Mannen sverger til piggdekk, så det er det vi alltid har hatt. Jeg har ikke peiling, men har følt meg (psykisk?) tryggere på pigger. Men er piggfrie vinterdekk like gode på IS-føre som pigger? Jeg svimler og brekker meg av skrekk bare jeg ser 3 snøfnugg på bilen når jeg skal ut å kjøre, og nå er det jo egentlig ikke lov å ha på piggdekk før 1. november, så ...
Er de (mye) dyrere enn pigger? Vi må ha nye vinterdekk nå, og må dermed utsette alt av denne månedens regninger for å i det hele tatt ha råd til alle de tusenlappene. Der røk frisørbesøket mitt for i år. :knegg: :mumle:
Helt nye piggdekk er nok bedre på føret man ofte har i Stavangr (tynt islag), men med en gang de blir litt slitte så er piggfritt mye bedre, er i alle fall min erfaring. Vi kjørte piggdekk i begynnelsen (Trondheim), og byttet til piggfrie etter en stund: det var himmelvid forskjell, og vi har aldri hatt noe annet enn piggfritt siden. De dagene det er for glatt til piggdekk, de dagene tenker jeg at det er like greit at bilen står uansett. :nemlig:
Vi har forresten hytte på fjellet, så vi kjører en del på snø og is.
Piggdekk gir falsk trygghet etter en stund, er min erfaring.
Bakker har jeg heldigvis ikke på jobbveien min, men piggfrie dekk skulle jeg gjerne hatt. Men er de svært mye dyrere enn pigger tror jeg nok det utgår siden mannen vil ha pigger og er den som kjøper dekkene. Snurt.
Har kjørt piggfritt i mange år vi nå, ikke noe problem. Man endrer gjerne kjøremønsteret litt med piggfritt, kjører mer etter forholdene og tar det litt roligere. På våt, hard is funker ikke piggfritt særlig bra, men ellers er det ikke noe problem.
Vi hadde aldri noe annet enn piggfritt da vi bodde der, og svigerforeldrene mine har kjørt piggfritt så lenge det har eksistert. Svigermoren min er verdens verste sjåfør, så jeg tolker det som at piggfritt er helt trygt.
Om dere er NAF-medlemmer får dere rabatt på Dekkmann, der kjøper vi.
Men altså; når det er kommet snø er det lov å kjøre med piggdekk før 1. november, for man er også pålagt å ha dekk etter forholdene og den loven er "viktigere" enn loven om piggdekkforbud før 1. nov.
Det kommer vel litt an på hvor du kjører vil jeg tro. Siden de er såpass kjappe med saltet her blir det jo ofte klunk is under snøen og dermed nødvendig med pigg, men på hovedveiene er det vanligvis helt greit å kjøre uten. Dessuten er det (tradisjonelt sett) bedre å kjøre piggfritt i Stavangerområdet fordi piggdekk er dårligere enn piggfrie på våt asfalt, og det har nå alltid vært mest våt asfalt her da ...
Vi vurderer piggdekk nå. Vi har hatt piggfrie i alle år og vært veldig fornøyd med det (sjekket tester og funnet de som egner seg best til vårt klima og sånn), men når vi nå tror vi må ha nye i år er vi jammen ikke sikre, for både bakken vi bor i, skoleveien til guttungen og parkeringsplassen på jobben til mannen var klunk is hele fjor vinter (og den var laaaang!) og vi skled og hadde ganske store problemer innimellom. Eventuelt kjøper vi en type snøsokk som visstnok virker bedre enn hurtigkjettinger (som absolutt ikke er hurtige om man ikke kan å sette dem på) og beholder de piggfrie et år til.
Sjekk siste test i Motor, så ser du at piggfritt er best på våt asfalt, men pigg er best på holke. :nikker: Og det pleier som sagt å være mest våt asfalt her da.
Nå har de testet piggfrie dekk opp mot piggdekk, og kommet frem til konklusjonen at de piggfrie faktisk er bedre enn pigger, etter en stund.
