha! Til tross for at jeg var flink på å lukeparkere tidligere og kom inn med liten klaring så må jeg innrømme at jeg nå klarer det med enda mindre klaring og jeg har kjempegod oversikt over baken.
Den er STOR. Knertens bakovervendte sete tar bare opp en plass, og det er fint plass til 2 beltestoler i 2. rad i tillegg til hans stol. Og så har vi enda to plasser helt bak. I tillegg er det halvautomatisk girkasse, så jeg trenger ikke gire (ikke spør hva som skiller den fra en helautomatisk girkasse). Det er helt fantastisk. Jeg føler meg som konge på veien.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.