Jeg har skjønt hvorfor den deriverte av
kvadratrot( x) = 1/(2 * kvadratrot(x))
Men jeg skjønner likevel ikke hvordan jeg skal komme i gang med den angitte oppgaven... Det er det 2 tallet som setter meg ut av spill, tror jeg.
Det hjelper ikke akkurat på at lillesøster på 1,5 år har feber og gråter og har ropt etter mamma i snart 3 timer. Men mamma har innlevering til i morgen, og kan ikke være i trøstetjenesten i kveld. Konsentrasjonen er altså ikke på topp. Pappa er av en eller annen grunn ikke bra nok på kvelden, selv om han gjerne foretrekkes på dagen. Og det vet den unge damen å formidle, i timesvis. :knegg: og litt :gal:
Å, ja jeg hadde visst kommet ett delkapittel for kort til å løse akkurat den oppgaven. Jeg ser det står om kjerneregelen på neste side. :knegg:
Uff, jeg er så på etterskudd i forhold til innleveringen. :sukk: Det har vært så mye sykdom her i det siste hos både meg og barna, og fullt kjør på jobb uten mulighet for å ta studiedager. Jeg har heldigvis en ferieuke til gode, og den akter jeg å ta ut i neste uke og bruke på matte og statistikk.
Jeg spør igjen om jeg fortsatt ikke skjønner det etter å ha lest om det. :)
Ja, det er riktig, men etter oppløsningen av kvadratroten står du igjen med at
f(x) = rot(2) * x så det er ikke rot(2) du skal derivere, men rot(2) * x.
Og den deriverte av f(x) er da rot(2). Akkurat som at den deriverte av ax = a.
Regelen annemede skrev lenger opp:
ax^b
Den deriverte av funksjonen er ab*x^(b-1)
gjelder her; a= rot(2) og b=1 og så husker du at x^0 = 1
Jeg ser at jeg glatt kaster alle regler over bord og begynner å surre når oppgavene endrer seg litt fra eksemplene i boka. Jeg har gjort maaange oppgaver med den deriverte av ax og fått a uten problem, men når a er et tall med kvadratrot, se da skjønner jeg iiingenting. :blond:
Så ergelig, jeg sparker meg selv i leggen. :knegg:
Ja, jeg fikk sjekka i fasiten til ei i klassen i stad, og så at jeg hadde feil.
Akkurat nå er jeg så møkk lei av f(x), g(x), f(g(x)) og alle de helsikes deriverte at jeg ikke tror jeg skal orke å bry hodet mitt med det mer på et par dager.
Off, er du der i dag. :trøste:
Kjenner følelsen, spesielt i statistikk. :knegg:
Planen er at jeg skal ha eksamen i dette i desember ja. Og da er det statistikk i tillegg. Og jeg ligger ikke godt an i forhold til tidsskjema, for å si det mildt. Emnet jeg tar er på 10 studiepoeng, hvorav 5 matematikk og 5 statistikk.
Har ikke eksamen før i slutten av mai/begynnelsen av juni. Men da 30 studiepoeng matte (og 15 stp naturfag). Denne delen som vi snakker om nå utgjør 15 stp.
Jeg tror det eneste som hjelper mot dette er at jeg setter meg ned og gjør alle oppgavene i kap. 3. Jeg vil liksom helst få det til uten å gjøre noe for det, serru... :sparke:
Ja, det er tidkrevende med de oppgavene, men det er det eneste som funker for meg. Jeg gjør så godt som alle sammen, dersom det ikke står i forelesningsnotatene at vi kan hoppe over. Men oh'my så mye tid det tar.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.