Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

#1

Malama sa for siden:

Ja, jeg og Knerten ble fotgjengere i dag, og det liker ikke bekkenet mitt tanken på å fortsette med i vinter.

Bilen har (piggfrie) vinterdekk, og jeg slet bare en gang i fjor såvidt jeg husker, så jeg regner med de egentlig er gode.

Bakken utenfor oss opp til hovedveien ser ikke så ekkel ut, den er uten sving. Dvs, svinger øverst, men det trenger man ikke takle før man har kommet opp, og der er speil for evt folk som kommer ned. Det ligger egentlig varmekabler i sporene fra midten og opp, men de så ut til å avgå med døden i fjor vinter, og ingen har gravd i bakken i sommer...

Så, hva skal jeg gjøre for å komme meg opp? Vi hadde ikke kommet langt før antispinnegreiene koblet inn, og rundt der kablene egentlig begynner var det stopp. Ekkelt å rygge ned igjen, bilen skled noe, og det sto en feilparkert bil litt dumt til, men vi stoppet og snek oss rundt den...

Prøvde å ta fart i avkjørselen til naboen, men det gikk ikke.

Jeg registrerte en nabo kjørte opp før vi gikk til bilen, og en etter at vi hadde funnet vogna, så åpenbart er det nok noe i det min kollega påpekte... det kan jo handle om sjåføren... Han foreslo å rygge opp, og utover logistikken med å snu bilen høres det lurt ut det, da ser jeg i det minste veien dersom vi ender opp med å måtte ned igjen... men er det ikke skummelt å rygge oppover der?

Skal jeg i så fall rygge sakte, eller fort?


#2

-ea- sa for siden:

Hvis du har forhjulstrekk kan det være et triks å rygge opp bakker, ja.
Og du må vel ha en viss fart for å komme opp, uansett om det skjer forover eller bakover.

(og dekk som var gode ifjor, er ikke riktig så gode i år).


#3

mamaria sa for siden:

Sambon pleier å skru av antispinngreiene hvis vi sliter med å komme opp noen plass. Da funker vår bil bedre. Men vår bil er generelt håpløs på vinterføre, Toyota med automat som girer litt sånn vill vest.:rolleyes:
Jeg får litt panikk ved tanken på å ikke komme opp bakker selv, og å rygge ned igjen og skli er ikke morsomt.


#4

Malama sa for siden:

Dekkene var nye med bilen sommeren 2008, og er altså bare på bilen for tredje gang, de skal vel være gode nok enda?

Bilen er en toyota avensis stasjonsvogn, forøvrig. Med manuelt gir, så det styrer jeg selv.


#5

apan sa for siden:

Rygge opp ja. Det er greia hvis du har forhjulstrekk. Vi har det, og vi har Toyota Avensis stasjonsvogn, riktignok 2006 modell. Mannen rygger opp vriene bakker. Jeg vil helst slippe :sparke: . Du er nødt til å ha en viss fart.


#6

Malama sa for siden:

Å rygge ned er en ting, å skli er noe annet, veldig ikke gøy!


#7

kisha sa for siden:

Vi har en lang bakke med sving både øverst og nederst. Uten varmekabler.
Det greieste er å holde jevn fast uten å spinne. Ikke prøv å gi ekstra gass, da er det lett å begynne å spinne. Jeg har også forhjulsdrift.
Har du prøvd dekkvask? Det finnes på spraybokser og er enkelt å bruke.


#8

Libra sa for siden:

Forsøk med å gire til 3 giret hvis du vanligvis kjører opp i 2. 4. hvis du vanligvis kjører i 3.


#9

Malama sa for siden:

Om vi ikke kommer opp på første forsøk i morgen gjør jeg et forsøk på å rygge, med litt mer fart enn jeg egentlig tørr, før jeg parkerer og går.

God ide?


#10

Libra sa for siden:

Jeg har forresten samme type bil, men med automat. I enkelte bakker må jeg slå over på manuelt for å komme meg opp.


#11

Malama sa for siden:

Jevn fart er fint det, men når det spinner allerede før bakken er skikkelig igang?

Det gikk finfint i fjor altså, da var det SNØ, i dag var det våt snø på frosset slaps, skikkelig sleipt. Håpet er at det er såpass kaldt i morgen tidlig (yr påstår det, men yr påsto også at det skulle være det i dag) at det er fastfrosset snøunderlag, så det ikke sklir på det i alle fall...


