Når du velger minus må du snu ulikhetstegnet. Slik er det bare. :nemlig:
Lenge siden jeg hadde matte, noen andre kan sikkert forklare bedre hvorfor. :knegg:
Ulikheter av høyere grad skal løses med fortegnsskjema. Det er derfor boka ikke forklarer det hvordan du tar roten på hver side av et ulikhetstegn, du skal ikke gjøre det.
x^2 + 7x + 6 > 0
Du må finne nullpunktene til hele venstresiden / faktorisere hele venstresiden. Du må beholde 0 til høyre. Da får du nullpunktene x=-1 og x=-6 og dette gir
(x+1)(x+6) > 0
Vrient med fortegnsskjema her, men du lar altså x+1 ha 1 linje, x+6 neste linja, samlet uttrykk siste linje. Da ser du at samlet uttrykk er større enn 0 for x-1. Og her skal det oppgis hvilke intervallER uttrykket er større enn 0, så de to alternativene skal i utgangspunktet ha OG mellom seg, ikke ELLER.
Ja, det er de to intervallene du sier her. Tallet kan ikke være både mindre enn -6 og større enn -1 nei, men svaret er de to intervallene. Men jeg skjønner hva du mener, foreslår at du bruker notasjonen boka gir deg i å oppgi svaret. Det er mange måter å skrive det på, jeg ville brukt uniontegn, men gjør det sånn som boka gjør det.
x^2 + 7x + 6 er jo en andregradsfunksjon, dvs en parabel som er en U. Hadde det vært -x^2 hadde det vært oppned U.
Hvis du tenker deg en graf som ser ut som en U i et koordinatsystem og du skal finne ut når den er større enn 0 er det når man er på den positive siden av koordinatsystemet. Grafen her vil tydeligvis være under når x-verdene er mellom -6 og -1.
Tegn grafen og du vil ikke trenge hverken faktorisering eller fortegnsskjema for å finne ut når den er større enn 0. Eller tegn grafen for å forsikre deg om at du har gjort riktig.
Fint som sjekk, men ikke finn på å løse oppgaven på den måten dersom det ikke eksplisitt står at du skal gjøre det grafisk. Det bør løses ved regning (=fortegnsskjema) dersom det ikke står noe annet.
Ja, hvis det er faktorisering eller det å løse en likning som er hovedoppgaven så er jeg enig med deg. Ellers er jeg opptatt av å se sammenhenger mellom fortegnsskjema og funksjoner, og da med likningen/ulikheten.
Ja, helt enig. Det beste er jo å "forstå" at man kan sjekke det på denne måten. Da har man forstått det man driver med. Jeg ser bare litt for ofte at elever lever grafisk løsning når man ønsker noe annet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.