Det ser ut som at vi må ut å se etter ny bil. Mannen ble påkjørt bakfra i går, og bilen vår blir mest sannsynlig kondemnert. Det var iallefall det han fra verkstedet antydet i går.
Så da lurer jeg på hva vi kan forvente å få for bilen vår? Det var en godt utstyrt peugeot 04 modell.
Jeg ser på bruktbilprisene for tilsvarende biler på finn. Er det noe der omkring vi kan forvente å få? Mindre? Mer?
Bilen er velholdt og alle servicer er fulgt.
Det er litt greit å vite sånn noenlunde hva vi kan forvente, med tanke på å finne bil igjen.
Dere kan forvente å få gjennomsnittet på Finn, tenker jeg. Mere enn dere kunne fått ved å bytte inn bilen hos en forhandler.
Se hva de tilbyr, sjekk prisene på tilsvarende bil og om nødvendig forlanger dere mere utbetalt (ved å vise til at det ikke lar seg gjøre å kjøpe en likedan bil med beløpet dere blir tilbudt).
Husk at dere skal ha reg.avgift også.
Det er listepriser som forsikringsselskapene opererer med. Her kan man videre evt. klage hvis man mener man får for lite i forhold til kjørelengde og utstyr bilen hadde.
Husk at prisene på Finn er inkl. omreg, samt sikkert en prutingsmon. Veil vel tro at de fleste som skal selge en bil på finn til f.eks. 130 000 kr skal si seg fornøyd om de får 115 000 ;-)
mrc - det finnes folk som betaler "full finn-pris" også, så forsikringsselskapet skal ikke gå ut fra prutningsmonn når de fastsetter pris.
Jeg har vært med på å klage på tilbudet fra takstmannen (jepp, det er han og ikke forsikringsselskapet som setter prisen) ved å henvise til hva tilsvarende biler koster på nett (finn, autodb og lignende).
Forsikringsselskapene går heller ikke ut i fra Finn-prisene heller, men listeprisene. Men ja, når det avviker for mye blir det raskt at man må klage og det blir en redgjørelse rundt hva bilen i praksis kan koste på markedet.
Joda, det er nok de som betaler hva det står. Men tror mange som selger er inneforstått at folk vil prøve å prute....
Har også noen eksempler på folk som har fått mer igjen på listeprisen enn hva tilsvarende modeller kostet på markedet.....
Jeg har drevet og ringt til forhandlere, og fått oppgitt samme pris der, som jeg ressonerte meg fram til ved å se på finn. De sa at takstmannen ofte la seg på den prisen som bilforhandlerene oppgir.
Vi er tydeligvis ikke de eneste som har fått skadet bilen vår i det siste. Takstmannen kan ikke komme før det er gått nesten en uke, og etter dette tar det jo litt tid også. Han på verkstedet sa igjen i dag at bilen nok blir kondemnert.
Vi driver og ser på tilsvarende biler nå, bare noen år nyere, og vurderer å slå til, om vi finner en vi liker, selv om vi ikke har fått endelig svar på om bilen blir kondemnert eller ikke.
Bilen vi har/hadde er en 04 mod 307 SW, og vi ser nå på 08 modeller 307 SW.
Kom gjerne med tips om andre tilsvarende biler, som ligger i samme prisklasse. Vi vil bruke max 200 000 på bil nå, siden vi nettopp har bygget hus.
Skal det være 7-seter, eller holder det med 5-seter?
For 200K får man vel også nye Ford Mondeo uten så mye på telleren - en bil som på noen områder blir en god del større og med bedre kjøreegenskaper - litt usikker på hvor bredt baksetet er her med tanke på barnestoler. 308SW kommer vel kanskje også inn i dette prissegmentet? 407SW like så? Toyota Avensis av forrige generasjon burde også være en mulighet her - tre i baksetet skal gå, men er vel ikke av de bilene med absolutt best plass på det området.
Open Zafira og VW Touran som er rundt 2-3 år gammel kan vel også være en mulighet. Ford S-Max også kanskje.
Alt nevnt er i hvert fall biler jeg ville foretrekt framfor 307SW, og for så vidt 308SW. Men naturlig nok - bakseteplass setter også begrensninger i forhold til markedet her.
Vi har vært veldig fornøyde med vår 307 SW, men har lagt merke til tidligere også at du ikke anbefaler den. :) Jeg tar det med i vurderingen altså.
Min mann vil ikke ha Ford av en eller annen grunn, heller ikke VW. Han begrunner det ikke med annet enn at han ikke liker de. Selv kunne jeg godt hatt en S Max.
Mannen er over 190 lang og lang i overkroppen, så han tar ofte oppi taket på biler. Dette er noe vi må tenke på ved kjøp av ny bil.
Selv vil jeg absolutt ha ryggesensor. Vi hadde det på denne bilen, og jeg er nok for godt vant. :knegg:
Det er PSA som eier begge selskapene, og en del av bilene deler mange komponenter. C4 ellers er basert på samme plattform som 307 og 308, uten at jeg er sikker på at C4GP bare er en skalering av plattformen.
C4GP vil jeg vel si blir en bil for dem som liker den typen bil. Veldig myk - komfortabelt, men lite tilbakemeldinger. Slikt kan en del synes blir ekkelt på vinterføre spesielt - samtidig er det nok så typisk fransk, men på en måte kan man samtidig si at Peugeot kjøreegenskapsmessig for i hvert fall 308SW kan virke litt mindre fransk enn Citröen og Renault. For modeller med automat er skiftingen regnes som treg og styringen av hvilket gir som skal velges ikke så veldig smart. Dessverre er det vel fortsatt slik at den kun selges med automatgir i Norge? Mener å huske at man måtte ned på C4 Picasso for å få manuell her til lands.
Selv liker jeg heller ikke midtmontert instrumentering i dash.
Stor bil som for så vidt kan gi mye for pengene på bruktmarkedet vil jeg tro. Har vel vært stort verditap for disse de første årene, slik det gjerne er med Citröen, slik at det vel godt kan være at disse nå ligger ned mot 200 000.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.