#12

kisha sa for siden:

Det kan hende du har mye asfalt på dekkene, og bør prøve dekkvask.

Jeg holder meg i 2 gear, og prøver ikke engang å gire underveis.


#13

gullet sa for siden:

Gi gass!
Antispinnen går inn og demper farten.

Skal du styre farten selv må du slå av antispinn.


#14

Slettet bruker sa for siden:

Rygge - det gir en ekstrem forskjell i grep. Er ikke sikkert du trenger rygge veldig fort heller - prøv deg litt frem. Fordelen er at om du da sklir så har du nesa den veien du sklir. Enklere å takle.

Men veldig viktig - få renset dekkene dine. Da får du tilbake mye av effekten.


#15

apan sa for siden:

Nemlig. Og jeg er enig med SF, det er ikke sikkert du må rygge så veldig fort, men du må prøve deg frem. Det er mye lettere altså. Det begynner ikke å spinne med en gang du har startet da, for å si det sånn.


#16

Malama sa for siden:

Det kan være en ide å prøve sånn vaskegreier da ja. Må bare komme meg opp bakken så jeg kommer meg til en bensinstasjon ;) Evt gå, det er ikke umulig det heller da.


#17

Left sa for siden:

Ofte er det greit å ta løs i andregir, for da spinner du ikke så lett.


#18

Ole Brumm sa for siden:

Pass på å ikke gasse for mye, da starter ofte spinningen.
Evt kan du jo kjøpe kjetting, eller dekksåle eller hva det heter (biltema har sikkert).


#19

Malama sa for siden:

Vi prøver rygge i morgen (om ikke føret ordner seg så vi bare kan kjøre opp, det har jeg egentlig stort sett alltid gjort før). Og rens skaffes i helga tenker jeg.


#20

jolie sa for siden:

Må opp en sånn bakke for å komme til bhg til ungene. Sving nederst og øverst. Jeg har liten og lett bil med forhjulstrekk. En eneste gang i fjor opplevde jeg å ikke komme meg opp bakken. Sklei pent ned, snudde bilen og rygga opp med null problemer. Må ha litt fart, og man bør helst kunne vri seg litt slik at man ikke rygger på speil - da tør i alle fall jeg å trå gassen mer i bånn.


#21

Malama sa for siden:

Vri meg er greit, men rygge på speil er også greit av og til, ser jo ikke sidene når jeg er snudd, og bakken er ikke bred, for å si det sånn... men siden den ikke svinger skal deti teorien være greit å rygge.

Hadde følt det litt lettere om mannen var hjemme. Han kan ikke kjøre bil, og har følgelig ingen rett til å gjøre narr av meg, men er god på å stå og se at jeg ikke kræsjer i noe... Men han dro til stavanger før vi sto opp i dag, og kommer ikke hjem før i morgen på denne tiden.


#22

mrc sa for siden:

Deaktiver antispinn/ESP. Gjerne vil antispinn også deaktiveres når man deaktiverer ESP. Da unngår man at bilen mer eller mindre stopper seg selv hvis den begynner å spinne.

Der vi bodde tidligere hadde vi en bitteliten bakke som hver vinter ga et h...... problem for mange. Ved å slå av antispinn kunne bilen få spinne seg opp de siste meterene...


#23

Lommelun sa for siden:

En kollega av meg jobbet for noen år siden på en bensinstasjon som ligger ikke langt fra der man kjører opp til Blefjell i Buskerud om noen skulle være lokalkjent.

Hver eneste fredag så stod det et lass med biler i bunn av bakken som ikke kom av flekken...
Mange av disse tok turen innom bensinstasjon "for å kjøpe kjetting!".
Dem fikk servert "dekkvask" med beskjed om å vaske dekkene og prøve igjen...

Det fungerte hver eneste gang....

Så tipset om å vaske dekkene med jevne mellomrom kan sikkert hjelpe deg i mange tilfeller....


#24

Malama sa for siden:

Dekkvask skal skaffes.