Pigger er best på de fleste fører når de er nye, men når piggene begynner å bli slitt, noe som jo skjer relativt fort om man kjører endel på asfalt, så er dekkene ikke gode lengre.
Jeg hadde piggfrie vinterdekk i 2004( og halve2005,) da jeg kjøpte Galanten I Drammen. Og det fungerte fint her oppe.Så hvorfor skulle det ikke fungere der nede?
Eneste jeg slet litt med var å komme meg opp en bratt bakke som var dekt av is.
Men da kjørte jeg ikke opp Sjonfjellet det året men svigerfar pendlet over fjellovergang med piggfrie og en gang måtte han bruke klister på boks. En gang på 3 år.
Her oppe kan det snø 1/2 meter ene dagen og regne neste dag. Og så fryse på når det bare er is igjen. Så nysnø opp på isen. Så snø igjen. Så kan det værte -10 på mårran og +5 kl 14 for eks.
Vi kjører kun piggfritt, og har gjort det i flere år. Kjører også jevnlig til Sirdalen i vinterhalvåret. Det er utrolig mye bedre å kjøre piggfritt når veiene er bare (som de jo stort sett er her i området).
Jeg kjører piggfritt, har aldri hatt problemer. Og her kommer det både snø og is, og de holder fint når vi er på fjellet også. Heldigvis for sist glemte jeg å ta med kjettingene.
Har aldri kjørt med piggdekk, så vet ikke om det er stor forskjell, men holder det i dette vinterhullet burde det holde i Stavanger og.
Takk for alle svar. I går kveld spurte jeg mannen min om vi ikke kunne kjøpe piggfritt heller? "Jo, det var det jeg hadde tenkt i år", sa han. :eek: Så da er den saken klar. :D
Jeg ser mer fornuft i å ha piggdekkavgift i Stavanger enn i Trondheim altså. Med mindre målet med avgiften bare er å få penger inn i kassen da. :rolleyes:
Det var vel 80 % piggfritt i Trondheim nå, så da har de liksom innfridd kravet. :nikker: Men jeg vil tro at om det snur igjen, og piggdekkbruk øker, så kommer vel avgiftene på nytt.
Jeg har kjørt piggfritt siden 1999 og kommer ALDRI ti å gå tilbake til piggdekk! Med mindre du har splitter nye piggdekk, viser de fleste nyere tester at piggfritt er bedre på de fleste føretyper. Kun på blankis er NYE piggdekk bedre. Men husk da at piggene er nedslitt etter få måneder.
Ellers er min erfaring at kjørestil er mer avgjørende enn dekktype. Jeg bor ved siden av en laaang bratt gårdsvei. Flere av naboene har store problemer med å komme opp her om vinteren, og flere av de har både 4 x 4 og piggdekk. En av de kommer ikke opp med kjetting en gang. Mens en annen av naboene kjører på gamle, dårlige piggfrie dekk og med bil uten 4 x 4 og han kjører opp hver eneste gang uten et eneste problem.
Kjørestil er viktig!
Min gamle nabo(ikke gammel i alder)hadde alltid nye biler og det var firehjulsstrekk og flotte greier. Han kjørte seg fast hjemme på gårdsplassen og måtte få hjelp av Viking. Han kjørte seg fast på hytta vi leide på Ble og måtte få hjelp av Viking. Jeg kjørte en liten Mazda 323 på piggfrie dekk og hadde aldri problemer.
Han kjørte bil som en blind gammel tante. Full fart - full brems - rusing på klutsjen. Han kjørte mye bil i jobben, 40 - 50 000km i året.
Strengt tatt er det mer "stabil vinter" på Mo o.l. enn "her nede". På "vintervær" fungerer gjerne piggfritt like greit som med pigg, men når man har vinter den ene dagen og regn den andre og resultere is, så blir det verre. Videre er ikke underkjølt regn et unormalt fenomen.
Mange her snakker om framkommelighet med pigg vs. piggfritt. Mer sentralt synes jeg det blir med bremsing.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.