Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg leste først med skepsis, men etter å ha kommet gjennom slår det meg at det stemmer på en prikk med mitt inntrykk og hva jeg selv kan huske fra seksualundervisningen på skolen.
Etter å ha overhørt svært unge jenter på buss, i garderobe ol. har jeg jo også forstått at grensene nå for hva som forventes og er normalt i endel miljøer er langt, langt unna hva det var for bare 10 år siden.
Kva klassetrinn har dei seksualundervisning i dag? Når eg gjekk på ungdomsskulen, var da ein skuletime i 9. klasse, og da var da. For seint og for dårlig.
Eg trur at seksualundervisning er noko som helsesøster burde tatt seg av. Lærarane i skulen har ikkje god nok utdannelse i dette, og dessuten trur eg settinga blir meir avslappa om da kjem nokon utanfrå og tar seg av det. Erfaringa eg har gjort, er i alle fall at det er alt for overflatisk, flaut og elevane sitter igjen med inntrykket at dei allerede veit meir enn læraren. Seksualundervisning burde vært i 6.- 7. trinn, før dei kommer i puberteten.
Jeg tror det stemmer ganske godt, jeg. Jeg var konfirmantleder for humanistisk konfirmasjon for noen år siden, og de kunne det meste om prevensjon og det "tekniske". Det de lurte på var nettopp hva som var vanlig, hvordan en kunne vite om en var klar, osv.
På vår skole begynner de så smått på 6 trinn med en pubertetssamtale i grupper sånn jeg har forstått det. Det er helsesøster som tar jobben.
Vi fikk servert en film vi, mens læreren rødmende forsvant ut, det var i 9.klasse og alt for seint.
Åse Røthing og Stine Helena Bang Svendsen har skrevet ei veldig bra bok som heter Seksualitet i skolen, og noe av de skriver om her er også det sterke fokuset på "forplantningslære" og ikke seksualitet i skolens seksualundervisning. Joda, ungdommene har sikkert fått med seg at kondomer er lurt, men det ikke helt nok.
Jeg underviser i temaet seksualitet på ungdomstrinnet og det er kjempegøy. :) I RLE snakker vi om etikk og moral knyttet til seksualitet, i naturfag går det mest på anatomi og prevensjon og i klassens time snakker vi om det å være trygg, det å si nei, det å si ja, å ta kloke valg osv. I norsken gir jeg stiloppgaver knyttet til seksualitet, alt fra temaer som omhandler graviditet, abort, utroskap, forelskelse og begjær.
Det høres veldig bra ut, 007. Tviler ikke på at de spør om mye rart, men det er jo fantastisk å ha en lærer som takler det! Da føler de jo at det er trygt å spørre. Heldige elevene dine.
Jeg har hatt jentegrupper med sjetteklasser, og det var et helt fantastisk detaljnivå over spørsmålene.
I sjetteklasse var tydeligvis det meste ukjent terreng (særlig mtp. anatomi og pubertet) - jeg regner med mye endrer seg på kort tid i den alderen, og at det man gir av undervisning og støtte kan få stor betydning for tanker om temaet seinere.
På min skole foregår det på samme måte som hos agenten virker det som. Temaet kommer ikke før i 10. klasse å våre pensumbøker, men vi legger ofte inn litt i både 8. og 9. klasse. Jeg har naturfag, og det går mest på anatomi og sånt. Men jeg lar egentlig elevene styre hva vi skal snakke om. De spør og jeg svarer. Jeg rødmer sjeldent, og jeg tror elevene får noe ut av det. Det varierer fra år til år hva som kommer ut av det, klassene er så ulike.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.