Jeg hadde psyket meg opp til å rygge, men etter at jeg hadde lagt meg hørte jeg den gledelige lyden av at veien ble måket/skrapt. Finfine greier, snille måkemannen. Ja, han ølegger igjen masse snø akkurat der jeg må rygge for å komme meg ut fra garasjen, men så lenge det ikke blir enorme mengder, så kommer jeg meg ut med litt vinging og baksing. Greit det.

I tillegg viste det seg at ekstremkulden i fjor nok la varmelablene i dvale, men de kom seg over skommeren, så når jeg bare hadde kommet over den første delen av bakken, så var det bart i sporene videre. Nå er det vel og merke like ille å komme seg opp til det feltet, så det er dumt de ikke går lenger ned i baken, menmen. Uansett, jeg kjørte opp på første forsøk uten problemer.

Og det er bekkenet mitt glad for. Det er ikke en anbefalt aktivitet for kvinner med bekkenproblemer å trille barnevogn i motbakke på snøføre...


#25

Carrera sa for siden:

Kjøp dekkrens ja. Funker som bare det!

Kommer alt an på hvilke dekk du har. Vi hadde nye piggfridekk på en Volvo en vinter. Veldig gode dekk, og vi kjørte hele vinteren uten problemer.

Høsten etter så var de ikke brukbare i det hele tatt... Jeg kjørte ungene til skolen en morgen, og bilen skled hit og dit på flat mark. Det var ekstremt glatt den morgenen, men da mannen var ute og prøvde etter meg, så var han klar på at den bilen ikke skulle kjøres før vi hadde fått nye dekk.


#26

Malama sa for siden:

Oi da, jeg hadde jo regnet med at dekk holdt i 4-5 år i alle fall. Jeg vet ikke hva de heter, men de har funket greit, bortsett fra i går. Men det var nok en kombinasjon av føret og meg også da. Og manglende dekkrens.

tusen takk for gode råd alle sammen.


#27

mrc sa for siden:

Spesialvaskemiddel for dekkrens er temmelig overpriset. Å bruke vanlig avfetting kan være vel så bra. Helst bør man ved jevne mellomrom også få vasket dekkene med varmt vann etter at man har renset, men å kjøre av dritten i snø kan også fungere ganske ok.

Har de siste årene benyttet en 5-liters-dunk fra Shell som vel kostet under hundrelappen og het "Asfaltrens". Ser ut til å fungere meget bra. Tømmer litt over på en gammel pumpesprayflaske og kjører litt fram og tilbake i snøen (som da blir svart).


#28

Tante Sofie sa for siden:

No har ikkje eg lest alle svara, men det eg synes fungerer best på bakkar, er å ha høgast mulig gir i byrjinga av bakken, og så gire ned etterkvart viss du absolutt må. Det er mykje enklare å kome seg opp ein glatt bake i 3. enn i 1. gir!


#29

Ru sa for siden:

Bytt dekk.

3 sesonger på vinterdekk er fyfy, da er gummien sprø. Men du trenger ikke å bytte alle dekkene, bare de to foran. Og så gjør du det hvert år, dvs. flytter de foran bak og nye foran. :nemlig:

Vi fikk bilen i januar 2009, og har nok kjørt mye lengre enn dere, men de dekkene var helt ubrukelige nå.


#30

mrc sa for siden:

De ter naturligvis avhengig av kjørelengde også, men med normal kjøring burde 4-5 sesonger ikke være noe problem.


#31

Ru sa for siden:

På drivakselen?
I Bergen, hvor man kjører størsteparten av vintersesongen på bar asfalt?

Det er ikke rart det står en idjått i hver grøft om det er sånn folk holder på. :skuffet:


#32

Ru sa for siden:

NAF.no sier tre sesonger;
[quote] Hvor lenge "varer et dekk"?
Det er selvfølgelig avhengig av kjørelengde og kjørestil, ved normal kjørelengde (15.000 km/år) bør et sett dekk holde ca. 3 sesonger.
[/quote]


#33

Malama sa for siden:

Vår årlige kjørelegde er lagt fra 15.000 da, vi har kjørt den under 20.000 på de to årene vi har hatt den.

Så om man kan regne 3 år à 15 = 45 burde de jo teoretisk sett holde 4-5 år med vår lengde da? De er jo bare brukt to vintre, og selv med de 15 så sier jo sitatet at de skal holde tre. Dette er den 3.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.